Bevallen na 42 weken?

20-06-2019 15:42 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vandaag hebben mijn vrouw en ik een afspraak gehad in het ziekenhuis om inleiden te bespreken. Op dit moment is ze 41 weken en 4 dagen zwanger en er zit nog geen schot in. Zondagavond wordt er een ballonnetje geplaatst en de dag erna zal de bevalling opgewekt worden. We mochten er ook voor kiezen morgen er al voor te gaan. Ik ben zelf met 41.6 bevallen en vrouw is met 41.5 ter wereld gekomen. Stiekem hebben we nog hoop dat het spontaan gebeurt.
Uiteraard hebben we een echo en ctg gehad om gezondheid van de baby in te schatten. Baby heeft voldoende vruchtwater, wordt op nog geen 4 kilo geschat en doet het nog goed. Nu is bij ons de vraag opgekomen: is inleiden met 42.1 dan echt wel nodig en kunnen we niet beter afwachten.
Vraag hebben we niet gesteld aan de gyneacoloog. De vraag kwam pas op toen we thuis waren en alles goed was. Haar lijf is er gewoon nog niet mee bezig ...
We weten van de voor- en nadelen. Maar inleiden zelf heeft ook nadelen. Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
anoniem_365027 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 15:46
Reden: Spelfout
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk is NL één van de weinige Westerse landen waar zo lang gewacht wordt. De kwaliteit van de placenta wordt namelijk minder op het einde van de zwangerschap, tenminste dat heb ik als leek altijd zo begrepen, en daarom wordt ze ingeleid.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste kwam na ruim 42 weken (die laatste 2 weken, waren zoooo saai)
De dinsdag was ik 42 weken en bij de vk, afspraak voor (als nog niet is) donderdag naar ziekenhuis. Donderdag kwam ze spontaan, thuis (ik gok dat het 42+4 was, het zakt weg na een aantal jaar)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb idd ook begrepen dat de kwaliteir van de placenta na 42 weken achteruit gaat. Hierdoor kunnen meer complicaties ontstaan of meer risico’s etc. Ik ben zelf bevallen op de dag dat ik precies 42 weken was, zou die dag ook ingelijd worden. Maar toch zelf op gang gekomen
anoniem_380438 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 15:49
5.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-06-2019 15:46
Mijn oudste kwam na ruim 42 weken (die laatste 2 weken, waren zoooo saai)
De dinsdag was ik 42 weken en bij de vk, afspraak voor (als nog niet is) donderdag naar ziekenhuis. Donderdag kwam ze spontaan, thuis (ik gok dat het 42+4 was, het zakt weg na een aantal jaar)
Kijk als ik dit dan lees denk ik: waarom zouden wij niet wachten? Maar dan is een nieuwe vraag: waar ligt dan de grens?
Als de echo of ctg had uitgewezen dat de gezondheid slecht was, waren we er meteen over uit ...
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaringsdeskundige, maar risico voor de baby wordt wel steeds groter na de 42 weken.

https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpe ... -bevallen/

“Als je langer dan 42 weken zwanger bent neemt de gynaecoloog de zorg voor jou en je baby over van de verloskundige. De gynaecoloog zal je adviseren om de bevalling in te leiden. Dit komt omdat er meer risico’s zijn voor je baby. De placenta kan minder goed gaan werken. Dit kan ervoor zorgen dat de baby minder voeding krijgt via de navelstreng. Ook kan de baby te weinig zuurstof krijgen. Voorbij de 42 weken poepen baby’s vaker in het vruchtwater. Baby’s kunnen ernstig ziek worden als de poep in de longen terecht komt.”
Suikerwafel schreef:
20-06-2019 15:48
Kijk als ik dit dan lees denk ik: waarom zouden wij niet wachten? Maar dan is een nieuwe vraag: waar ligt dan de grens?
Als de echo of ctg had uitgewezen dat de gezondheid slecht was, waren we er meteen over uit ...

Maar waarom zou je niet inleiden? Waar ben je bang voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ingeleid, ballonnetje was niet nodig, want ik had al ontsluiting en met de weeën opwekkers is meteen de ruggenprik gezet. Ik vond het echt heel goed te doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
20-06-2019 15:48
Kijk als ik dit dan lees denk ik: waarom zouden wij niet wachten? Maar dan is een nieuwe vraag: waar ligt dan de grens?
Als de echo of ctg had uitgewezen dat de gezondheid slecht was, waren we er meteen over uit ...
oudste is wel 19 ondertussen, kan echt zijn, dat de richtlijnen veranderd zijn.
Toen was de zwangerschapsperiode anders, geen echo's bijvoorbeeld.

Het is ondertussen wat meer richting artsen geschoven, in mijn tijd bij oudste, was het nog 100% VK
Kon er ook nog niet gestript worden alvast? Dat werkte bij mij met 41+5.
Alle reacties Link kopieren
Wat koffiepot zegt dus.

Als je kind zuurstof gebrek oploopt kan het voor de rest van zijn leven gehandicapt zijn.

Waarom zou je dat risico willen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-06-2019 15:49
Maar waarom zou je niet inleiden? Waar ben je bang voor?
Volgens mij is het vooral de kans op een weeënstorm en kans op een hele lange bevalling. Kan natuurlijk ook als er geen sprake is van inleiding. Maar het lijkt me zo mooi dat het kindje pas komt als hij er klaar voor is.
Vandaag de wensen besproken. We wilden een thuisbevalling en ze willen er echt aan meehelpen het zo fijn mogelijk te houden door draadloze ctg's een bad op de verloskamer etc, wat dat betreft alleen maar lof. Het is misschien ook meer een gevoel?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-06-2019 15:52
Kon er ook nog niet gestript worden alvast? Dat werkte bij mij met 41+5.
dat hielp bij mij mijn 2e bevalling wel opgang
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-06-2019 15:52
Kon er ook nog niet gestript worden alvast? Dat werkte bij mij met 41+5.
Nee! Er is nog helemaal niets gebeurd! Is 41.1 geprobeerd en vandaag weer, maar de baarmoedermond is verre van rijp.
Ik ben spontaan bevallen met 42+2, de 42 was een zaterdag en het was dat weekend al erg druk. Bij een volgende wil ik absoluut niet zolang wachten, bij mij bleek de navelstreng en placenta toch echt op tijdens de bevalling. Ook was de baby bijna een kilo zwaarder dan werd ingeschat op basis van echo en voelen. Het is trouwens allemaal goed gegaan, maar de grens is er niet voor niks, en wat je zelf al schrijft, waar ga je dan de grens leggen?

Enne, zet 'm op voor jou en je vrouw, een goede bevalling en kraamtijd! En natuurlijk hoop ik dat het gewoon over een paar uurtjes op gang komt voor jullie.
Hoe langer de zwangerschap, hoe meer risico's voor het kind. Ik heb me er een beetje in ingelezen na mijn eerste (spontaan met 42 weken, met vies vruchtwater zodat ik vanuit huis alsnog met een noodvaart naar het ziekenhuis moest) en dat was ook de reden dat ik bij de tweede (spontaan 41+1) al een inleiding gepland heb.
Suikerwafel schreef:
20-06-2019 15:55
Nee! Er is nog helemaal niets gebeurd! Is 41.1 geprobeerd en vandaag weer, maar de baarmoedermond is verre van rijp.

Meh, jammer.

Maar bel de gyn eens anders en stel de vraag alsnog. Gewoon doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
20-06-2019 15:55
Ik ben spontaan bevallen met 42+2, de 42 was een zaterdag en het was dat weekend al erg druk. Bij een volgende wil ik absoluut niet zolang wachten, bij mij bleek de navelstreng en placenta toch echt op tijdens de bevalling. Ook was de baby bijna een kilo zwaarder dan werd ingeschat op basis van echo en voelen. Het is trouwens allemaal goed gegaan, maar de grens is er niet voor niks, en wat je zelf al schrijft, waar ga je dan de grens leggen?

Enne, zet 'm op voor jou en je vrouw, een goede bevalling en kraamtijd! En natuurlijk hoop ik dat het gewoon over een paar uurtjes op gang komt voor jullie.
Lief berichtje, dankje! Vrouw is vooral erg verdrietig. Maar ik denk dat deze echte verhalen ook goed zijn. Achteraf weet je ook hoe het loopt en kun je zulke dingen zeggen. Maar dit zet ons wel even met beide benen op de grond. Fijn dat het allemaal goed gekomen is.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
20-06-2019 15:58
Meh, jammer.

Maar bel de gyn eens anders en stel de vraag alsnog. Gewoon doen hoor.
Ja denk dat we dat zo gaan doen als het huis ontwaakt. Vrouw en dochter slapen nu. Had vanmiddag al voorgesteld de vk er even over te bellen, maar wellicht beter om de gyneacoloog erover te bellen.
Hou er ook rekening mee dat hoe langer overtijd, hoe meer kans op gepoept in het vruchtwater, zo'n 25%, en dan wordt sterk aangeraden in het ziekenhuis te bevallen. Ik heb de ziekenhuisbevalling als prima ervaren, thuis is niet heilig!

Mijn schoonzus is twee weken geleden ingeleid en het kindje kwam binnen 5 uur tijd, zonder weeenstorm, dus het is gewoon koffiedik kijken hoe het gaat.

Succes dames!
Alle reacties Link kopieren
Molligpaard schreef:
20-06-2019 16:01
Hou er ook rekening mee dat hoe langer overtijd, hoe meer kans op gepoept in het vruchtwater, zo'n 25%, en dan wordt sterk aangeraden in het ziekenhuis te bevallen. Ik heb de ziekenhuisbevalling als prima ervaren, thuis is niet heilig!

Mijn schoonzus is twee weken geleden ingeleid en het kindje kwam binnen 5 uur tijd, zonder weeenstorm, dus het is gewoon koffiedik kijken hoe het gaat.

Succes dames!
Ik uiteindelijk ook! Wilde graag thuis maar duurde te lang en pijn was te veel dus naar het ziekenhuis gegaan. Was heel fijn. Thuisbevallen na 42 weken mag sowieso niet meer. Maar dan heb je wel dat het spontaan op gang komt. We wonen 10 minuten van het ziekenhuis af, dus zijn er zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet een collega van mijn man een paar jaar geleden met hetzelfde 'probleem' zat. Zij waren 41 weken, maar wilden, zolang er voor het kindje geen aanwijsbare reden was dat die het minder goed zou hebben, beslist niet ingeleid worden. Nou, die hebben er echt voor moeten vechten. Ziekenhuizen volgen gewoon protocollen en kijken veel minder naar het individu. Ik weet nog dat die collega er van allerlei wetenschappelijke literatuur bij heeft gehaald waarom het niet schadelijk zou zijn om baby langer te laten zitten (tenzij het dus uit scan, hartslag oid zou blijken dat baby het moeilijk zou hebben), maar het ziekenhuis maakte geen uitzondering. Uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen om verder te gaan met alleen de verloskundige die het zag zitten om baby nog te laten zitten en wachten totdat lichaam zelf aangaf dat baby eruit wilde. Volgens mij is de baby met 42+5 ofzo geboren, kerngezond. Maar goed, dit risico moet je wel durven nemen en je moet een verloskundige hebben die dat met je aandurft. Overigens hebben ouders altijd aangegeven dat de aansprakelijkheid volledig bij hun lag.

Succes met keuzes maken. Hopelijk besluit baby snel om zelf te komen!
Alle reacties Link kopieren
marielle8484 schreef:
20-06-2019 16:05

. Overigens hebben ouders altijd aangegeven dat de aansprakelijkheid volledig bij hun lag.

Daar heeft het kind niet zoveel aan als het mis gaat.

Als een arts een medische behandeling echt noodzakelijk vindt dan zorgen ze er in uiterste nood gewoon voor dat je ongeboren kind al onder toezicht komt te staan en wordt er gewoon medisch ingegrepen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus wilde ook niet ingeleid worden bij 42w. Heeft ook gezocht naar een 'alternatievere' verloskundige die het wel aandurfde. Bij haar is dit niet goed afgelopen, de baby is overleden. Ze voelde bij 42+2 plotseling geen leven meer, en helaas bleek het hartje niet meer te kloppen. Afschuwelijk was het.
Alle reacties Link kopieren
Laat een afspraak maken om om de dag te laten strippen. Dat werkt vaak erg goed bij deze termijn.

Dat controles nu goed zijn zegt niets. Dat kan met een paar uur veranderen zonder dat je dat meteen merkt. Bij 41+ moet je iedere dag voor controle komen. Dat is niet zomaar.

En ik ken 1 recent geval van 43 weken waar het fout is gegaan. En 2 gevallen van vroeger (toen men te lang liet doorlopen of weinig apparatuur had) van (42+) met blijvende schade door zuurstofgebrek, placenta die losliet en placenta die niet meer goed werkte. Die waren echt heel donker. Kind was meer dan volgroeid met lange nagels, totaal geen huidsmeer en te weinig water.

Neem geen risico!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven