Harde buiken bij 23 weken

15-06-2019 13:24 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben 23 weken zwanger en heb een darmziekte die ineens actief is geworden sinds paar dagen. Gister heel de dag enorm veel harde buiken gehad, dus ziekenhuis maar gebeld. Moest erheen en heb er een paar uur gelegen. Baarmoedermond is 3,2 cm. Harde buiken werden stuk minder bij rust. Baby beweegt heel goed, vruchtwater was goed en de baarmoedermond zat nog potdicht.
Ik ben me rot geschrokken van die 3,2 cm. Lees overal dat het 4-5 cm moet zijn. In het ziekenhuis gingen ze er goed mee om, zeiden dat het nog goed zit, geen aanwijzingen voor binnen paar weken vroeggeboorte. Mijn darmen zijn zo geprikkeld dat mijn baarmoeder harde buiken heeft.

Kan iemand me geruststellen dat 3,2 cm nog te doen is en ik niet binnen 4 weken ofzo ga bevallen? Moet maandag weer terug, heb absolute rust nu. Maar ben zo ontzettend bang geworden voor een vroeggeboorte.

Alvast bedankt allemaal
Alle reacties Link kopieren
Wat schrikken!
Garanties heb je natuurlijk nooit, maar als ze verwachten dat je op korte termijn gaat bevallen, hadden ze je nooit naar huis laten gaan. Mocht je er echt wakker van liggen, bel dan de verloskundige op het weekend/noodnummer om dit bespreekbaar te maken. Stress helpt namelijk niet mee. Goed voor jezelf zorgen, rust houden en proberen zo hygiënisch mogelijk te zijn tussen je benen; infecties zijn namelijk een van de belangrijkste redenen van vroeggeboorte.

Veel sterkte, ik ga voor je duimen!
Alle reacties Link kopieren
Als de zorgverleners zich geen zorgen maken, waarom zou jij dat dan wel doen? Als ze het niet vertrouwen, hadden ze je ook niet naar huis laten gaan.
Probeer je rust te nemen en kijk maandag weer verder. :hug: Als je het echt niet vertrouwt, kun je je verloskundige nog eens bellen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vertrouw je niet op het advies van deskundigen? En wil je wel gerustgesteld worden, door wildvreemden op een online en anoniem forum?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.
@vivalife22: ik zoek ervaringsverhalen van mensen die ook harde buiken hebben gehad al vrij vroeg of ook een wat kortere baarmoedermond en waarbij de baby het nog een tijd heeft volgehouden in de buik.
En waarom ik het moeilijk vind de deskundigen te geloven komt weer door vanalles wat ik heb meegemaakt al vroeger in het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
2,5 cm is bij dit termijn de grens, dus daar zit je nog ruim boven.
En geloof me, ik heb ervaring.

Probeer het gewoon goed in de gaten te houden en bij toename van de harde buiken neem je weer contact op.
3,2cm is nog boven de grens, dat heb ik volgens mij zelfs nooit gehad. Bij de zwangerschap van de tweede werd ik met 0,7cm opgenomen en daarmee heb ik het nog zes weken uitgehouden.

Sluit me aan bij eenhoornn, goed in de gaten houden en als je je zorgen maakt, contact opnemen, daar zijn ze voor.

Ik hoop dat hij/zij nog een hele tijd blijft zitten. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel, geeft me wat vertrouwen. Wat een ellende verder dat jullie dit mee hebben moeten maken zo met een nog veel kortere baarmoederhals.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij mijn vierde al vanaf week tien harde buiken en moest dus al vroeg deels de ziektewet in (onderwijs). Ik heb toen een groot deel van de zwangerschap met net iets minder dan 3cm rondgelopen en ze is gewoon a terme geboren. Wel liep ik vanaf week 34 met een beetje ontsluiting maar dat is vrij normaal als je al meerdere kinderen hebt gehad, zoals je maar niet verstrijkt is dat niet erg.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens magnesium citraat bij te slikken. Kan een tekort zijn.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
15-06-2019 15:41
Probeer eens
Als je de toevallig net de verkeerde neemt, werkt het alleen maar laxerend en raken je darmen nog meer van slag. Lijkt me geen goed idee om zelf maar te gaan dokteren.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
15-06-2019 16:09
Als je de toevallig net de verkeerde neemt, werkt het alleen maar laxerend en raken je darmen nog meer van slag. Lijkt me geen goed idee om zelf maar te gaan dokteren.
Dan heb je een te hoge dosis. Dan is het verstandig de dosis te verlagen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zal je geschrokken zijn!
Ik heb geen ervaring icm darmziekte.
Maar bij mijn laatste zwangerschap wel regelmatige pijnlijke harde buiken met 26 weken. Lengte van de bmm weet ik niet precies meer maar bij mij waren er toen ook geen aanwijzingen dat ik (op korte termijn) zou bevallen. Wel rust moeten houden.
Met 32 weken weeën. Infuus met remmers wilden ze mee starten en toen hield het op. Absolute rust daarna.
Met 37+6 weken ingeleid omdat het beter was voor de conditie van mij én baby (stijgende bloeddruk, baby bewoog weinig, ctg’s werden slechter)
Dus ondanks de vroege harde buiken is hij nog een behoorlijke tijd blijven zitten
Probeer rust te houden, heb vertrouwen. Meer kan je nu niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor jullie berichtjes. Net weer in het ziekenhuis geweest en de baarmoederhals is nu 4,4 cm!!! Dus veel beter. Misschien wel een foute meting geweest dus vorige week. De gynaecoloog heeft t nu 2x opgemeten en kwam steeds 4,4 uit. Dus ben mega opgelucht. Harde buiken zijn ook verminderd.
Alle reacties Link kopieren
lievekleine schreef:
17-06-2019 14:09
Dank allemaal voor jullie berichtjes. Net weer in het ziekenhuis geweest en de baarmoederhals is nu 4,4 cm!!! Dus veel beter. Misschien wel een foute meting geweest dus vorige week. De gynaecoloog heeft t nu 2x opgemeten en kwam steeds 4,4 uit. Dus ben mega opgelucht. Harde buiken zijn ook verminderd.
Wat fijn! Een baarmoederhals is elastisch, dus het kan prima dat vorige week 3,2 cm is gemeten en nu 4,4 cm. Dus dit betekent niet dat er vorige week verkeerd gemeten is.
Fijn dat je nu weer geruster verder kunt in je zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws! Ik hoop dat de rest van je zwangerschap voorspoedig verloopt!
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijn nieuws! Ik hoop dat de rest van je zwangerschap zorgeloos is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven