Bijna geen vriendinnen over sinds zwangerschap?

26-05-2019 13:59 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers!

Sinds ik zwanger ben zie ik steeds minder vriendinnen. Ik woon in Amsterdam en iedereen in mijn omgeving is heel druk bezig en heeft weinig tijd om eens overdag af te spreken. Feesten zit er natuurlijk wel altijd nog in maar dat ga ik niet doen met mijn zwangere buik ;-)

Herkennen mensen dit en hoe zijn jullie er mee om gegaan dat je van een heel sociaal leven ineens eindigt in je uppie op de bank?

Het is niet zo dat ik nooit mensen zie, alleen valt de omslag me zwaar.. Ben veel op mezelf aangewezen en ben dit niet gewend.

Als ik klaar ben met studeren ga ik wel naar zwangerschaps cursus en ik heb babyzwemmen gepland na de bevalling. Hier heb ik wel zin in en wie weet kom ik gelijk gestemden tegen.

Tips en ervaringen zeer welkom :D
Werk je niet?
Tussen overdag afspreken en feesten zit natuurlijk een heel scala van mogelijkheden.
Je kunt toch ook ´s avonds met een vriendin afspreken? Naar de bios, uit eten, (alcoholvrij) drankje in café etc.
Alle reacties Link kopieren
Ja het punt is dat ze er gewoonweg geen tijd voor hebben en de dingen die ze ondernemen zijn vaak te actief of gaat gepaard met drank en feest haha
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap TO!
Een vriendin van mij is laatst bevallen, zij was ook bang vriendinnen kwijt te raken en ja, ze is er heel wat kwijtgeraakt. Maar dat komt grotendeels door haarzelf: altijd te moe, alleen maar binnenshuis willen afspreken, max een uurtje willen afspreken..
Niemand ziet dit echt zitten, vooral niet met dit mooie weer. Het moet van 2 kanten komen en vanuit haar is er weinig enthousiasme. Haar intentie om af te spreken is er wel, maar altijd onder voorwaarden. Als ze nou eens voor zou stellen ergens lekker te gaan lunchen dan weet ik zeker dat iedereen zal aanhaken. Misschien herken jij er iets in?
Alle reacties Link kopieren
Zijn het echte vriendinnen of alleen stapvriendinnen? Als jullie al 10 jaar alleen stappen en feesten vinden ze het misschien ook gek om opeens samen te lunchen of kopjes thee te drinken.
Manga-mom schreef:
26-05-2019 14:05
Ja het punt is dat ze er gewoonweg geen tijd voor hebben en de dingen die ze ondernemen zijn vaak te actief of gaat gepaard met drank en feest haha
Nooit tijd om ´s avonds of in het weekend een keer af te spreken?
En bestond jouw sociaal leven voorheen dan ook alleen uit feesten?
Jammer, dan zul je inderdaad nieuwe vrienden moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Een paar oudere vriendinnen van mij zijn ook zwanger/net bevallen. Moet heel eerlijk zeggen dat ik mijn limiet aan zwangerschapspraat en babywinkels vrij snel had bereikt. Het is mijn leefwereld (nog) totaal niet en na de 7e foto van een babypakje vond ik het wel weer leuk geweest. En hoe je ook je best doet, het onderwerp wordt toch snel baby/zwangerschap.
Verwacht niet teveel van je vriendinnen en probeer wat gelijk gestemde contacten op te doen.

Mijn ervaring is ook dat de vriendschap weer helemaal oke wordt als niet elke scheet van baby nog uitvoerig gedeeld moet worden.
Ik zou nieuwe vriendinnen zoeken die ook moeder zijn/worden.
Alle reacties Link kopieren
Manga-mom schreef:
26-05-2019 14:05
Ja het punt is dat ze er gewoonweg geen tijd voor hebben en de dingen die ze ondernemen zijn vaak te actief of gaat gepaard met drank en feest haha

Bah! wat oppervlakkig!
Dus als jij niet mee kunt zuipen en feesten lig je eruit??
Echte vriendschap!!
Pindakaasjes schreef:
26-05-2019 14:13
Bah! wat oppervlakkig!
Dus als jij niet mee kunt zuipen en feesten lig je eruit??
Echte vriendschap!!
Dat zegt ze toch niet?
Je kan alleen niet verwachten dat de vriendinnen ineens niet meer gaan stappen omdat TO niet meer mee wil of kan.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt nog niet hoogzwanger dus dan kan je nog best flink wat activiteiten ondernemen toch? Zeker als het je eerste is en je geen peuters rond hebt lopen. Dat je niet meer ruig gaat feesten snap ik wel maar iets eerder op de avond lekker in de kroeg of op een terras zitten is ook gezellig toch?
Ik deed ook bij een van de kinderen aan zwangerschapszwemmen, dat kan al vanaf het begin van de zwangerschap en zo ontmoet je ook alvast wat moeders.

En ja, als jij al eerder in de kinderen-fase zit dan je vrienden dan zullen er vast wat vriendschappen verloren gaan. Ik was zelf 18 bij de oudste, ging net studeren en al mijn vrienden verdeelden zich over Nederland. Zo verlies je er sowieso al een paar maar voor mij was het ook nog niet even eenvoudig om hun kant op te gaan en stappen was ook niet meer even zo makkelijk. Ik heb wel gewoon doorgesport tm 8 maanden en ben na zes weken weer begonnen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat veel niet-moeders op het zwangerschaps gedeelte op Viva forum ;-)

Ik vraag me vooral af of mensen deze ervaring delen en of dit er misschien een beetje bij hoort. De omslag van niet-ouder naar ouder en hoe je sociale omgeving daarin mee (of juist niet) beweegt
Alle reacties Link kopieren
[quote=Rosalind post_id=29974286 time=1558872938 user_id=382756]
Dat zegt ze toch niet?
Je kan alleen niet verwachten dat de vriendinnen ineens niet meer gaan stappen omdat TO niet meer mee wil of kan.

Dat zegt ze dus wel..

Niet meer mee feesten en stappen,, betekend kennelijk dat je er al snel uit ligt..

Ik geloof dat dit topic ook wel duidelijk maakt wat het verschil is tussen 'kroeg/feest/uitgaansvrienden.. en 'echte' vrienden!"
Alle reacties Link kopieren
"Dat zegt ze dus wel.."

Nee dit zeg ik niet. Ze zijn niet alleen feestgangers.. Ik zeg steeds, het is gewoon een mega actieve groep wat ik fysiek niet in mee kan gaan. Misschien eerst goed lezen alvorens te spuien aub want ik vraag alleen om ervaringen van mensen en niet om het afkeuren van wat mensen in hun leven doen..
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Maar straks als je een baby hebt zal je ook niet zo vaak meer mee op stap gaan? Ik was daar ook veel te moe voor. Misschien komen ze op den duur in dezelfde fase. En anders ontmoet je door je kind ook wel weer nieuwe mensen.

Zwangerschapscusus of eventueel babyzwemmen straks zorgt ook weer voor nieuwe contacten. Mijn ervaring is dat het toch veranderd. Je kan niet zoveel meer. Als je geluk hebt heb je een makkelijke baby die je overal mee naar toe kan nemen.. maar je kan ook een lastige slaper hebben
Ik had dat dus wel en dan zit je met zo'n kleine baby toch best veel thuis.

En dat gaat ook weer voorbij.. mijn ervaring is wel dat vriendschappen veranderen of zelfs niet meer bestaan.
Kan daar ook niet erg mee zitten, ik ontmoet nu moeders die in dezelfde fase zitten :)
Alle reacties Link kopieren
Dank dreuzel84,

Dit idee begin ik dus ook een beetje te krijgen en moet er vooral aan wennen dat dit zo is. Ben op t moment te moe om echt actief achter mensen aan te zitten ;-) en dan zie je dus dat ze niet vanzelf komen aanwaaien..

Misschien is het dan idd het beste om andere mama vriendinnen te maken ipv te verwachten van niet-mama vriendinnen dat ze alles voor je veranderen of omgooien. Ik ben zelf wel zo iemand die dat doet voor een ander in zo'n situatie maarja dat kan je misscjien niet verwachten van anderen om ook zo te zijn..
Alle reacties Link kopieren
Deze ervaring had ik niet maar wij doen als vriendinnen groep zo ie zo andere dingen dan alleen stappen. Ook spelletjes avondjes pp een terras zitten, bios met zo middag borrel ect.
Ik ging vaak wel gewoon hoe moe ik ook was en dan wat eerder naar huis
where ever you go, go with your heart
Manga-mom schreef:
26-05-2019 14:28
Wauw wat veel niet-moeders op het zwangerschaps gedeelte op Viva forum ;-)

Ik vraag me vooral af of mensen deze ervaring delen en of dit er misschien een beetje bij hoort. De omslag van niet-ouder naar ouder en hoe je sociale omgeving daarin mee (of juist niet) beweegt
Tja, vaak gaat het wel zo. Als zwangere/net moeder kun je niet altijd aan alles meedoen en niet alle vrienden hebben daar begrip voor.
Ik had bv een vriendin die me heeft laten vallen omdat ik met baby ineens niet meer op afroep beschikbaar was. Alsof je altijd maar ad hoc een oppas hebt...
Beter kwijt dan rijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar vriendinnen die een stuk ouder zijn en ook veel eerder kinderen hebben gekregen. Daardoor was het een tijd lang, lees meerdere jaren, lastig ‘level-len’, maar sinds ik zelf moeder geworden ben begrijpen we elkaar weer beter.
Ik zou je voor nu aanraden de vriendschappen niet volledig uit het oog te verliezen, maar ook te zoeken naar meer gelijkgestemden.
Zoals ik het lees, begrijpen je huidige vrienden (nog) niet echt wat het inhoudt om een kind te krijgen. Dat zijn ze niet verplicht, maar het is wel rot voor jou als ze je niet een klein beetje tegemoet komen. Doen ze dat wel, dan superfijn!

Sterkte deze zwangerschap en alvast veel geluk!

Klopt het trouwens dat je nog niet heel oud bent en nog studeert?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ben je dan zwanger? Heb je dan klachten zoals bekkeninstabiliteit? Ik herken het totaal niet. Ik ben tijdens mij zwangerschap gewoon naar festivals, concerten en feestjes geweest (tot een paar dagen voor mijn bevalling). Op een gegeven moment doe je wel wat rustiger aan (iets minder dansen, vaker wat zitten en toch vroeger naar huis), maar ik ben niet thuis op de bank gaan zitten. Dat de rest alcohol drinkt wilt niet zeggen dat ik het ook moet drinken en geen gezellige tijd kan hebben. Etentjes, bioscoop en dat soort dingen gingen ook prima. Ik snap eigenlijk niet zo goed waar je tegenaan loopt.
Alle reacties Link kopieren
Jaahoor schreef:
26-05-2019 14:07
Gefeliciteerd met je zwangerschap TO!
Een vriendin van mij is laatst bevallen, zij was ook bang vriendinnen kwijt te raken en ja, ze is er heel wat kwijtgeraakt. Maar dat komt grotendeels door haarzelf: altijd te moe, alleen maar binnenshuis willen afspreken, max een uurtje willen afspreken..
Niemand ziet dit echt zitten, vooral niet met dit mooie weer. Het moet van 2 kanten komen en vanuit haar is er weinig enthousiasme. Haar intentie om af te spreken is er wel, maar altijd onder voorwaarden. Als ze nou eens voor zou stellen ergens lekker te gaan lunchen dan weet ik zeker dat iedereen zal aanhaken. Misschien herken jij er iets in?

Hoe zou ze dit anders moeten doen?

Ik geloof dat ik ook zo'n vriendin ben namelijk, omdat mijn kind niet slaapt 's nachts en ik wallen tot onder mijn oksels heb. Als ik kind meeneem buitenshuis, mist hij slaap (want na maanden huilen, slaapt hij goddank eindelijk in een bedje) en ben ik na het afspreken de rest van de dag+nacht het bokje met een krijsend kind.
Als ik dit lees, prijs ik me rijk met vriendinnen die me al maanden tegemoetkomen en inderdaad hier een bakkie komen doen of mee eten ipv het buiten de deur te willen zoeken. Vriendinnen die mijn kind bij binnenkomst uit mijn handen plukken en platknuffelen :heart:

TO: je verliest mensen, en je krijgt er mensen bij. Het is nu eenmaal een verandering in je leven. Blijf aangeven waar jij blij van wordt, investeer waar mogelijk in bestaande vriendschappen en kijk inderdaad om je heen of er gelijkgestemden rondwandelen: medezwangeren of net bevallen vrouwen. Best fijn om elke scheet van je kind te kunnen delen met iemand die dat eveneens graag deelt.
Hips, hopsakee en pierlala.
Manga-mom schreef:
26-05-2019 14:28
Wauw wat veel niet-moeders op het zwangerschaps gedeelte op Viva forum ;-)

Ik vraag me vooral af of mensen deze ervaring delen en of dit er misschien een beetje bij hoort. De omslag van niet-ouder naar ouder en hoe je sociale omgeving daarin mee (of juist niet) beweegt
Nee, eigenlijk niet. Ik werkte beide keren door tot 36 weken, dus was zelf ook druk met van alles en nog wat. Sporten heb ik tot 40 weken gedaan en naar de kroeg gaan ook.

Waarom ben je met alles gestopt?
Merl0t schreef:
26-05-2019 16:22
Hoe zou ze dit anders moeten doen?

Ik geloof dat ik ook zo'n vriendin ben namelijk, omdat mijn kind niet slaapt 's nachts en ik wallen tot onder mijn oksels heb. Als ik kind meeneem buitenshuis, mist hij slaap (want na maanden huilen, slaapt hij goddank eindelijk in een bedje) en ben ik na het afspreken de rest van de dag+nacht het bokje met een krijsend kind.
Als ik dit lees, prijs ik me rijk met vriendinnen die me al maanden tegemoetkomen en inderdaad hier een bakkie komen doen of mee eten ipv het buiten de deur te willen zoeken. Vriendinnen die mijn kind bij binnenkomst uit mijn handen plukken en platknuffelen :heart:

TO: je verliest mensen, en je krijgt er mensen bij. Het is nu eenmaal een verandering in je leven. Blijf aangeven waar jij blij van wordt, investeer waar mogelijk in bestaande vriendschappen en kijk inderdaad om je heen of er gelijkgestemden rondwandelen: medezwangeren of net bevallen vrouwen. Best fijn om elke scheet van je kind te kunnen delen met iemand die dat eveneens graag deelt.
Gewoon eens de deur uitlopen en met een vriendin uitgebreid gaan eten/iets drinken? De nacht overlaten aan je vriend/man?

Of ben jij een alleenstaande moeder? Ik snap nooit dat het zo ingewikkeld is. Tuurlijk wordt het wat lastiger als je net een baby hebt, maar nooit meer de deur uit en afspreken met een vriendin? Waarom? Je bent toch geen gevangene ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel, maar dan vooral na de geboorte. Er zijn een paar vrienden die ik nog amper zie of spreek, omdat we gewoonweg uit elkaar gegroeid zijn. Ik ben ook de eerste van mijn vrienden die kinderen heeft, zij zijn nog met totaal andere dingen bezig. Ik heb dat heel erg gevonden, en me er ook flink tegen verzet (ik ga niet zo'n moeder worden die je nooit meer ziet!). Dat bleek niet vol te houden met fulltime werken en een gezin thuis. Inmiddels heb ik geaccepteerd dat levens veranderen en dat vriendschappen over gaan, en heb ik mijn prioriteit bij mijn gezin gelegd. Gelukkig zijn er ook vrienden die ik wél nog steeds met regelmaat zie!
En voor de volledigheid: ik ben geen vrienden verloren, maar dat komt vooral omdat er sprake is van wederkerigheid. Ik ben gewoon nog geïnteresseerd in wat hen bezighoudt en we praten over allerlei zaken, denk dat het misschien in 5% van de gesprekken over mijn
kinderen gaat, verder niet.

Ik vind het nogal wat om te vragen van je vrienden, dat ze alleen maar met jou bezig moeten zijn en met wat jij wil ipv dat het een gelijkwaardige situatie is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven