Mtx bij buitenbaarmoederlijke zwangerschap nbekende locatie

23-06-2019 08:32 5 berichten
Hooi,

Afgelopen vrijdag heb ik een injectie met mtx (methotrexaat) gekregen. Nou vroeg ik me af of er hier iemand is die er ervaring mee heeft. Wanneer begon het vruchtje zich af te breken. En hoe waren de bijwerkingen. Voor nu ben ik heel erg moe met hoofdpijn en misselijk. Maar dat kan natuurlijk ook nog komen van de zwangerschapshormonen zelf. Ik zou nu richting de 9 weken zwanger gaan als het een normale zwangerschap was. Weet al vanaf 4 weken dat ik zwanger ben en kreeg bloedverlies 3 weken geleden. Doordat ze niet weten waar het zit hebben ze een injectie gegeven. Maar er komt tot nu toe nog helemaal niks uit dus vraag me sterk af wanneer het bij anderen begon.
Alle reacties Link kopieren
Hee Rena, wat verdrietig dat je een bbz hebt... Bij jou is dus helemaal niet te zien waar het vruchtje zit? Ik heb een paar weken geleden ook een bbz gehad, bij mij zat het wsl in de eileider. Maar bij mij hebben ze het een stuk vroeger in de zwangerschap ontdekt (in de 5e week). Ik kreeg vroege echo's ivm een IVF-traject. Bij mij werd voornamelijk het hcg gemonitord, dat moest een week na de spuit duidelijk gedaald zijn, anders had ik mogelijk een tweede spuit nodig gehad (gelukkig bij mij niet nodig).
M'n arts legde uit dat het een paar dagen kan duren voordat de MTX echt gaat werken en het vruchtje afgebroken wordt. In die paar dagen kan het dus gewoon nog verder groeien (en het hcg verder stijgen). Ik heb verder niets gemerkt van het verlies van het vruchtje ofzo, m'n arts zei dat het door het lichaam zou worden afgebroken en opgenomen.
Ik had overigens continu last van bloedverlies, soms meer, soms minder. De dag na de spuit werd het bloedverlies wel heftiger, maar dat kan ook toeval geweest zijn. Bloed jij nu niet meer?
Verder heb ik eigenlijk geen bijwerkingen van de MTX opgemerkt gelukkig. Ik was alleen de dag erna heel brak en moe, maar dat kan ook van de emoties en de zwangerschap gekomen zijn. M'n arts zei dat bijwerkingen zeldzaam zijn, omdat je het maar in een lage dosis spuit (veel lager dan als het echt voor chemo gebruikt wordt).
Ik hoop dat bij jou de spuit ook in één keer goed aanslaat en dat je weinig last hebt van bijwerkingen. Veel sterkte!
Hooi windmolen dank voor je bericht. Nee ik heb alleen in het begin gebloed. Toen heb ik het vruchtje ook verloren. Dat dacht ik althans. En een week geleden 2 dagen licht bloedverlies gehad nu al sinds afgelopen woensdag geen bloedverlies meer. Maar dat je lichaam het zelf afbreekt dat wist ik niet. Dan kan het nog zijn dat ik niet ga bloeden maar dat het wel werkt. Ik hoop ook echt dat het aanslaat zijn nu al een paar weken bezig en begint echt op te breken merk ik. De hormonen werken ook niet mee. Emotioneel gaat het namelijk prima al kan ik om alles huilen maar ja hormonen! Maar wat vervelend dat jij het ook heb moeten meenaken. Wel heel fijn dat je aan 1 injectie genoeg had!
Alle reacties Link kopieren
Bij een bbz zit het vruchtje niet in de baarmoeder. Als het gaat afbreken, kan het dus gebeuren dat het ook niet via de normale weg naar buiten komt, maar inderdaad bv door het lichaam opgeruimd wordt (dat klinkt wel heel naar sorry, ik weet even geen ander woord). Je hoeft dus niet per se iets te ‘verliezen’ om te weten dat hebt gewerkt heeft. Het is wel heel belangrijk om goed de controles te laten doen (inderdaad dalend hcg), en bij heftige pijn meteen aan de bel te trekken.
nausicaa schreef:
23-06-2019 11:12
Bij een bbz zit het vruchtje niet in de baarmoeder. Als het gaat afbreken, kan het dus gebeuren dat het ook niet via de normale weg naar buiten komt, maar inderdaad bv door het lichaam opgeruimd wordt (dat klinkt wel heel naar sorry, ik weet even geen ander woord). Je hoeft dus niet per se iets te ‘verliezen’ om te weten dat hebt gewerkt heeft. Het is wel heel belangrijk om goed de controles te laten doen (inderdaad dalend hcg), en bij heftige pijn meteen aan de bel te trekken.
Dat las ik vanmorgen ook voor het eerst dacht dat het er altijd uit moest komen. Maar het is wel een gerustelling dat ondanks ik geen bloedverlies heb het wel kan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven