Zwanger worden na afvallen/ondergewicht

20-01-2019 17:42 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Afgelopen december kreeg ik een zware griep, waardoor ik van 50,5 kilo naar 44 kilo ben gegaan in het tijdsbestek van gemiddeld een week. Inmiddels ben ik wel weer aangekomen, maar het is nog geen 50,5 kilo zoals voorheen.

Normaliter heb ik een cyclus van rond de 33 dagen. Op 13 december begon mijn laatste ongesteldheid. Ik heb uitgerekend dat ik eigenlijk de 15e januari, afgelopen dinsdag, ongesteld had moeten worden. De eisprong had ik dan moeten hebben rond 1 januari, maar ik heb m met ovulatietesten niet kunnen vinden. Nu is mij door mijn HA verteld dat door excessief afvallen in korte tijd je hormoonhuishouding enorm verstoord kan raken en de eisprong uitblijft en dat even kan duren voordat alles weer wat is gereguleerd.

Nu is het onderhand 20 januari en ik ben nog steeds niet ongesteld, ook niet een klein beetje. Mijn partner en ik hebben onbeschermde seks en ik gebruik geen anticonceptie, we wilden eens voorzichtig gaan beginnen te proberen voor een nieuwe zwangerschap. Vorig jaar heb ik een miskraam gehad en daarna hebben we altijd condoom gebruikt... Ik vind het heel lastig inschatten omdat ik nu geen goed inzicht in mijn cyclus heb, of ik überhaupt in januari een eisprong heb gehad, of ... of ... of. Frustrerend! Wie herkent dit, heeft tips, wijze woorden?
Gek misschien, maar ik zou effe een testje ertegenaan gooien.
Test doen.
En verder de volgende maand afwachten.

Je zou zwanger kunnen zijn, of je lichaam is aan het herstellen van de griep. Gezond leven en dan pak je het in de komende maanden weer op (mocht je niet zwanger zijn).
Alle reacties Link kopieren
Denk niet dat ik zwanger ben. Op 16 januari heb ik al een test gedaan en die was negatief. Mijn partner is voor zijn werk van huis geweest tot vorige week zaterdag 12 januari, en toen hebben we pas weer gevreeën. In dat geval is een test nu nog veel te vroeg. Ga ervan uit dat ik wel ongesteld ga worden een dezer dagen.
Hoe lang ben je? Want te mager kan idd een eisprong onderdrukken.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
20-01-2019 19:12
Hoe lang ben je? Want te mager kan idd een eisprong onderdrukken.
Uhm, rond de 164 a 165 centimeter. Voor mij is rond de 50,5 kilo normaal, dus dan heb ik nog net een gezond bmi
anoniem_362817 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 19:57
10.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan zeker komen door ondergewicht na een griep en al licht zijn van jezelf. Kunnen je hormonen van ontregelen en ongemerkt vitaminetekort hierdoor (spreek uit ervaring). Misschien even alle waardes laten checken en komende periode iets meer gezonde koolhydraten eten. Spreek uit ervaring, succes en hoop dat je wens mag uitkomen! :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is de boel ook wel eens ontregeld als ik ziek ben geweest. Deze cyclus ben ik flink verkouden geweest en toen het voorbij was begon het weer opnieuw. Mijn cyclus was dus ook een week langer. Zou dus best wel kunnen komen door de griep die je hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mijzelf ook aan de slanke/dunne kant met altijd een BMI aan de ondergrens van 'gezond'. Ik ben tijdens mijn kinderwens in een korte tijd een aantal kilo's afgevallen en mijn lichaam reageerde hierop door niet meer te menstrueren. Waarschijnlijk was het iets met het feit dat ik in een korte tijd flink afviel en/of dat ik toen op een ongezond gewicht zat, want mijn lichaam ging als het ware in de alarm-fase door mijn cyclus stop te leggen. Ik werd uiteindelijk wel weer ongesteld daarna, maar het waren echt heel lange cycli (60-70 dagen). Omdat we nog steeds die kinderwens hadden, hebben we op een gegeven moment middels hormonen het allemaal weer werkend gekregen (en ik was ook weer wat aangekomen). Maar achteraf denk ik dat als ik iets sneller was aangekomen, het misschien ook wel zonder de hormonen goed was gekomen. Maar het was echt een knauw voor mijn lichaam op dat moment en het was ook niet opgelost na 1 cyclus.
Alle reacties Link kopieren
ConnieFeer schreef:
21-01-2019 14:20
Ik ben van mijzelf ook aan de slanke/dunne kant met altijd een BMI aan de ondergrens van 'gezond'. Ik ben tijdens mijn kinderwens in een korte tijd een aantal kilo's afgevallen en mijn lichaam reageerde hierop door niet meer te menstrueren. Waarschijnlijk was het iets met het feit dat ik in een korte tijd flink afviel en/of dat ik toen op een ongezond gewicht zat, want mijn lichaam ging als het ware in de alarm-fase door mijn cyclus stop te leggen. Ik werd uiteindelijk wel weer ongesteld daarna, maar het waren echt heel lange cycli (60-70 dagen). Omdat we nog steeds die kinderwens hadden, hebben we op een gegeven moment middels hormonen het allemaal weer werkend gekregen (en ik was ook weer wat aangekomen). Maar achteraf denk ik dat als ik iets sneller was aangekomen, het misschien ook wel zonder de hormonen goed was gekomen. Maar het was echt een knauw voor mijn lichaam op dat moment en het was ook niet opgelost na 1 cyclus.
Herkenbaar verhaal. Maar ben je dan nog wel echt zwanger geworden?
Alle reacties Link kopieren
Anaïs1992 schreef:
21-01-2019 19:52
Herkenbaar verhaal. Maar ben je dan nog wel echt zwanger geworden?
Ja dat wel, al duurde het wel een tijdje nadat mijn cycli weer normaal waren. Maar dat daarna lang niet zwanger worden had andere redenen dan het niet meer menstrueren of de rare en lange cycli daarna. Je lichaam wil, en kan, alleen zwanger worden als het gezond is. En dat is logisch ook, gezien je een nieuw leven creëert en laat groeien. Een te laag gewicht en/of (veel) afvallen in een korte tijd is niet ideaal voor een zwangerschap. Ik denk (maar ik ben geen medisch arts!) dat als je weer op je oude gewicht zit, en dus weer 'gezond' genoeg bent voor een zwangerschap, jouw menstruatie vanzelf weer terugkomt zoals deze was. Geduld en goed voor jezelf zorgen dus. Maar als het je niet lekker zit, zou ik naar de (huis)arts gaan, het voorleggen, en eventueel je bloed laten checken en/of een echo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven