Wanneer IVF

31-03-2019 19:13 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een topic om mijn gedachten te ordenen:

Wat zouden jullie doen: na 11 zware maanden met veel migraine/overgeven/andere klachten (waarvan de laatste maand een ziekenhuisopname wegens uitdrogingsverschijnelsen), meteen een IVF poging doen of eerst 3 a 4 maanden pauze nemen door aan de pil te gaan (dus klachtenvrij om zo fysiek en mentaal weer wat reserves op te bouwen?

Ik twijfel echt heel erg wat wijsheid is. Op dit moment ben ik mentaal op door het ziek zijn en verlang ik terug naar een bepaalde tijd mijn eigen dingen te kunnen doen zonder rekening houden met ziek zijn, aan de andere kant wil ik zo snel mogelijk zwanger zijn zonder maanden “weg te gooien”. Ik heb met moeite weer een gezond gewicht omdat ik door het vele overgeven en ziek zijn veel was afgevallen.

In mijn omgeving is het lastig sparren omdat niemand mijn situatie goed begrijpt en mijn man alles goed vind: hij ziet mij lijden en legt de keuze bij mij.

Dus ben ik opzoek naar alle voor en tegens qua keuze.

PS commentaar op de keuze voor nu IVF kan achterwege blijven, we hebben goedkeuring van de zorgverzekering vanwege de uitzonderlijke situatie.
Alle reacties Link kopieren
ik zou een paar maanden rust nemen, je hebt een behoorlijk zware tijd achter de rug als ik je zo lees. Hoe oud ben je? Heb je de tijd om te wachten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Er wacht je straks nog een mogelijk moeilijke zwangerschap van 9 maanden + daarna mogelijk véél slapeloze nachten.

Eerst dus maar es een paar maanden genieten en terug op kracht komen.


Tenzij je 39.5 zou zijn.


Vergeet overigens ook niet dat IVF ook mentaal héél zwaar kan zijn.
En dat de kans bestaat dat je meerdere pogingen nodig hebt.

Eerst dus maar terug stabiliteit en rust.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 31-03-2019 19:17
29.02% gewijzigd
Wat fijn dat je naar ivf kan overstappen. Ik zou meteen doorgaan als je gewicht gezond is.
Mijn advies zou zijn, wacht die paar maanden. Of de volgende poging lukt of niet, je gaat hoogstwaarschijnlijk hoe dan ook weer een intensieve periode tegemoet.

Hier geen vruchtbaarheidsbehandelingen gehad maar zwanger blijven ging hier niet vanzelf. En ik heb voor dat ik zwanger werd van mijn zoontje noodgedwongen 5 maanden moeten wachten met zwanger worden ivm onderzoeken. Achteraf gezien ben ik blij geweest met die 5 maanden rust.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom aan de pil gaan? Die snap ik niet helemaal.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou die rustmaanden nemen in jouw situatie. IVF loopt niet weg en met IVF kan je ook nog een paar pogingen niet direct zwanger zijn, waardoor je alsnog ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
Madelief, dat is de enige manier om niet ziek te zijn. En dus op krachten te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ivf de meeste kans van slagen heeft in een gezond en rustig lichaam, dus richt je op goede voeding en wat rust en begin daarna in topconditie aan de ivf, dan denk ik dat het de meeste kans van slagen heeft. Succes en sterkte!
Ik zou even wachten en op kracht komen. Zwanger zijn is zwaar voor het lichaam en een baby kan ook zwaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat vervelend zeg.


Ik zou een paar maanden rust nemen. Ik had zelf de eerste weken met decapeptyl 24/7 hoofdpijn. Als je jezelf de rust gunt (en ik weet hoe moeilijk dat is), denk ik dat je het fijnst je behandeling ingaat.
Poeh, heftig hoor. Ik zou ook inzetten op je rust pakken.
Alle reacties Link kopieren
Vanzeee: goede voeding doe ik al 6 maanden, 400 gram groente, 2 a 3 stuks fruit per dag, geen melkproducten, nauwelijks suiker/alcohol ( af en toe 1 a 2 glazen) en zeer matig met caffiene, alles biologisch en geen pakjes.

Ik ben begin 30, dus op zich nog alle tijd.

Enerzijds denk ik laten we maar alles achter de rug hebben (kort protocol dus erger dan een natuurlijk cyclus zal het niet worden denk ik) en dan de rest invriezen en dan pauze. Terugplaastingen in natuurlijke cyclus na x maanden, dan dubbele kans = terugplaatsing en op de natuurlijke manier.

Anderzijds klinkt die rust ook even lekker hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
31-03-2019 19:30
Madelief, dat is de enige manier om niet ziek te zijn. En dus op krachten te komen.
Ik zou die optie aanpakken en een paar maanden aan de pil gaan. Ik snap je dilemma, en heb qua kinderwens ook hele fucked up keuzes moeten maken qua wachten en rustmaanden. Maar ik ben ervan overtuigd dat het beter is om je lijf even de rust te geven. Hoe sterker je een zwangerschap in gaat hoe beter. Wat is het advies van de arts?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik snap dat je het liefste zo snel mogelijk zwanger bent maar met IVF beginnen wil niet zeggen dat je gegarandeerd bij de eerste poging ook zwanger bent. En zo'n proces, met eventueel niet meteen zwanger, hakt er ook best in.

Ik zou dus een paar maanden pauze nemen. Op krachten komen, indien mogelijk op vakantie gaan etc. En daarna met volle moed én een gezond lichaam er weer tegen aan.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Kia: mijn arts weet het niet zo goed. Mijn situatie is vrij uniek en men weet niet zo goed wat met de situatie te doen. Er is geen 1 protocol wat op mij van toepassing is.
De keuze ligt bij mij zeg maar, ik moet zelf de keuzes maken.

Rosalind bedankt!
Eerst even uitrusten joh. Ook voor jullie toekomstige kindje. Bij-eten en bijkomen. En ik hoop voor je dat de IVF ook niet te veel rommelt met je lijf...
Ik zou echt gaan voor een periode van rust.
Onderschat ivf niet, dat doet ook veel met je lichaam..
Libra86 schreef:
31-03-2019 21:03
Ik zou echt gaan voor een periode van rust.
Onderschat ivf niet, dat doet ook veel met je lichaam..
Daarom zou ik nu de ivf doen, de embryos laten invriezen. Dan een paar maanden rust pakken en dan terugplaatsing. Dan hoef je niet als je net lekker fit bent nog de ivf te doen.

Ivf is niet voor iedereen even zwaar, hopelijk valt het je mee.
Alle reacties Link kopieren
Ow wat een lastige keuze, Leeuw, ik snap jouw dilemma heel erg goed. IVF vond ik lichamelijk en mentaal heel erg zwaar. Toen we eenmaal cryo's in de vriezer hadden, vond ik het lichamelijk niet zwaar meer, gezien ze in mijn natuurlijke cyclus teruggeplaatst konden worden. Weet jij al of dit bij jou ook kan? Ik zou sowieso rust nemen, gezien wat jij lichamelijk en mentaal voor de kiezen hebt gekregen. Maar ik snap ook dat je dat na de stumilatie+punctie pas wil doen. Ik had flinke overstimulatie en leek daardoor wel zwanger waardoor iedereen mij blij aankeek als ik in het ziekenhuis was. Maar ook de stimulatie hormonen deden mij geen goed en het was een flinke knauw op mijn lichaam. Na deze eerste poging (ondanks flinke overstimulatie toch een terugplaatsing met miskraam als gevolg) moest ik echt bijkomen.

Toch denk ik dat je beter jouw lichaam en geest eerst op adem kan laten komen voordat je de stimulatie + punctie gaat doen. Je weet ook niet of en hoeveel bevruchtingen er uit voortkomen en of er vervolgens ook embryo's kunnen worden ingevroren. Dit kan namelijk ook een tegenvaller en knauw zijn mentaal.

Wat zeggen de artsen over jouw symptomen tijdens een zwangerschap; worden deze erger, blijven hetzelfde, worden minder of weten ze het niet?

Edit: ik zie dat de terugplaatsingen ook in jouw natuurlijke cyclus kunnen. Dit is positief gezien je dan niet aan de hormonen hoeft!
conniefeer wijzigde dit bericht op 31-03-2019 21:43
5.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
31-03-2019 20:33
Kia: mijn arts weet het niet zo goed. Mijn situatie is vrij uniek en men weet niet zo goed wat met de situatie te doen. Er is geen 1 protocol wat op mij van toepassing is.
De keuze ligt bij mij zeg maar, ik moet zelf de keuzes maken.

Rosalind bedankt!
Ik pas ook in geen enkel protocol maar hij had toch wel een duidelijke mening. En ik was het ondanks dat ik het echt heel kut vind volledig met hem eens. En als ik had gezegd ik negeer jouw advies waren we gewoon gestart. Ik denk dat een rustig sterk lijf de voorkeur heeft. Ik wil mijn kind succesvol en gezond voldragen en met resultaat óók een gezonde baby baren. En als ik daardoor een paar maand moet wachten doe ik dat met liefde, ik wil het beste voor mijn kind, mijzelf en toekomstige gezin.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Wat trouwens nog kan helpen bij het maken van de keuze: het schijnt dat de eicellen (die een vrouw al vanaf voor de geboorte heeft) toch nog zo'n ca. 3 maanden van te voren veranderen. Ik las dat je al een heel gezond en goed dieet aan het volgen bent en dit zou de veranderingen in deze eicellen in positieve zin kunnen beïnvloeden. Als je dan na 3+ maanden pas de stimulatie+punctie doet, dat weet je in ieder geval zeker dat je er alles aan het gedaan om die eitjes zo optimaal mogelijk te 'maken'. Ook gezien je geestelijk en mentaal op adem kon komen, wat weer goed is voor jouw algehele gesteldheid wat weer invloed heeft op alle functies van jouw lichaam.

Wilde je nou ook weer gaan sporten? Yoga is heel erg aan te raden (ook voor de geest) en veel buiten wandelen/hardlopen zorgt voor vrijkomen van endorfines. Dat kan ook alleen maar positief werken (hardlopen dan met mate, dagelijks extreem hardlopen kan ook weer averechts werken op het immuunsysteem).

Dit is echt aan te raden (en ze geeft ook een gratis online cursus):
https://www.rikaonline.nl/eicel-kwaliteit-verbeteren/
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt!

Aan de pil schijnt ook niet briljant te zijn voor je eicellen heb ik begrepen. Althans kunstmatige hormonen: 3 maanden extra op mijn eten gaan letten lijkt mij niks toevoegen, ik eet al 6 maanden gezond.

Connie sporten doe ik al als ik fit ben iedere dag.

Verhalen hier over dat zwanger zijn fysiek zwaar is, maar tot mijn miskraam met 6 weken, wat een heerlijke 4 weken waren dat geen klachten. Pas na de miskraam 3 weken lang continue moeten overgeven.
Volgens mij weet je het wel, maar loop je nog vast in je argumenten. Ik zou een muntje op gooien.

Kop is IVF
Munt is paar maanden wachten.

Als hij op KOP valt en je denkt 'verdorie' dan weet je dat je munt wilt doen.
Als hij op Kop valt en je denkt 'ja/gelukkig' dan weet je dat je kop wilt doen.
(en andersom voor munt)
Over het mogelijke effect van de pil kan je gyn je meer informatie geven. Als hij/zij dat als nadelig zag, was dat vast besproken denk ik.
Misselijk zijn tijdens de zwangerschap kan per zwangerschap verschillen. Dus dat je tijdens je eerste zwangerschap niet misselijk was, hoeft niet zoveel te zeggen. Bovendien is 6 weken zwanger ook maar kort.

Mag ik vragen waarom je 11 maanden zo ziek geweest bent? Zijn dat hormonale klachten, die opkomen als je met de pil stopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven