Zwanger en "verboden" eten....

11-05-2019 12:17 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb een prangende vraag over "verboden" eten tijdens een zwangerschap.... Ik heb natuurlijk veel al gelezen op internet, maar ik weet ook dat er soms wel heel erg voorzichtig wordt gedaan.

Ik heb een groot zwak voor ongeveer alles op de "verboden" lijst :( En wat ik bijna nog het moeilijkste vind; mijn vrienden en familie ook, en die weten dat van mij ook. Wat ze echter (nog) niet weten, is dat ik dat de komende 7 1/2 maand dus beter niet kan eten ;) (en nee, ik ga ze dat natuurlijk niet 7 1/2 maand niet vertellen, maar nu in ieder geval nog even niet ;) )
Maar ik heb, oa morgen, borrels/etentjes, en ook met m'n ouders, en het is onze keus om ook onze beide ouders nog even in het ongewisse te laten. (er komt ook nog een Japanse kookworkshop met collega's aan....)

Nu ga ik mijzelf en onze rijstkorrel natuurlijk niet onnodig blootstellen aan die vreselijke bacteriën die in sommig voedsel kan voorkomen, laat dat duidelijk zijn :)

Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn. Tonijn uit blik "mag" bijvoorbeeld niet vanwege een hoge dosis kwik. Maar ik mag toch aannemen dat er een verschil zit tussen het hele blikje leeg eten, en één of twee toastjes?
En weet iemand hoe dat zit met Hollandse garnalen? Voor zover ik weet zijn die uit de supermarkt gekookt; dat zou dan toch veilig zijn, want niet rauw?

Misschien hele domme vragen hoor, maar ik wil het graag goed doen, maar ook niet, ten onrechte, onnodig (lekkere!) dingen laten die genuanceerder zijn dan je soms leest :)
Als iemand anders nog iets weet, hoor ik dat ook graag!
Rijstkorrel? :-?
Gefeliciteerd!

Tijdens mijn vorige zwangerschap mocht tonijn in blik nog gewoon en dat is pas twee jaar geleden. Kleine hoeveelheden zullen wel meevallen lijkt me. Ik doe t zelf niet trouwens.


Garnalen mogen mits goed doorbakken.

Misschien heb je wat aan de zwangerhap app, erg handig.
anoniem_6499814617cfa wijzigde dit bericht op 11-05-2019 12:24
2.84% gewijzigd
Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn

Je hebt geen advies van de vk gekregen?
Hoe moeilijk is het nu echt om die dingen de komende maanden gewoon te laten liggen en iets anders te nemen? Gewoon aan je rijstkorrel kindje denken en iets anders nemen.
En als iemand iets zegt gewoon zeggen dat je nu dit wil proberen en daar niet zo'n trek in hebt of je niet goed voelt.
En een kookworkshop is niet verplicht, toch?
Star² schreef:
11-05-2019 12:24
Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn

Je hebt geen advies van de vk gekregen?

Natuurlijk wel.
Elke vk geeft een up-to-date advies en lijst mee. Daar kan je ook je vragen stellen over o.a. tonijn.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn verloskundige is de lijst die je op de site van het voedingscentrum kunt vinden, de lijst die je het beste kunt volgen. Dat zou ik, als ik jou was, dus doen.
En adviezen veranderen omdat inzichten veranderen en de (medische) wetenschap steeds beter wordt. Lijkt me een goed iets.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet zo heel hysterisch mee om gaan, op een verjaardag of feestje kun je of zelf smeren of er komen voorgesmeerde hapjes voorbij, dat ene toastje tonijnsalade gaat heus het verschil niet maken volgens mij. Sushi lijkt me wel een probleem, maar dat eer ik niet zo vaak en dat ik zwanger was nog niet eens, is ook alweer 30 jaar terug....
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
11-05-2019 12:22
Rijstkorrel? :-?
Ja, sorry, die grootte heeft het nu..... Ik vond het wel grappig......
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
11-05-2019 12:24
Gefeliciteerd!

Tijdens mijn vorige zwangerschap mocht tonijn in blik nog gewoon en dat is pas twee jaar geleden. Kleine hoeveelheden zullen wel meevallen lijkt me. Ik doe t zelf niet trouwens.


Garnalen mogen mits goed doorbakken.

Misschien heb je wat aan de zwangerhap app, erg handig.
Bedankt! Ja, vooral met die tonijn; het mag niet omdat er teveel kwik in zit. Maar geldt dat dus ook bij één of twee toastjes, of bij een heel blikje? (wat je bijvoorbeeld in een salade zou doen)

Ik ga naar die app kijken, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
11-05-2019 12:27
Natuurlijk wel.
Elke vk geeft een up-to-date advies en lijst mee. Daar kan je ook je vragen stellen over o.a. tonijn.
Vorige zwangerschap kreeg ik nog een lijst mee. Deze zwangerschap niet gehad. Verloskundige verwees nu ook naar het voedingscentrum en de app van zwangerhap.
Alle reacties Link kopieren
De ‘truc’ die ik gebruikte om lastige vragen te voorkomen is zeggen dat ik last van mijn buik had en daarom even heel voorzichtig deed met voedsel en alcohol.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-05-2019 12:24
Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn

Je hebt geen advies van de vk gekregen?
Nog niet geweest ;) En omdat ik morgen al "geconfronteerd" wordt met het laten staan van veel eten, vroeg ik het me hier af :)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
11-05-2019 12:27
Natuurlijk wel.
Elke vk geeft een up-to-date advies en lijst mee. Daar kan je ook je vragen stellen over o.a. tonijn.
Maar daar ben ik (dus) nog niet geweest. Het is ook nog super pril. Eerst de echo in het zh afwachten, of alles goed is. Daarna ga ik pas naar een verloskundige. Maar omdat ik dus morgen aan de borrelhapjes ga, en dat eerder nog niet wist, vroeg ik me gewoon alvast wat dingen af.
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-05-2019 12:34
Nog niet geweest ;) En omdat ik morgen al "geconfronteerd" wordt met het laten staan van veel eten, vroeg ik het me hier af :)

Hier kan je alles invoeren:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... wcQAvD_BwE

Tonijn mag nu niet meer. Paar jaar terug was het nog niet meer dan twee keer per week.
Zalm wel, maak je een toastje zalm ;-)
Alle reacties Link kopieren
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/mi ... chap-.aspx

Hier kun je het per product opzoeken.

Dit wordt over tonijn gezegd:
Tonijn is een roofvis. Hierin kunnen schadelijke stoffen zitten zoals kwik en dioxine, wat gevaarlijk kan zijn voor je ongeboren baby. Neem daarom geen tonijn, ook niet uit blik of gerookt.

Lijkt mij dus een geval van gewoon niet eten.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
11-05-2019 12:28
Volgens mijn verloskundige is de lijst die je op de site van het voedingscentrum kunt vinden, de lijst die je het beste kunt volgen. Dat zou ik, als ik jou was, dus doen.
Dat doe ik dus ook. Alleen staan daar (volgens mij) niet mijn specifieke vragen, mbt tonijn en de Hollandse garnalen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Zeg dat je aan het foodmappen bent in verband met aanhoudende darmklachten.
We’re all mad here
Irish_Wasser_Woman schreef:
11-05-2019 12:37
Dat doe ik dus ook. Alleen staan daar (volgens mij) niet mijn specifieke vragen, mbt tonijn en de Hollandse garnalen bijvoorbeeld.

Verhit schaal- en schelpdieren heel goed voor je ze eet. Dat doodt schadelijke bacteriën. Bijvoorbeeld garnalen zijn gaar na 2 tot 3 minuten op hoog vuur verhitten. Ze zijn dan wit/roze en niet meer doorzichtig/grijs.
Alle reacties Link kopieren
Irish, "mijn" fertiliteitsafdeling adviseert de app "zwanger hap", daar staat qua voeding alles op.

Verder: ik doe gewoon mee, maar laat de toastjes waar ik over twijfel links liggen. Zo had ik een borrel op mijn werk, nam de gehaktbal met komkommer, zei tegen een collega "wat een lekkere gehaktballetjes!" (normaal ga ik aaaaaaltijd voor de gerookte zalm wraps), dus ze zagen me eten, maar niemand heeft doorgehad dat ik de zalm etc links liet liggen. Als je met de auto gaat ben jij de bob, en hoe relaxter je er zelf in bent, hoe minder mensen het doorhebben (terwijl, zoals je weet, bij mij ook iedereen met haviksogen op me let vanwege traject)
Alle reacties Link kopieren
Ik hou gewoon die zwangerhap app aan en ja daar baal ik afentoe ook van maar zo lang is 9 maanden nou ook weer niet.
Er zijn nog altijd meer dingen die je wel mag eten dan die je moet laten staan.

en sommige dingen zijn best makkelijk op te lossen, zoals dat er vegetarische filet americain bestaat en veganistische sashimi (in een poke bowl) en zo ook tonyn van de vegetarische slager bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-05-2019 12:36
Hier kan je alles invoeren:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn- ... wcQAvD_BwE

Tonijn mag nu niet meer. Paar jaar terug was het nog niet meer dan twee keer per week.
Zalm wel, maak je een toastje zalm ;-)
Alleen verhitte zalm mag; een toastje is gerookte zalm, en mag dus helaas niet :(

Tonijn dus ook maar voorlopig even laten; vraag ik dat dan wel tegen de tijd dat ik een verlos zie :)


En tuurlijk kan ik de "ik heb last van m'n maag" kaart spelen (ik heb iig al behoorlijk last van overactieve darmen, dus ik lieg niet eens echt) maar ik zocht dus opties :)

Bedankt voor de reacties so far!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
11-05-2019 12:27
Natuurlijk wel.
Elke vk geeft een up-to-date advies en lijst mee. Daar kan je ook je vragen stellen over o.a. tonijn.

Als je van een fertiliteisafdeling komt heb je in dit stadium nog geen VK en ook nog geen voorlichting gehad over wat je wel / niet mag eten.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-05-2019 12:36
Zalm wel, maak je een toastje zalm ;-)
gerookte zalm mag ook niet meer vanwege de kans op listeria

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven