Bevallen met heupprothese

11-01-2019 19:52 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Misschien is er al wel een topic over maar kan het niet terug vinden.
Ben benieuwd of er iemand is bevallen met een totale heupprothese en wat haar ervaring daar mee is geweest?
Vandag 34+3 weken zwanger. Sinds 2017 een heupprothese aan rechter kant. Begin van de zwangerschap had ik er wat 'paniek' over. Met de gynaecoloog besproken uiteraard en gerust gesteld. Merk nu het dichterbij komt, dat de angst toch beetje terug komt. Zie totaal niet tegen het bevallen op, het is vanzelf keer 72 uur later zeggen we dan maar. Meer de angst of het wel lukt en het past? Schiet het niet uit de kom?

Iemand ervaring?

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat er erg veel vrouwen in de vruchtbare leeftijd zijn die een heupprothese hebben.

In ieder geval niet zo veel dat een gynaecoloog daar echt ervaring mee heeft.

Ik zou aandringen of de gynaecoloog in overleg wil gaan met de orthopeed.
Alle reacties Link kopieren
Of het wel of niet past heeft niks te maken met je prothese maar met je bekkenring. Verder gelden de gewone beperkingen voor een heupprothese (mag je een adductiebeweging maken? )
Misschien dat de reden van een heupprothese op jonge leeftijd nog van invloed is maar dat kan ik op basis van deze op niet beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet bij een heupprothese vooral op passen met indraaien in combi abrupt beweging. Zoals een draaiende trap bij kickboksen of een andere vechtsport.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Er zal inderdaad weinig ervaring zijn omdat er niet zoveel heupprotheses bij jonge vrouwen zijn.

Maar even anatomisch gezien: je hoeft echt niet bang te zijn dat het niet 'past',
Je heupen zitten echt verder naar je zijkant dan het geboortekanaal. Als een baby niet past dan heeft dat te maken met de grootte van het bekken van de vrouw (in verhouding tot de grootte van het kind), niet met de heupen.

Ik weet niet of de houding tijdens het persen bij jou een probleem is. Als langere tijd benen gebogen en opzij houden bij jou beperkt is of klachten geeft zou ik dat tevoren alvast bespreken met je arts.
Bespreken met de orthopeed ?
Kijk even bij je pb’s
Alle reacties Link kopieren
de heupprothese zit buiten het bekkendeel waar het kind door heen gaat.

Wanneer jij je knie niet ver naar buiten kunt brengen, dan is het lastig voor de verloskundige of gynaecoloog, maar het kind is al door het geboortekanaal heen gegaan, en die is veel nauwer.

Wanneer de verloskundige/gynaecoloog het niet als een (potentieel) probleem ziet, hoef jij je echt niet druk te maken.

Vraag je arts/verloskundige/fysio of wie dan ook om op een model te laten ziet waar het geboortekanaal en baby zit, en waar de nieuwe heupprothese. Misschien kan je dat wat geruststellen.

Succes!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard besproken met de orthopeed destijds voor dat ik akkoord heb gegeven voor de prothese. Er is een hele geschiedenis aan operaties vooraf gegaan voor ik deze prothese, als enige optie nog, heb gekregen.
Maar goed, zal aankomen dinsdag nog eens bespreken weer. Had gehoopt dat er iemand was die het heeft meegemaakt of misschien wel iemand kende!
Iig bedankt..
Wel met een meervoudige bekkenfractuur met iets verschoven binnenring.
Ik was ook toch een beetje bang ook al was ik gerustgesteld door de chirurg en koos voor een bevalkamer in het ziekenhuis voor de zekerheid. Had achteraf niet gehoeven, geen problemen gehad.
Je moet alleen even kijken naar bevalhoudingen. Ik ben bij de tweede liggend op mijn zij bevallen. Iets voor jou?
Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
12-01-2019 20:32
Wel met een meervoudige bekkenfractuur met iets verschoven binnenring.
Ik was ook toch een beetje bang ook al was ik gerustgesteld door de chirurg en koos voor een bevalkamer in het ziekenhuis voor de zekerheid. Had achteraf niet gehoeven, geen problemen gehad.
Je moet alleen even kijken naar bevalhoudingen. Ik ben bij de tweede liggend op mijn zij bevallen. Iets voor jou?
Volgens de gynaecoloog hoeft het been geen kant op zegmaar, mag blijven liggen. Maar de tip van de zij, heel fijn! Ga eens vragen hoe en wat!!
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb net ontdekt dat ik zwanger ben en ik heb ook een heupprothese. Ik vroeg mij af hoe het uiteindelijk voor jou is verlopen? Ik kan mijn been in de beugels bij de gynaecoloog nooit plaatsen. Deze moeten altijd smaller worden gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven