Baby te groot? Fundushoogte

16-01-2019 16:56 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment heb ik 1/3 NX bij 24+5 weken. De verloskundige zegt dat dit te hoog is voor de termijn en daarom moet ik volgende week de groeiecho al. Ik merkte dat de verloskundige er niet helemaal gerust op was...
Nu vraag ik me af wanneer je dan wél 1/3 NX hebt, bij welke termijn?

Heeft nog iemand deze fundushoogte gehad bij mijn termijn? Hoe is dit toen afgelopen? Vind het wel spannend hoor!
Bij mij liep de fundushoogte van jongste een week of 7 voor met 26 weken. Was deels een redelijk groot kind, deels omdat ie in stuit lag toen en deels omdat ik klein ben. Is volstrekt normaal afgelopen met een gewone bevalling (kind uit zichzelf gedraaid) en een baby van net geen 8 pond.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
16-01-2019 17:00
Bij mij liep de fundushoogte van jongste een week of 7 voor met 26 weken. Was deels een redelijk groot kind, deels omdat ie in stuit lag toen en deels omdat ik klein ben. Is volstrekt normaal afgelopen met een gewone bevalling (kind uit zichzelf gedraaid) en een baby van net geen 8 pond.
Maak me er nog geen zorgen over maar vraag me wel af wat "normaal" is. Gelukkig is het bij jou goed afgelopen! Misschien is mijn baarmoeder wel gewoon lang en smal.
Bij mij lag hij/ beide kinderen ook naar voren, van achter zag je nauwelijks dat ik zwanger was, terwijl ik wel een enorme toeter had. Mijn zwaardbeen (onderste stukje borstbeen) staat naar voren gebogen van mijn zwangerschappen, dat is het enige wat ik echt daar aan zou kunnen wijten.
Hier pas bij 31+5 maar dat zorgde juist voor zorgen over te klein. Maar bij cm opmeten was het bij mij wel gewoon volgens de norm. Mijn buik is gewoon bol en hangt laag waardoor die waarde laag leek.
Rond de 20 weken verwacht je hem navelhoogte. Bij 24 weken zou ik hem rond 1/4e verwachten.

Dat 1/3e.. 1/4e.. tjah dat varieert ook qua wie voelt. Centimeters zeggen meer. Het aantal cm vanaf bovenkant schaambeen tot fundus dient ongeveer gelijk te zijn aan het aantal weken. Ik zou me dus niet direct zorgen maken. En juist fijn toch? Dat ze er even goed naar kijken. Op welke p waarde zat je kindje bij de SEO?
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
16-01-2019 17:49
Rond de 20 weken verwacht je hem navelhoogte. Bij 24 weken zou ik hem rond 1/4e verwachten.

Dat 1/3e.. 1/4e.. tjah dat varieert ook qua wie voelt. Centimeters zeggen meer. Het aantal cm vanaf bovenkant schaambeen tot fundus dient ongeveer gelijk te zijn aan het aantal weken. Ik zou me dus niet direct zorgen maken. En juist fijn toch? Dat ze er even goed naar kijken. Op welke p waarde zat je kindje bij de SEO?
Even kijken op de kaart. Daar staat:
TCD P92, HC P91, AC P86. Mogelijk termijndiscussie? Groei herhalen bij 28 wkn.
Weinig verstand van de waardes.

Maar nu doen ze de echo dus bij 25+5 al herhalen.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was de fundushoogte ook te hoog(dus ook groei echo). Kind was prima, het lag bij mij aan de vorm van de baarmoeder. Kind was zeker niet te groot voor de termijn. T kan dus ook gewoon aan je ‘bouw’ liggen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn fundushoogtenwas perfect gemiddeld en mijn baby veel te groot. Het is geen exacte wetenschap, dus ik zou de groeiecho even afwachten. Succes!
Bij de SEO had je dus al een beetje een groot kindje. P waarden staan voor percentielen. Alle kindjes in Nederland vallen tussen p1(de kleinste baby) en de p100(de grootste baby). Als je kindje met een bepaalde maat op de p50 zit is dat dus een exact gemiddeld kind.

Onder de p10 vinden we over het algemeen te klein en boven de p90 vinden we te groot (die waarden wisselen nog wel eens door de tiid heen en groeien op de eigen lijn is beter dan afbuigen groei). Dat gezegd hebbend is en blijft het lastig om te schatten wat een kindje in de baarmoeder weegt. Ze doen een redelijke gok en daar doen ze het mee. Als jij of je man zelf groot gebouwd is verwacht je ook niet perse een heel klein kind.

Gezien ze vragen naar termijndiscussie, bij hoeveel weken had je de termijnecho? De TCD is de grootte van de kleine hersenen. Die gebruiken ze om de termijn te meten in geval dat een moeder >14 weken nog geen echo heeft gehad. Die is aan de grote kant dus mede vandaar de vraag van de echoscopist. AC is de buik en HC omtrek van het hoofd. Ziet ernaar uit dat je kindje netjes aan de grote kant in verhouding is. Ook lange benen (FL)?

Komt allemaal vast goed :) .
Mijn baby liep ook 8 werken voor, maar dat was omdat het mijn eerste was en ik tenger ben. Zijn geboortegewicht was net iets boven het gemiddelde.
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
16-01-2019 19:49
Bij de SEO had je dus al een beetje een groot kindje. P waarden staan voor percentielen. Alle kindjes in Nederland vallen tussen p1(de kleinste baby) en de p100(de grootste baby). Als je kindje met een bepaalde maat op de p50 zit is dat dus een exact gemiddeld kind.

Onder de p10 vinden we over het algemeen te klein en boven de p90 vinden we te groot (die waarden wisselen nog wel eens door de tiid heen en groeien op de eigen lijn is beter dan afbuigen groei). Dat gezegd hebbend is en blijft het lastig om te schatten wat een kindje in de baarmoeder weegt. Ze doen een redelijke gok en daar doen ze het mee. Als jij of je man zelf groot gebouwd is verwacht je ook niet perse een heel klein kind.

Gezien ze vragen naar termijndiscussie, bij hoeveel weken had je de termijnecho? De TCD is de grootte van de kleine hersenen. Die gebruiken ze om de termijn te meten in geval dat een moeder >14 weken nog geen echo heeft gehad. Die is aan de grote kant dus mede vandaar de vraag van de echoscopist. AC is de buik en HC omtrek van het hoofd. Ziet ernaar uit dat je kindje netjes aan de grote kant in verhouding is. Ook lange benen (FL)?

Komt allemaal vast goed :) .
De verloskundige weet zeker dat de termijn klopt omdat ik voor de termijnecho al meerdere echo's gehad heb . De termijn echo was met 11 weken.
Klopt, toen was t buikje en hoofdje iets te groot. Beentjes juist wat te kort. Maar nu de fundushoogte te hoog is denken ze toch dat het kindje echt te groot is.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
16-01-2019 19:55
Mijn baby liep ook 8 werken voor, maar dat was omdat het mijn eerste was en ik tenger ben. Zijn geboortegewicht was net iets boven het gemiddelde.
Ik ben inderdaad ook smal. Aan achterkant zie je niks en heb gewoon nog mijn smalle taille. Wel is mijn buik is aantal weekjes fors toegenomen, naar voren.
Fragolisa schreef:
16-01-2019 19:55
Mijn baby liep ook 8 werken voor, maar dat was omdat het mijn eerste was en ik tenger ben. Zijn geboortegewicht was net iets boven het gemiddelde.
Je baby liep dus niet voor, maar je buikomvang of fundushoogte. Wat daarin zit is altijd een verrassing, ook echo's bieden geen 100% zekerheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven