Zwanger na ONS

19-01-2019 16:02 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om een topic aan te maken. Ik ben er 2,5 week geleden achter gekomen dat ik zwanger ben. Het was na een one night stand, die ik opzich graag nog eens wilde zien maar waar ik verder niet mee gedate heb ofzo.

Omdat ik vond dat ik het iemand moest vertellen, besloten naar mijn ouders te gaan. Zij wilden er niets mee te maken hebben en vonden dat ik abortus moest plegen, er werd me heel dwingend verteld welke stappen ik moest nemen. De reden dat ze vinden dat ik het niet kan is omdat ik een verleden heb met depressies.

De vader wil het kindje ook niet, is hier totaal niet klaar voor maar wil me wel bij alle stappen steunen, zolang die stappen richting afbreken gaan.

Ik heb gesprek gehad bij FIOM en kwam tot de conclusie dat ik inderdaad beter voor abortus kon gaan. Echter gisteren bij mijn afspraak merkte ik dat ik nog teveel twijfelde, de afspraak een week verzet en nu weet ik het gewoon even niet meer.

Ik ben 27, ik heb werk, een eigen huisje en zelfs zonder familie, een sociaal vangnet. De praktische kanten zijn niet perse het issue. Maar ik weet het emotioneel gewoon even niet. Ik weet niet zeker of ik een daadwerkelijke kinderwens heb, of dat ik enkel een voorkeur heb voor het geromantiseerde beeld. Ik ben bang voor de slapeloze nachten en het alleen alles moeten doen, ik zie ook niet perse voordelen van het opvoeden van een kind. Tegelijkertijd zou ik wel weten dat ik ja zou zeggen als de vader het wel samen wil doen. En ik ben bang dat ik door alle hormonen, ook steeds meer gevoelens voor de vader krijg. Kortom, het is een rotzooi en ik hoopte dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je hele omgeving je stuurt richting een abortus. Alsof het iets is wat je even zomaar doet.

Helpen kan ik helaas niet, ik wil je wel meegeven dat jij moet doen waar je zelf achter staat. Als dat een abortus doe je dat, wil je het kindje houden doe je dat. Er is maar 1 goede oplossing en dat is de oplossing waar jij achter staat en niemand anders.
Self-love is the greatest middle finger of all time
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen sterke kinderwens, je ziet geen voordelen in het opvoeden van een kind, de vader wil geen kind, je hebt geen relatie met hem ook niet gehad, je hebt een verleden met depressies.
Tsja.
Alle reacties Link kopieren
Heftig. Probeer ook te denken aan de belangen van het kind zelf (mogelijk opgroeien zonder vader). Kan jij dat en wil jij dat? Dat je nu iets niet kan of wil, betekent niet dat dat over vijf jaar nog zo is en dat je nooit meer een kans op een kind gaat krijgen. Hoe stabiel ben je, qua depressies?

Heel rot dat je geen steun krijgt uit je directe omgeving. Sterkte met het maken van de juiste beslissing,
Alle reacties Link kopieren
Her zijn niet de gebroken nachten die het zwaarst zijn. Al kunnen die ook weer een trigger zijn voor een nieuwe depressie.

Met een dreumes of een peuter heb je geen moment voor je zelf. Je moet ogen in je achterhoofd hebben en constant opletten. Dat combineert niet lekker met een depressie.

Als er dan een vader in beeld is dan kan je je kind ook aan hem overlaten. Dat kan niet als je alleen bent

Zonder vangnet is het dan niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wbt mijn depressie: ik ben nu 3 jaar depressie-af en heb een goed terugvalpreventieplan. Ik heb nooit medicatie gebruikt en mocht ik besluiten de zwangerschap door te zetten, wil ik preventief een psycholoog inschakelen.

Ik vind het inderdaad lastig om voor te stellen hoe het over vijf jaar is en wat ik dan wil en kan bieden.

Bedankt voor de antwoorden tot dusver, merk dat het al helpt om er even van een afstandje naar te kijken. En te zien wat jullie uit mijn verhaal halen.
sugarmiss schreef:
19-01-2019 16:24
Her zijn niet de gebroken nachten die het zwaarst zijn. Al kunnen die ook weer een trigger zijn voor een nieuwe depressie.

Met een dreumes of een peuter heb je geen moment voor je zelf. Je moet ogen in je achterhoofd hebben en constant opletten. Dat combineert niet lekker met een depressie.

Als er dan een vader in beeld is dan kan je je kind ook aan hem overlaten. Dat kan niet als je alleen bent

Zonder vangnet is het dan niet te doen.
Dit TO...
Ik snap je twijfel heel erg goed en het is ook niet zomaar een beslissing maar het romantische idee moet je echt vergeten.
Een vriendin van mij heeft een baby waar ze alleen voor zorgt. (Niet een ONS maar de vader is niet in beeld)
Ze moet alles alleen doen en loopt op haar tandvlees.
Ze redt het wel maar ze heeft geen moment voor zichzelf en is kapot.
Dat is wel de realiteit helaas...


Ik wil nergens op aansturen, het is en blijft jouw beslissing, maar ga er alleen voor als je heel erg zeker weet dat je dit wil.
Bij twijfel niet inhalen.

Wat een vervelende reactie van je ouders trouwens!
:hug: sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Ik werd hier ooit 'n keer totaal afgebrand toen ik een opmerking maakte over hoe ik over abortus denk. Heb zelf 3 dochters en alle drie weten ze dat ik het hun hele leven kwalijk zal nemen, mocht dit ooit moeten gebeuren. Immers allerlei voorlichting, breed scenario aan anticonceptie, MAP, gezond verstand enz. Ik vind het dus gewoon oerstom, mochten ze desondanks toch ongewenst zwanger raken.

Dit gezegd hebbende, zou ik ze in dit geval adviseren het dus te doen. Wel flink pissig zijn en het inderdaad kwalijk nemen.
.
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
19-01-2019 17:02
Ik werd hier ooit 'n keer totaal afgebrand toen ik een opmerking maakte over hoe ik over abortus denk. Heb zelf 3 dochters en alle drie weten ze dat ik het hun hele leven kwalijk zal nemen, mocht dit ooit moeten gebeuren. Immers allerlei voorlichting, breed scenario aan anticonceptie, MAP, gezond verstand enz. Ik vind het dus gewoon oerstom, mochten ze desondanks toch ongewenst zwanger raken.

Dit gezegd hebbende, zou ik ze in dit geval adviseren het dus te doen. Wel flink pissig zijn en het inderdaad kwalijk nemen.
Nou, hier heeft TO echt wat aan.

Prima dat je dit vind overigens, maar ik begrijp nooit zo goed waarom in zo'n topic een reactie komt met hoe iemand er over denkt, zonder dat er een concrete tip of advies voor de TO in staat. Meer een soort 'nog even inwrijven'.
Alle reacties Link kopieren
Concrete tip staat in de onderste alinea ...
.
Alle reacties Link kopieren
Manlief schreef:
19-01-2019 17:20
Concrete tip staat in de onderste alinea ...
"Doe het maar en dan zijn je ouders flink pissig op je" is een concrete tip?
Alle reacties Link kopieren
Buiten alle overwegingen hoe het voor jou zou zijn, zou ik ook in overweging nemen hoe het voor een kindje is om op te groeien zonder vader.
Dat hoeft geen probleem te zijn, maar hoe is het voor een kindje als mama straks toch weer een depressie krijgt? Waar komt het kindje dan straks terecht?

Een kind is met zn 2e soms al heel zwaar.. alleen dubbel zo zwaar en met een achtergrond van depressie denk ik nog zwaarder.

Kun jij het kind bieden wat het nodig heeft als je in een depressie zit?
Het blijft jouw keuze, maar je beïnvloed niet alleen jouw leven, ook van het kindje.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Pergamon,

Maar ik snap Manlief wel. Ik gok dat hij nu precies verwoord wat mijn ouders voelden en dachten. Het fijne aan een forum is dat iedereen zijn of haar mening mag uiten. Ik weet hoe de situatie gegaan is en dat het niet simpelweg "foutje bedankt" was. Ik vind mezelf verantwoordelijk en verstandig, anders had ik hier niet nog zo over zitten dubben. Ik wil zeker weten dat ik de juiste keuze maak voor mezelf, mijn kindje en mijn toekomst. En dat kan alleen als ik 100% achter mijn keuze kan staan, welke keuze het dan ook is.

En ik merk inderdaad wat een aantal al benoemden, het stukje van de vader doet me meer dan ik dacht. Ik zie een gezin voor me met een vader en een moeder. Niet alleen voor mijn psychische gezondheid, juist voor een kind. Maar ook omdat het volgens mij iets is wat ik wil delen, en niet alleen maar zelf "moet" doen. Plus het idee dat een kind op een gegeven moment gaat vragen waar zijn vader is of waarom zijn vader er niet is. Ik zou het heel erg vinden om te moeten zeggen dat zijn vader hem niet wilde.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, wat een moeilijke situatie.

Ik ken een paar bewust ongehuwde moeders die via een donor zwanger zijn geworden. Die doen het dus helemaal alleen. Ook die lopen geregeld op hun tandvlees. Hun leven bestaat geregeld hele periodes uit zorgen vanaf de seconde dat ze wakker worden, werken en ‘s avonds uitgeput om 21:00 uur naast hun kind in slaap vallen. Eentje heeft na 2 jaar nog elke nacht gebroken nachten omdat haar kind niet doorslaapt. En de volgende dag weer werken hè.

En dan zijn zij dik tien jaar ouder dan jij en hebben zij er welbewust, mentaal stabiel en “ready as will be” voor gekozen. En.. zónder illusies over de vader, een idillisch gezinsleven en andere toekomstdromen.

Die heb jij allemaal wel, en dat kost bakken energie en frustratie straks. Als je dat allemaal los lan laten en ervan overtuigd bent dat je straks niet in onvrede leeft over hoe je het liever had willen zien, dan ga ervoor.

Zoek dan steun en informatie bij bewust ongehuwde moeders en doe het alleen. Als de vader helpt heb je mazzel (of niet, moet je je kind de halve week missen aan een praktisch vreemde die misschien heel anders met het kind omgaat dan jij wil of die een nieuwe vriendin krijgt die gaat moederen over jouw kind). Kan je dat? Wil je dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier nog maar eens goed over nadenken. Want los van hetgeen wat in je situatie op orde is, je zit aan die vent vast hè. Voor de rest van je leven.

Nu wil hij het niet, misschien veranderd hij van mening, misschien niet. Wat als hij gezag eist? Zich overal tegenaan bemoeid? Je dwars gaat zitten in alles? Heb je daar trek in? En nog belangrijker, wil je dat een kind aan doen? Al die chaos maar ook de wetenschap dat hij of zij niet gewenst was door 1 ouder.

Ik lees veel twijfels bij je, misschien is het deel wat neigt naar houden vooral hormonaal? Maar goed als je denkt kapot te gaan aan de abortus, is het nog niet zo'n 123 beslissing.

Ik denk wel, beter spijt van een abortus dan spijt van een kind.

Sterkte :hug:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je nu een te geromantiseerd beeld hebt. Vooral omdat je zegt: ik zou “ ja” zeggen als de vader het wel samen wil doen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Desondanks, TO als je zeker weet dat je het wil dan moet je ervoor gaan.
Maar weet wel waar je aan begint.
Een kind is loodzwaar, al helemaal in je eentje.
En je bent voor de rest van je leven moeder, van een kind die zonder vader op gaat groeien terwijl dat bij andere kinderen anders gaat. Een baby merkt dat niet, maar dat blijft een kind niet eeuwig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan uit je OP niet goed opmaken of je je ONS -goed- kent. Als je schrijft “ ik had m nog wel s willen zien” , lijkt het me dat je niet veel van m weet.
Toch zou je zonder meer voor een kind gaan als hij daar ja tegen zou zeggen.
Hij kan 180 graden omdraaien, in of na de zwangerschap. Dat kan helemaal goed gaan: ze leefden alledrie nog lang en gelukkig ( geromantiseerd beeld of gebaseerd op iets?).
Of hij blijft bij zn standpunt en je ziet en hoort m never nooit meer. Wat nu eigenlijk ook zn bedoeling met jou was toch?
simbalabimba wijzigde dit bericht op 20-01-2019 10:02
0.47% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik zou nergens op aan willen sturen bij jou maar zou eens eerlijk willen zijn hoe ik het ouderschap ervaar..

Wij hebben er bewust voor gekozen, zoon is 5 jaar. Vantevoren kun je je niet voorbereiden op wat je te wachten staat!
Ik vind het soms met zijn tweeen al best zwaar om heel eerlijk te zijn. Ik neig ook meestal naar de donkere kant zeg maar en heb een postnatale depressie gehad. Zonder man had ik me geen raad geweten. Wij hebben af en toe een ‘adempauze’ doordat de partner de zorg overneemt en de ander even iets voor zichzelf kan doen. Zoon vind het leuk om af en toe bij opa en oma te logeren.
Als je dat niet hebt die adem pauze af en toe, zoals ik dat om me heen ook zie bij alleenstaande moeders is het echt pittig hoor..

Het is niet alleen maar negatief overigens!! Onze zoon is super makkelijk en heel leuk om een klein mensje te zien opgroeien en hem dingen te leren. Hij kan steeds meer zelf en een kinderbrein is heel grappig!

Nogmaals, ik zou echt nergens op aan willen sturen, maar lees je goed in en vraag om je heen hoe jonge ouders het ervaren!!
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Bedankt voor alle reacties. Het opschrijven gisteren heeft me al enorm geholpen, maar ik heb ook naar aanleiding van jullie berichten er nog beter over na kunnen denken. En ik ben tot de conclusie gekomen dat als ik ooit kinderen wil, ik die liever in een gezinssituatie wil, dan alleenstaand. En dat ik nu beter kan kiezen voor mezelf en de vader, en daardoor ook voor het kind. En dat ik deze situatie wil gebruiken om te roeien als mens, de nodige veranderingen door te voeren die ik nodig acht om zo een volgende keer met 100% zekerheid en vertrouwen een kindje kan ontvangen.
Ik heb dus besloten om het afbreken van de zwangerschap door te zetten. Wellicht dat ik hier de komende dagen nog wel even zal blijven schrijven om mijn gedachten te kunnen stroomlijnen.

Nogmaals bedankt allemaal.
Alle reacties Link kopieren
We zullen even afwachten wat Bulletje hierover denkt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Aemateur, fijn dat het je heeft geholpen om alles op een rij te zetten. Ik hoop dat het nu volgende proces mee zal vallen. Sterkte, ik hoor het graag hoe het met je gaat verder.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Hulde voor je besluit en attent dat je dit deelt. Ik blijf meelezen.
.
:hug: :hug: :hug: heel veel sterkte de komende tijd!
Ik wil je sterkte wensen :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven