Nekplooi nog niet kunnen zien?

10-01-2019 13:40 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen!

Ik ben nu exact 12 weken zwanger. Ik heb gisteren (met 11 weken en 6 dagen dus) een echo gehad. Alles zag er goed uit. Hartje, armpjes, beentjes, maagje, kortom: zeer goed. De baby bewoog heel veel en het was dan ook moeilijk om een echo te maken die niet wazig was. Nu zei ze dat ze geen nekplooimeting kon doen want het was te vroeg of iets dergelijks, en moet ik over 2 weken terug komen. Maar ik lees overal dat het al vanaf 10 weken kan??

Nu is mijn vraag of nog meiden dit al meegemaakt hebben dat ze het niet konden meten en dat alles toch in orde bleek te zijn achteraf? Ik ben soms bang dat ze iets afwijkend gevonden heeft en nog 2 weken wil wachten voor de zekerheid.. (ik ben nogal een doemdenker en dat weet ze haha.) Maar ik zou het erg vinden moest ze iets verzwijgen imo...


Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet kan een nekplooimeting tussen de 11 en 14 weken gedaan worden, maar als de baby heel veel beweegt, is het lastig om het goed te meten.

Maar waarom kies je niet voor de NIPT i.p.v. een nekplooimeting? Dat is veel betrouwbaarder. Zeker als je iemand bent die niet goed tegen onzekerheid kan en het oordeel van een professional blijkbaar niet vertrouwt, lijkt me dat een stuk fijner.
procne wijzigde dit bericht op 10-01-2019 15:42
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een huidplooimeting is best wel secuur werk. Een millimeter meer of minder zegt veel.

Dus wanneer je niet goed kan meten, de foetus ligt niet netjes (stil), dan kan je het onderzoek beter afbreken en op een later tijdstip opnieuw doen, dan een foute meting maken.

Afbreken zegt dus helemaal niets over de kwaliteit en grootte van de nekplooi. Het onderzoek is gewoon niet gelukt, en je weet net zoveel als vorige week. Vergelijkbaar met het echo apparaat wat kapot is, dan kan je ook niets meten. Zegt niets over de nekplooi zelf.

Nu gewoon geduld hebben en afwachten op de volgende meting.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
In Nederland gebeurt het echt niet dat ze wel wat gezien hebben, maar dan niks zeggen en je gewoon nog twee weken laten wachten, echt niet! Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
Inderdaad is het heel lastig bij een heel beweeglijke baby, en ze willen natuurlijk geen foute uitslag geven.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
10-01-2019 13:48
Voor zover ik weet kan een nekplooimeting tussen de 11 en 14 weken gedaan worden, maar als de baby heel veel beweegt, is het lastig om het goed te meten.

Maar waarom kies je niet voor de NIPT i.p.v. een nekplooimeting? Dat is veel betrouwbaarder. Zeker als je iemand bent die niet goed tegen onzekerheid kan en het oordeel van een professional blijkbaar niet vertrouwd, lijkt me dat een stuk fijner.


Awel hier in België doen we het allebei. Morgen moet ik naar het ziekenhuis voor de NIPT, dus ik wacht nog even af. Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven