Welke leeftijd het liefst voor het eerst zwanger geraakt?

10-06-2019 12:31 464 berichten
Als je geen rekening had hoeven houden met of je al dan geen partner had, je vruchtbaarheid, je carrière en al die andere factoren... op welke leeftijd was jij dan het liefst voor het eerst zwanger geweest?

TO trapt af: ik was zwanger toen ik 30 was en dit is ook mijn ideale leeftijd om voor het eerst zwanger te raken. Genoeg tijd gehad om volwassen te worden, om een carrière op te bouwen, om te reizen en me persoonlijk te ontwikkelen om te experimenteren en uit te razen en om mijn relatie stevig op te bouwen.

Maar nog jong genoeg om geen verhoogde risico's te hebben. Om mijn ouders en schoonouders er nog bij te hebben als fitte en betrokken opa's en oma's. En zelf jong en fit te zijn om de tropenjaren door te komen en de zwangerschappen te dragen, ook voor een tweede.

Hoe zie jij dat? Wanneer werd je zwanger? (Of ben je van plan aan kinderen te beginnen) Wat vind jij de ideale leeftijd voor een vrouw om zwanger te raken en waarom?
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 19:50
99.61% gewijzigd
Solomio schreef:
12-06-2019 20:34
Deze TO vraagt daar herhaaldelijk om. Ook met al haar eerdere nicks.
En dat is dus precies waarmee ik het niet mee eens ben. Als iemand zich onfatsoenlijk gedraagt, wat ik nogmaals niet in dit topic heb gezien, geeft dat jou geen vrijbrief om zelf maar een potje te keer te gaan. Je gedraagt je dan dus net zo erg als degene die je dat verwijt.
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:38
In de praktijk worden alle topics die gaan over kinderen krijgen gecombineerd met leeftijd of kinderopvang/werk, direct bepaalt door 2 forummers. Openen ze het zelf niet dan kapen ze het.

Elk topic weer. Altijd weer die 2 forummers die als een mantra dezelfde riedel herhalen.Niet happen kan, maar dan gaan ze gewoon met zichzelf in dialoog in het topic, wat ook nogal verstorend werkt.

Ik snap zelf niet dat het forum daar niets aan doet.

Ik ben zelf zwanger en heb jonge kinderen maar geen haar op mijn hoofd die hier een topic over gaat openen met die gekke aasgieren hier op Viva.

Tip: fokforum, babybites, zwangerschapspagina.nl. Daar ziten ze niet. ;-)
dat geldt voor heel veel topics, pejeka, red bulletje, kan er nog wel een aantal noemen, reageren standaard met dezelfde reactie in bepaalde topics. So what, negeer t gewoon, als er geen reactie komt op hun posts is de lol er snel af en vallen ze meestal snel stil.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 19:50
99.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je vergeet alleen wel Arielle dat we het hebben over een TO die al jaren onder verschillende nicks wil uitwijden over haar f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h-e leven en daarbij niet schroomt om anderen de les te lezen. Het vermandende vingertje en de toon... Dat zet nogal wat kwaad bloed hier en niet ten onrechte.

Ik zal nooit die opmerking aan Solomio vergeten in het ''twee is genoeg topic'' van dezelfde TO die van haar toen wel kon meeschrijven, want twee van haar kinderen waren overleden en ze had er nog twee over. Echt WTF... Of de opmerking aan mijn adres dat ik mijn enige dochter die ik via IVF uiteindelijk heb mogen krijgen wel wat ontnam door haar geen sibling te geven... Gewoon enkele opmerkingen die de laatste jaren de revue passeerden.

Normaliter zie je in, althans behoor je in te zien dat je je daarmee onnodig grievend uit. Als je dat vermogen zelf niet hebt, althans lijkt te hebben en het er op gewezen wordt door anderen, lijkt het in de rede te liggen je opmerkingen te herzien en je toon te matigen. En als je dat dan niet doet, zoals in TO in dit geval, dan krijg je absoluut wat harde(re) reacties. Zoiets heet voor mij nog altijd oorzaak en gevolg of actie en reactie.

Bovendien geldt dat deze TO willens en wetens niet in gaat/in wil gaan op gerichte vragen die aan hem/haar worden gesteld. Die worden stelselmatig genegeerd. Een paar maanden later verdwijnt deze nick weer om vervolgens weer opnieuw voor tumult te zorgen door een nieuw topic te openen onder een andere nick. En het zijn vaak genoeg alleen zwanger zijn/kinder- gerelateerde onderwerpen waar TO zich in mengt. Een mening hebben mag best - uiteraard, en we hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn, maar die vermanende mening van TO :pukey:
Of het nu gaat over je figuur na een bevalling of het aantal kinderen dat je hebt - TO weet het altijd beter en zal anderen even vertellen hoe slecht ze het allemaal aanpakken en hoe jammer het is dat ze niet dezelfde keuzes maken, want, om maar in zijn/haar termen te blijven. "het leven is zo leuk. Heerlijk :heart: "
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-06-2019 20:30
Ik vond deze reactie niet kunnen, zou er in ieder geval behoorlijk van schrikken als iemand tegenover mij stond en dit zou zeggen, ongeacht de toon waarop en dit 'klinkt' al aardig schreeuwend.

Ja dus? Wie ben jij verdomme om zulke dingen over anderen te roepen?
Wie denk je verdomme wel niet dat je bent?

En ik was geïnteresseerd in dit topic door de topictitel, had waarschijnlijk zelf wat andere keuzes gemaakt in mijn leven, als ik toen had geweten wat ik nu weet, dus ben mee gaan lezen. Dan loop je het risico dat je dingen leest die niet fijn vallen in jouw situatie, maar dat is geen reden om dan maar TO verbaal te onthoofden (niet jij alleen/zozeer, maar een hoop reacties gingen aardig die richting). Vertrek dan gewoon uit een topic, geef je nare forummers ook geen podium en hou je de sfeer een beetje prettig.
Ja dat mag jij vinden. Ik ben ook maar een mens en een mens springt wel eens uit haar vel als er hele nare dingen gezegd worden. En zo erg is die opmerking nou ook weer niet, maar als jij ervan schrikt is dat vervelend voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-06-2019 20:45
dat geldt voor heel veel topics, pejeka, red bulletje, kan er nog wel een aantal noemen, reageren standaard met dezelfde reactie in bepaalde topics. So what, negeer t gewoon, als er geen reactie komt op hun posts is de lol er snel af en vallen ze meestal snel stil.
Nou Maya valt niet stil hoor. Die tettert eindeloos door.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-06-2019 20:41
En dat is dus precies waarmee ik het niet mee eens ben. Als iemand zich onfatsoenlijk gedraagt, wat ik nogmaals niet in dit topic heb gezien, geeft dat jou geen vrijbrief om zelf maar een potje te keer te gaan. Je gedraagt je dan dus net zo erg als degene die je dat verwijt.
Ik heb het al eerder geprobeerd aan je uit te leggen, maar nog een keer: deze TO gaat nooit tekeer, maar met al haar 'keurige' reacties kwetst en beledigt ze heel veel mensen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ariellle schreef:
12-06-2019 20:41
En dat is dus precies waarmee ik het niet mee eens ben. Als iemand zich onfatsoenlijk gedraagt, wat ik nogmaals niet in dit topic heb gezien, geeft dat jou geen vrijbrief om zelf maar een potje te keer te gaan. Je gedraagt je dan dus net zo erg als degene die je dat verwijt.
Als jij niet aan het dubbelnicken bent voor TO, wat let je dan om middels een privé bericht te medeleven te betuigen aan TO en andere medeforummers met rust te laten?

Fascinerend is het, dat de feedback dus gericht is aan TO, jou zo raakt..... Alsof jíj het persoonlijk was die deze feedback kreeg.....?
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-06-2019 20:41
En dat is dus precies waarmee ik het niet mee eens ben. Als iemand zich onfatsoenlijk gedraagt, wat ik nogmaals niet in dit topic heb gezien, geeft dat jou geen vrijbrief om zelf maar een potje te keer te gaan. Je gedraagt je dan dus net zo erg als degene die je dat verwijt.
Het probleem is niet zozeer dat TO scheldkanonnades loslaat op anderen, het probleem is dat zij zichzelf, haar leven en haar keuzes als een soort standaard ziet. Als iets dat voor iedereen binnen handbereik ligt, en als dat bij jou niet het geval is, dan is haar antwoord basically: ‘dat ligt dan vast aan jezelf.’ Daaraan blijft ze dan ook halsstarrig vasthouden, en als iemand dan zijn verhaal uit de doeken doet om te laten zien hoe het zit negeert ze diegene straal.

En dat is eigenlijk veel pijnlijker dan schelden.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
12-06-2019 21:38
Het probleem is niet zozeer dat TO scheldkanonnades loslaat op anderen, het probleem is dat zij zichzelf, haar leven en haar keuzes als een soort standaard ziet. Als iets dat voor iedereen binnen handbereik ligt, en als dat bij jou niet het geval is, dan is haar antwoord basically: ‘dat ligt dan vast aan jezelf.’ Daaraan blijft ze dan ook halsstarrig vasthouden, en als iemand dan zijn verhaal uit de doeken doet om te laten zien hoe het zit negeert ze diegene straal.

En dat is eigenlijk veel pijnlijker dan schelden.
En hier sluit ik me volledig bij aan... :high5: Lux - we zijn het weer eens helemaal met elkaar eens
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
lux- schreef:
12-06-2019 21:38
Het probleem is niet zozeer dat TO scheldkanonnades loslaat op anderen, het probleem is dat zij zichzelf, haar leven en haar keuzes als een soort standaard ziet. Als iets dat voor iedereen binnen handbereik ligt, en als dat bij jou niet het geval is, dan is haar antwoord basically: ‘dat ligt dan vast aan jezelf.’ Daaraan blijft ze dan ook halsstarrig vasthouden, en als iemand dan zijn verhaal uit de doeken doet om te laten zien hoe het zit negeert ze diegene straal.

En dat is eigenlijk veel pijnlijker dan schelden.
Mooi verwoord Lux🙌🏼
lux- schreef:
12-06-2019 21:33
Nou Maya valt niet stil hoor. Die tettert eindeloos door.
Ondanks haar eigen bedrijf, kinderen, sport en rijke sociale leven. Ze heeft in een maand evenveel posts als ik in een heel jaar.
Ik vind het een beetje griezelig, eigenlijk. Iemand die zó in een fantasiewereld leeft (of juist heel bewust zich als iemand anders voordoet), spoort volgens mij echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Het doet me altijd denken aan een artikel van Damiaan Denys, psychiater in het AMC. Die had het erover in het NRC dat we teveel verwachten van het leven en zei dit:

“De eisen die men stelt aan het leven zijn te hoog. Jonge meisjes willen allemaal mooi zijn, sociaal én slim. Dat is echt alleen weggelegd voor een elite – de allersterkste groep.”

Ik herken dat wel in mijn omgeving. Allemaal hoogopgeleid en carrièregericht, allemaal mooi, allemaal een grote vriendengroep. En ipv beseffen dat het een uitzondering is, wordt het als ‘gemiddeld’ gezien, want iedereen om hen/ons heen is zo. Maar het is een erg narrowminded wereldbeeld en niet in de laatste plaats een waarin de boel behoorlijk kan gaan wankelen als zo’n perfectionistje even de controle kwijtraakt omdat sommige dingen nu eenmaal niet zo maakbaar zijn als ze tot dan toe leken.

Ik ben inmiddels door schade en schande iets wijzer geworden ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
12-06-2019 22:22
Ondanks haar eigen bedrijf, kinderen, sport en rijke sociale leven. Ze heeft in een maand evenveel posts als ik in een heel jaar.
Ik vind het een beetje griezelig, eigenlijk. Iemand die zó in een fantasiewereld leeft (of juist heel bewust zich als iemand anders voordoet), spoort volgens mij echt niet.
Ik heb al lang geleden geconcludeerd dat Maya gewoon 2x zoveel uren in een dag heeft als een normaal mens. Dat kan niet anders :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Goed punt, Lux. Het kan zijn dat ze zich overschreeuwt uit onzekerheid of omdat het helemaal niet zo fantááástisch gaat als ze het hier doet voorkomen.
lux- schreef:
12-06-2019 21:38
Het probleem is niet zozeer dat TO scheldkanonnades loslaat op anderen, het probleem is dat zij zichzelf, haar leven en haar keuzes als een soort standaard ziet. Als iets dat voor iedereen binnen handbereik ligt, en als dat bij jou niet het geval is, dan is haar antwoord basically: ‘dat ligt dan vast aan jezelf.’ Daaraan blijft ze dan ook halsstarrig vasthouden, en als iemand dan zijn verhaal uit de doeken doet om te laten zien hoe het zit negeert ze diegene straal.

En dat is eigenlijk veel pijnlijker dan schelden.
Ik lees normaal nooit mee op topics over zwangerschap en kleine kinderen, ben dat stadium al voorbij, dus kwam bij toeval op dit topic terecht en ken de achtergrond van TO niet. Maar las dus in dit topic van TO geen dingen die ik de reacties vond 'rechtvaardigen', vond het echt grof in relatie tot wat zij schreef.

Andere kant van het verhaal, ik zou me ook niet zo snel druk maken op een forum om de houding van TO zoals jij die beschrijft, laat staan dat het mij zou kwetsen.

Mensen die ik in het dagelijks leven tegen kom die zich zo opstellen, kwetsen me ook niet overigens, vind ze voornamelijk dom en ga ze als het even kan uit de weg. Ervaring leert dat ze vanzelf zichzelf tegen komen, iedereen komt dingen in zijn leven tegenslagen tegen vroeg of laat en misschien raakt je dat nog wel harder als je denkt dat het leven maakbaar is.
Cleidy36 schreef:
12-06-2019 21:37
Als jij niet aan het dubbelnicken bent voor TO, wat let je dan om middels een privé bericht te medeleven te betuigen aan TO en andere medeforummers met rust te laten?

Fascinerend is het, dat de feedback dus gericht is aan TO, jou zo raakt..... Alsof jíj het persoonlijk was die deze feedback kreeg.....?
Ik begrijp werkelijk niet hoe je zo'n reactie uit je toetsenbord krijgt.

Waarom zou ik in vredesnaam dubbelnicken voor TO, waarom zou ik een pb aan TO willen sturen en hoezo vind jij dat ik door aangeven dat ik bepaalde reacties niet fatsoenlijk vind , forummers 'niet met rust laat' ?

En, nee hoef er geen antwoord op, probeer me meestal te verdiepen in de gedachten van mensen maar dit soort gedachtenkronkels zijn voor mij met de beste wil van de wereld niet te volgen.
Alle reacties Link kopieren
FadeToBlack schreef:
12-06-2019 22:32
Goed punt, Lux. Het kan zijn dat ze zich overschreeuwt uit onzekerheid of omdat het helemaal niet zo fantááástisch gaat als ze het hier doet voorkomen.
Nou of het gaat wel écht zo fantastisch, wie weet, maar het is gewoon heel opvallend dat die ‘elite’ alleen maar aan zichzelf lijkt te kunnen spiegelen, en niet aan de ‘gemiddelde’ mens. Of TO daar nou bij hoort of niet; het is iets dat je heel veel ziet onder die ‘elite’. De overtuiging dat het ‘normaal’ is om alles te hebben. Het zich er niet bewust van zijn dat je nu eenmaal al begint met een voorsprong als je gezond wordt geboren, met een goed stel hersens, in een veilig en warm nest. Het zien als verdienste, ipv bevoorrechte positie.

Ik zit ook in zo’n positie. Maar ik zie het als dat ik gewoon veel geluk heb gehad. En zo zie ik dat ook met dat ik mijn zoon kreeg in de eerste IVF: mijn verdriet was niet minder echt of hevig dan dat van Baggal of Daisy, maar wel veel minder langdurend. Er kwam veel sneller een pleister op. Dat is niet omdat ik gezonder was, of iets beter deed. Ik had gewoon wederom geluk. En ik ben dankbaar dat ik dat geluk had.

Het zou Maya sieren als ze ook zonder oordeel over anderen dankbaar zou kunnen zijn voor wat haar zomaar in de schoot is geworpen en dat los kon zien van de dingen waar ze wél voor heeft gewerkt. Want die dingen daar mag je uiteraard best trots op zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
12-06-2019 22:52
Nou of het gaat wel écht zo fantastisch, wie weet, maar het is gewoon heel opvallend dat die ‘elite’ alleen maar aan zichzelf lijkt te kunnen spiegelen, en niet aan de ‘gemiddelde’ mens. Of TO daar nou bij hoort of niet; het is iets dat je heel veel ziet onder die ‘elite’. De overtuiging dat het ‘normaal’ is om alles te hebben. Het zich er niet bewust van zijn dat je nu eenmaal al begint met een voorsprong als je gezond wordt geboren, met een goed stel hersens, in een veilig en warm nest. Het zien als verdienste, ipv bevoorrechte positie.

Ik zit ook in zo’n positie. Maar ik zie het als dat ik gewoon veel geluk heb gehad. En zo zie ik dat ook met dat ik mijn zoon kreeg in de eerste IVF: mijn verdriet was niet minder echt of hevig dan dat van Baggal of Daisy, maar wel veel minder langdurend. Er kwam veel sneller een pleister op. Dat is niet omdat ik gezonder was, of iets beter deed. Ik had gewoon wederom geluk. En ik ben dankbaar dat ik dat geluk had.

Het zou Maya sieren als ze ook zonder oordeel over anderen dankbaar zou kunnen zijn voor wat haar zomaar in de schoot is geworpen en dat los kon zien van de dingen waar ze wél voor heeft gewerkt. Want die dingen daar mag je uiteraard best trots op zijn.
Volledig met je eens!
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
12-06-2019 22:33
Ik lees normaal nooit mee op topics over zwangerschap en kleine kinderen, ben dat stadium al voorbij, dus kwam bij toeval op dit topic terecht en ken de achtergrond van TO niet. Maar las dus in dit topic van TO geen dingen die ik de reacties vond 'rechtvaardigen', vond het echt grof in relatie tot wat zij schreef.

Andere kant van het verhaal, ik zou me ook niet zo snel druk maken op een forum om de houding van TO zoals jij die beschrijft, laat staan dat het mij zou kwetsen.

Mensen die ik in het dagelijks leven tegen kom die zich zo opstellen, kwetsen me ook niet overigens, vind ze voornamelijk dom en ga ze als het even kan uit de weg. Ervaring leert dat ze vanzelf zichzelf tegen komen, iedereen komt dingen in zijn leven tegenslagen tegen vroeg of laat en misschien raakt je dat nog wel harder als je denkt dat het leven maakbaar is.
Maar je door dat niet laten raken is wel heel lastig als je in een topic heel open schrijft over je verdriet over je kinderloosheid, je machteloosheid in je vruchtbaarheidstraject, je ambivalente gevoelens over het bij 1 kind moeten/willen houden vanwege uiteenlopende redenen of je wens voor een 3de die je man niet deelt en hoeveel wrijving dat oplevert in je relatie.

Als er dan iemand keer op keer komt vertellen dat wat jij doet/hoe jij het ziet allemaal helemaal fout is en hoe zij het allemaal perfect geregeld heeft en hoe het haar allemaal nooit zou overkomen, dan raakt dat je soms. Mij iig wel. En misschien zou dat niet moeten.

Maar worstelen met een kinderwens is zoiets wezenlijks, iets dat zo raakt aan de kern van je karakter en hoe je je leven zou willen vormgeven, dat het heel moeilijk is om ongevoelig te zijn voor iemand die niet 1x, 2x of 20x, maar íédere keer erop inhaakt met een verhaal waarin ze haar eigen perfecte leventje kan etaleren en wat er uiteindelijk op neer komt dat het allemaal aan jezelf ligt.

Misschien zou jij daar je schouders voor ophalen. In dat geval neem ik mijn petje voor je af. Ik heb dat nog niet geleerd.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Oh en even haaai Bag :hello: :bigkiss:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moesten we toch eens nadenken over dat boek: het beste van Lux - zo'n bundel zou ik absoluut kopen ;-) .
Jouw post van 22:52 en 23:01 is waar het m.i. in de essentie om draait.

Hoewel ik meen een redelijke teflon laag te hebben vond ik het destijds uiterst onaangenaam om te moeten horen dat ik volgens TO mijn dochter iets 'ontnam' of dat ik 'altijd wel een gemis zal ervaren.' En ja - enijzijds is het maar 'het internet' en een openbaar forum, maar anderzijds kun je je gewoon ook anders (lees: normaal) opstellen naar anderen, zoals TO dat nog steeds niet lijkt te kunnen. En daarbij is het ook de aanmatigende toon, de vanzelfsprekendheid. En ik heb op tal van gebieden enorm veel geluk -waar ik extreem dankbaar voor ben en mij bewust van ben-, maar ik voel nou nooit de behoefte om dat er nou eens lekker bij anderen in te wrijven op een vervelende manier. Laat staan bij mensen die dat geluk niet hebben. En dan vraag ik me af (en anderen met mij) waar die behoefte van TO uit voortkomt... Maar daar heb ik nog nooit een fatsoenlijk antwoord op mogen krijgen... -zucht-
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
12-06-2019 23:06
Oh en even haaai Bag :hello: :bigkiss:
:hello: :hello: :hello: !! Zwaai vanuit het Londonse :bigkiss:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
12-06-2019 23:11
:hello: :hello: :hello: !! Zwaai vanuit het Londonse :bigkiss:
Als je echt meer van me wil lezen, ik blog tegenwoordig. Wel iets ander onderwerp. Zal je wel eens linkje sturen als je het leuk vindt :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven