Vroeggeboorte?

03-02-2019 22:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Zijn er hier vrouwen die een vroeggeboorte hebben meegemaakt en hoe hebben zij een eventuele volgende zwangerschap ervaren?

Zelf ben ik bevallen met 34 weken, en nu zwanger van de tweede. Ik word in de gaten gehouden door het ziekenhuis en ze adviseren mij om te beginnen met proluton injecties, maar vind het een best lastige keuze!
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het een lastige keuze? Ik kreeg tabletten met dezelfde werkzame stof om vroeggeboorte tegen te gaan. Niet eerder meegemaakt, maar er waren indicaties dat vroeggeboorte dreigde.
Waarom is dst een lastige keuze? Als iets helpt dan helpt het toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja, omdat ik bang ben voor de eventuele gevolgen op lange termijn. Ook omdat niet de oorzaak van de vroeggeboorte is vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bevalling was met 37 weken, de tweede met 34 weken.
Bij de derde was ik best bang dat die nog eerder zou komen, maar die is gewoon blijven zitten tot de geplande keizersnee met bijna 39 weken.

Is er een oorzaak gevonden van de vroeggeboorte?

Ik weet niets over die medicijnen, maar waarom twijfel je?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Klimop90 schreef:
03-02-2019 22:48
Ja, omdat ik bang ben voor de eventuele gevolgen op lange termijn. Ook omdat niet de oorzaak van de vroeggeboorte is vastgesteld.
Maar die zijn er toch niet?
Maar het is maar welke gok je wilt nemen. Mijn 2e kwam nog een flink stuk vroeger dan de jouwe, terwijl men zei dat de kans daarop nihil was.

Ik had er flink wat injecties voor overgehad om dat te voorkomen. Het langetermijn effect van een vroeggeboorte is ook niet per se fantastisch
Alle reacties Link kopieren
Klimop90 schreef:
03-02-2019 22:48
Ja, omdat ik bang ben voor de eventuele gevolgen op lange termijn. Ook omdat niet de oorzaak van de vroeggeboorte is vastgesteld.
Over welke gevolgen op lange termijn heb je het dan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Morgen begin ik met de injecties. Ons eerste kindje is te vroeg geboren, categorie extreem prematuur.

Voor welke gevolgen ben je bang? En heb je die al besproken met je gynaecoloog? Dat heeft mij erg geholpen. Er is de eerste keer geen reden gevonden voor de vroeggeboorte en de kans op herhaling is moeilijk te voorspellen, maar elke week die dit kindje langer in mijn buik blijft zitten is er een waar ik heel erg blij mee ben. Als de proluton daaraan bij kan dragen zet ik met alle liefde elke week een prik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij beide zwangerschappen vanaf week 17 (geloof Ik?) tot week 37 wekelijks een proluton depot injectie gekregen. Daarbij had ik een cerclage vanwege een korte en zwakke bmm. Vandaag 13 jaar geleden is mijn dochter geboren, mede dankzij de injecties.

De injecties zijn niet fijn maar er zijn blijkbaar geen negatieve effecten op de baby bekend. Mijn moeder kreeg ze in tabelvorm toen ze zwanger van mij was maar mijn gyn zei dat ze in tabletvorm slechter worden opgenomen. Overigens is het een aanvulling op de progesteron die je eigen lichaam sowieso al aanmaakt.

Maar vraag je gyn het hemd van het lijf als je het niet vertrouwt. Je hebt het recht om goed geinformeerd te zijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik meen pas op een vrijwel gelijk topic van je gereageerd te hebben? Ik ben ook pas begonnen en er zijn geen risico’s voor de baby. Er is al enorm veel ervaring mee en onderzoek naar gedaan.

Het enige probleem is dat dit middel wordt voorgeschreven aan vrouwen die al een hogere kans op een miskraam hebben. Iedere miskraam moet volgens de regels als eventueel gevolg gemeld worden, omdat je nooit 100 % zeker kan zeggen dat t ondanks en niet door de medicijnen kwam. Ik weet van vrouwen hier in de VS dat ze t daarom toch niet doen. Of ze hebben geen zin in t gedoe of de pijn.

Ik schat zelf de kansen voor mijn kind beter in mét injecties. En ze zijn ruk. Ik val iedere week flauw van de pijn. Komt niet veel voor hoor, voor de meeste mensen is t een eitje. Probeer nu van subcutane injecties in mn bovenarm naar die in mn bil/heup te wisselen. Die zijn volgend de meeste mensen vervelender, maar voor sommigen (die zo rot reageren als ik) was t beter.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met de subcutane VS de intramusculaire versie?
Alle reacties Link kopieren
@Winterwende, geen ervaring met de subcutane injecties, maar net de intramusculaire in mijn bil/heup gehad en vond die echt prima te doen. Ze spoot het langzaam in en moest daarna even inmasseren. Geen last nu verder. Volgens mij heb ik dat andere topic ook gelezen en wilde je eventueel ook over op de Utrogestan tabletten? Die ken ik vanuit een ivf traject en vond ik vervelender. Het geeft een wat vreemde geur af en in ieder geval het omhulsel lost niet geheel op en loopt er dus gedurende de dag weer uit. Een inlegkruisje is dan zeker geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de injecties in de bil/heup gehad. Meestal had de verpleegkundige de ampul alvast wat opgewarmd zodat het spul wat dunner was en makkelijk opgenomen kon worden in het weefsel en dus minder pijnlijk was. Maar zelfs onverwarmd prima te doen. Langzaam inspuiten helpt ook alleen niet iedere vpk had daar tijd of geduld voor ;-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Dank jullie wel voor de reacties. Ben zelf ook niet zo voor de pillen, aangezien je dus ook minder goed weet hoeveel je opneemt.

Hoop dat de prik in heup beter uitpakt voor me. Nu is t een soort grote epipen die er je niet langzaam kan spuiten. Na ja, nog maar twee arm prikken te gaan...
@winterwende ik heb geen ervaringen met de spuiten maar heb wel tijdens mijn 2e zwangerschap utrogestan capsules gebruikt tm 36wkn. Hier werken ze namelijk niet meer met Proluton.
Alle reacties Link kopieren
Hier inderdaad ook utrogestan gebruikt. Toch dreigende vroeggeboorte bij 30 weken, uiteindelijk geboren met 37 weken.
Even omhoog gehaald voor een update: eindelijk gelukt om de heupinjecties te krijgen en wat een wereld van verschil! Echt geen centje pijn.

Bedankt voor de reacties, want dat heeft me wel geholpen om door te drammen over andere injecties. Hier in de VS gebruiken ze t merk Makena vooral (proluton of utrogestan bestaat hier niet) en die is overgegaan op alleen die epipen injecties. Superveel gedoe om gewone injecties van een generiek merk te krijgen, maar gelukt.

Hoe is t met jullie, Klimop90 en Kleinehuppel?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat de heupinjecties gelukt zijn Winterwende en dat ze je zo goed bevallen. Ik vind ze ook prima te doen, mijn man zet ze iedere week. Alleen heel gek heb ik telkens na 2 dagen (pas) wat spierpijn, herkennen jullie dat?
Verder vind ik het wel al spannender worden hoe dichter ik bij de termijn van onze oudste kom.

Ook wel benieuwd Klimop90 wat je uiteindelijk besloten hebt, wel of niet de proluton prikken?
Die spierpijn herken ik ja! Hoe dicht zit je al bij de termijn van de oudste?

Merk wel al dat ik alles iig eerder klaar wil hebben dan bij de oudste. Mooi niet dat ik nog een keer met gebroken vliezen door t huis moet rennen om een ziekenhuis tas te pakken 😆

Het zal wel net als met een paraplu zijn: als je ‘m bij je hebt blijft t droog. Tenminste, dat hoop ik...
Alle reacties Link kopieren
Dat is mooie winterwende van die paraplu die ga ik onthouden! En ik hoop inderdaad ook dat het zo werkt.
Nog iets meer dan 6 weken dan zit ik op de termijn van de oudste. Al hoop ik dat door de extra controles en proluton injecties deze baby nog flink wat langer blijft zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven