Marginale insertie navelstreng

11-03-2019 23:14 7 berichten
Hallo,

Vorige week donderdag kreeg ik te horen tijdens de 20-weken echo dat de navelstreng van mijn foetus aan de zijkant van de placenta hangt, in plaats van in het midden.

Toen de echoscopiste me dat vertelde en zei dat ik vanaf heden wat meer opgevolgd zou worden, dan had ik er nog geen erg in wat het probleem eigenlijk was.

Pas toen ik thuiskwam ben ik beginnen googelen (...) en maakte het me wat bang (afbreken navelstreng tijdens bevalling, meer kans dat navelstreng klem komt te zitten tijdens de zwangerschap zelf, groei-en zuurstof tekort vanaf derde trimester..)

Ik ben nu 23 weken zwanger en heb pas woensdag een afspraak bij gynaecoloog. (Ik kom uit België)

Heeft iemand ervaring met deze minder juiste aanhechting van de navelstreng aan de placenta?

Hopelijk kunnen jullie berichten me wat geruststellen. Ook tips over wat ik het best aan mijn gyn vraag zijn welkom.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb hier ervaring mee! Alleen bij mij werd het niet eens gemeld (ik las het later in de papieren) en kreeg ik niets van extra controles. Uiteindelijk bleek baby slecht te groeien bij 36weken liggingsecho en toen dus behoorlijk wat stress. De gynaecoloog die de bevalling deed (want ruggenprik) zei nadat ze de placenta zag meteen: oh daarom is het zon kleintje. Toch is alles wel helemaal goed gekomen, uit de buik deed ze het beter dan erin en inmiddels een gezonde peuter. Ik moet zeggen dat ik het verhaal van afbreken navelstreng (gelukkig) niet kende, dat had me ook stress gegeven.

Fijn dat ze bij jou in elk geval extra controles doen en het in de gaten houden! Mijn tip is vooral: als je je zorgen maakt, meld het dan. Ik wilde me niet aanstellen, dacht dat het onzin was, etc. Maar ik heb me behoorlijk in de stress gezeten die laatste weken. Gewoon eerlijk zijn dus, liever een controle teveel dan te weinig. Hopelijk komt alles net als bij mij helemaal goed en heb je over 2,5 jaar ook zon eigenwijze, gezonde peuter rondlopen :)
Bedankt voor je reactie!

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakte vanaf week 36. Gelukkig is alles goed gekomen.

Klopt het dat enkel de groei kan aangetast worden (en herstelt zich dat dan?) en niet de hersentjes?
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ook ervaring mee. Niet bij mezelf maar wel heel dichtbij.
Het was bij deze vrouw niet bekend in de zwangerschap. Ze is toen overtijd gelopen tot 42 week. Maar achteraf is het kindje vanaf 36 weken niet meer goed gegroeid. Flinke achterstand dus. Maar het kindje deed het super!! Als ze het geweten hadden was de groei beter in de gaten gehouden en was ze vast eerder ingeleid.

Niet te druk om maken dus. Goed dat het nu in de gaten word gehouden ivm de groei van de baby
Dankjewel Kacheltje voor jouw reactie. Het stelt me echt meer gerust om zulke ervaringen te lezen. ☺️
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:45
95.82% gewijzigd
Bedankt Callie, voor je berichtje.

Ondertussen heeft mijn gyn mij ook gerustgesteld. We moeten de groei opvolgen en ik mag niet overtijd gaan. Want als men overtijd gaat, dan verliest men vruchtwater en dan bestaat (in dit geval) het risico op compressie van de navelstreng.
Afbreken van navelstreng komt blijkbaar niet voor bij een marginale insertie (wel bij velamenteuse insertie).

Al bij al ben ik enorm gerustgesteld.

:-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven