Miskramen verwerken

09-05-2019 13:02 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en normaal niet zo actief in berichten plaatsen, maar ik zou nu zo graag wat willen horen van lotgenoten dat ik de stap neem.

Afgelopen december heb ik een miskraam gehad na 7w5d. Hoewel het een tijdje verdrietig was kon ik me al snel weer richten op een eventuele volgende zwangerschap en ook al snel (maart) had ik weer een positieve test! Gelukkig kon ik de zwangerschap zonder angst en vol vertrouwen aan, een miskraam kan gebeuren, zeker gezien mijn leeftijd (39) en deze keer zou het gewoon goed gaan.
Helaas bleek afgelopen maandag dat het niet zo mocht zijn... na precies 10wk is ook dit kindje ‘afgestoten’. We hadden een hele goede echo gehad en zagen het dan ook totaal niet aankomen.
De ‘bevalling’ was erg heftig deze keer, omdat het vruchtje klem zat in de baarmoedermond. Daarnaast kom ik er emotioneel niet zo goed uit nu. Veel twijfels en angst of het aan mij zal liggen? Kan het gewoon pech zijn? En hoe kan ik nu weer leren vertrouwen op een positief vervolg?
Heeft iemand hier ervaring mee? En misschien positieve verhalen hoe je na meerdere miskramen toch een gezond kindje kunt krijgen? Hoe je het vertrouwen terug krijgt? En hebben jullie laten testen of er een oorzaak was?
Dankjulliewel alvast...!
Alle reacties Link kopieren
he bah wat rot!

Kun je het eens met bijvoorbeeld je huisarts bespreken? Die kan je lichamelijk geruststellen en wellicht ook doorverwijzen naar iemand, die je met deze rot ervaringen kan helpen?
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig voor je :hug:
Ik heb drie miskramen gehad het afgelopen jaar. Vond het emotioneel en fysiek erg pittig.
Wij hadden verschillende onderzoeken laten doen. Hier kun je 'al' na twee miskramen om vragen bij de gynaecoloog. Wij hebben een chromosomen onderzoek gedaan, waterecho om eventuele afwijkingen in mijn baarmoeder uit te sluiten, bloedonderzoek o.a. op stollingsafwijkingen en schildklier afwijkingen.
Mijn ervaring is dat je hier echt zelf om moet vragen. Gynaecologen gooien het snel op pech. Er is ook maar een kleine kans dat er een oorzaak wordt gevonden. Maar voor ons was het wel belangrijk om iig oorzaken uit te sluiten.

Inmiddels ben ik nu voor de vierde keer zwanger. Deze zwangerschap krijg ik ook ondersteuning van accupunctuur. Vind het zelf heel fijn om iets anders te kunnen proberen. En het voelt echt alsof het ook iets goeds doet voor mijn lijf.
Daarnaast krijg ik waarschijnlijk ook Utrogestan (Progesteron) voorgeschreven. Maar dat hoor ik straks van de gynaecoloog.

Gisteren hebben we een prachtige echo gehad met een kloppend hartje :heart: We zijn weer ontzettend blij en hoopvol. Maar dat onbezorgde komt nooit meer terug. Het vertrouwen zal met iedere echo groeien.
Maar ondanks onze angst vieren we deze zwangerschap weer net zo goed als de eerste drie en zijn we ongelooflijk blij en trots. Ik hoop dat jij dat gevoel ook weer heel snel mag ervaren! :hug:
Alle reacties Link kopieren
He wat een nare situatie.
Ik heb afgelopen jaar zelf ook 2 miskramen gehad en heb daarna aangedrongen bij de huisarts op een consult bij de gynaecoloog.
Ik had vooral heel erg het gevoel van falen en was zo bang dat er wat mis was met mij. Vooral de machteloosheid en het vertrouwen houden dat het goed zou komen vond ik heel moeilijk.
De gynaecoloog kon me wel geruststellen met de statistieken. De kans dat het goed gaat is altijd vele malen groter dan de kans dat het fout gaat, ook na meerdere miskramen.
Hij gaf ook aan dat ze het vaak gewoon niet weten waarom het meerdere keren fout gaat. Het kan pech zijn, maar er kan ook wat zijn waar je niet (makkelijk) achter kan komen.
Ik had wel onderzoeken willen laten doen, maar daarvoor had ik 3 maanden niet zwanger mogen worden en dat vond ik het niet waard na 'maar' 2 miskramen. Na 3 had ik het wel gedaan als dat nodig was geweest.

Maar gelukkig was ik twee maanden na de laatste miskraam weer zwanger en dit keer ging het goed. Ik ben nu bijna 27 weken zwanger en de kleine doet het super goed.
Ik heb nu misschien makkelijk praten, omdat ik weet dat dus wel kan bij mij en ik nu heel gelukkig ben met dit kindje.
Maar geef de hoop niet op! Het zal nooit meer onbezorgd zijn. De eerste weken dat ik zwanger was, was ik zo bang en dacht ik dat die angst nooit meer over zou gaan. Maar na elke goede echo en elke keer de bevestiging van de gynaecoloog dat het echt goed ging met de baby, groeide het vertrouwen en kon ik blij zijn.
En eerlijk gezegd, het was heel verdrietig en heel rot, maar nu is het ook weer naar de achtergrond. En was het het allemaal waard.

Het enige wat ik kan zeggen, geef je emoties alle ruimte. Doe wat jij moet doen om weer vertrouwen te krijgen om verder te kunnen. Voor mij was dat echt de geruststelling van de gynaecoloog dat het goed zou mogen. Maar als dat voor jou wat anders is, dan doe je dat. En geef niet op! Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Allereerst een dikke :hug:

Ik heb vergelijkbare miskramen gehad. Alleen had ik beide keren een MA en kwamen we er dus pas bij een echo achter. Maar ik vond het ook heel heftig om na meerdere echo's (in ons geval) met kloppend hartje dan toch afscheid te moeten nemen van het gewenste kindje.

Wij hebben ook het eea laten onderzoeken, maar voor stollingsonderzoeken moet je minimaal 3 maanden niet meer zwanger zijn geweest. Ook gaven ze bij ons aan dat 2 miskramen nog binnen het normale valt, maar omdat ik nog jong was (28) wilden ze toch onderzoek doen. Hier kwam bij ons niets uit trouwens.

Ik had ook geen vertrouwen meer in mijn eigen lichaam, ook omdat wij naast miskramen ook onbegrepen subfertiliteit hebben en ik uiteindelijk via ivf voor de derde keer zwanger ben geworden. Maar je hoeft geen vertrouwen te hebben om een gezond kindje te krijgen gelukkig. Ik heb het echt heel spannend gevonden en kon pas na de 20 weken echo een beetje genieten maar gelukkig ging het deze keer wel goed en hebben we nu een dochter.

Neem even de tijd om het te verwerken, het is niet niks. En je zult er nooit meer onbevangen in staan, maar de kans dat je een gezond kindje gaat krijgen is heel reëel.
Alle reacties Link kopieren
Ach to, wat verdrietig.
Ik heb drie miskramen gehad binnen een jaar voordat de vierde zwangerschap goed verliep (nu een prachtige dochter van ruim een jaar).
Bij de eerste keer dacht ik pech, dat kan gebeuren. De tweede keer vond ik al een stuk lastiger, maar we dachten ook nog, dat kan wel. Toen werden ons wel al onderzoeken aangeboden, maar dat hebben we nog even afgeslagen. De derde zwangerschap ging helaas ook mis. Toen had ik het er wel moeilijk mee, want drie miskramen op rij, die kans is toch wel heel klein. Toen wel de onderzoeken in gegaan, waar uiteindelijk niets uitkwam. Gelukkig, want aan de ene kant wil je een verklaring, maar die verklaring is vaak niet een fijne. De gynaecoloog vertelde mij toen dat de kans op een gezonde zwangerschap nog altijd groter was dan dat het de volgende keer weer mis zou gaan. Daar heb ik me altijd aan vast gehouden. Ik kan helaas geen plaatjes plakken, maar ik heb het tabelletje even opgezocht. Linkje posten werkt ook niet, maar met 40 jaar en 2 miskramen is de kans dat een volgende zwangerschap een goede zal zijn 69%. Als je de tabel zelf wil zien kan je googlen op 'herhaalde miskramen kans op gezonder zwangerschap tabel'. Misschien dat dat je iets rust kan geven?

En als je vragen hebt of er bij jou of partner iets mis is, vraag dan of er onderzoeken gedaan kunnen worden! Het 'mag' al vanaf twee miskramen volgens mij, maar wordt soms pas bij drie actief aangeboden. Realiseer je wel dat voor sommige testen je een aantal maanden niet zwanger mag zijn geweest/worden.

Toen mijn zwangerschap wel goed verliep heb ik het de eerste tijd nog heel erg spannend gevonden en erg gestruisvogeld. Pas toen ik de 12 weken voorbij was (en ruim de tijd dat het eerder mis ging), kon ik een beetje ontspannen en ook weer wat genieten.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig Corbeau.

Ik heb een vroege miskraam gehad bij 5 weken en een missed abortion bij 10w4d. Vruchtje was ongeveer 9 weken geworden.
Hier waren ook zeker twijfels of dit puur pech was of dat er misschien toch iets mis was.
Nu ben ik voor de derde keer zwanger en ben nu 12w3d. Het lijkt dus allemaal goed te gaan. Onbevangen zwanger zit er absoluut niet meer in. Deze weken waren echt een hel, maar hopelijk komt t vertrouwen zodra ik het kindje ga voelen.

Dus genoeg succesverhalen hier boven, hopelijk put je er wat kracht uit!
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel wel voor de reacties! het geeft me zeker hoop en wat kracht om te lezen dat mijn verhaal herkenbaar is en dat het ook goed kan komen. Ik wens jullie (xlau, anna89 en stippeltjesbehang) alle goeds voor deze zwangerschap, het lijkt me heel spannend inderdaad. Het lijkt haast taboe, je hoort bijna nooit dat het iemand is overkomen, pas als je er zelf over praat blijkt dat veel vrouwen in ieder geval 1 miskraam mee moeten maken.
Ook fijn om wat meer te horen over de testen en mogelijkheden wat dat betreft, ik ga het volgende week overleggen met de verloskundige.
Nogmaals dank!
Alle reacties Link kopieren
TO: Ik heb twee miskramen gehad (na een ICSI behandeling) en heb mij laten onderzoeken op stolling en karyotyping. Kwam niets uit. Uiteindelijk ben ik succesvol zwanger geworden en is mijn dochter nu 19 maanden oud. Ik herken overigens veel van de vorige forummers vwb onbezorgd zwanger zijn: dat had ik ook niet meer na alles wat er was voorgevallen.

Twee miskramen kan nog binnen de bandbreedte vallen, maar ik kan me je angst heel goed voorstellen. Ik kan me voorts ook goed voorstellen dat je, zeker gelet op je leeftijd, niet al te lang wil wachten met mogelijke onderzoeken. En ook als uit die onderzoeken niets komt, kun je daarmee ook dingen uitsluiten. Sterkte en succes!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend naar en verdrietig!!! Ik heb 3 miskramen gehad en helaas nog geen postief verhaal te melden.. maar wil je even heel veel sterkte wensen!!
Neem je tijd om stil te staan bij je verlies. Ik ben meteen (dag na curetage) weer aan t werk gegaan en dat was achteraf te snel. Heb hulp gehad van een psycholoog, oa EMDR. Kan het je zeker aanraden om met iemand te praten, lucht op.
Heel veel sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Wat een verdrietig verhaal, wens je heel veel sterkte en kracht in deze moeilijke tijd en vooral niet opgeven.

Hier helaas net miskraam nummer drie achter de rug, in NL zijn alle onderzoeken goed.
Wij maken de overstap naar buitenland maar dat heeft te maken met de herhaling van exact zelfde termijn. (Drie keer blighted ovum).

Je hoeft helemaal geen drie maanden te wachten, dat zeggen ze omdat dan alle hcg eruit je. Maar als dat eerder is kan je al eerder onderzoek doen. Ik heb 1 menstruatie moeten wachten.

Maar zoals hierboven beschreven, het kan gewoon pech zijn.

Je kunt ook meeschrijven op geheime groep op Facebook
Herhaalde miskramen.

Sterkte meisje :heart:
Alle reacties Link kopieren
Nars schreef:
09-05-2019 22:50
Wat ontzettend naar en verdrietig!!! Ik heb 3 miskramen gehad en helaas nog geen postief verhaal te melden.. maar wil je even heel veel sterkte wensen!!
Neem je tijd om stil te staan bij je verlies. Ik ben meteen (dag na curetage) weer aan t werk gegaan en dat was achteraf te snel. Heb hulp gehad van een psycholoog, oa EMDR. Kan het je zeker aanraden om met iemand te praten, lucht op.
Heel veel sterkte!!
Hoe gaat het met jou meisje?
Hoop zo snel op goed nieuws!
Alle reacties Link kopieren
@moos: lief dat je t vraagt!! Vandaag even een dipje, Moederdag.... zal voor jou ook lastig zijn?!
Over t algemeen gaat t wel wat beter en lukt t weer om positiever naar de toekomst te kijken. Al deze positieve berichten hier, van mensen waarbij t uiteindelijk toch gelukt is, helpen daar wel bij. Ik ga ze nog een x lezen denk ik ;)
Wanneer ga je naar Spanje? Ik duim voor je!
Alle reacties Link kopieren
Nars schreef:
12-05-2019 12:04
@moos: lief dat je t vraagt!! Vandaag even een dipje, Moederdag.... zal voor jou ook lastig zijn?!
Over t algemeen gaat t wel wat beter en lukt t weer om positiever naar de toekomst te kijken. Al deze positieve berichten hier, van mensen waarbij t uiteindelijk toch gelukt is, helpen daar wel bij. Ik ga ze nog een x lezen denk ik ;)
Wanneer ga je naar Spanje? Ik duim voor je!
Moederdag vond is ook lastig, hoe voel je je nu?
De positieve verhalen helpen zeker, en daar probeer ik vooral naar te kijken. Maar soms overvallen de emoties mij.
Waarom drie keer een miskraam in nog minder dan een jaar? En steeds een blighted ovum?

We kunnen eind mei terecht in Gent!
Er is een plekje vrijgekomen. Ben zo benieuwd!

Is dit nu voor het eerst dat jullie medicatie gebruiken op advies van Gent na onderzoeken?
Alle reacties Link kopieren
@Moos: wat fijn dat je eind mei al naar Gent kan, top! Ben super benieuwd hoe je t daar vindt en wat er uit komt.
Hopelijk lukt t jullie ook om nog een beetje van de stad te genieten. Wij hebben er geslapen (oké geen oog dicht gedaan Haha) en na de ziekenhuis afspraken toch maar lekker geluncht en er iets leuks van gemaakt.

Heel herkenbaar die “waarom” vraag en dat de emoties je overvallen! Het is ook allemaal heel heftig!! Een miskraam kon ik me nog voorstellen, twee ook nog wel.. maar 3?? Dat kon ik echt niet meer bevatten.

We zijn in okt maar Gent geweest voor de uitslagen en toen gestart met de prednison. Dus dit is de eerste x met medicijnen idd. Of die hun werk doen merken we pas als ik zwanger ben... nu weer bijna op t wachtbankje voor ronde 7 😣
Nu gaat t wel oké, ik vind dit altijd de fijnste tijd van de maand, meest hoopvol..
Sterkte!!
Ik heb wel een positief verhaal

In totaal heb ik 8 miskramen gehad, waaronder een buitenbaarmoederlijke zwangerschap waarbij ik mijn rechtereileider ben verloren. Dit was geen leuke periode, liefde en verdriet stonden erg dichtbij elkaar: het enige wat ik dan kan meegeven, “blijf erover praten als je daar behoefte aan hebt en laat je emoties gaan”. Dit heeft mij erg geholpen. Uit de onderzoeken die wij gedaan hebben is niks uitgekomen en toen ben ik via via bij een acupunctuur terrecht gekomen en na een paar behandelingen raakte ik zwanger. Inmiddels ben ik 14 weken zwanger van ons tweede kindje

Wil je heel veel sterkte wensen!❤️
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook mijn positieve verhaal graag delen :)

Inmiddels ruim 28 weken zwanger na 4 miskramen (allen pas ontdekt bij echo) tussen de 8 en 12 weken. Vier keer een curettage gehad. Onderzoek leverde niets op, altijd meteen zwanger wanneer we weer een poging waagde. Op mijn 38e weer snel zwanger en deze is blijven plakken! Word ik op mijn 39e toch nog voor de eerste keer mama ;-D

Geef de moed dus zeker niet op! Ik was erg onzeker na alle miskramen (bij de laatste een baarmoederontsteking gehad en dat was heel heftig), heb toen wel hulp gezocht. Dat heeft mij in ieder geval erg geholpen om weer vertrouwen te krijgen in mezelf en zou ik dus iedereen aanraden.

Ik hoop dat jouw verhaal ook zo’n mooi en einde mag hebben! En ook voor alle anderen die hetzelfde meemaken.

:hug: Zeepaardje
Alle reacties Link kopieren
Nars, we hebben ook lekker een nachtje Gent geboekt en gaan daar ook maar wat etentjes doen. Lijkt een super leuke stad te zijn.
Het kan deze ronde zomaar eens je ronde worden! Neem je de medicatie vanaf eisprong? Heb je tussendoor contact met arts?

Mamavanboefje, we kennen elkaar natuurlijk maar wat ben ik blij voor je, net als zeepaard, dank voor het delen van jullie verhalen :heart:

TO, hoe gaat het met jou meis?
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn om al deze positieve verhalen hier te lezen!! Dat geeft echt hoop! Thnx voor t delen.
8 miskramen... hoe trek je dat?!

@moos: leuk, nachtje Gent! Al is de reden minder leuk. Wij vonden t toch ook wel fijn om samen op deze manier te doen.
Neem de medicatie vanaf eisprong idd, gister weer begonnen. En nu duimen draaien dat dit dé ronde wordt idd. Heb tussendoor geen contact meer met Gent. Dat vond ik t enige minpunt..ik had laatste nog wat vragen dus heb ze gebeld en toen kreeg ik doodleuk te horen “u bent hier geen patiënt meer.” En het is daar blijkbaar niet gebruikelijk dat je arts aan de tel krijgt. De “telefonistes” zijn geloof ik ook opgeleid om medische vragen te beantwoorden maar ik had t toch fijn gevonden om de arts te spreken die ons onderzoek heeft gedaan.
Anyway, fijn dat je snel terecht kan. Benieuwd hoe je t vindt en wat er uit komt!!
Nars: op een gegeven moment trok ik het heel slecht, was veel verdrietig en dacht dat het nooit meer ging lukken. We hebben af en toe even een break ingelast van een maand niks doen en afspraken met ons zelf gemaakt: alleen sex hebben wanneer we zin hebben en lukt het in 2019 niet meer dan is het goed zo (hoe moeilijk die keuze ook was), het gaf wel een bepaalde rust. En verder heel veel praten!

Een knuffel voor jou ❤️
Alle reacties Link kopieren
Thanks mamavaneenboefje! Wat enorm fijn dat t bij jou na zo’n lange weg goed gaat nu! Wens je een voorspoedige zwangerschap toe!

En Moos, veel succes in Gent!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een tijdje niet op het forum geweest, heb veel al aan alle positieve berichten gehad (dankjulliewel!) en we zijn met een gedeeltelijk hersteld vertrouwen voor een volgende zwangerschap gegaan. De verloskundige gaf aan dat testen een optie waren maar de kans dat daar iets uit zou komen was heel erg klein.
Helaas is het vannacht na een hele korte zwangerschap (4 dgn overtijd) weer misgegaan. Dus nu toch voor bloedonderzoek naar de huisarts.
We hopen heel hard dat het ons nog gegund is, maar het is moeilijk om het vertrouwen er in te houden zo. Ik heb ook een acupuncturist gezocht, hoop dat zij ook kan helpen.

Hoe gaat het nu met jullie? Ik hoop dat alle zwangerschappen goed blijven verlopen en dat er nog meer positieve verhalen zijn binnenkort!
Alle reacties Link kopieren
Even nog een tip: laat ook jouw vitamines testen. O.A. B12-tekort kan miskramen veroorzaken. Hier na 3 zeer vroege miskramen (tussen 4,5 en 5,5 week) nu 8 weken zwanger, hopelijk blijft dit zo.

heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig om dit weer mee te maken TO. De huisarts kan je verwijzen naar gynaecoloog of herhaalde miskraam poli, daar kun je onderzoeken krijgen. Je kunt ook naar Gent of Düsseldorf, doen meer qua onderzoek.

Nars, al een tijdje niks van jou gehoord. Ben heel benieuwd hoe het met je gaat? Ik hoop dat je mooi nieuws hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hi Corbeau, wat een verdrietig nieuws!!! Echt super klote voor jullie!! Het is zó frustrerend allemaal! Ik hoop dat de onderzoeken iets opleveren voor jullie. Wij waren wel blij met Gent, ook omdat we dan t gevoel hadden er “alles” aan gedaan te hebben (omdat ze daar meer onderzoeken dan in NL).
Heeeeel erg veel sterkte de komende tijd!!! Liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven