Vraagje over temperaturen en eisprong

18-01-2019 12:44 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was voor het laatst ongesteld op 29 November en ik ben altijd heel onregelmatig. Nu raadde mijn moeder aan om te beginnen met elke ochtend mijn temperatuur te meten, om te kijken of ik wel een eisprong heb.
Nu was gisteren mijn temperatuur 35,9C en vandaag 36,7C nu begrijp ik nog niet helemaal hoe dit nou precies werkt. Is met zo’n groot verschil de kans groot dat ik nu een eisprong heb?
Alle reacties Link kopieren
Heb je echt gemeten voordat je uit bed bent gegaan? En op hetzelfde tijdstip? Op basis van 2 metingen is het lastig te zeggen. Ik dacht iets van 3 achtereenvolgende metingen die 0,5 hoger zijn dan ervoor ofzoiets.

Ik gebruikte de app fertiity friend. Zet je data er in en de app geeft aan wanneer je eisprong waarschijnlijk is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet beter ovulatietesten kopen?
Toen ik 12 jaar geleden bij de gyn binnen stapte met een prachtige grafiek van mijn temperatuur gooide hij deze zo in de prullenbak.

Zijn antwoord hierbij was: totaal niet betrouwbaar, ga maar ovulatietesten gebruiken.
Dat heb ik gedaan, bleek een keurige eisprong te hebben en dit jaar wordt mijn zoon 10
Alle reacties Link kopieren
Als je temperatuurt, moet dat iedere ochtend op hetzelfde tijdstip, zonder op te staan uit je bed. Dus blijven liggen en temperaturen. Verder zijn er apps om je temperatuur bij te houden; het is dan wel zo dat je het een paar weken/maanden vol moet houden om te zien hoe lang er tussen je menstruatie en je eisprong zit. Pas dan kun je enigszins zien of er een eisprong plaats vindt.
Ovulatietesten, is makkelijker.
Temperaturen: lijstje bijhouden. Meten voor je opstaat! Temperatuur stijgt bij ovulatie. Meten met steeds zelfde meter gebruiken. Minimaal drie maanden. Eerste dag menstruatie begin je met meten. Je ziet dus pas achteraf wanneer je ovulatie was, dan zakt daarna de temperatuur namelijk weer.
Alle reacties Link kopieren
Gooi alles in de vuilnisbak en kijk gewoon naar het slijm van je vagina. Niet zo smakelijk als een app, wel redelijk betrouwbaar. Als je er draden van kunt trekken ben je in je vruchtbare dagen.

Was een tip van oma, maar heb het naderhand hier op het forum ook wel vaker gelezen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Temperaturen doe je elke ochtend vóór het opstaan, op dezelfde tijd, bij voorkeur rectaal. Je houdt je metingen zo'n 3 maanden bij in een grafiek, bijvoorbeeld via FertilityFriend. Dan begin je als het goed is een patroon te herkennen.
Je ziet bij deze methode altijd pas achteraf dat je een eisprong hebt gehad, dus het is echt om een patroon te ontdekken, niet om te bepalen of je specifiek die dag vruchtbaar bent.

Op deze manier kwam ik erachter dat mijn eisprong nooit op de helft van mijn cyclus plaatsvond, maar pas op 2/3. Dit heeft mij wel geholpen om sneller zwanger te raken.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Ceylon, Google op “Billings methode”.
Ik heb door PCOS hele onregelmatige cyclussen, gemiddeld 43 dagen.
Ik gebruikte de app Clue om data te verzamelen, maar ik vertrouwde volledig op de afscheiding en stand van de baarmoedermond.
Als je PCOS hebt werken ovulatietesten niet vertelde de gyn mij want die reageren op hormonen en je hormoonhuishuiding is een zooitje.

Temperaturen heb ik nooit gedaan omdat je het elke dag op hetzelfde moment moet doen en het pas weet als je eisprong geweest is en dan is het te laat voor een poging.
Draderige afscheiding begint een paar dagen voor je eisprong dus tijd om een poging te doen.
Bij mij was het op deze manier bij poging 2 (miskraam) en poging 5 (nu 8 weken zwanger) raak.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de super tips en reacties! Ik moet nog een afspraak bij de huisarts maken en dacht dat temperaturen een begin zou zijn. Nu zal ik haar zelf wel vragen wat ik nu het beste kan doen omdat de hele boel zo onregelmatig is.

@Ceylon ok dat klinkt inderdaad vies, maar zo gek is dat eigenlijk nog niet eens! Ik zal er eens op gaan letten.
Mijn kinderen zijn nu 4 en 6, en zonder temperaturen had het zeker weten veel langer geduurd voordat ik zwanger was. Het lukte namelijk niet het eerste jaar zonder, maar toen ik ging temperaturen was ik steeds snel zwanger (ook twee vroege miskramen gehad).

Temperaturen was voor mij heel accuraat, maar dan wel met een speciale BBT thermometer (twee decimalen achter de komma).

Inderdaad iedere ochtend meteen als je wakker wordt, en voordat je gaat draaien en wapperen en/of rechtop zitten. En onder de tong of vaginaal is het beste.

Ik was ook heel onregelmatig en voor mij was temperaturen noodzakelijk om eisprong vast te leggen. Ik deed het wel in combinatie met ovulatie testen. De een voorspelt dat de eisprong eraan komt (ovulatietest), en de ander bevestigd dat de eisprong heeft plaatsgevonden (temperaturen).

Super jammer van zo'n dokter die een mooie grafiek in de prullenbak gooit omdat hij er zelf niks van weet. Zou meteen een andere dokter zoeken.

Ben trouwens sinds mijn tweede kind ineens regelmatig ongesteld. Raar maar waar.
En ja, FertilityFriend is een super handige app om alles bij te houden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven