Welke leeftijd het liefst voor het eerst zwanger geraakt?

10-06-2019 12:31 464 berichten
Als je geen rekening had hoeven houden met of je al dan geen partner had, je vruchtbaarheid, je carrière en al die andere factoren... op welke leeftijd was jij dan het liefst voor het eerst zwanger geweest?

TO trapt af: ik was zwanger toen ik 30 was en dit is ook mijn ideale leeftijd om voor het eerst zwanger te raken. Genoeg tijd gehad om volwassen te worden, om een carrière op te bouwen, om te reizen en me persoonlijk te ontwikkelen om te experimenteren en uit te razen en om mijn relatie stevig op te bouwen.

Maar nog jong genoeg om geen verhoogde risico's te hebben. Om mijn ouders en schoonouders er nog bij te hebben als fitte en betrokken opa's en oma's. En zelf jong en fit te zijn om de tropenjaren door te komen en de zwangerschappen te dragen, ook voor een tweede.

Hoe zie jij dat? Wanneer werd je zwanger? (Of ben je van plan aan kinderen te beginnen) Wat vind jij de ideale leeftijd voor een vrouw om zwanger te raken en waarom?
Wat is dit nou weer voor topic. We weten allang wat jouw ideaal is.

Reizen is slecht voor het milieu trouwens. Leuk voor je nakomelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was het liefst 28 à 29. Ik wou voor mn 30ste moeder worden. Ik ben nu 31 en bijna 38 weken zwanger, dus niet gelukt. Het duurde bijna 3 jaar voor ik zwanger was. Hier vruchtbaarheidstraject achter de rug.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd zwanger toen ik 23 jaar was en vind dat nog steeds de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen.
Boven de 30 voor de eerste keer zwanger zou ik voor mezelf te oud vinden.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Biologisch is ideaal tussen je 23e en 28e. Ik was 26 bij de eerste, dus precies goed. Reizen en ‘carriere’ maken kan ook met kind.
De ideale leeftijd is maar net wanneer je er samen (of soms alleen) aan toe bent op alle vlakken. Hier al vanaf 22 rammelende eierstokken wat op mijn 25e zo ongeveer wel overging in een serieuze kinderwens van ons samen. Toen nog gewacht op een verhuizing en nu 28 en al ruim 1,5 jaar aan het proberen en inmiddels al een tijdje geleden in de mmm beland helaas.
anoniem_64b848f665eb1 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 12:39
1.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was 30 bij de eerste, dat vond ik toen ideaal. Nu zwanger van de tweede op mijn 34e. Achteraf had ik 28 misschien beter gevonden, maar kon niet door omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Huh, je zegt zonder te kijken naar vruchtbaarheid etc maar je keuze is gebaseerd op geen verhoogde risico’s?

Ik wacht nog graag tot 40, als ik puur naar m’n eigen leven kijk.
Hello, can you hear me?
Nou, bravo maar weer hè. :cheer:
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
10-06-2019 12:40
Huh, je zegt zonder te kijken naar vruchtbaarheid etc maar je keuze is gebaseerd op geen verhoogde risico’s?

Ik wacht nog graag tot 40, als ik puur naar m’n eigen leven kijk.

TO wilde gewoon nog even een keer vertellen hoe goed ze het heeft gedaan en dat ze het weer net zo zou doen. Hartverwarmend hoe geweldig TO is, toch? :heart:

Ik heb twee kinderen die ik gekregen heb op mijn 25e en 27e. Vroeger wilde ik voor mijn dertigste kinderen, later wilde ik helemaal geen kinderen meer. Nu ben ik 36 en willen mijn man en ik nog een kindje.

Ik kan niet zeggen wat ideaal zou zijn geweest of dat ik alles weer zou doen als dat ik nu gedaan heb. Ik heb nergens spijt van en sta achter onze beslissing om voor een derde te gaan. Lukt het wel, top! Lukt het niet, jammer dan.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
10-06-2019 12:34
Wat is dit nou weer voor topic. We weten allang wat jouw ideaal is.

Reizen is slecht voor het milieu trouwens. Leuk voor je nakomelingen.
😆😆

Persoonlijk zonder naar wat voor omstandigheid ook te kijken zou ik graag tot mn 40e willen wachten. Verder vind ik dat er geen ideale leeftijd is. Dat hangt helemaal van de omstandigheden af waarin iemand verkeerd.

Trouwens 33 (jouw tweede) of 35 maakt serieus geen donder uit als het om kleinkinderen gaat. Nu maar hopen dat jouw kind niet tot 42 wacht voor zij/hij aan kinderen begint. Sta je dan ook met je oordelen klaar?
anjer84 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 12:48
9.42% gewijzigd
O ik lees mee wat ik allemaal fout heb gedaan. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik was 28, zijn nu 29 bij de tweede. Het liefst had ik al een aantal jaar eerder kinderen gehad. Qua vaste banen, huis en reizen was dit inderdaad ideaal. Ouder hoeft voor mij niet. Ik begrijp wel waarom mensen er pas later voor kiezen/gaan. Maar ik begrijp het ook als mensen jonger zijn ...
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 12:50
0.34% gewijzigd
Ik ben nu 23 en het liefst wil ik voor mijn 30e mijn eerste kind en na mijn 35 geen kinderen meer. Dus tussen 28 en 35.
Caaf-Dracula schreef:
10-06-2019 12:34
Ik werd zwanger toen ik 23 jaar was en vind dat nog steeds de ideale leeftijd om aan kinderen te beginnen.
Boven de 30 voor de eerste keer zwanger zou ik voor mezelf te oud vinden.
Omdat je specifieke risicofactoren hebt die boven de 30 een rol gaan spelen?
kopjechino schreef:
10-06-2019 12:49
Ik ben nu 23 en het liefst wil ik voor mijn 30e mijn eerste kind en na mijn 35 geen kinderen meer. Dus tussen 28 en 35.
Mooie leeftijden inderdaad. Ik ben nu 35 en moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik nu nog zou moeten beginnen. Ben zo blij dat ik mijn gezin compleet heb, kan me echt niet meer wensen.
Zonder rekening te houden enige externe factoren... wat is dat nou weer voor vraag?
Maar het hangt toch juist van de omstandigheden af? Zonder partner (of via KI), plek om te wonen en of het überhaupt lukt gaat het niet gebeuren.
Mijn ideaal was tussen 30 en 32. Maar dat was geen optie vanwege gezondheid en bijbehorend medicatie gebruik. Uiteindelijk was ik 39. Had het anders gekund als ik terug kijk? Nee, ik was al ziek toen ik mijn partner waarmee ik kinderen wilde ontmoette (25) en ben dat tot mijn 38ste geweest.
Morgenstond_ schreef:
10-06-2019 12:53
Omdat je specifieke risicofactoren hebt die boven de 30 een rol gaan spelen?
Het is ook wel leuk als je je kinderen nog even kunt meemaken en ik vind het zelf heerlijk om nog fit en jong te zijn in de tropenjaren. Ik hoor van collega's dat ze na hun 40e toch een stuk minder energie hebben, zelfs als het verder heel sportieve en gezonde mensen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
10-06-2019 12:53
Omdat je specifieke risicofactoren hebt die boven de 30 een rol gaan spelen?
Nee, puur gevoelsmatig. Ik kan er de vinger ook niet precies op leggen waarom ik dat vind.

Ik heb gewoon altijd heel graag jong moeder willen zijn. Jong als in voor mijn 25e.

En voor mijn 30e wil ik mijn gezin compleet hebben. Dus ik heb nog 3 jaar.
anoniem_386079 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 13:04
10.30% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
10-06-2019 13:02
Het is ook wel leuk als je je kinderen nog even kunt meemaken en ik vind het zelf heerlijk om nog fit en jong te zijn in de tropenjaren. Ik hoor van collega's dat ze na hun 40e toch een stuk minder energie hebben, zelfs als het verder heel sportieve en gezonde mensen zijn.

Een vriendin van mij overleed aan kanker op 30 jarige leeftijd en kon niet meer genieten van haar 3 kinderen. Echt leeftijd zegt niks. Niemand kan voorspellen hoe oud hij/zij wordt.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Betekent dit dat je eindelijk gaat stoppen met hierover offtopic doorzagen in andere topics? Heerlijk.

ik word bijna 31 en nu zwanger van de eerste. Overigens ontstaan in een moment van onvoorzichtigheid en niet helemaal intentioneel gemaakt. Van mij (en mijn vriend) had het ook later gemogen, maar dit is nu hoe het is gelopen en daar zijn we heel gelukkig mee.

Eerder had ik sowieso niet gewild.
siska74 schreef:
10-06-2019 13:01
Maar het hangt toch juist van de omstandigheden af? Zonder partner (of via KI), plek om te wonen en of het überhaupt lukt gaat het niet gebeuren.
Mijn ideaal was tussen 30 en 32. Maar dat was geen optie vanwege gezondheid en bijbehorend medicatie gebruik. Uiteindelijk was ik 39. Had het anders gekund als ik terug kijk? Nee, ik was al ziek toen ik mijn partner waarmee ik kinderen wilde ontmoette (25) en ben dat tot mijn 38ste geweest.
Ik ben gewoon benieuwd wat mensen als ideaal zien.
ReginaMills schreef:
10-06-2019 13:03
Een vriendin van mij overleed aan kanker op 30 jarige leeftijd en kon niet meer genieten van haar 3 kinderen. Echt leeftijd zegt niks. Niemand kan voorspellen hoe oud hij/zij wordt.
Dat is waar, maar de kans dat je op je 30e komt te overlijden is erg klein.
Ik wilde op mijn 19e al, op mijn 21ste gingen we ervoor. Toen ik net 24 was had ik een levende baby in mijn armen. Voor mij had 22 perfect geweest. Moeder worden was mijn prioriteit. De jongste is anderhalf, nu kan ik mij weer gaan focussen op werk en studie. Ik vind mijzelf nu wel een beetje oud (bijna 29) Maar goed het is niet anders.

Ik had het in ieder geval niet andersom willen doen. Ik vind het soms wel jammer dat we de eerste jaren geen tuin hadden en ik mij geen petit bateau garderobe kon veroorloven. Maar wellicht dat er nog een nakomertje komt over minimaal 5 jaar. En het is ook niet dat de kids iets te kort zijn gekomen en we heel arm waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven