Cerclage 20 weken zwanger

17-03-2019 13:58 11 berichten
Hoi allemaal,

Zijn er hier mama’s die recent (laatste twee jaar) zwanger zijn geweest met een cerclage? Dit is mijn derde zwangerschap na dat ik twee kindjes met 19+5 en 16+6 verloren ben. Deze keer is er met 12,5 week een cerclage geplaatst en daarna is het best goed gegaan. Mijn gyneacoloog raad aan om alles te blijven doen wat een gewone zwangere ook doet. Dit was wel even spannend in het begin maar heb dit wel, op een iets lager pitje gewoon gedaan. Tot afgelopen vrijdag de 20 weken echo.. en daar bleek dat de bovenkant van de baarmoedermond al een klein stukje open is, funnelling dus. Ook (dat is al vanaf 9 weken) is hij in het midden los van elkaar, een paar milimeter, maar hier maakte ik
mij niet druk om omdat de bovenkant mooi dicht was. Onder de cerclage wel mooi dicht 1,7 cm. Nu zegt mijn gyn steeds plat liggen raden wij niet aan.. want de kans dat er andere grote complicaties optreden zoals trombose of longembolie is groter dan dat het helpt tegen het open gaan van de bmm. Op internet lees ik alleen maar (zijn wel oudere berichten) dat iedereen juist het advies krijgt om plat te gaan.

Nu ben ik dus opzoek naar recente ervaringen van andere mama’s! En wat jullie advies van de gyn was/is.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Liefs, val
Als je je eigen gynaecoloog niet vertrouwt, moet je een second opinion vragen. Medisch advies vragen, mag hier niet, maar lijkt me in dit moeilijke geval ook niet echt wenselijk zonder precies jouw casus, toch? Misschien kun je hier aanraders voor ziekenhuizen vinden die een second opinion kunnen doen?
Het lijkt me trouwens enorm stressvol, zo'n zwangerschap. Ik hoop dat het allemaal goed blijft gaan! :rose:
Bah , wat spannend.
Heb zelf ook een cerclage gehad maar dat is al 20 jaar geleden dus niet van toepassing nu.
Maar ik zou zeker gaan voor een second opinion....

Sterkte!
Geen ervaring maar ik raad je ook een second opinion aan en wens je veel sterkte. Ik snap goed dat je er alles aan wil doen zodat deze zwangerschap wel goed blijft gaan.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!!
Ik ken dit hele fenomeen niet, maar ik hoop voor jou op een goede verloop van deze zwangerschap en straks een gezond kindje in jullie armen... :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 12 en 13 jaar geleden cerclage gehad met funneling en zelfs bijna helemaal verstreken. Waarom wil je recente ervaringen. Op zich zijn de adviezen denk ik niet heel erg anders maar per geval vooral anders.

Ik had wekenlang strikte bedrust in het ziekenhuis vanwege complicaties ondanks kans op trombose, longembolie etc.

Sterkte. Zo'n spannende zwangerschap is niet fijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor ook verschillene adviezen hierover.
In een facebookgroep waarin ik zit werd een vrouw met 30 weken en een gedeeltelijk verstreken baarmoedermond volledige bedrust opgelegd.
En een kennis van mij met 1 cm ontsluiting bij 30 weken hoefde helemaal niet extra te rusten ofzo, heel tegenstrijdig.
Bij mij in het ziekenhuis lag een vrouw die bedrust had. Vanwege het drukke gezin moest dat in het ziekenhuis. Is wel al 20 jaar geleden.
Ik zou een second opinion vragen. Sterkte, want het lijkt me vreselijk.
Beperkt mobiliseren is niet evidence based, maar het gevoel zegt dat zoveel mogelijk rust pakken helpt. Daarom wisselen de adviezen zo.
Ik zou zelf wel zorgen voor voldoende beweging maar geen zware dingen tillen etc.

Succes en sterkte. Ik hoop dat je dit kindje a terme mag dragen.
@jonathanstrange en @atjuuh @yajes @minkedewit ja ik denk ook second opinion vandaar ook mijn vraag. Als iedereen tegenwoordig het zelfde advies krijgt, hoef ik dat niet te doen.

@louise1, de adviezen zijn dus wel veranderd van strikte bedrust naar alles blijven doen wat een normale zwangere ook mag. Dat zegt mijn gyneacoloog. Vandaar dat ik hier vraag of dat bij andere ook zo is.

@diocca, ja dat zal het zijn. Maar bewegen is zo tegen je gevoel in. De tijd zal het leren.

Voor de rest.. bedankt! Vandaag controle gehad! Bmm is nog mooi lang maar wel open tot het bandje. Alles hangt daarop nu.. maar er is niks meer wat ze kunnen doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven