Overgewicht en zwanger worden

21-06-2019 22:31 52 berichten
Hallo allemaal...

Ik heb een aantal vragen en wil graag mijn verhaal even kwijt.
Ik ben zelf 27 en mijn vriend 28.
We proberen al een dik jaar zwanger te worden.. helaas is het nog steeds niet gelukt. We zijn inmiddels in het ziekenhuis geweest. En hebben een aantal testjes gehad... bij allebei was het prima in orde.
Ik ben zelf 1.75 en weeg een dikke 100 kilo...soms ben ik bang dat het daar aan ligt.. terwijl ze in het ziekenhuis er niks van hebben gezegd.. hebben nog meer mensen met overgewicht dat het langer duurde om zwanger te worden?
Mijn vriend is prima in verhouding, en zijn zaad was ook super. Dus daar kan het verder niet aan liggen...
Ik gebruik zelf ook ovulatie testen.. en hebben dan sowieso 3 keer seks ik de vruchtbare periode en proberen vaker..
Hoe zit dat bij jullie? Wanneer en hoe vaak hebben jullie seks?
Ik vind dit vrij genante vragen dus vandaar dat ik het hier vraag..

Liefs.
Alle reacties Link kopieren
Overgewicht kan een rol spelen ja, dus wat kilo's afvallen kan nooit kwaad.
Maar goed, je weet niet of dat de reden is.

Wij zijn ook aan het proberen en ik probeer ook af te vallen.
Met een BMI van 32 val je niet in de categorie overgewicht, maar in de categorie obesitas en dat heeft inderdaad invloed op je vruchtbaarheid. Niet te noemen nog de verhoogde kans op complicaties tijdens een zwangerschap.

https://overgewichtnederland.org/leefst ... ngerschap/

Gelukkig ben je nog jong en heb je de tijd iets aan je leefstijl te doen. Voor jezelf en je toekomstige kind. Wist je dat jouw leefstijl en gewicht van nu medebepalend is voor de gezondheid en het gewicht van jouw kind op latere leeftijd? En dat is niet alleen vanwege opvoeding, het wordt doorgegeven in de "programmering" van het DNA d.m.v. het aan en uitzetten van bepaalde genen.
anoniem_381375 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 22:56
61.77% gewijzigd
minnimouse schreef:
21-06-2019 22:40
Overgewicht kan een rol spelen ja, dus wat kilo's afvallen kan nooit kwaad.
Maar goed, je weet niet of dat de reden is.

Wij zijn ook aan het proberen en ik probeer ook af te vallen.
Ik ben ook al lekker aan het sporten.. en gezond eten..
heeft een arts jou gezegd dat je moet afvallen?
Diocca schreef:
21-06-2019 22:48
Met een BMI van 32 val je niet in de categorie overgewicht, maar in de categorie obesitas en dat heeft inderdaad invloed op je vruchtbaarheid. Niet te noemen nog de verhoogde kans op complicaties tijdens een zwangerschap.

https://overgewichtnederland.org/leefst ... ngerschap/

Gelukkig ben je nog jong en heb je de tijd iets aan je leefstijl te doen. Voor jezelf en je toekomstige kind. Wist je dat jouw leefstijl en gewicht van nu medebepalend is voor de gezondheid en het gewicht van jouw kind op latere leeftijd? En dat is niet alleen vanwege opvoeding, het wordt doorgegeven in de "programmering" van het DNA d.m.v. het aan en uitzetten van bepaalde genen.
Bedankt voor de tip.. had het zelf liever ook anders gezien. Maar ben er mee bezig om af tevallen.
Hartstikke goed :) . Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
21-06-2019 22:48
Met een BMI van 32 val je niet in de categorie overgewicht, maar in de categorie obesitas en dat heeft inderdaad invloed op je vruchtbaarheid. Niet te noemen nog de verhoogde kans op complicaties tijdens een zwangerschap.

https://overgewichtnederland.org/leefst ... ngerschap/
Kàn invloed hebben.
Ik ben zelf twee keer op bestelling zwanger geraakt, waarvan de laatste keer met zelfinseminatie. Mijn moeder had ook veel overgewicht, twee keer direct raak, mijn buurvrouw, tante en en de moeder van mijn beste vriendin idem. Allemaal een bmi van >/= 32.

Natuurlijk kan het bij de to ook wel invloed hebben en het kan dus zeker geen kwaad om daar eens naar te kijken.
1. Overgewicht kan de kans op een zwangerschap verminderen. Google maar eens. In verschillende ziekenhuis wordt (in een vruchtbaarheidscentrum) geadviseerd om een gezond gewicht te bereiken en dan pas te klussen voor een wondertje.

Toch zwanger worden terwijl je overgewicht hebt?
2. Vrouwen met een te hoog gewicht aan het begin van de zwangerschap hebben meer risico op zwangerschapscomplicaties, zoals zwangerschapsvergiftiging en vroeggeboorte.


Tuurlijk zijn er verhalen over tante Joke die obese was en toch fluitend 6 zwangerschappen voldroeg. Net zoals er verhalen zijn over tante Trees die rokend en drinkend toch kerngezonde baby's baarde.
Alle reacties Link kopieren
Annaj1992 schreef:
21-06-2019 22:54
Ik ben ook al lekker aan het sporten.. en gezond eten..
heeft een arts jou gezegd dat je moet afvallen?
Nee, maar wij gaan volgende maand pas voor de 1e keer naar het ziekenhuis.
Bij ons speelt wel wat meer: wij zijn allebei 35, proberen ook al een jaar zwanger te worden en er zijn nog wat andere dingen die op papier niet zo positief zijn voor wat betreft zwanger worden. Maar goed, daar hebben we niet overal invloed op. Op het afvallen wel, dus vandaar dat ik daar alvast mee bezig ben want dat kan nooit kwaad.
shala91 schreef:
21-06-2019 23:00
Kàn invloed hebben.
Ik ben zelf twee keer op bestelling zwanger geraakt, waarvan de laatste keer met zelfinseminatie. Mijn moeder had ook veel overgewicht, twee keer direct raak, mijn buurvrouw, tante en en de moeder van mijn beste vriendin idem. Allemaal een bmi van >/= 32.

Natuurlijk kan het bij de to ook wel invloed hebben en het kan dus zeker geen kwaad om daar eens naar te kijken.
Bedankt voor je reactie, het is toch fijn te horen dat er mensen met een hogere bmi wel gewoon zwanger zijn geworden.
shala91 schreef:
21-06-2019 23:00
Kàn invloed hebben.
Ik ben zelf twee keer op bestelling zwanger geraakt, waarvan de laatste keer met zelfinseminatie. Mijn moeder had ook veel overgewicht, twee keer direct raak, mijn buurvrouw, tante en en de moeder van mijn beste vriendin idem. Allemaal een bmi van >/= 32.

Natuurlijk kan het bij de to ook wel invloed hebben en het kan dus zeker geen kwaad om daar eens naar te kijken.
Ik begrijp niet zo goed wat je met deze post wilt. Uiteraard zijn dit soort verhalen er altijd, maar TO is een jonge meid, die het al een jaar probeert en obees is. We kunnen het hier wel over de uitzonderingen gaan hebben, maar daar valt TO waarschijnlijk niet onder.
Odense schreef:
21-06-2019 23:03
1. Overgewicht kan de kans op een zwangerschap verminderen. Google maar eens. In verschillende ziekenhuis wordt (in een vruchtbaarheidscentrum) geadviseerd om een gezond gewicht te bereiken en dan pas te klussen voor een wondertje.

Toch zwanger worden terwijl je overgewicht hebt?
2. Vrouwen met een te hoog gewicht aan het begin van de zwangerschap hebben meer risico op zwangerschapscomplicaties, zoals zwangerschapsvergiftiging en vroeggeboorte.


Tuurlijk zijn er verhalen over tante Joke die obese was en toch fluitend 6 zwangerschappen voldroeg. Net zoals er verhalen zijn over tante Trees die rokend en drinkend toch kerngezonde baby's baarde.
Op het oog kerngezond....
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook flink overgewicht tijdens mijn zwangerschap. Of zoals Diocca zo vriendelijk zegt...obesitas.
Mijn zwangerschap en bevalling verliepen probleemloos. Ik kwam 3 kilo aan en na de bevalling was ik er 20 kwijt. Dat was een leuke bijkomstigheid.
Natuurlijk is overgewicht nooit goed , dat weten we allemaal.
Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Annaj1992 schreef:
21-06-2019 23:04
Bedankt voor je reactie, het is toch fijn te horen dat er mensen met een hogere bmi wel gewoon zwanger zijn geworden.
Natuurlijk zijn die er, maar afvallen kan zeker geen kwaad.
Ook voor jezelf niet.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
21-06-2019 23:06
Ik had ook flink overgewicht tijdens mijn zwangerschap. Of zoals Diocca zo vriendelijk zegt...obesitas.
Mijn zwangerschap en bevalling verliepen probleemloos. Ik kwam 3 kilo aan en na de bevalling was ik er 20 kwijt. Dat was een leuke bijkomstigheid.
Natuurlijk is overgewicht nooit goed , dat weten we allemaal.
Veel succes!
Wat is er onvriendelijk aan benoemen dat 100kg bij 1.75m obesitas is? Het maakt voor het zwanger worden en de kans op complicaties wel degelijk uit over welke categorie overgewicht je het hebt. Dan kan TO zich iig goed inlezen over waar ze aan begint of het als goede motivator gebruiken voor het veranderen van haar leefstijl (zoals ze nu al doet).
Overigens snap ik dat het niet makkelijk is TO. Vooral niet als je graag wilt en het al een tijd probeert. Momenteel ben ik zelf ook bezig met afvallen omdat hier volgend jaar een zwangerschap in de planning staat (althans; het proberen staat in de planning).
Alle reacties Link kopieren
Afvallen is altijd goed.. 10% zou al een mooi begin zijn. Het kan idd invloed hebben op je vruchtbaarheid maar kan ook vooral voor problemen zorgen als je zwanger zou zijn..

Jullie zijn gelukkig nog niet zover en hoop dat het jullie bespaard blijft.. maar bij ons op de fertiliteitspoli geven we dames die in een ivf traject zitten en kampen met obesitas een hogere dosis medicatie dan dames met een gezond bmi om een bepaald effect te bereiken..
Ikbenikenjijbentjij schreef:
21-06-2019 23:06
Ik had ook flink overgewicht tijdens mijn zwangerschap. Of zoals Diocca zo vriendelijk zegt...obesitas.
Mijn zwangerschap en bevalling verliepen probleemloos. Ik kwam 3 kilo aan en na de bevalling was ik er 20 kwijt. Dat was een leuke bijkomstigheid.
Natuurlijk is overgewicht nooit goed , dat weten we allemaal.
Veel succes!
Hoezo onvriendelijk? Dit is hoe het heet. Wees blij met zo'n waardevolle post als Diocca schreef. Het bevatte goede info...
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
21-06-2019 23:06
Ik begrijp niet zo goed wat je met deze post wilt. Uiteraard zijn dit soort verhalen er altijd, maar TO is een jonge meid, die het al een jaar probeert en obees is. We kunnen het hier wel over de uitzonderingen gaan hebben, maar daar valt TO waarschijnlijk niet onder.
Jouw stelligheid verbeteren.

Als een arts alleen al vermoedens heeft dat iets aan overgewicht ligt, houdt hij/zij dat zeker niet achter.

Mijn nicht had zo’n arts die meteen zei dat het niet ging omdat ze te zwaar was, zonder verder onderzoek. Twee jaar later, gastric bypass achter de rug, netjes een jaar gewacht, keurig bmi, nog niet zwanger. Uiteindelijk bleken haar eileiders ondoorgankelijk.
shala91 schreef:
21-06-2019 23:21
Jouw stelligheid verbeteren.

Als een arts alleen al vermoedens heeft dat iets aan overgewicht ligt, houdt hij/zij dat zeker niet achter.

Mijn nicht had zo’n arts die meteen zei dat het niet ging omdat ze te zwaar was, zonder verder onderzoek. Twee jaar later, gastric bypass achter de rug, netjes een jaar gewacht, keurig bmi, nog niet zwanger. Uiteindelijk bleken haar eileiders ondoorgankelijk.
Nou nou zeg. Chapeau voor jouw nuance dan maar?
Wel fijn dat je nicht met een eventuele zwangerschap daarna een stuk minder kans op complicaties had.

Overigens vind ik wel dat de arts voeding, leefstijl en gewicht had moeten bespreken met TO gezien er bakken literatuur zijn die dit aangeven. Maar ik geloof dat jij in de spreekkamer zat tijdens het gesprek, gezien je stelligheid(!) dat hij/zij zoiets niet onbesproken zou laten indien relevant.
anoniem_381375 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 23:26
3.03% gewijzigd
En als je dan eenmaal zwanger bent:

Vrouwen met een te hoog gewicht aan het begin van de zwangerschap hebben meer risico op zwangerschapscomplicaties, zoals zwangerschapsvergiftiging, vroeggeboorte en een hoog geboortegewicht bij het pasgeboren kind.

https://amazingerasmusmc.nl/actueel/kin ... AH1oR9s0bY

Afvallen dus, gezonder en fijner voor jou en je kind
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Ik ben ongeveer 1m70, ben 25 jaar en woog toch ook een goede 90 kilo. Ook (zwaar) overgewicht dus. Wij waren binnen de maand zwanger en over 5 weken moet ik bevallen. Heb een mooie zwangerschap zonder complicaties en zonder zwangerschapsdiabetis (en geloof mij, ik eet nogal wat af en niet altijd het gezondste ;)). Dus het kan wel degelijk hoor!!

Ik wens je alvast snel een zwangerschap toe en dat deze ook zo goed mogelijk mag verlopen!
anoniem_376094 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 23:27
Reden: Leeftijd vergeten vermelden
1.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
21-06-2019 23:24
Nou nou zeg. Chapeau voor jouw nuance dan maar?
Wel fijn dat je nicht met een eventuele zwangerschap daarna een stuk minder kans op complicaties had.

Overigens vind ik wel dat de arts voeding, leefstijl en gewicht had moeten bespreken met TO. Maar ik geloof dat jij in de spreekkamer zat tijdens het gesprek, gezien je stelligheid(!) dat hij/zij zoiets niet onbesproken zou laten indien relevant.
Nou ja, als zo'n arts geen verder onderzoek gedaan heeft bij de nicht van Shala, dan is dat natuurlijk erg raar. Natuurlijk kan overgewicht de vruchtbaarheid doen afnemen, maar er kan óók iets anders aan de hand zijn. Dus het is altijd goed om andere zaken ook uit te sluiten. En als ik de nicht van Shala was dan zou ik dat liever nu weten dan over een paar jaar.
Wij zijn bij de eerste 2 ook bij de gynaecoloog geweest, gelukkig geen ondersteuning nodig gehad, want na die bezoeken bleek ik zwanger.

Hij gaf aan dat mijn gewicht toen niet zozeer problematisch was (ook BMI boven de 30), maar dat afvallen wel zou helpen. Dat vooral omdat de stofwisseling omhoog moest en dat zou goed zijn. Dus ga niet opeens echt lijnen, maar krik je stofwisseling op.

Verder succes, want tof is anders als je zo'n sterke wens hebt.
minnimouse schreef:
21-06-2019 23:27
Nou ja, als zo'n arts geen verder onderzoek gedaan heeft bij de nicht van Shala, dan is dat natuurlijk erg raar. Natuurlijk kan overgewicht de vruchtbaarheid doen afnemen, maar er kan óók iets anders aan de hand zijn. Dus het is altijd goed om andere zaken ook uit te sluiten. En als ik de nicht van Shala was dan zou ik dat liever nu weten dan over een paar jaar.
Dat ligt eraan. Het ziekenhuis waar ik werk hanteert een maximum BMI alvorens onderzoek ingezet wordt. Indien het ziekenhuis waar de nicht van Shala liep daar niet aan doet, was het fraai geweest als ze afvallen en onderzoek naast elkaar hadden laten lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven