20-weken echo: Vasa Previa - ervaringen?

21-03-2019 14:08 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoewel het nog niet officieel is bevestigd door de gynaecoloog merkte de echoscopiste tijdens de 20-weken echo de zwangerschapscomplicatie Vasa Previa op, zie: https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item41388

"Vasa previa houdt in dat één of meerdere foetale bloedvaten van de placenta of navelstreng voor de geboorte-uitgang liggen, onder de baby. Deze complicatie kan op twee manieren levensgevaarlijk zijn voor de baby:

- Wanneer de vliezen breken kunnen deze bloedvaten scheuren, waardoor de baby verbloedt.
- Wanneer de baby indaalt komt hij als het ware op de foetale bloedvaten te liggen en kunnen hierdoor de bloedvaten samengedrukt worden. Hierdoor kan de bloed- en zuurstofdoorvoer naar de baby geblokkeerd worden waardoor er zuurstofgebrek optreedt.

Risicofactoren zijn onder andere een velamenteuze navelstrenginsertie en een laag/voorliggende placenta wat beide bij mij het geval is.

De complicatie vasa previa heeft een hoog sterftecijfer (50-90% bij een natuurlijke bevalling). Echter, als de diagnose voor de bevalling gesteld wordt, zijn de overlevingskansen van de baby heel goed. In dit geval zal de baby met een keizersnede gehaald worden."

Hoewel ik toch al een keizersnede vanwege complicaties bij mijn eerste bevalling zou krijgen, ben ik hier behoorlijk van geschrokken en voelt het heel dubbel. Blij dat de baby gezond is, maar de feiten en risico's zijn niet mals. Het spookt door mijn hoofd dat een spontane, vroegtijdige natuurlijke bevalling altijd mogelijk is, hoewel ze de keizersnede meestal tussen de 34 en 36 weken laten plaatsvinden.

Ik ben erg benieuwd of er hier ervaringen zijn van anderen waarbij dit ook is opgemerkt. Hoe is het verlopen?
Ik heb het ook gehad, ik heb tot 36 weken echo's gehad en bij de laatste echo lag het niet meer voor de uitgang en mocht ik natuurlijk bevallen.
Ze moesten wel direct na de bevalling de navelstreng doorknippen omdat ik anders te veel bloed zou verliezen, verder heb ik er weinig van gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
@Vergeetmenietje, dank voor je reactie. Heb je het dan specifiek over de foetale bloedvaten of de placenta die voor de uitgang lag? Wat ik uit wat ik lees begrijp is dat de placenta wel omhoog kan schuiven, maar dat de 'foetale bloedvaten' niet zozeer verplaatsen gedurende de zwangerschap en de navelstreng insertie zich niet herstelt. Overigens ligt de placenta er bij mij niet voor, het zijn echt die bloedvaten en de navelstreng die een soort van 'losgekoppeld' zijn van de placenta (de foetale bloedvaten lopen gedeeltelijk zonder het beschermende gelei) waar het normaal uit ongeveer het midden van de placenta hoort te komen.

Ik ben benieuwd! Probeer mij echt een beeld te vormen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Suus, ik heb er geen ervaring mee, maar wel verstand van professioneel gezien.

Ik vermoed dat vergeetmenietje een vasa previa met een placenta previa verwisseld en dat is inderdaad iets anders.
Een placenta kan nog mee omhoog groeien en dus kun je eerder in de zwangerschap wel een placenta previa hebben en later in de zwangerschap niet meer.

Een vasa previa heb je en die kan niet meer 'overgaan'.

Ik snap je zorgen en die zal niemand bij je weg kunnen nemen totdat de kleine veilig in je armen ligt.
Goede controles en altijd aan de bel trekken bij twijfel!
Alle reacties Link kopieren
@eenhoornn, dank voor je reactie en de bevestiging dat mijn ideeën, dat het bv niet meer overgaat, erover kloppen. Nogmaals dank!
Alle reacties Link kopieren
Suus2631 schreef:
21-03-2019 15:28
@eenhoornn, dank voor je reactie en de bevestiging dat mijn ideeën, dat het bv niet meer overgaat, erover kloppen. Nogmaals dank!
Graag gedaan! Als er nog meer vragen zijn, hoor ik het wel.
Succes verder.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me goed voorstellen dat het nogal schrikken is wanneer de echoscopiste je dat vertelde.

Waarschijnlijk kan je gynaecologe heel veel van je vragen beantwoorden en hopelijk tevens je zorgen wegnemen.

Wanneer heb je afspraak met je gyn?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Yaqui, ja dat klopt. Voornamelijk ook daarna, dus toen het doordrong en natuurlijk met het opzoeken van de complicatie. Dinsdag heb ik de afspraak met de gyneacoloog en ik ben benieuwd of zij hetzelfde zien en wat dan hun exacte beleid is. Merk dat het gevoel dat alles met de kleine goed is nog steeds overheerst, maar het blijft heel erg dubbel.
Kan ik me goed voorstellen. Bereid misschien al een lijstje met vragen voor die je aan gyn kunt stellen aanstaande dinsdag.

En het belangrijkste is inderdaad dat met de kleine alles goed gaat!

Je zult alleszins heel goed opgevolgd worden. En bij het minste risico zullen ze je kindje wel halen.

Hoe ver ben je nu?
Alle reacties Link kopieren
Een lijst met vragen is een goed plan!

Ik ben nu precies 21 weken, de 20-weken echo had ik afgelopen woensdag. Dit was iets later ivm een reis.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van me had het... veel bloedingen gehad.. En met 32 weken kwamen de weeën op gang en is ze met spoed opgenomen.. bedrust, longrijping spuiten gehad etc en een paar dagen later is haar zoon met een keizersnede gehaald. Ondanks de prematuriteit en een pittig eerste jaar gaat het nu prima met hem (inmiddels 5jr).
Alle reacties Link kopieren
@Enigme, heftig! Wel heel fijn om te horen dat het goed is afgelopen.
Suus2631 schreef:
22-03-2019 16:47
Een lijst met vragen is een goed plan!

Ik ben nu precies 21 weken, de 20-weken echo had ik afgelopen woensdag. Dit was iets later ivm een reis.
In mijn ziekenhuis voeren ze de 20-weken echo pas uit vanaf 22 weken. :)

Nog twee nachtjes en dan eindelijk bij de gyn. Kom je een update brengen, hier?
Alle reacties Link kopieren
@Yaqui, ik wist helemaal niet dat sommige ziekenhuis daarvoor kiezen. Ben wel benieuwd waarom die verschillen er zijn. Heb jij een idee?

Natuurlijk kom ik een update geven. Ik tel de dagen inmiddels af...
Suus2631 schreef:
24-03-2019 20:11
@Yaqui, ik wist helemaal niet dat sommige ziekenhuis daarvoor kiezen. Ben wel benieuwd waarom die verschillen er zijn. Heb jij een idee?

Natuurlijk kom ik een update geven. Ik tel de dagen inmiddels af...
Geen idee eigenlijk... ik vond het vreselijk, want in geval van heel slecht nieuws ben je toch alweer twee weken verder.

Voel je de baby al? :)
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad ook zo! Ik zou het dan ook liever eerder willen weten. Hopelijk is hij jou wel alles goed gegaan?

Ja, al sinds een week of 16. Het is m'n tweede, dus best kans dat het daarom herkenbaarder is. De placenta ligt wel voor, dus voelde het in het begin vooral aan de 'randen'. Vandaag kon ik voor het eerst een beweging met het blote oog waarnemen, dus ze gaat daar lekker te keer 😉
Hehe, mijn placenta ligt ook voor. Alles verliep goed tijdens de echo. Enkel heb ik een “marginale insertie van de navelstreng”. Dus de navelstreng zit ook niet in het midden. Hangt helemaal aan de zijkant van de placenta.

Ik krijg nu ook meer opvolging. Maar op zich maakt gyn zich geen zorgen (terwijl ik op internet wel zorgwekkende verhalen had gelezen). Ik mag niet overtijd gaan omdat er dan een groter risico is dat er minder vruchtwater is, en de navelstreng klem kan komen te zitten. En vanaf derde trimester is er ook een risico dat baby niet voldoende meer groeit. Maar ze verzekerde me dat dit geen invloed heeft op de hersentjes. Want dat een foetus altijd de nutriënten gebruikt voor zijn hersens.

Heb je al een vragenlijstje gemaakt voor je gyn? De mijne zei me nog dat naargelang de zwangerschap vordert, die navelstreng een betere positie kan innemen. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is?
Alle reacties Link kopieren
Over een marginale insertie heb ik inderdaad gelezen. Is dat ook de reden dat je in het ziekenhuis loopt of heeft dat andere redenen?

De echoscopiste heeft bij mij in elk geval gezien dat de navelstreng door te vliezen loopt en ik weet niet of dat nog ergens iets uitmaakt? Fijn om te horen dat de eventuele groeivertraging geen invloed heeft op de hersentjes! Ik kan mij voorstellen dat dat ook voor jou een opluchting was?

Ik heb inmiddels wel wat vragen opgesteld en ook veel gesprekken gehad met mijn partner over wat we tenminste willen weten.

Wanneer ben jij uitgerekend?
Ik kom uit België, wij bevallen bijna allemaal in een ziekenhuis. ☺️ Maar mocht ik in Nederland wonen, dan zou ik met deze aandoening toch in een ziekenhuis moeten bevallen, las ik. Er zou tijdens de bevalling een probleem kunnen ontstaan waardoor een keizersnede nodig is.

Ik ben uitgerekend op 8 juli, en jij?

Om welk uur heb je morgen afspraak met gyn? Ik zal aan je denken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, ook een zomerkindje! Is dit je eerste? Mijn eerste dochter is ook een zomerkindje en tot nu toe haar verjaardagen lekker in de zon kunnen vieren!

Ik weet eigenlijk niet wat het beleid precies is in NL, maar je zou hier in elk geval wel in het ziekenhuis bevallen met een dergelijke complicatie.

Vanmiddag hebben we de afspraak gehad en de gyn heeft het uitgebreidt onderzocht. Het is inderdaad Vasa Previa, dus helaas het minst gunstige scenario. Vanaf 31 wkn kom ik volledig onder controle van het ziekenhuis, nu mag ik tot aan de 31 wkn nog bij mijn eigen verloskundige blijven. Dan wordt weer een uitgebreide echo gemaakt en wordt besloten wanneer het kind gehaald zal worden. Dit vindt in elk geval tussen de 34 en 37 weken plaats. De kinderarts wordt er ook bij betrokken in verband met vroeggeboorte en ik zal injecties krijgen voor de longrijping. Ik hoop bovenal, en natuurlijk is die kans heel groot, dat we ook zover komen. Belangrijk is vooral dat de vliezen niet eerder spontaan breken, want dan is de kans op sterfte heel groot. Pfff het was wat vanmiddag. Door de stress en zenuwen raakte ik soms even buiten bewustzijn (flauwvallen) en dan opeens lag ik er weer. Direct na het gesprek een aantal kleertjes in maat 44 gekocht. Had echt even behoefte aan iets leuks 🙈
Het is ook erg heftig wat jullie meemaken. Onbezorgd is zo’n zwangerschap niet. Het belangrijkste is uiteraard dat je baby gezond en wel de buik verlaat en daar ziet het wel naar uit, dankzij de goede opvolging. Woon je ver van ziekenhuis?

Hoe was de eerste zwangerschap? Op hoeveel weken ben je bevallen?

Hier heb ik ook een risico tot complicaties / sterfte baby indien ik vruchtwater verlies en niet snel genoeg in ziekenhuis ben. Maar ik heb wel iets meer tijd voordat de complicaties optreden.

Hoe zit het met je activiteiten? Mag je verderdoen zoals nu of moet je het wat rustiger aan doen?

Bij ons is het mijn tweede. Ons eerste dochtertje wordt 2 jaar midden mei. Da’s ook een zeer leuke periode om te bevallen. Je kunt nog zoveel gaan wandelen en lang genieten van schoon weer.
Zij is geboren met 42 weken. Ik werd ingeleid. Dus ik vertrouw erop dat deze vliezen net zo sterk zijn. 😅

Ik geef veel sportlessen en spring nog geregeld, waardoor ik waterverlies heb. Maar het is nog geen vruchtwater, alhoewel ik begin te twijfelen om al dan niet het wat kalmer aan te doen.

Maatje 44 zal uberschattig zijn, en je hebt groot gelijk om nu dingen te doen die je goed laten voelen. Vertrouw op je lichaam, je hebt al een prachtexemplaar op de wereld gezet, je lichaam weet wat het moet doen. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Sorry @Yakui van mijn late reactie. Het was erg druk met werk en in combinatie met slecht slapen door dit alles, kon ik het even niet opbrengen om op het forum te kijken.

Het is precies wat jij zegt, het belangrijkste is dat dit meisje mijn buik veilig verlaat. Dat hoop ik natuurlijk ook voor jou! Volgens mij heb ik het nog niet gevraagd, maar zit er een max. aan jouw zwangerschapstermijn? Ofwel, wordt de baby uiterlijk met een bepaald termijn gehaald?

Ik kan mij goed voorstellen dat het geven van sportlessen met springen niet goed meer voelt. Heb je daar nu al een besluit in genomen? Ga je ermee stoppen of sla je sommige stukken over?

Vandaag, met precies 24 weken, had ik mijn vervolgafspraak met de gynaecoloog. Volgens mij had ik nog niet verteld dat die is vervroegd? We hebben het traject doorgenomen en de afgelopen weken heeft de gynaecoloog zich ook verder verdiept in de meest recente richtlijnen mbt Vasa Previa. Het was een goede afspraak en heb nu veel vertrouwen in hem en in het traject (neemt niet weg dat ik nog slecht slaap en heel onrustig ben, maar overdag gaat het allemaal wel).

Wat nu: per direct onder controle in het ziekenhuis met elke 2 weken een echo / GUO (uitgebreid echo-onderzoek) bij deze gynaecoloog zelf. Dit nog naast extra afspraken met verpleegkundigen, kinderarts en anesthesist.De keizersnede wordt gepland met uiterlijk 35 weken met vanaf uiterlijk 34 weken opname in het ziekenhuis. Gelukkig is een gentle sectio wel mogelijk, ook al is het allemaal vroeg. Ik mag verder niet veel doen, niet intensief sporten, huishouden, boodschappen tillen, geen seksueel contact en er worden ook geen inwendige echo's meer gemaakt, omdat ze niet meer in de uitgang mogen zitten. Verder vindt er ook geen heroverweging wat betreft diagnose of status plaats. Ze hebben het nu twee keer gezien, het verandert niet en ze gaan er naar handelen volgens richtlijnen. Al met al dus een heel traject, maar wel een zo veilig mogelijk traject.
Hey, geen zorg voor de late reactie. Had wel al heel vaak aan je gedacht.

Wel, er is een strak plan voorzien die toch een houvast voorziet, hè. Het ziekenhuis neemt in elk geval geen risico. Aan de ene kant zal dit wel geruststellend zijn, aan de andere kant blijft het een zeer verontrustende situatie. 😢

Ik denk echt dat ik in jouw plaats helemaal niets meer zou durven ondernemen. 24/7 in bed zou liggen. Maar dat verandert niets aan de zaak hè. Zolang die vliezen niet breken, is er niets aan de hand.

En “maar” 10% van de bevallingen kondigen zich aan door het spontaan breken van de vliezen. En dan nog op het gewone termijn.
Hoe verliep je vorige zwangerschap?

Ik ben echt blij dat je zo goed opgevolgd wordt. Hopelijk ben je heel snel aan die 34 weken, zodat je onmiddellijk daarna je baby eindelijk in je armen hebt.

Lukt het nog om ook te genieten van de zwangerschap? Weet je al of je meisje of jongen krijgt?

Ik moet uiterlijk op de uitgerekende datum bevallen (8 juli) omdat het risico tot compressie van de navelstreng na dat termijn te groot is. Wanneer men overtijd gaat, dan verliest men vruchtwater. Dat vruchtwater is nodig om de compressie van de navelstreng tegen te gaan. Ook moet ik binnen het uur nadat mijn vliezen zouden gebroken zijn in een universitair ziekenhuis bevallen. Dan zou het ook keizersnede worden. De baby moet er dan zo snel mogelijk uit.

Maar mijn gynaecologe vermoedt dat die vliezen niet zullen breken (zoals in de overgrote meerderheid van zwangerschappen), dus zal een natuurlijke bevalling (met inleiding) eerder een optie zijn.
Mijn vliezen mogen ook niet gebroken worden door het ziekenhuispersoneel, omdat het risico bestaat dat ze te dicht de navelstreng raken.

Toch allemaal ongelofelijk hè. We zijn zwanger geraakt (wat in vele gevallen al een wonder is), door de kritieke eerste drie maanden geraakt, en dan door die foutieve aanhechting van de navelstreng toch een risicovolle zwangerschap beleven. En dan valt het mijne nog enorm mee.

Ondertussen geef ik nog steeds sportles, maar ben sinds vorige week gestopt met de zwaarste les. Mijn lessen heb ik ook aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lief berichtje, dank je wel!

Het is precies wat je zegt, op bed liggen helpt ook niet veel en zorgt er alleen maar voor dat ik veel te veel tijd heb om na te denken en de tijd dus vooruit kruipt. Mijn strategie is dus afleiding zoeken en inmiddels druk met ons huis te koop zetten, de inrichting van onze nieuwe woning, mijn werk en mijn peutertje van bijna 3 jaar :-D Maar schijn bedriegt, doordat ik 'gewoon' doorga met mijn normale leven merk ik dat mijn omgeving denkt dat het allemaal wel meevalt en dat ik er heel nuchter in sta. Zij zijn er niet bij als ik slecht slaap, paniekaanvallen heb en zeker 20x per dag harde buiken heb, waarschijnlijk door stress.

Is dit herkenbaar voor jou? Ook jij zet natuurlijk je activiteiten door. Goed trouwens dat je met de zwaarste les gestopt bent en dat je het programma wat aanpast van je huidige lessen!

Het klopt trouwens wat je zegt over de vliezen en dat stelt mij ook wel wat gerust. Echter, ook door indaling en het openen van de baarmoedermond met ontsluiting kunnen de bloedvaten klem komen te liggen of scheuren. Vandaar dat de locatie, onbeschermde bloedvaten bij de uitgang, ook zo'n impact heeft. Wel hoop ik dan signalen te krijgen en wat meer 'tijd' te hebben om in het ziekenhuis te komen. En ook dit is de reden dat ik vanaf uiterlijk 34 weken wordt opgenomen, omdat ze dan direct een spoedkeizersnede kunnen toepassen.

Mijn vorige zwangerschap was onrustig, veel voorweeën vanaf 33 weken nadat de indaling was ingezet. Die namen per week toe ik frequentie en duur. Vanaf 38 weken zeiden ze in het ziekenhuis ook steeds na een CTG dat de bevalling was ingezet en dat ik 's avonds zou bevallen (ik wilde thuis bevallen), wat nooit gebeurde. Uiteindelijk kwam mijn dochter pas met 41.1. Toch vindt de gynaecoloog deze geschiedenis wel verontrustend en hij vindt dit heel belangrijk om te weten voor dit traject. Gelukkig maar!

Hoe ging het bij jou? Goed dat ze je echt niet langer dan 40 wkn laten doorlopen. Houden ze je vruchtwater goed in de gaten met extra echo's op het einde?

Weet jij trouwens hoe jouw placenta ligt en aan welke kant de marginale navelstrenginsertie? Ligt het laag of wat hoger?

En inderdaad, denk je de eerste periode door te zijn en krijg je dit op je bord. Toch prijs ik mezelf gelukkig dat het überhaupt mogelijk is om zwanger te worden. Door 2 miskramen na mijn eerste en een aantal mensen in mijn omgeving die helaas ongewild kinderloos blijven, ben ik mij nog meer bewust van het wonder dat het allemaal maar kan.

Hier trouwens een tweede meisje! Weet jij al wat het wordt?
Ik denk echt niet dat mensen beseffen hoe zwaar dit is voor je. Je hoeft (nu nog) niet naar het ziekenhuis, je mag je activiteiten verderzetten, dus wss is het in hun ogen allemaal zo erg niet.

Ik denk sowieso dat je enkel tot het volle besef bent van welke impact dit heeft indien je zelf een risicovolle zwangerschap meemaakt.

Durf je je te hechten aan je kindje? Ik merk wel dat ik me wat minder hecht dan aan mijn eerste kind. Voel jij veel activiteit in je buik? Wanneer mijn baby teveel kabaal maakt denk ik direct “oei, hopelijk plet hij nu de navelstreng niet..” 😅 Afin, toch wel een beetje zorgen, dus.

De insertie is onderaan bij mij, dichtbij de uitgang. Vandaar mijn vliezen niet mogen gebroken worden.

Goed dat de gynaecoloog de bevallingsgeschiedenis van je eerste kindje meeneemt! Je bent daar echt wel in goede handen.

Wat een zegen om zwanger te zijn van een tweede meisje! Hoe fijn! Een zusje voor je dochter. Is ze blij? Wij weten nog niet wat het geslacht is. We zullen het pas te weten komen tijdens de bevalling. Dat maakt het nog wat spannender. ☺️

Vreselijk om te lezen dat je tweemaal een miskraam hebt meegemaakt. 😢

Wanneer is je volgende afspraak bij de gynaecoloog?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven