Afwijkende groeiecho: buikje te klein

08-01-2019 19:21 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal in tranen
Na 2 missed abortions en een afbreking van een zwangerschap ivm zeer ernstige afwijkingen , nu bijna 32 weken zwanger .
Alles was goed, nipt, 20 wkn echo Voel de kleine goed Maar vorige week toch een inschatting dat de groei niet helemaal goed was
Vandaag een echo gehad
Alles zag er goed uit , ook de placenta , bloeddoorstroom etc maar buikje blijft achter in groei Nu net op of boven p5 lijn
Hoofd en bovenbeen zijn wel goed
Volgende week weer een flow meeting en over 2 weken weer een echo Als groei dan niet verder afbouwt dan zou het oke zijn
Maar nu kunnen ze nog niks zeggen
Volgens de gynaecoloog geen rede voor paniek en is het waarschijnlijk een storm in een glas water maar na zo’n zwangerschaps historie met al die miskramen en afbreking ben ik niet gerust te stellen
Dit worden vreselijke weken
Zwangerschap was al echt niet leuk en vooral gestressd door angst
Ik kan het allemaal echt pas geloven als er een gezond kind op mijn borst ligt
Ach, wat naar voor je! Die stress kun je nu net niet gebruiken.

Heel veel sterkte in de komende weken van spanning! Als ik je verhaal zo lees schat ik als leek de kans ook groot dat er niets aan de hand is, maar zeker met jouw voorgeschiedenis snap ik dat je er echt niet gerust op bent.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gewoon een slanke baby? Die van mij had een gigantisch hoofd, alle groeicurves totaal voorbij geschoten. Heb ik me ook erg druk om gemaakt, was net als jij niet heel makkelijk zwanger geraakt (IVF in mijn geval). Niet gerust te stellen idd, zag alleen maar worst case scenarios voor me.

Nu is hij bijna 2 en tja, wat zal ik zeggen. Hij heeft geen klein hoofd. Verder is hij heel normaal.

Sterkte meis, het is niet leuk. Probeer jezelf een beetje af te leiden :hug:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
nu is elke situatie natuurlijk anders, maar ik had op mijn 32 weken echo een wat achterliggende groei, toen op 36 weken weer. Met 38 weken kwam er een perfect gemiddelde baby uit.

Dus ik zou niet meteen te erg gaan stressen (deed ik natuurlijk ook wel ook al zei iedereen dat ik dat niet moest doen)
Alle reacties Link kopieren
Het komt vast heel erg goed! :redrose: :hug:
Alle reacties Link kopieren
Dat is schrikken zeg!

Ik heb in dezelfde situatie gezeten een paar maanden geleden, hopelijk helpt mijn verhaal je een beetje. Mijn zwangerschap verliep perfect, maar ineens vond de verloskundige de baby niet goed gegroeid. Dus kreeg ik een groeiecho bij 33 weken, en daaruit bleek dat het hoofdje ineens p8 was, het buikje p20 en het beentje p40. Terwijl het hoofd en been bij de 20 weken echo nog gemiddeld waren, en de buik zelfs p60. Een hele grote daling dus in 3 maanden tijd. Op advies van de verloskundige ben ik direct met verlof gegaan en heb het rustiger aan gedaan (ik had het heel druk op mijn werk gehad). 2 weken later was de echo een stuk beter, buikje weer gegroeid naar p30, maar het hoofdje zat nu op p6. Ik maakte mij daar nog steeds druk om, maar tegelijkertijd voelde ik de baby goed bewegen en zei de verloskundige dat ik me echt geen zorgen hoefde te maken, dus dat heb ik maar zoveel mogelijk gedaan.

Uiteindelijk is mijn dochter met 41+5 weken geboren. En ja ze was een kleine baby (3000 gram), zeker voor bijna 42 weken, maar kerngezond en hartstikke sterk. Al vanaf de geboorte kan ze haar hoofdje zelf omhoog houden en heeft ze een enorme kracht in haar beentjes , ze had een apgar score van 10-10-10 en ze groeit nu goed. Ze is nu 1 maand oud en ligt op dit moment fanatiek aan mijn borst te drinken.

Dus je gynaecoloog heeft gelijk, geen reden tot paniek (al begrijp ik je zorgen helemaal)! Sterkte de komende weken, probeer rustig te blijven en zoek vooral afleiding, ik duim voor je dat je straks gewoon een gezonde baby op je buik hebt liggen
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Honing14 schreef:
08-01-2019 19:21

Volgens de gynaecoloog geen rede voor paniek en is het waarschijnlijk een storm in een glas water maar na zo’n zwangerschaps historie met al die miskramen en afbreking ben ik niet gerust te stellen
Dit worden vreselijke weken
Zwangerschap was al echt niet leuk en vooral gestressd door angst
Ik kan het allemaal echt pas geloven als er een gezond kind op mijn borst ligt
Aan de ene kant snap ik het wel maar als zo'n persoon die er voor geleerd heeft zegt dat het niets is waarom neem je dat niet aan. En je zwangerschap door stress laten verpesten is ook niet goed natuurlijk en ook niet voor je baby. Er zullen nog heel wat situaties komen waar je gestrest van zou kunnen raken maar je moet echt gaan leren om dingen los te laten. De gyn zegt ok, neem dat dan áán.
En verder dit. Maak je druk om dingen waar jij zelf wat aan kunt doen. Je druk maken om dingen waar je niets aan kunt doen heeft géén zin. En maakt het alleen maar vervelender. Door stress maak je hormonen aan die niet goed zijn voor je baby, denk daaraan. En sterkte.
Alle reacties Link kopieren
@ Nina
De gynaecoloog zegt niet dat het niets is
Ze kunnen dat pas over 2 weken zeggen als de volgende groei echo er is
Maar voor nu inderdaad geen rede tot paniek of opname of direct verdere onderzoeken
Maar helaas is het nog niet 100% dat het niets is
Hier ook al een flinke voorgeschiedenis toen ons zoontje zijn buikje achter bleek te lopen tijdens de zwangerschap. Nu is het een 4 jarige, die nog steeds veel te dun is. Maar verder gewoon een heerlijk en gezond kind.

Je bent 32 weken, je word goed in de gaten gehouden, en je hebt hoogstwaarschijnlijk al een goede twintig weken echo gehad. De kans is héél groot dat het allemaal helemaal goed gaat komen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal voor de lieve reacties
Alle reacties Link kopieren
Afleiding zoeken meis echt. Ik kreeg ook rond die tijd een dipje in het lijntje gevolg dag erop zelf helemaal gespannen...ctg extra gehad en een megalieve verloskundige in het zh die mij helemaal gerust stelde.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Kan je rust nemen? Gewoon alles een tandje minder zodat je ook maximaal relaxed bent? Of helpt afleiding juist?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik lees overal dat rust nemen het enige is wat je kan doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist het tegenovergestelde, beentjes en hoofdje zijn ietsje groter dan gemiddeld, maar de buik zit dik boven de P95 lijn. Echter is het geschatte gewicht met 40 weken 3900 gram, dus ze denken dat 'ie gewoon wat groter is en dat hij een lekkere buddha wordt. Ik ben hierdoor wel gecheckt op zwangerschapssuiker, maar niets aan de hand. Daarnaast kunnen ze er echt flink naast zitten met metingen, dus maak je niet teveel zorgen! Er wordt goed op je gelet in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel mevrouw Kiezel !
Alle reacties Link kopieren
Ach ik snap je stress heel goed. Heb hetzelfde gehad met mijn oudste. Vanaf 30 weken elke 2 weken een groeiecho en elke week een flow meting en op een gegeven moment 2x in de week aan de ctg. Met 37+2 was de flow niet meer helemaal goed en is de baby gehaald met een keizersnede (vanwege stuitligging). Ze probeerden ook in elk geval de 37 weken te halen dus vandaar dat de baby na die 37 weken bij de minste twijfel meteen gehaald werd. Gewicht was maar 2.5 kilo, maar verder helemaal gezond.
Doe vooral rustig aan. Meer kun je er helaas zelf niet aan doen.
Sterkte met afwachten en een dikke :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ach wat een vervelend nieuws TO, zeker na zo'n voorgeschiedenis.

Mijn zoontje bleek bij de groeiecho met 29 weken ook een groeiachterstand te hebben (geschat op p3) . Overgedragen naar de gyn, veel extra controles en uiteindelijk met 38,3 gehaald met een keizersnede vanwege stuitligging. Hij woog 2610, iets zwaarder dan geschat. Maar hij deed het meteen hartstikke goed en is helemaal gezond. Nu met 15 maanden is het nog steeds een fijn mannetje, dus het is gewoon echt zijn bouw.

Een groeiachterstand is niet direct een gevaar, maar ze willen het wel goed volgen om te kijken of het kindje blijft groeien en de placenta dus nog werkt. Verder kreeg ik het advies om extra rust te nemen. Dus echt plat liggen, zodat zoveel mogelijk bloed naar het kindje zou stromen.

Veel sterkte met afwachten de komende weken en probeer een beetje vertrouwen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dank maud !
Ik lees ook dingen over platliggen dat je juist op je linkerzijde moet liggen em niet op rug of rechter zijde Is daar iets van waar?
Alle reacties Link kopieren
Op basis van je verhaal, en Ik ben geen arts, is dit nog geen reden tot paniek. Op basis van hetgeen je reeds hebt meegemaakt in de verdrietige voorgeschiedenis snap ik je angst wel heel erg goed en is het deels ook herkenbaar (ICSI zwangerschap destijds na diverse pogingen en 2 vroege miskramen). Ik durfde er niet meer op te vertrouwen dat ik een gezond kind zou kunnen krijgen. En bij elke afwijking op de echo (mijn meisje had een te dikke buik, suikertest was negatief) schoot ik weer in de stress - al was daarvoor geen medische reden. Ik vermoed dat dit ook bij jou een rol speelt. En daarmee is het moeilijk om van je zwangerschap te genieten...
Zelfs al zou er iets aan de hand zijn, hetgeen ik betwijfel, dan nog weet je dat op dit moment niet en heeft zorgen maken geen zin (hoe begrijpelijk en herkenbaar het ook is).

Mijn dochter was overigens helemaal gezond. Heeft nog steeds een dikker buikje in verhouding, maar niets disproportioneels oid. Sterkte de komende weken!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Baggal !

Slechte nacht gehad, nu met koppijn op werk
Wel besloten bij 34wkn te stoppen ipv 36wkn Ik werk ( meer dan) fulltime, best een belastende baan en dan ook nog deze zorgen erbij helpen niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Honing14 schreef:
08-01-2019 22:08
Dank maud !
Ik lees ook dingen over platliggen dat je juist op je linkerzijde moet liggen em niet op rug of rechter zijde Is daar iets van waar?
Op je rug liggen is waarschijnlijk niet zo lekker meer (bij mij en de meeste zwangeren rond die termijn in elk geval niet). En op je rechterzijde worden sommige mensen wat benauwd omdat het gewicht van je buik dan op je eigen aders drukt. Maar mijn verloskundige zei dat zolang jij nergens last van hebt, het allemaal prima is. Als jij niet prettig ligt op je linkerzijde, hoef je dat niet per se te doen, tenzij je dat echt als advies hebt gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Honing14 schreef:
08-01-2019 22:08
Dank maud !
Ik lees ook dingen over platliggen dat je juist op je linkerzijde moet liggen em niet op rug of rechter zijde Is daar iets van waar?
Over de houding kan ik me niet herinneren dat daar iets over is gezegd bij mij. Het gaat er vooral om dat je in rust bent en er daardoor zoveel mogelijk bloed naar het kindje stroomt i.p.v. in je spieren of zoiets. Vraag het anders even na bij je verloskundige/gyn.
Alle reacties Link kopieren
Sommige baby's zou nou eenmaal wat dunner, vorige zwangerschap ook hetzelfde gehad buikje kleine kant en p4 van beentje. Ziekenhuis controles verder prima, en ook 2 weken best is spanning gezeten. Maar dan kunnen ze pas weer goed opnieuw meten anders is het te kort op elkaar.
Ze hadden het wel over eerder halen maar is uiteindelijk toch spontaan gekomen met 40.0 en was 2890 gram dus indd geen dikkertje en is het nog steeds niet. Nog steeds een -1 kind bij het CB
Rust houden kan allicht iets schelen, maar denk dat het beste is om het allemaal maar over je heen te laten komen de afspraken. Ze zeiden bij mij ook telkens verschillende dingen eerst ja we gaan je niet te lang door laten lopen en later mocht ik zelfs terug naar de verloskundige omdat alles wel goed was.

Advies, maak je niet druk, laat het over je heen komen en zorg goed voor jezelf dan zorg je ook goed voor je kleine. Zolang het lekker aan het bewegen is in je buik is het goed. Misschien als je gestopt bent met werken komen er vetjes aan je kindje.

Over het op je linkerzijde liggen heeft te maken met het afdrukken van je eigen vaten waar het kindje op rust. Maar of het daardoor echt nu meer voedingsstoffen krijgt. Geen idee? (ben zelf verpleegkundige geweest en in een noodsituatie van de moeder moet je haar ook op de linkerzijde leggen zodat de doorstroom wel het beste is)

Zelf val ik vaak op mn rechterzij in slaap en word ik wakker op mn rug :-? terwijl dat helemaal niet comfi is! (nu 36 wkn) En ook weer niet een mega kind in mij! Wel wat groter geschat tussen de 3/3,5 kg bij 40.0

Maar hoe groot ben je zelf en je bouw? Ik ben namelijk zelf niet groot 1,56 en normaal postuur. Dat telt ook nogal mee of jou kindje tot de groep gemiddeld behoort (stomme benaming maar daar hebben ze het wel altijd over)
Alle reacties Link kopieren
@maud ik hoefde dan weer geen bedrust te houden. Was niet nodig...

@TO lijkt me verstandig om met 34 weken te stoppen met werken. Is er geen optie om t nu al iets rustiger aan te doen?
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
09-01-2019 14:21
@maud ik hoefde dan weer geen bedrust te houden. Was niet nodig...

@TO lijkt me verstandig om met 34 weken te stoppen met werken. Is er geen optie om t nu al iets rustiger aan te doen?
Ik ook geen bedrust, maar wel paar uur per dag plat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven