Zwanger na mola zwangerschap

03-03-2019 16:57 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Half jaar geleden was ik voor het eerst zwanger(onverwachts). Bij 7 weken mijn eerste echo gehad met een kloppend hartje. Bij 9 weken echo bleek dat het bij 7 weken en 3 dagen het hartje gestopt te zijn. Ik ben toen doorverwezen naar de gynaecologie en zij vertelde mij dat dit een mola zwangerschap was. Nooit eerder gehoord.

Nu in februari kwam ik erachter opnieuw zwanger te zijn ik zou nu 5 weken zwanger moeten zijn en heb mijn echo gehad voor controle of dit een mola weer zou zijn.
De gynaecologie gaf aan dat dit een normale zwangerschap was en ik over 3 weken terug moet komen.

Ik vind het allemaal erg eng en ben ontzettend bang dat ik opnieuw mis zal gaan.
Zijn er meiden die hier mee bekend zijn? En toch een ‘goeie’ zwangerschap hebben gehad?
Alle reacties Link kopieren
Begrijpelijk to! Zelf geen ervaring, maar Een vriendin heeft een mola gehad, moest zelfs chemo. Heel heftig maar daarna is ze weer zwanger geworden en dat is nu een gezonde zoon van 6 maanden! Niet te veel stressen .. die mola is echt ontzettende pech geweest
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je een mola zwangerschap gehad hebt en niet een gewone missed abortion? Want bij een mola zwangerschap is er vrijwel altijd geen ontwikkeling van een embryo, maar alleen van de placenta. En zit de baarmoeder vol met blaasjes.
Dat je je zorgen maakt dat het weer mis gaat kan ik me voorstellen. Als een zwangerschap misloopt dan ben je een volgende keer niet onbezorgd zwanger, want je weet dat het mis kan gaan en dat dat stress en verdriet geeft. Helaas kun je daar weinig aan veranderen. Bij mij werd het beter na 3 maanden en nog beter toen ik onze zoon ging voelen. Hij was best druk, dus dat gaf veel geruststelling. Ik wens je een goede en gezonde zwangerschap en blakende baby!
Weet je zeker dat je een mola zwangerschap hebt gehad? Volgens mij krijg je altijd het advies om een jaar te wachten.
Bij een molazwangerschap heb je geen kloppend hartje.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt erop dat je een partiële mola hebt gehad, daarbij is er wel een embryo en met kloppend hartje, maar zit er ook mola-weefsel, waardoor de embryo niet verder kan ontwikkelen.

Ik heb een complete mola gehad in februari 2018. Ik heb toen een curettage gehad, omdat de woekerende cellen meteen weg moesten. Bij mij was er dus alleen mola-weefsel en geen embryo. Ik moest toen een half jaar wachten om opnieuw zwanger te worden. Dit was nadat mijn HCG op 0 stond, ik heb toen wekelijks bloed moeten prikken. Het duurde toch een achttal weken vooraleer mijn HCG negatief was. Heb jij zo'n opvolging gehad?

Bij een partiële mola is er helemaal geen wachttijd, je mag meteen weer zwanger worden als jouw HCG genormaliseerd is.

Ik ben nu trouwens 24 weken zwanger en alles verloopt prima. Deze maal gelukkig geen mola.
Voor wat het waard is: ik heb een parteetiele mola zwangerschap gehad en nu 2 gezonde kinderen uit 4 zwangerschappen. Bij mij werd het later ontdekt, omdat het embryo het ook langer bleef doen. Wel hebben wij dna onderzoek gehad waaruit bleek dat het toeval was geweest en niet genetisch. Dat laatste kan wel. Bij mijn volgende zwangerschap hebben ze het toch heel goed in de gaten gehouden en ze kunnen echt al snel zien dat er iets niet klopt aan het embryo. Dus als je het spannend vindt zou ik vooral om extra echo's vragen bij de gyn. Sterkte met wachten. Helaas weet je nooit zeker of het goed gaat, maar heel vaak gaat het wel goed. De afwijking is zo zeldzaam dat sommige gyns niet eens weten dat het bestaat (iig 10 jaar geleden bij mij).
Alle reacties Link kopieren
@aikidoka & Marloesjuh51
Als mijn gynaecoloog zegt dat ik een mola had geloof ik dit wel.
Mijn vk zag een kloppend hartje, maar een week later zag mn vk geen hartje meer kloppen en zij verwees me direct door. De gyn heeft tijdens de echo dit nog niet vast gesteld ze had eerst met nog een gyn hiernaar gekeken en toen bleek ik een mola te hebben.
Er werd ook gezegt dat ik een halfjaar niet zwanger moest worden.

@Elianora
Dat zou ook goed kunnen dat het een partiele mola was. Aangezien zij een hartje hebben zien kloppen.
Dit zal ik navragen bij mijn volgende afspraak
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn nieuwe zwangerschap, die trouwens een 7-tal maanden na de mola was, kreeg ik twee weken na elkaar een bloedafname om mijn HCG te controleren. Bij een mola stijgt dat namelijk heel snel en staat het heel hoog, maar nu was het helemaal netjes.

Krijg jij nu niet zo'n bloedafnames?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven