Zwanger en student

04-01-2019 19:01 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee hallo allemaal!

Zijn er hier meerdere mensen die een kind hebben gekregen terwijl zij studeerden? Hoe beviel het? Was het makkelijk te combineren met school en werkte en dacht school goed mee?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!!
Het ligt er natuurlijk alsnog erg aan hoe oud je bent, hoe ver je bent in je studie, waar je woont, hoeveel je te besteden hebt, hoe betrokken de vader is, of er veel te regelen valt met je studie, enz.

Vertel daar eens iets over? Of ben je nog niet zwanger?
Alle reacties Link kopieren
Ik was zwanger tijdens mijn master studie. Mijn stagebegeleider binnen de universiteit werd kwaad, er was 0 begeleiding.
Ik zou eigenlijk een paar weken na het afronden van mijn studie bevallen maar beviel veel te vroeg.
Na mijn verlof heb ik een baan gezocht met alleen mijn bachelor diploma. Di master heb ik nooit afgemaakt. Ik was alleenstaande moeder en moest voor brood op de plank zorgen. Nog een jaar studeren was echt geen optie.
Hoewel het niet altijd makkelijk was zou ik precies de zelfde keuzes maken als ik nog een keer voor de zelfde keuzes stond.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
04-01-2019 19:04
Het ligt er natuurlijk alsnog erg aan hoe oud je bent, hoe ver je bent in je studie, waar je woont, hoeveel je te besteden hebt, hoe betrokken de vader is, of er veel te regelen valt met je studie, enz.

Vertel daar eens iets over? Of ben je nog niet zwanger?
Idd... meisje uit mijn klas (afstudeerjaar) is zwanger en bevalt over 1,5 maand. Zij vond het heel zwaar en was vaak moe. ZIj heeft wel goede afspraken gemaakt met school over afronding van haar minor, zodat ze zo kan bevallen en erna als ze er aan toe is haar scriptie kan maken. Zij heeft gelukkig wel ene lieve vriend en een huis, ze kunnen samen prima voor die kleine zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een pittige opgave.
Zwangerschap was zwaar, dus kon niet werken en leren tegelijk. Daarom een pauze in de opleiding.
Na mijn bevalling de opleiding met 6 maanden weer opgepakt. En hoewel ik goed en makkelijk leer, viel het tegen. Alle aandacht is voor je kind en niet voor de opleiding. En dat was best pittig ondanks alle hulp die ik had.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de oudste na het derde jaar van mijn hbo-studie gekregen. Bevallen eind augustus, half schooljaar gestopt, in februari studie weer opgepakt. Ik vond het een stuk makkelijker te combineren dan werk. We hadden een gastouder die flexibel op kon vangen. Werkte prima.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
04-01-2019 19:04
Het ligt er natuurlijk alsnog erg aan hoe oud je bent, hoe ver je bent in je studie, waar je woont, hoeveel je te besteden hebt, hoe betrokken de vader is, of er veel te regelen valt met je studie, enz.

Vertel daar eens iets over? Of ben je nog niet zwanger?
We zijn er net achter gekomen dat ik zwanger ben..
Mijn vriend is 31 en ik 22.
Hij is heel laat gaan studeren (beter laat dan nooit haha) en zit nu in zijn 2e jaar. Ik ben ook later begonnen en zit nu pas in mijn 1e jaar.
We wonen in een studio van 32 m2.
Wij weten niet zo goed wat we nou moeten doen want aan de ene kant hebben we wel een prima leeftijd ervoor, een vaste relatie van 4 jaar. Het probleem is alleen dat we dus allebei op school zitten en in een kleine studio wonen..
Hoelang duurt jullie opleiding? Hoe ga opvang regelen? Verdienen jullie genoeg?

Is abortus een optie?
Werk denkt trouwens ook niet mee. Je krijgt verlof, als vrouw omdat het moet. Dat was het meestal wel. Wat bedoel je verder met meedenken?
Ik weet niet waar je studeert, maar in mijn woonplaats was er speciale huisvesting vanuit de stichting studenten huisvesting voor studenten met kinderen. Dat waren appartementen met twee kamers. Misschien dat er ook zoiets in jouw regio is?
Alle reacties Link kopieren
Ja, present. Zoon is 20 maanden en het gaat prima. Af en toe is het wel pittig hoor, maar over het algemeen heel goed te doen. Mijn man is wel afgestudeerd, heeft een vaste, flexibele baan (qua thuis werken of op kantoor en werktijden) en we hebben een ruim huis. Dat scheelt wel.

Ben er wel een beetje klaar mee zo langzamerhand, da’s het enige. Altijd maar je bed uit moeten voor iets dat nu nog niks oplevert, altijd goed moeten opletten met onze uitgaven, want ja, 1 inkomen. Omdat ik mijn studie toch wilde afmaken hebben we eigenlijk alle ‘leuke’ dingen moeten opofferen om én kind én leven op 1 inkomen te kunnen bekostigen. Ben daar nu 1.5 jaar zoet mee en het begint me langzamerhand wel wat zwaarder te vallen. Maar goed, nog heel even volhouden.

Het grootste nadeel vind ik dat je nogal kwetsbaar bent op deze manier. Zolang man, ik en zoon alledrie gezond zijn en het goed doen werkt dit prima, maar als er iets met 1 van ons gebeurt stort de hele boel als een kaartenhuis in elkaar. Da’s toch anders dan als je allebei een baan hebt, dan zijn er meer constructies mogelijk als het allemaal anders gaat dan zou moeten (als man arbeidsongeschikt raakt meot ik stoppen met m’n studie en gaan werken, want er moet geld in het laatje, als zoon veel zorg nodig heeft moet ik stoppen met m’n studie, want man verdient het geld, etc. etc. Als je allebei werkt heb je meer opties om dat in te richten en kost het je niet je masterdiploma).

Maar goed, we zijn al zover gekomen, het zal wel loslopen. En het is prima te doen en ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze (zoon heel bewust gekregen). Maar het is niet per se de makkelijkste, meest zorgeloze weg. Zolang je dat kunt accepteren is het prima te doen :)

Succes met je keuze
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik was 6 mnd zwanger toen ik met hbo-opleiding begon in deeltijd. Na de bevalling twee weken eruit geweest en weer begonnen. In derde stagejaar tweede kind gekregen en ook deeltijdstage gedaan. Toen ik afstudeerde was ik 3 mnd zwanger van de derde😃. Het was hard werken, weinig kraamtijd, veel heen en weer tussendoor voor borstvoeding, kolven en studeren in late uurtje, maarik zou het zo weer doen! Maar dan moet je wel het geluk hebben dat zwangerschap en bevalling geen problemen opleveren en in ons geval de financiën ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven