Postpartum depressie en Duphaston

26-02-2019 14:17 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wie heeft er ervaring met een PPD en hierbij duphaston gebruikt als behandeling?

Ik hoor het graag!

Groetjes van mij
Een PPD wel, maar na het opgezocht te hebben kan ik me niet voorstellen waarom duphaston als behandeling zou worden ingezet.
Alle reacties Link kopieren
Niet? Waarom kun je, je dat niet voorstellen?
Alle reacties Link kopieren
In de zwangerschap verandert er veel in je hormoonhuishouding, vooral het gehalte aan progesteron neemt extreem toe. Vooral net voor de bevalling is het gehalte aan progesteron heel hoog. Na de bevalling verlaat dit hoge gehalte aan progesteron je lichaam en daalt het progesterongehalte ineens heel sterk. Sommige wetenschappers menen dat de hypofyse (het orgaan in de hersenen dat de hormoonhuishouding aanstuurt) hierdoor in de war raakt of lui wordt. We weten dat sterke schommelingen in de hormonen bij sommige vrouwen stemmingswisselingen of depressieve gevoelens teweeg kunnen brengen. Dit zelfde zie je bijvoorbeeld bij vrouwen die last hebben van hun humeur rondom de menstruatie of vrouwen die depressieve gevoelens hebben tijdens de overgang. Een huisarts of gynaecoloog kan je een hormoonbehandeling voorschrijven. In Nederland werkt men voornamelijk met duphaston en progestan. Deze middelen verhogen de progesteronspiegel. Tijdens een postpatrum depressie is deze spiegel bijna altijd te laag. Het voordeel van zo'n behandeling is dat je snel op kan knappen, meestal voel je resultaat in enkele weken. Het nadeel is dat sommige vrouwen last hebben van bijwerkingen als hoofdpijn, moeheid en misselijkheid. Omdat iedere vrouw een individuele behandeling nodig heeft, werkt het niet bij iedereen. Het werkt ongeveer bij 60% van de moeders. Een hormoonbehandeling werkt alleen als de oorzaak van jouw postpartum depressie een verstoring in je hormoonhuishouding is. Tijdens het gebruik van duphaston mag er geen borstvoeding worden gegeven.

Bron:https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/d/ ... e/item9130
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al 16 maanden een PPD en slik sinds vier maanden Duphaston en ik ben zo goed als beter! Ik zoek mensen om ervaringen uit te wisselen over het gebruik van Duphaston.
Alle reacties Link kopieren
Cactus30 schreef:
26-02-2019 14:38
Ik heb nu al 16 maanden een PPD en slik sinds vier maanden Duphaston en ik ben zo goed als beter! Ik zoek mensen om ervaringen uit te wisselen over het gebruik van Duphaston.
en wat is dan nog je vraag??
Alle reacties Link kopieren
Als je leest zie je dat er staat dat ik mensen zoek om ervaringen mee uit te wisselen! Dussss dat!
Omdat ik in eerste instantie niet lees dat het wordt ingezet bij het verhogen van je progesteronspiegel, maar bij andere klachten rondom menstruatie, overgang, ed. Kan me voor stellen dat je een dip in dit hormoon hebt na de bevalling. Wat ik wel frappant vind is dat je al 16 maanden een ppd hebt en nu verbetering merkt na het gebruik hiervan. Dan zou je hormoonhuishouding dus niet zelf herstellen? Moet je dit middel dan blijven gebruiken? Mijn huisarts heeft het iig niet voorgesteld tijdens mijn postnatale depressie.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is zeker ook frappant! Ik heb geen idee helaas hoe het allemaal werkt met die hormoonspiegel van mij😂. Ik ben alleen wel blij dat ik het geprobeerd heb. Uiteindelijk ga je van alles proberen toch tenminste dat heb ik wel gedaan. Je zou toch inderdaad zeggen dat, dat vanzelf hersteld. Maar hoe dan ook is het raar dat je nooit klachten hebt en na je bevalling ineens zo ziek word. Als er iets een hormoonhappening is, is het je zwangerschap en bevalling.
Alle reacties Link kopieren
ik heb dat een tijdje gebruikt om mijn menstruatie op gang te krijgen dus helemaal niet zo ernstig als bij jou maar wat voelde ik met in balans die periode zeg!

Eigenlijk wil ik het altijd gebruiken want ik voelde echt een soort rust in mijn lichaam.

Ik kan niet meepraten hoe het is met een PPD maar wel dat het je heel positief kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Cactus30 schreef:
26-02-2019 15:08
. Als er iets een hormoonhappening is, is het je zwangerschap en bevalling.
wacht maar... over 15 jaar schrijf je mee in het Overgangtopic :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Kijk er naar uit 😝🤪

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven