Ernstige zorgen na echo

22-02-2019 11:27 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb getwijfeld of ik dit binnen dit forum zou plaatsen, maar ik maak me zoveel zorgen dat ik dit graag wil delen.
Momenteel ben ik onder controle geweest in Maastricht i.v.m. polyhydramnion (te veel vruchtwater). Hier hebben ze twee weken geleden een uitgebreide echo (GUO) gedaan om eventuele oorzaken op te sporen voor het vele vruchtwater.
De 20 weken echo was een aantal maanden geleden goed, behoudens korte beentjes. Hier hoefde ik me toen geen zorgen om te maken.
Tijdens de GUO twee weken geleden werden er geen structurele afwijkingen gevonden, behoudens weer korte bovenbeentjes en bovenarmpjes en dan het vele vruchtwater.
Nu moest ik vandaag terug voor een nieuwe echo. Ze hebben nogmaals alles bekeken maar alles was goed (hartje, nieren, rug, gezichtsprofielen, maag, blaas etc etc). Ze gaven nu toch aan dat het echt opvallend is dat de bovenarmpjes en bovenbeentjes korter zijn. Ze groeien wel volgens de eigen lijn door op de curve, maar blijft kort (bovenbeentjes 51 mm, meen ik). Alle andere metingen zijn prima, er werd een gewicht van 1500 gram gemeten wat ook goed was. De groei staat ook niet stil, dit was te zien in de curve.

Er werd uitgelegd dat dit wel opvalt en dat dit wellicht gewoon familiair/aanleg is. Op de tweede plek kwam eventuele doorbloedingsstoornissen van bloedvaten van mij naar het kindje, maar hier is naar gekeken en dit was prima. Op de derde plek kwamen de chromosomale afwijkingen.... Ze wilde ons niet bang maken maar ze gaf aan dat dit wel vaker daarbij gezien wordt. Ik ben hier enorm van geschrokken! Ik heb overigens de NIPT test gehad en deze was goed.

Ik ben nu 30 weken zwanger. Er wordt nu elke twee weken een groeiecho herhaald. Ik maak me zo ontzettend zorgen en ben echt geschrokken. Zijn er hier meer mensen met zulke ervaringen? Ik ben benieuwd naar hoe dit bij jullie is verlopen!
wat zijn behalve de groeiecho's nu de vervolgstappen?
En wat is de kans dat het nummer 3 zou zijn?

Adem in, adem uit.
Zijn jij en je man lang/klein/kort?

Wat is nu waar je je zorgen om maakt? Dat het inderdaad nummer 3 is?

Mijn ervaring met groeiecho's is dat het heel afhankelijk is van wie ze maakt, hoe druk het kindje is en dat er uiteindelijk vrij weinig van klopt.

De (medische) groeiecho's bij mij:
Kind 1 zou bij mij een ruime 9 ponder zijn volgens de groeiecho. Hij woog 3675 gram
Kind 2 zou heel klein zijn, zorgelijk klein. Ze woog 3200 gram
Kind 3 zou net als kind 1 een ruime 9 ponder zijn, hij woog bij geboorte 3890 gram.
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
22-02-2019 11:42
wat zijn behalve de groeiecho's nu de vervolgstappen?
En wat is de kans dat het nummer 3 zou zijn?

Adem in, adem uit.
Zijn jij en je man lang/klein/kort?

Wat is nu waar je je zorgen om maakt? Dat het inderdaad nummer 3 is?

Mijn ervaring met groeiecho's is dat het heel afhankelijk is van wie ze maakt, hoe druk het kindje is en dat er uiteindelijk vrij weinig van klopt.

De (medische) groeiecho's bij mij:
Kind 1 zou bij mij een ruime 9 ponder zijn volgens de groeiecho. Hij woog 3675 gram
Kind 2 zou heel klein zijn, zorgelijk klein. Ze woog 3200 gram
Kind 3 zou net als kind 1 een ruime 9 ponder zijn, hij woog bij geboorte 3890 gram.
Ik moet elke twee weken een groeiecho krijgen om de curve in de gate te houden. Er is niet gesproken over kansen. Maar de oorzaken zijn ons gewoon uitgelegd. Ik ben zelf niet groot 1,63. Mijn partner is 1,86. Maar dan blijft het gek dat het alleen de bovenarmen en bovenbenen zijn. de onderarmen en onderbenen zijn goed.

Ik maak me inderdaad zorgen om scenario 3...

Klopt, maar bij 20 weken echo werd dit al gezien, bij de groeiecho met 26 weken ook. Net zoals bij de GUO met 28 weken en 30 weken. Dus ik ga er vanuit dat er goed gemeten wordt.
anoniem_383110 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 11:49
4.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_383110 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 11:48
0.00% gewijzigd
Maar wat is er dan voorgesteld om optie 3 uit te sluiten? Een vruchtwaterpunctie?
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
22-02-2019 11:42
wat zijn behalve de groeiecho's nu de vervolgstappen?
En wat is de kans dat het nummer 3 zou zijn?

Adem in, adem uit.
Zijn jij en je man lang/klein/kort?

Wat is nu waar je je zorgen om maakt? Dat het inderdaad nummer 3 is?

Mijn ervaring met groeiecho's is dat het heel afhankelijk is van wie ze maakt, hoe druk het kindje is en dat er uiteindelijk vrij weinig van klopt.

De (medische) groeiecho's bij mij:
Kind 1 zou bij mij een ruime 9 ponder zijn volgens de groeiecho. Hij woog 3675 gram
Kind 2 zou heel klein zijn, zorgelijk klein. Ze woog 3200 gram
Kind 3 zou net als kind 1 een ruime 9 ponder zijn, hij woog bij geboorte 3890 gram.
Ik word altijd een beetje kriegel van dat afgeven op die vreselijk foute echo-voorspellingen.

Groeiecho's gaan niet over het evt te verwachten gewicht, maar over hoe de baby groeit. Dat kun je dus alleen zien als er meerdere echo's gemaakt zijn, steeds liefst met 2 weken ertussen.

@TO: geen ervaring met wat jij schrijft, alleen wel vanuit mijn werk als echoscopiste. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar er is op dit moment helaas niks anders te doen dan afwachten.
Sterkte.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
22-02-2019 11:48
Maar wat is er dan voorgesteld om optie 3 uit te sluiten? Een vruchtwaterpunctie?
Eigenlijk niks.. er werd verteld dat dit pas bij geboorte gezien kan worden (wat de oorzaak is). Dat veel gewoon niet uit te sluiten is.
Solomio schreef:
22-02-2019 11:48
Ik word altijd een beetje kriegel van dat afgeven op die vreselijk foute echo-voorspellingen.

Groeiecho's gaan niet over het evt te verwachten gewicht, maar over hoe de baby groeit. Dat kun je dus alleen zien als er meerdere echo's gemaakt zijn, steeds liefst met 2 weken ertussen.

@TO: geen ervaring met wat jij schrijft, alleen wel vanuit mijn werk als echoscopiste. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar er is op dit moment helaas niks anders te doen dan afwachten.
Sterkte.
Dat mag je vinden Solomio, maar met de groeiecho's werd er bij mij het gewicht van de baby in de gaten gehouden. Omdat dat bij mij noodzakelijk was, niet de lengte. Die overigens ook gemeten werd, maar was verder niet zo erg van belang, behalve als indicatie voor de schatting van het gewicht van de baby
Ik kan me je zorgen voorstellen. Helaas is er niets wat je nu kunt doen. Positief lijkt me dat er wel groei is. Je kunt alleen maar afwachten. Sterkte
Mijn oudste had ook een vermeende groeiachterstand. Met name haar bovenbenen waren klein (en hoofd ook aan de kleine kant). Uiteindelijk bleek ze helemaal gezond, maar inderdaad een kort baby’tje voor haar gewicht, 3500 gram en 48 cm. Ik heb me er nooit zo’n zorgen over gemaakt. Alleen bij de eerste echo waar het werd opgemerkt. Die echoscopiste riep gelijk ‘oh, hebben we een groeiachterstand’, begon te bladeren in de status en riep er een collega bij. De gyn wist dat vervolgens gelukkig te nuanceren, meestal is er niets bijzonders aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je het spannend vindt, maar ik heb de afgelopen jaren echt de gekste groeiecho's in de omgeving langs zien komen en er was uiteindelijk nooit echt wat aan de hand. Geen enkele garantie natuurlijk, maar probeer je te bedenken dat ze er heel vaak naast zitten. Meerdere reuze baby's voorspeld zien worden (denk wel 5) waarvan er geen een uiteindelijk echt heel groot was. Vriendin van mij kreeg de derde en had al 2 kinderen gehad van bijna 4kg. Nou dit was een kleintje, meerdere groeiecho's en echoscopistes gehad en nee ze moest echt maat 50 bij gaan kopen. Kind was uiteindelijk bijna 5kg! Twee verschillende vriendinnen met kindjes die te korte beentjes hadden. Idd doorverwezen naar academische ziekenhuizen. Bij eentje is zelfs zeer serieus sprake van afbreken van de zwangerschap geweest. Uiteindelijk beide kindjes zijn prima. Inderdaad misschien geen supermodellange benen, maar gewone vrolijke gezonde kindjes.

Zoals gezegd het gaat natuurlijk niet altijd goed, maar heel heel heel vaak ook wel. Probeer je daar aan vast te houden. Als ze ons allemaal op zouden meten zouden er ook mensen met korte bovenbenen tussen zitten. Zo kom je aan een gemiddelde.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
22-02-2019 11:54
Dat mag je vinden Solomio, maar met de groeiecho's werd er bij mij het gewicht van de baby in de gaten gehouden. Omdat dat bij mij noodzakelijk was, niet de lengte. Die overigens ook gemeten werd, maar was verder niet zo erg van belang, behalve als indicatie voor de schatting van het gewicht van de baby
Het hoofd van de baby is (even uit mijn hoofd) ongeveer een kwart van het gewicht. Lengte maakt nou juist weinig uit qua gewicht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Ik zou toch eens vragen en welke chromosomale afwijkingen ze denken en of daar eventueel op te testen is (dmv een vruchtwaterpunctie bijvoorbeeld), zou je dat willen. Want met de NIPT worden natuurlijk maar op een aantal, specifieke syndromen getest.
Waarschijnlijk is er nu niks aan te doen, maar het zou je wel kunnen voorbereiden.
Solomio schreef:
22-02-2019 13:42
Het hoofd van de baby is (even uit mijn hoofd) ongeveer een kwart van het gewicht. Lengte maakt nou juist weinig uit qua gewicht.
Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat de omtrek van het hoofdje meten een onderdeel is van een groeiecho?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
22-02-2019 13:48
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Ik zou toch eens vragen en welke chromosomale afwijkingen ze denken en of daar eventueel op te testen is (dmv een vruchtwaterpunctie bijvoorbeeld), zou je dat willen. Want met de NIPT worden natuurlijk maar op een aantal, specifieke syndromen getest.
Waarschijnlijk is er nu niks aan te doen, maar het zou je wel kunnen voorbereiden.
Ik denk niet dat wij dat willen. Zitten risico's aan en met 30 weken doen ze er toch niks meer aan. Het is ook allemaal welkom. Maar het is wel schrikken als ze zoiets uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_374974 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 14:47
99.42% gewijzigd
Is daar al iets van een oorzaak voor gevonden?

Weet je, het is een hele schrik om dit soort berichten te krijgen terwijl je al onder strengere controle bent in verband met het vruchtwater. Weg roze/blauwe wolk en dat is gewoon niet fijn.

Maar probeer het toch opzij te zetten, hoe moeilijk dit ook is.
Kan je er goed met je partner over praten?
Wellicht is een gesprek met de huisarts hierover, of wellicht de praktijk ondersteuner wel prettig en lucht het je hart. Fijn dat dit ook vandaag bij de VK kon.
Heb je controles bij de VK of bij de gyn?
Anoniem0894 schreef:
22-02-2019 14:09
Ik denk niet dat wij dat willen. Zitten risico's aan en met 30 weken doen ze er toch niks meer aan. Het is ook allemaal welkom. Maar het is wel schrikken als ze zoiets uitleggen.
Je schrijft nu onder een andere nick dan waarmee je het topic opende. Niet zo handig.

Ik snap dat het welkom is. Ik zou zelf in ieder geval willen weten aan welke chromosomale afwijkingen ze denken (en dan hoef je het nog niet eens te testen). Maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Er is niet verteld welke chromosomale afwijkingen er aan gedacht wordt. Omdat die verdenking zeer laag is. Maar ze hebben wel alle oorzaken uitgelegd voor kortere ledematen, daar zijn drie oorzaken voor.
Er zijn zooooooooooooveel chromosomale afwijkingen zei ze. Die zie je niet altijd op echo's etc. Helaas is veel pas te zien bij geboorte werd ons verteld.
Ik ga er maar vanuit, althans dat hoop ik, dat het gaat om aanleg en gewoon familiar is. Ik kan me er nu wel 10 weken druk om maken, maar dadelijk heb ik me zorgen om niks gemaakt en is alles gewoon goed.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
22-02-2019 13:21
Ik snap dat je het spannend vindt, maar ik heb de afgelopen jaren echt de gekste groeiecho's in de omgeving langs zien komen en er was uiteindelijk nooit echt wat aan de hand. Geen enkele garantie natuurlijk, maar probeer je te bedenken dat ze er heel vaak naast zitten. Meerdere reuze baby's voorspeld zien worden (denk wel 5) waarvan er geen een uiteindelijk echt heel groot was. Vriendin van mij kreeg de derde en had al 2 kinderen gehad van bijna 4kg. Nou dit was een kleintje, meerdere groeiecho's en echoscopistes gehad en nee ze moest echt maat 50 bij gaan kopen. Kind was uiteindelijk bijna 5kg! Twee verschillende vriendinnen met kindjes die te korte beentjes hadden. Idd doorverwezen naar academische ziekenhuizen. Bij eentje is zelfs zeer serieus sprake van afbreken van de zwangerschap geweest. Uiteindelijk beide kindjes zijn prima. Inderdaad misschien geen supermodellange benen, maar gewone vrolijke gezonde kindjes.

Zoals gezegd het gaat natuurlijk niet altijd goed, maar heel heel heel vaak ook wel. Probeer je daar aan vast te houden. Als ze ons allemaal op zouden meten zouden er ook mensen met korte bovenbenen tussen zitten. Zo kom je aan een gemiddelde.
Dankjewel voor je lieve geruststellende reactie! Dit doet wel goed om te horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gebeld naar het ziekenhuis met toch wat vragen. Er is een zeer lage verdenking, het is eerder een oorzaak wat het KAN zijn. Verder is alles goed bij de echo's en het is ook niet dat het extreem kort is. Maar wel onder de P waarde wat het moet zijn. De bekendste waar je dit bij ziet is Down, maar gezien de goede NIPT kan je deze wegstrepen.
Gebruiker7312 schreef:
22-02-2019 16:03
Ik heb gebeld naar het ziekenhuis met toch wat vragen. Er is een zeer lage verdenking, het is eerder een oorzaak wat het KAN zijn. Verder is alles goed bij de echo's en het is ook niet dat het extreem kort is. Maar wel onder de P waarde wat het moet zijn. De bekendste waar je dit bij ziet is Down, maar gezien de goede NIPT kan je deze wegstrepen.
Hoop dat deze info je wat geruststelt TO!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste zwangerschap had ik ook veel vruchtwater (en zwangerschapsdiabetes) en werd er bij de 20 wekenecho gezegd dat zoon korte bovenbeentjes en een naar verhouding groot hoofd had. De echoscopiste maakte er echter geen ding van, ze wierp 1 blik op ons en zei dat dat soort zaken vaak erfelijk zijn. En inderdaad, mijn inmiddels peuter heeft korte beentjes en een groot hoofd, maar er is verder niks aan dehand.

Hoop dat dit voor jou ook geldt.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
22-02-2019 16:47
Bij mijn eerste zwangerschap had ik ook veel vruchtwater (en zwangerschapsdiabetes) en werd er bij de 20 wekenecho gezegd dat zoon korte bovenbeentjes en een naar verhouding groot hoofd had. De echoscopiste maakte er echter geen ding van, ze wierp 1 blik op ons en zei dat dat soort zaken vaak erfelijk zijn. En inderdaad, mijn inmiddels peuter heeft korte beentjes en een groot hoofd, maar er is verder niks aan dehand.

Hoop dat dit voor jou ook geldt.
Fijn om te horen dat het bij jullie niets heeft betekent. Ik heb zelf ook geen lange benen, althans ik moet altijd broeken oprollen bijv. Mijn ouders en oma zijn ook max 1,65. Mijn partner en de familie daar is echter wel langer.
Had je ook te veel vruchtwater? Bij mij is dat wel beetje zorgwekkend dus ze houden dat wekelijks in de gate.
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
22-02-2019 14:07
Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat de omtrek van het hoofdje meten een onderdeel is van een groeiecho?
Wat een gezellige reactie.
Jij schreef dat de lengte van je kind gemeten werd voor een gewichtsschatting.
Maar daarvoor is de hoofdomtrek dus veel belangrijker.
Dat zei ik dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven