Was het gepland?

17-06-2019 16:12 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat ik hier mee wil bereiken maar ik wil het van mij afschrijven.

Even wat info: mijn vriend is 25 jaar, ik ben 23 jaar en wonen 3 jaar samen zijn iets meer dan 3,5 jaar bij elkaar.

Sinds augustus 2018 ben ik gestopt met de pil omdat mijn vriend en ik graag zwanger wilde worden. Eindelijk in april 2019 een positieve test, god we zijn zo blij!

Nu hebben wij het vorige week bekend gemaakt aan vrienden en familieleden omdat de 12 weken echo goed was. Nu is het alleen dat overal waar wij komen de vraag krijgen: Was het gepland of niet? Je bent dan wel jong moeder. ( Ik vind dat ik niet té jong ben of iets, ik ben al tante van 4 mooie meiden. Twee van mijn broer van 26 jaar en twee mijn zus van 28 jaar.)

Ene kant snap ik de vraag maar ik vind het best asociaal. Hebben meer mensen deze vraag naar hun hoofd gehad toen ze zwanger waren? En zo ja, wat zeggen jullie tegen diegene?
Alle reacties Link kopieren
ik vind het ook jong en zou het me zeker wel afvragen ;-) , ik zou het je echter niet vragen want dat vind ik echt not done!
Alle reacties Link kopieren
Dan zeg je toch gewoon ‘ja’. Of ‘maakt dat wat uit?’ Of ‘nee, maar opeens zag ik een ooievaar vliegen/het Viva forum zei dat het nu de juiste tijd was/mijn vriend wil lang vaderschapsverlof dus we hebben even gewacht met klussen voor een beeb’

Kortom, wat maakt het uit?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg de vraag ook een aantal keer. Ik was zelfs 4 jaar ouder, maar werkte aan een universiteit en dan is 27 behoorlijk beneden gemiddeld om zwanger te zijn. Eerlijk gezegd heb ik me nooit aangevallen gevoeld door die vraag, ik gaf gewoon aan dat het inderdaad gepland was. Waarom vind je het vervelend? Je bent toch ook best jong (en al was je dat niet, dan is het toch nog steeds geen onaardige vraag)?
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar , ik was op de dag van bevallen exact 19,5 jaar jong (dus nog heel wat jonger als jij) de vader is 8 jaar ouder en die vraag dus TE vaak gehoord. Enige reactie die ik er op gaf; ja gepland en daarmee de kous af.
Ik was 30 toen ik zwanger was van de 1e en kreeg die vraag ook. Ik vind het eerlijk gezegd brutaal, gaat niemand wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd zwanger op mijn 23e, bevallen op mijn 24e, kreeg heel vaak dezelfde vraag. Ik vind het een hele asociale vraag, bij ons duurde het ook bijna een jaar voor ik überhaupt zwanger werd en dan gaan mensen nog zeggen dat het zeker een ongelukje was ofzo. Ik vond het ook lastig reageren. Meestal reageerde ik eerlijk dat het inderdaad heel gewenst en gepland was. Maar ik heb ook weleens gezegd ‘nee ik vind het verschrikkelijk, maar nou is het er al, twijfel nog steeds of ik de zwangerschap wel wil doorzetten’ (met 16 weken ofzo) als iemand het echt heel brutaal vroeg. Van die collega’s die je nooit spreekt, die even de laatste roddel willen horen ofzo. Ik vond het vreselijk asociaal.

Nu net zwanger van de 2e en ik weet zeker dat die vraag weer gaat komen, ik moet nog een goede reactie bedenken. Misschien gewoon letterlijk zeggen dat je dat een hele rare vraag vindt? Moeilijk hè...
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
17-06-2019 16:13
ik vind het ook jong en zou het me zeker wel afvragen ;-) , ik zou het je echter niet vragen want dat vind ik echt not done!
Gelukkig vind jij dat ook not done! :)
Ik vind 23 trouwens helemaal niet te jong. 15 jaar geleden was het zelfs nog vrij normaal en was je met 30 oud.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, die vraag kreeg ik ook vaker dan eens, en ik was 37.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 16:22
1.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
17-06-2019 16:14
Dan zeg je toch gewoon ‘ja’. Of ‘maakt dat wat uit?’ Of ‘nee, maar opeens zag ik een ooievaar vliegen/het Viva forum zei dat het nu de juiste tijd was/mijn vriend wil lang vaderschapsverlof dus we hebben even gewacht met klussen voor een beeb’

Kortom, wat maakt het uit?
Ik voel me er gewoon een beetje raar bij.. weet niet wat het is. Maar wel goede tips ;) !
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
17-06-2019 16:15
Ik kreeg de vraag ook een aantal keer. Ik was zelfs 4 jaar ouder, maar werkte aan een universiteit en dan is 27 behoorlijk beneden gemiddeld om zwanger te zijn. Eerlijk gezegd heb ik me nooit aangevallen gevoeld door die vraag, ik gaf gewoon aan dat het inderdaad gepland was. Waarom vind je het vervelend? Je bent toch ook best jong (en al was je dat niet, dan is het toch nog steeds geen onaardige vraag)?
Ik vind het een raar gevoel geven als iemand het vraagt, ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
romany schreef:
17-06-2019 16:15
Ja herkenbaar , ik was op de dag van bevallen exact 19,5 jaar jong (dus nog heel wat jonger als jij) de vader is 8 jaar ouder en die vraag dus TE vaak gehoord. Enige reactie die ik er op gaf; ja gepland en daarmee de kous af.
Ja heb je goed. Mijn schoonzus was ook 19, en die kreeg de vraag vele malen vaker.. maar ieder zijn mening. Al vind ik sommige meningen wel lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen nette vraag, ik stel hem ook nooit ondanks dat ik het me wel eens afvraag.
Het punt is, als ik zelf ongepland zwanger zou worden en het zou houden zou ik nóóit vertellen tegen mensen dat het ongepland was. Met als belangrijkste reden dat ik niet zou willen dat m'n kind ooit het idee zou krijgen dat ik niet op hem/haar zou hebben zitten wachten. En als tweede gaan mensen altijd behoorlijk speculeren over de relatie als een vrouw ongepland zwanger word en daar zou ik ook niet op zitten wachten.

Dus vind ik het antwoord op die vraag sowiezo privé, en daarmee de vraag niet netjes.
Bij de eerste ( 24 jaar) nooit de vraag gehad, bij de tweede en derde ook nooit.

Nu bij de vierde echter.....

Ach ja mensen hebben een bepaald verwachtingspatroon blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
ik vind de vraag ook raar en ongepast. maar een zwangere buik is voor veel mensen op de een of andere manier een reden om ongepaste vragen te stellen of ongepast gedrag te vertonen.
bij mijn eerste kreeg ik wel eens de vraag of ik wel zeker wist of het er wel een was.... ik heb wel eens verontwaardigd gereageerd met; noem je me nou dik??!! :proud:
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
17-06-2019 16:18
Ik was 30 toen ik zwanger was van de 1e en kreeg die vraag ook. Ik vind het eerlijk gezegd brutaal, gaat niemand wat aan.
Juist, brutaal is het goede woord!
Joh, mensen hebben altijd overal zulke vreemde/ rare/asociale vragen op. Niet alleen bij zwangerschappen.

Of je lacht erom of je zegt er wat van. Of een combi. :-D
Vergeetmenietje1980 schreef:
17-06-2019 16:20
Ik vind 23 trouwens helemaal niet te jong. 15 jaar geleden was het zelfs nog vrij normaal en was je met 30 oud.
Niet te jong, wel jong.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
17-06-2019 16:18
Ik werd zwanger op mijn 23e, bevallen op mijn 24e, kreeg heel vaak dezelfde vraag. Ik vind het een hele asociale vraag, bij ons duurde het ook bijna een jaar voor ik überhaupt zwanger werd en dan gaan mensen nog zeggen dat het zeker een ongelukje was ofzo. Ik vond het ook lastig reageren. Meestal reageerde ik eerlijk dat het inderdaad heel gewenst en gepland was. Maar ik heb ook weleens gezegd ‘nee ik vind het verschrikkelijk, maar nou is het er al, twijfel nog steeds of ik de zwangerschap wel wil doorzetten’ (met 16 weken ofzo) als iemand het echt heel brutaal vroeg. Van die collega’s die je nooit spreekt, die even de laatste roddel willen horen ofzo. Ik vond het vreselijk asociaal.

Nu net zwanger van de 2e en ik weet zeker dat die vraag weer gaat komen, ik moet nog een goede reactie bedenken. Misschien gewoon letterlijk zeggen dat je dat een hele rare vraag vindt? Moeilijk hè...
Dat is een goede! Ja het is wel raar maar aan de andere kant kun je dat wel gewoon zeggen van wat zou jij van die vraag vinden? En als het ongepland was, veranderd er dan wat? Wij zijn iig heel blij met onze zwangerschap en als iemand zoiets zegt lijkt het alsof het dan niet mag ofzo..
Ik vind het niet jong en ik vind het ook raar om te vragen. Gaat andere mensen helemaal niets aan. En gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Vergeetmenietje1980 schreef:
17-06-2019 16:20
Ik vind 23 trouwens helemaal niet te jong. 15 jaar geleden was het zelfs nog vrij normaal en was je met 30 oud.
Helemaal waar, vroeger was je op je 17/18e getrouwd en zwanger! Het ligt er maar net aan hoe jij je voelt en wanneer jij denkt dat de tijd rijp is. Vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
17-06-2019 16:20
Ja hoor, die vraag kreeg ik ook vaker dan eens, en ik was 37.
Jeetje dus eigenlijk is de vraag niet leeftijd verbonden.
Alle reacties Link kopieren
Attawo schreef:
17-06-2019 16:24
Ik vind het geen nette vraag, ik stel hem ook nooit ondanks dat ik het me wel eens afvraag.
Het punt is, als ik zelf ongepland zwanger zou worden en het zou houden zou ik nóóit vertellen tegen mensen dat het ongepland was. Met als belangrijkste reden dat ik niet zou willen dat m'n kind ooit het idee zou krijgen dat ik niet op hem/haar zou hebben zitten wachten. En als tweede gaan mensen altijd behoorlijk speculeren over de relatie als een vrouw ongepland zwanger word en daar zou ik ook niet op zitten wachten.

Dus vind ik het antwoord op die vraag sowiezo privé, en daarmee de vraag niet netjes.
Helemaal gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
17-06-2019 16:24
Bij de eerste ( 24 jaar) nooit de vraag gehad, bij de tweede en derde ook nooit.

Nu bij de vierde echter.....

Ach ja mensen hebben een bepaald verwachtingspatroon blijkbaar.
Ja alsof mensen maar 2 a 3 kinderen mogen krijgen.. vroeger was het toch ook normaal om 11 kinderen te baren? Tsja..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven