Zwanger en werk

18-05-2019 07:56 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna 6 weken zwanger. Nu is het zo dat ik op een locatie werk met cliënten met een lvb en bijkomende psychische problematiek. Ook agressie komt hierin voor. De regel is dat als je zwanger bent er gelijk uit moet en naar een mildere locatie ga. Omdat er nu personeels tekort is heb ik de neiging om langer door te werken op mijn eigen locatie. Volgende week heb ik een gesprek met mijn teamleider. Hij gaat toch zeggen het is je eigen verantwoordelijkheid, maar weet zeker dat hij het natuurlijk prettig vind als ik nog wat diensten mee pik. Hebben jullie advies, tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat risico willen nemen?
Alle reacties Link kopieren
Welke tips zoek je? Het gaat om wat je zelf belangrijker vindt: je gezondheid en lijf, of loyaliteit naar je werkplek. Ik zou het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Dat personeelstekort is een externe motivatie om nog niet van locatie te wisselen, maar dat de bezetting krap is is niet jouw verantwoordelijkheid. Wil je zelf ook liever nog blijven? Anders hoef je echt niet op een plek te blijven die meer risico inhoudt voor jou en je zwangerschap.
Die regels zijn er niet voor niets. Ik zou absoluut naar die mildere locatie gaan. Het gaat om de veiligheid en gezondheid van jou en je kind, dat is echt zoveel belangrijker dan dat tekort. Het is aan je werkgever dit op te lossen, daar hoef jij je niet verantwoordelijk voor te voelen.
Ik zou dit alleen overwegen als je het werk op die locatie echt zó leuk vindt dat je het op vindt wegen tegen het risico.

Jij weet als enige wat dat risico inhoudt, wat die agressie inhoudt en hoe je je eronder voelt.

Maar je moet nooit op basis van externe factoren (personeelstekort, je baas blij maken) zoiets doen! Daar ben jij niet verantwoordelijk voor!
Denk aan je eigen gezondheid en de gezondheid en veiligheid van je ongeboren kindje. Dat is zoveel belangrijker!
De rest is niet jouw verantwoordelijkheid.
Tot de 12 weken komt je baarmoeder niet boven je schaambeen uit en zit je kind dus goed beschermd. Volgens de adviezen mag je dan ook nog relatief 'gevaarlijke' hobbies doen zoals skieën en vechtsporten.

Maar aan de andere kant is personeelstekort niet iets waar jij je druk over zou moeten maken en zeker niet iets waar jij of je kind risico voor zouden moeten lopen. En je blijft gewoon evenveel uren werken toch, maar dan met de mildere clienten? Komt er dan niet iemand van de mildere locatie vrij om tijdelijk op jouw locatie te werken?
Ik vraag me trouwens af of jouw teamleider gaat zeggen dat het je eigen verantwoordelijkheid is. Regelgeving rond zwangerschap en veiligheid is heel streng.

Ik betwijfel ten zeerste of jouw manager die verantwoordelijkheid bij jou mag en wil leggen. Als jouw kindje iets overkomt kan je ze aanklagen, die mensen passen wel op!
Wittelamp schreef:
18-05-2019 08:18
Ik zou dit alleen overwegen als je het werk op die locatie echt zó leuk vindt dat je het op vindt wegen tegen het risico.

Jij weet als enige wat dat risico inhoudt, wat die agressie inhoudt en hoe je je eronder voelt.

Maar je moet nooit op basis van externe factoren (personeelstekort, je baas blij maken) zoiets doen! Daar ben jij niet verantwoordelijk voor!
Als je zwanger bent gaat het even niet om wat jij allemaal leuk vindt. Je gaat toch ook niet diepzeeduiken, of rodeo rijden, omdat je dat zo leuk vindt, met een kind in je buik?

Gewoon niet doen. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met dezelfde doelgroep. Bij ons is het regel dat je vanaf 12 weken ergens anders gaat werken of over gaat op administratieve taken.
De regels zijn er niet voor niets natuurlijk. Jij werkt in deze sector en kunt de risico's beter inschatten. Ik begrijp echter niet dat je het overweegt. Waarom bewust kiezen voor een omgeving die gevaarlijk kan zijn voor je kindje?

Mijn locatiemanager zou direct zeggen dat je naar een mildere locatie moet. Hier ook zwaar personeelstekort maar dat gegeven is ondergeschikt aan het welzijn van de medewerkers.
Alle reacties Link kopieren
Als dat de regel is zou ik me daaraan houden. Als jij straks met verlof bent hebben ze waarschijnlijk nog steeds personeelstekort. Niet met verlof gaan dan maar?
Waarschijnlijk gaat het best goed allemaal maar mocht het fout gaan dan vergeef je jezelf dat nooit. Kies voor jezelf en je kind
Alle reacties Link kopieren
Een andere collega gaat er ook uit omdat ze zwanger is. Die is wel door blijven werken.. maar die had nog de keuze om met personeel te staan die wel konden ingrijpen. Dit gaat er met 14 weken uit. Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven. Ik heb de keuze nu niet meer om met sterk personeel te staan. Deze week zijn er twee collega's weg gegaan en sta ik voornamelijk met nieuw personeel. Tevens zijn wij een locatie die buiten een terrein zijn. Wij kunnen in bepaalde situatie niet andere collega's oppiepen...
Maya85 schreef:
18-05-2019 08:22
Als je zwanger bent gaat het even niet om wat jij allemaal leuk vindt. Je gaat toch ook niet diepzeeduiken, of rodeo rijden, omdat je dat zo leuk vindt, met een kind in je buik?

Gewoon niet doen. Klaar.

het is in dit geval helemaal niet aan de orde want TO beslist dit helemaal niet maar haar leidinggevende.

Daarnaast bepaal jij al helemaal niet welke risico’s iemand mag nemen. Ik heb tot 16 weken paard gereden. Zal jij ook wel niet vinden kunnen.
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:27
Een andere collega gaat er ook uit omdat ze zwanger is. Die is wel door blijven werken.. maar die had nog de keuze om met personeel te staan die wel konden ingrijpen. Dit gaat er met 14 weken uit. Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven. Ik heb de keuze nu niet meer om met sterk personeel te staan. Deze week zijn er twee collega's weg gegaan en sta ik voornamelijk met nieuw personeel. Tevens zijn wij een locatie die buiten een terrein zijn. Wij kunnen in bepaalde situatie niet andere collega's oppiepen...

Dan is het toch heel simpel??

Waarom twijfel je?
Nou dan is het toch duidelijk? Je moet kiezen voor de veiligheid en gezondheid van je kindje, dat is het enige belangrijke.
Naar die mildere afdeling dus.
Alle reacties Link kopieren
Een andere collega gaat er ook uit omdat ze zwanger is. Die is wel door blijven werken.. maar die had nog de keuze om met personeel te staan die wel konden ingrijpen. Dit gaat er met 14 weken uit. Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven. Ik heb de keuze nu niet meer om met sterk personeel te staan. Deze week zijn er twee collega's weg gegaan en sta ik voornamelijk met nieuw personeel. Tevens zijn wij een locatie die buiten een terrein zijn. Wij kunnen in bepaalde situatie niet andere collega's oppiepen...
Alle reacties Link kopieren
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:27
Een andere collega gaat er ook uit omdat ze zwanger is. Die is wel door blijven werken.. maar die had nog de keuze om met personeel te staan die wel konden ingrijpen. Dit gaat er met 14 weken uit. Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven. Ik heb de keuze nu niet meer om met sterk personeel te staan. Deze week zijn er twee collega's weg gegaan en sta ik voornamelijk met nieuw personeel. Tevens zijn wij een locatie die buiten een terrein zijn. Wij kunnen in bepaalde situatie niet andere collega's oppiepen...
Nou daar heb je je antwoord al. Niet doen dus.
En je verdedigt je haast dat de ander wel is gebleven. Ik heb ook een collega die eerder terugkwam van verlof omdat er te weinig personeel is. Betekent echt niet dat ik dat ook zou doen. Laat dat geen maatstaf zijn die ander.
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:27
Een andere collega gaat er ook uit omdat ze zwanger is. Die is wel door blijven werken.. maar die had nog de keuze om met personeel te staan die wel konden ingrijpen. Dit gaat er met 14 weken uit. Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven. Ik heb de keuze nu niet meer om met sterk personeel te staan. Deze week zijn er twee collega's weg gegaan en sta ik voornamelijk met nieuw personeel. Tevens zijn wij een locatie die buiten een terrein zijn. Wij kunnen in bepaalde situatie niet andere collega's oppiepen...
Je geeft dus zelf het antwoord al. Niet verantwoord.
En je teamleider is een zak hooi dat hij/zij de regels aan haar laars lapt en het bij jullie legt.
Alle reacties Link kopieren
Is het een mogelijkheid om op dezelfde locatie te blijven, maar meer kantoor werkzaamheden te doen en taken die niet of weinig clientcontact vragen te doen? Het klaarmaken van het ontbijt, doen van bestellingen of boodschappen, aanspreekpunt zijn voor ouders,het bijwonen van overleg, op orde maken van dossiers en rapportages, allemaal zaken die, als jij ze overneemt, je collega's meer tijd geven om er voor de client te zijn. Misschien kun je het op die manier opvangen? Wel goede afspraken maken. Bijvoorbeeld je dienst pas beginnen als de clienten naar dagbesteding/werk zijn. Nooit alleen in het pand met clienten en ten alle tijden collega's kunnen alarmeren bij (dreigende) escalaties, zodat je er zelf direct uit kan stappen.

Maar dit alleen als je dat zelf wil natuurlijk. Personeelstekort is niet jouw probleem. Indien je baas aangeeft dat je hoe dan ook naar een andere locatie gaat heb je je daar naar te schikken, helaas.
Verdeel en heers.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het speciaal onderwijs dus geen volwassenen, maar kinderen.

Ik was 10 weken toen ik voor het laatst ingreep bij fysiek agressief gedrag, daarna vond ik het zelf niet meer verantwoord.

Het scheelt dat ik teamleider ben dus eigenlijk sowieso meer op kantoor zit dus veel aanpassingen zijn niet nodig. Als teamleider zou ik overigens personeel dat met de fysiek agressieve leerlingen werkt zsm naar een andere groep doen, zelfs als ze zelf zouden zeggen dat het allemaal wel meevalt.
Alle reacties Link kopieren
silviaa91 schreef:
18-05-2019 08:29
Een andere collega gaat er ook uit omdat ze zwanger is. Die is wel door blijven werken.. maar die had nog de keuze om met personeel te staan die wel konden ingrijpen. Dit gaat er met 14 weken uit. Toen ze 7 weken zwanger was had ze ook een gesprek met de teamleider en die had gezegd als jij je veilig voelt dan mag je blijven doorwerken. Voor de rest geen medeleven. Ik heb de keuze nu niet meer om met sterk personeel te staan. Deze week zijn er twee collega's weg gegaan en sta ik voornamelijk met nieuw personeel. Tevens zijn wij een locatie die buiten een terrein zijn. Wij kunnen in bepaalde situatie niet andere collega's oppiepen...
Ai, dit had ik nog niet gelezen voor mijn vorige reactie. Niet doen, wegwezen daar. Nieuw personeel veroorzaakt zeker bij deze doelgroep altijd een onveilig gevoel en dus escalaties. Daar moet je niet tussen willen zitten. Kies voor jezelf en je ongeboren kind!
Verdeel en heers.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk zo dat er niet elke dag agressie is, maar dat cliënten erg onvoorspelbaar zijn en al helemaal als er nieuw personeel is. Ook komt er 7 juni een nieuwe cliënt bij die wij allemaal niet kennen.. allemaal nieuwe factoren. Ik weet natuurlijk niet of alles bij mij goed gaat en wil daarom nog de 7 weken echo afwachten, die heb ik 6 juni. En daarna nog Pinksteren en Hemelvaart die natuurlijk ook moeilijk op te lossen valt.. het rooster valt niet meer op te lossen. Moeilijk om dat los te laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven