Leeg vruchtzakje; cytotec werkt niet, wil geen curretage

05-06-2019 08:47 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,


- UPDATE 26/8 in reacties -


Naast advies wil ik graag ook eventjes mijn verhaal kwijt.

Na bijna 10 weken zwangerschap met daarin 6 weken van ziekenhuisbezoeken en een ziekenhuis opname op verdenking van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is de "kogel door de kerk"; ik ben wel degelijk zwanger, in de baarmoeder zelfs, maar helaas is er geen embryootje ontwikkelt. Ontzettend zuur, maar ben inmiddels wel voorbij de emoties van de mislukte zwangerschap. Het is nu vooral de frustratie en onzekerheid die de overhand neemt.

Ik heb de artsen vanaf het begin al duidelijk gemaakt dat het niet klopte (nadat de bbz was uitgesloten), ik had ovulatietesten gebruikt, mijn cyclus is tot de dag regelmatig, ik had een lichte bloeding in week 4, het vruchtzakje bleef tijdens de echo's leeg (bij 6,5, 7,5 en 8,5 week), maar ze bleven maar volhouden dat ik ook minder ver zwanger zou kunnen zijn. Voor mij onmogelijk, voor hen een optie, dus ik heb weken tussen wal en schip gezeten. Geen haat naar de artsen overigens, ze nemen het zekere voor het onzekere, maar voor mij en mijn vriend super frustrerend en het heeft mij/ons emotioneel wel een beetje doen breken.

Nu na al die weken heb ik cytotec meegekregen om de miskraam op te wekken (overigens zonder mifegyne, om de zwangerschap hormonaal te stoppen). Ik heb nu beide dosissen van 2x4 pillen ingebracht vanaf maandag. De eerste dosis had nog een krampend effect, met als resultaat 2-3 druppels bloed. De tweede dosis heeft helemaal niets gedaan.

Ik wil absoluut geen curretage, zeker niet na alle onderzoeken van de afgelopen tijd met het risico op verklevingen. Daarnaast heb ik van mezelf al ontzettend dun baarmoederslijmvlies (daarvoor in het ziekenhuis gelopen) waardoor je nog meer risico loopt. Ik ben dus niet bang voor de ingreep zelf, en uiteraard weet ik dat het nodig is als er echt nood aan de man is/gevaar is. Ik ben wel bang voor de gevolgen en die liegen er niet om.

Ik ga zo proberen mijn gyn te bereiken, om te vragen of ik nogmaals een kuur kan nemen; het liefst icm met mifegyne. En anders wil ik afwachten, niets doen dus. Ik ben alleen bang dat ik dat mentaal niet ga trekken. Mijn gyn zegt dat het uiteraard ooit vanzelf moet komen, maar dat kan een tijd duren. Ik heb nogal een hardnekkig en sterk lichaam blijkbaar 😑..

Na het doen van dit verhaal ben ik wel benieuwd naar ervaringen. Zijn er hier vrouwen die na een niet werkende kuur cytotec alsnog hebben gewacht op een (spontane)miskraam? En werkte een evt. tweede kuur wel? Zijn er hier wellicht ook vrouwen die überhaupt lang hebben gewacht op een miskraam (zonder hulp)?

Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar. Hoop op wat ervaringen.
d0ris wijzigde dit bericht op 26-08-2019 12:02
0.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Allereerst :hug:, ik weet hoe kut dit is!! Ik had een missed abortion. Gestopt met groeien bij 10 weken. Pillen werkte bij mij ook niet, er werd toen aangegeven dat dit sporadisch voor kan komen. Heb twee hoge dosissen gekregen). Was daarom ook zinloos om het nogmaals te proberen. Toen curretage ingepland, echter godzijdank kwam het er na een paar dagen vanzelf uit. Desalniettemin heeft dit twee weken geduurd.. Succes
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:14
99.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Na een missed abortion op zaterdag pillen ingenomen en op woensdag kwam het vruchtje eruit. Het kan dus wat langer duren.
Alle reacties Link kopieren
Onee sterkte TO!

Hier wel ervaring met een MA bij 11 weken. Bij mij deden de pillen wel zijn werk. Volgens mij had ik een hogere dosering. Alleen bleef het vruchtje hangen en moest ik met spoed gecuretteerd worden.

Voel je je nog zwanger? Zo niet zou je kunnen vragen aan de gyn wat er gebeurd als je zelf wacht? Nadeel aan de pillen is ook dat er nog weefsel achter kan blijven waardoor je alsnog een curettage nodig hebt.

Sterkte hopelijk komt het snel op gang en is je baarmoeder daarna leeg x
Alle reacties Link kopieren
Sterkte toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog ergens een afspraak om een echo te laten maken? Een vriendin van mij had ook zo weinig bloedverlies dat ze dacht dat de cytotec zijn werk niet gedaan kon hebben, maar bij een echo bleek dat toch wel zo.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde helemaal niets gebruiken, geen curettage ook. En uiteindelijk komt het echt wel.
Als je dat niet trekt heb je weinig keus: nog zo'n kuurtje en hopen dat dat werkt en anders een curettage.

Het heeft trouwens niks te maken met dat je een 'sterk lichaam' hebt, hormonaal is het gewoon verklaarbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Sterkte TO!


Bespreek alle voors en tegens goed met je gyn. Zij/hij kan je het beste voorlichten over welke opties je nu hebt en hoe groot de kans op verklevingen voor je zijn.
Als je het aankunt om te blijven wachten, dan is dat ook niet perse slecht.

Ik zou ook laten checken hoe je baarmoeder er nu uitziet na de eerste keer cytotec. Zodat je weet wat er nog aan weefsel zit.

Sterkte, lady! Het is niet niks om mee te dealen :hug:
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 09:34
26.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel iemand die erop heeft gewacht, zij is toen een paar keer naar acupunctuur geweest. Je weet natuurlijk niet zeker of dat eraan bij heeft gedragen of niet maar bij haar is het uiteindelijk wel gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Dank!

Solomio; klopt je hebt gelijk. Mijn arts zegt ook dat het ooit moet komen.
Ieniemienie; had jij wel bloedverlies en/of krampen voor die tijd dat het echt loskwam?
Eze; ik heb afgezien van 2 druppels, geen bloeding verder gehad, ook amper krampen. Geen spatje in maandverband gespot bijvoorbeeld.
lolanu; ook niet niks zeg. Fingers crossed dat dit bij mij ook zo gaat.
Wittelamp; klopt. Snap dat met pijnen het niet oké is om er mee door te lopen. Momenteel heb ik dat nog niet. Ik zal is informeren naar mogelijkheden. Ik weet dat verklevingen vaker niet dan wel voorkomen. Ik heb echter al maanden in het ziekenhuis gelopen voor mijn baarmoederslijmvlies wat dun blijft na mijn spiraal, dus mijn angst zit erg hoog.
Northcape; Pff jeetje dat is ook heftig. Ben je er goed van hersteld?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkte de Cytotec (volgens mij zonder mifegyne) deels: het vruchtzakje kwam er uit, maar mijn baarmoeder was niet schoon. Toen nog een dosis Cytotec gekregen, maar helaas daarna nog steeds een restje. De artsen zeiden dat het met de volgende menstruatie wel schoon zou worden. Dat was helaas niet het geval. Ruim 3 maanden heeft alles geduurd (en elke dag bloedde ik). Toen middels een hysteroscopie het laatste restje weggehaald, daarna was het klaar. Ik wilde zelf absoluut geen curettage, maar dat kwam omdat ik endometriose (ook verklevingen) heb en ik daardoor bang was dat ik daarom sneller verklevingen zou krijgen. Geen idee of dit gegrond is. Ik weet dat heel veel vrouwen wel goede ervaringen hebben met een curettage.

Heel veel sterkte, dit is echt heel slopend. Je wil dit afsluiten en door, maar je lichaam werkt niet mee. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje: jeetje wat een ellende. Fijn dat het bij jou uiteindelijk goed is gekomen, maar de angst om "onbewoonbaar" verklaard te worden kan ik goed begrijpen. Ik heb een echo gepland staan volgende week donderdag. Ik kan om 10u met de assistent gyn bellen om te bespreken wat te doen.

Pinda-kaas; ik ga vanmiddag ook naar mijn accupuncturist. Of het werkt geen idee, maar niet geschoten is altijd mis. Al is het alleen maar even voor mezelf.

Ik vind het overigens bizar om te lezen dat zo ontzettend veel vrouwen hiermee kampen of mensen kennen die dat hebben doorstaan. Uiteraard ken ik de statistieken maar ik heb het idee dat er weinig echt over gesproken wordt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn mk ook 2x Cytotec gekregen. 1xe keer deed het helemaal niks, 2e keer heb ik heel veel bloedverlies gehad. Dacht dat alles nu weer schoon was, maar bij een controle bleek er toch nog wat achter te zijn gebleven. Toen heb ik een curretage gepland. 2 dagen voor de curretage weer veel bloed verloren, dus alle hoop dat de curretage niet meer nodig was. Helaas nog niet alles weg.
Zag enorm op tegen de curretage, maar het is me uiteindelijk 100% meegevallen. Zover ik weet ook geen complicaties aan overgehouden.
Alle reacties Link kopieren
He D0ris, wat een klotesituatie. Ik had in oktober vorig jaar een missed abortion na 10 weken (hartje was met 8,5 week gestopt) en heb toen twee doses Cytotec gehad. Bij de eerste dosis kwam een groot deel los, bij de tweede dosis (ruim een week na de eerste) niks en uiteindelijk verloor ik drie weken later spontaan nog een stuk weefsel en was het klaar. Al met al duurde het ongeveer zeven weken en had ik elke dag bloedverlies. Het zit aardig vast, daarbinnen!

Als ik jou was zou ik vragen om een tweede dosis Cytotec en daarna zo lang mogelijk wachten met het inbrengen daarvan. Misschien is het mentaal beter te handelen als je weet dat je iets achter de hand hebt. Dat je dus in zekere zin toch zelf de controle hebt. Mocht het uiteindelijk toch allemaal te lang op zich laten wachten en je slaapt er niet van, én de tweede dosis Cytotec haalt ook niets uit, dan zou ik toch echt voor de curettage gaan.

Heel veel sterkte! En een knuffel :hug:
starsuus wijzigde dit bericht op 05-06-2019 10:24
8.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
D0ris schreef:
05-06-2019 09:39
Ik vind het overigens bizar om te lezen dat zo ontzettend veel vrouwen hiermee kampen of mensen kennen die dat hebben doorstaan. Uiteraard ken ik de statistieken maar ik heb het idee dat er weinig echt over gesproken wordt
Klopt! Het is ook niet echt een onderwerp wat je 'spontaan' ter sprake brengt. Maar inderdaad, toen ik familie/vrienden over onze ervaring vertelde bleken links en rechts allemaal vrouwen miskramen te hebben gehad. Vriendinnen, tantes, soms zelfs twee of drie keer achter elkaar, m'n oma zelfs met 20 weken... Wist ik allemaal niks van!
Alle reacties Link kopieren
Super verdrietig Doris, en wat een nasleep.

Helaas herken ik je verhaal als geen ander. Misschien heb je mijn verhaal weleens voorbij zien komen?

Jouw verhaal afgelopen jaar keer 3 gehad.

Eerste keer pillen, zat er nog weefsel en rest met acupuctuur maanden later gekomen.

Tweede keer; weer pillen en weer restweefsel; uiteindelijk hysteroscopie curretage.

Derde keer trok ik de nasleep niet met en meteen curretage gehad.

Je hebt in Utrecht Rotterdam een super goede acupuncturist als je geen curettage zou willen; Gilles stoop. Kijk maar eens op internet.

Je kunt ooo vrouwenmantelthee drinken en een dosis van meerdere pillen tegelijk nemen.

Laat het gerust weten als je vragen hebt! Dikke knuffel
Alle reacties Link kopieren
[quote=D0ris post_id=30010137 time=1559719875 user_id=385192]
Dank!

Solomio; klopt je hebt gelijk. Mijn arts zegt ook dat het ooit moet komen.
Ieniemienie; had jij wel bloedverlies en/of krampen voor die tijd dat het echt loskwam?
Ja, dat wel, maar niet extreem hevig
Alle reacties Link kopieren
TO, wat naar zeg! Ook dat de nasleep zo lang duurt...

Ik heb ook cytotec gebruikt en na paar uur kwam het hele vruchtzakje eruit. Ik dacht, mooi ben er vanaf! Bij de echo zaten en nog heel veel resten. Ik heb toen ook gekozen voor afwachten. Ik wilde ook liever geen curettage.... kans op verklevingen en/of vroeggeboorte is vrij klein, maar is er wel.

Na 3 maanden hebben we besloten een hysteroscopie te doen en toen na paar dagen voelde ik me weer helemaal goed.

Succes en sterkte met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Knuffel voor jou! Ontzettend verdrietig en dan ook zo'n nasleep.

Ik ging met 8,5 week voor een eerste echo en toen bleek er ook alleen een leeg vruchtzakje te zitten. Echoscopiste zei ook dat ik minder ver kon zijn maar dan kon echt niet. Voelde me daar achteraf erg kwaad over. Ze deed ook super vrolijk tijdens die echo terwijl het voor ons al duidelijk was.

Vlak daarna kwam de mk spontaan op gang. Al met al duurde het wel een paar weken voordat alles eruit was..

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
D0ris schreef:
05-06-2019 09:31
Dank!

Solomio; klopt je hebt gelijk. Mijn arts zegt ook dat het ooit moet komen.
Ieniemienie; had jij wel bloedverlies en/of krampen voor die tijd dat het echt loskwam?
Eze; ik heb afgezien van 2 druppels, geen bloeding verder gehad, ook amper krampen. Geen spatje in maandverband gespot bijvoorbeeld.
lolanu; ook niet niks zeg. Fingers crossed dat dit bij mij ook zo gaat.
Wittelamp; klopt. Snap dat met pijnen het niet oké is om er mee door te lopen. Momenteel heb ik dat nog niet. Ik zal is informeren naar mogelijkheden. Ik weet dat verklevingen vaker niet dan wel voorkomen. Ik heb echter al maanden in het ziekenhuis gelopen voor mijn baarmoederslijmvlies wat dun blijft na mijn spiraal, dus mijn angst zit erg hoog.
Northcape; Pff jeetje dat is ook heftig. Ben je er goed van hersteld?
Vooral het vele bloedverlies was heftig. Hier heb in een aantal weken de tijd voor nodig gehad om te herstellen. Geestelijk kon ik de miskraam prima handelen. Ook omdat ik die weken dat ik niet kon werken alles van mij afgeschreven heb. Het vervelends vond ik dat ik mij zo zwanger voelde, alle symptomen had ik, maar het voelde voor mij niet goed.
Moest een cyclus wachten en daarna snel weer zwanger geworden en bevallen.

Heel veel sterkte!!
Alle reacties Link kopieren
Dank meiden voor jullie reacties. Ik heb gisteren contact gehad met het ziekenhuis en ben ook naar mijn accupuncturist geweest.

Ik heb nogmaals aangegeven dat ik het liefst een curettage wil vermijden en aangedrongen op een nieuwe set cytotec icm met mifepriston (die de zwangerschap hormonaal stillegt). In eerste instantie wilde ze me dat niet geven, omdat ze mifepriston enkel toedienen als er daadwerkelijk een embryo tot ontwikkeling is gekomen. Na een uur belde ze terug en ging ze akkoord, dan hebben we iig alles qua medicatie geprobeerd.

Gisteravond de mifepriston ingenomen, morgenochtend mogen de vier pillen cytotec. Fingers crossed.

En jeetje Moos, 3x. Mijn god, wat ontzettend zwaar. :(
Alle reacties Link kopieren
Hoi DOris,

Hier precies hetzelfde gehad. Er werd rekening gehouden met een bbz. Maar bleek na tijden van heftige spanning toch ook een leeg vruchtzakje.
Ook cytotec gebruikt en geen effect. Na de eerste dosis een kwartier kramp en dat was het..

Ook ik wilde geen curretage. Ik vind je keuze dus heel goed! De kans op verklevingen is klein, maar stel dat jij toch net de pechvogel bent. Ik heb dus nog 2 weken gewacht en heb vrijwel elke dag gebloed, maar echt maar een mini 'veegje' oud bloed per dag. En geen pijn. Er is natuurlijk ook weinig af te voeren zonder vruchtje..

Ik heb vrouwenmantelthee gedronken, maar weet niet zeker of het heeft geholpen.
Ineens stopte het bloeden en twee weken daarna had ik al weer een eisprong!

Oja en wat toevallig is (of niet), ook ik heb net als jij na mijn spiraal erg dun baarmoederslijmvlies.

Probeer vertrouwen te hebben in je lichaam :heart:
"Je lichaam kan zelf ontzettend veel oplossen" zo zei mij verloskundige.
Verder een dikke knuffel, want kut is het sowieso! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hoi Caatje,

Pfoe jammer genoeg klinkt het als hetzelfde verhaal. Maar wat bijzonder.
Heb je wel een nacontrole gehad? En echt niks gezien wat op een vruchtzakje leek? Waar blijft dat dan vraag ik me dan af ;).. wat zei de gyn hierover?

Ik heb nu bijna 36uur geleden myfegine ingenomen, zo de derde dosis van 4 pillen cytotec. Fingers crossed.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb een nacontrole gehad de gynaecoloog geloofde haast niet dat ik al een eisprong gehad zou hebben. Maar ik had hem toch echt gespot! En ze kon het na onderzoek inderdaad beamen.

Ik vergat te schrijven dat ik ook wel wat stolseltjes ben verloren, maar echt niets groots. Maar volgens mij kan dat ook, dat het in deeltjes 'af wordt gevoerd'.

Hebben de pillen iets opgeleverd? Ik hoop het voor je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven