Jeminee, het zijn er twee!

12-07-2019 10:55 98 berichten
Dag allemaal,
Een paar dagen geleden heb ik gehoord dat mijn man en ik een tweeling verwachten. Wij hebben al een kind van 3 jaar. Nu zijn we wel een beetje overdonderd en vragen we ons af waar we allemaal aan moeten denken. De basis weten we nog wel ongeveer, en dan keer 2 ;-D (dus de rompers en beddengoed wordt alvast ingeslagen) maar wat is nu echt onontbeerlijk in een tweelingzwangerschap en later als de baby's er zijn? Graag ervaringen en tips, ik zal ze allemaal opschrijven :heart:

Ook zijn er een paar dingen die in de planning staan:
- een tweelingbox
- een droger :flag:
- een schoonmaakster
- een duowagen

Veel dank!
Gefeliciteerd! En dat zal best even wennen zijn geweest.

Droger en schoonmaakster zijn zeker een goed idee! Verder heb ik geen tweeling maar er zijn er genoeg hier dIe dat wel hebben dus komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat jullie wat overdonderd zijn.

Een goede kennis van me heeft dezelfde situatie als jullie, peuter plus nu een tweeling van 3 maanden oud. Een van de babies drinkt uit de borst, de ander lukte/wilde niet. Daar is ze nu achteraf best blij mee, omdat haar man dan makkelijk de ander de fles kan geven en zij niet een permanente melkfabriek is ;) Wel merkte ze dat het invloed had op de band die ze met de kindjes opbouwde. Maar dat is iets waar je over na zou kunnen denken dus, of je borstvoeding wil geven of niet.
Geen tips, maar een felicitatie wel; gefeliciteerd :rose:
Leek mij erg gaaf.
Oh wat geweldig, gefeliciteerd!

Ik heb altijd gedroomd van een tweeling, altijd een beetje op gehoopt, maar nooit gekregen.

Een draagdoek lijkt me onmisbaar. Je kan ook een tweeling tegelijk in een draagdoek dragen. Maar ik vond het al fijn en handig met eentje, dus laat staan met twee.

Geniet ervan!
stokbootje schreef:
12-07-2019 11:02
Gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat jullie wat overdonderd zijn.

Een goede kennis van me heeft dezelfde situatie als jullie, peuter plus nu een tweeling van 3 maanden oud. Een van de babies drinkt uit de borst, de ander lukte/wilde niet. Daar is ze nu achteraf best blij mee, omdat haar man dan makkelijk de ander de fles kan geven en zij niet een permanente melkfabriek is ;) Wel merkte ze dat het invloed had op de band die ze met de kindjes opbouwde. Maar dat is iets waar je over na zou kunnen denken dus, of je borstvoeding wil geven of niet.
Van een tweelingmoeder in de buurt hoorde ik de ervaring dat als je de ene voedt, je dan beter ook de andere meteen kan wakker maken en kan voeden anders lopen ze niet synchroon :mrgreen:
Je kan ze allebei tegelijk de borst geven, werkt het best, naar wat ik gehoord heb dan van een tweelingmoeder die borstvoeding gaf.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 11:04
Van een tweelingmoeder in de buurt hoorde ik de ervaring dat als je de ene voedt, je dan beter ook de andere meteen kan wakker maken en kan voeden anders lopen ze niet synchroon :mrgreen:
Tsja bij die kennis van mij wilden ze dus maar niet synchroon gaan lopen, verrekte kinderen met hun eigen wil ;-) En dan werkt de twee babies tegelijk borstvoeding geven dus ook niet. Maar dat zal per tweeling verschillen natuurlijk.
stokbootje schreef:
12-07-2019 11:02
Gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat jullie wat overdonderd zijn.

Een goede kennis van me heeft dezelfde situatie als jullie, peuter plus nu een tweeling van 3 maanden oud. Een van de babies drinkt uit de borst, de ander lukte/wilde niet. Daar is ze nu achteraf best blij mee, omdat haar man dan makkelijk de ander de fles kan geven en zij niet een permanente melkfabriek is ;) Wel merkte ze dat het invloed had op de band die ze met de kindjes opbouwde. Maar dat is iets waar je over na zou kunnen denken dus, of je borstvoeding wil geven of niet.
Uit interesse en een beetje off topic, maar wat merkte je kennis voor verschil in de band die ze met de kindjes opbouwde m.b.t. borst en flesvoeding?
Alle reacties Link kopieren
Oh en koop een duokinderwagen die door de deur past! Daar had kennis niet over nagedacht en daardoor was de deur uitgaan nog een stuk moeilijker en vermoeiender.
stokbootje schreef:
12-07-2019 11:09
Tsja bij die kennis van mij wilden ze dus maar niet synchroon gaan lopen, verrekte kinderen met hun eigen wil ;-) En dan werkt de twee babies tegelijk borstvoeding geven dus ook niet. Maar dat zal per tweeling verschillen natuurlijk.
Haha ja alsof het twee verschillende kinderen zijn ;-D
Alle reacties Link kopieren
Viviennie schreef:
12-07-2019 11:11
Uit interesse en een beetje off topic, maar wat merkte je kennis voor verschil in de band die ze met de kindjes opbouwde m.b.t. borst en flesvoeding?
Zij en haar man hadden op een gegeven moment een redelijk vaste verdeling welke ouder voor welk kindje zorgde, in de weken dat hij nog thuis was. En daardoor kende ze haar ene kindje dus veel minder goed dan de ander, omdat ze niet zo vaak samen knuffelde, verschoonde en dus het intieme van voeden. Niet heel concreet, maar meer dat ze zich dus closer voelde met haar ene baby en daar voelde ze zich best schuldig over. Naar aanleiding daarvan zijn ze ook meer gaan wisselen wie welke 'shift' had met welke baby.
Alle reacties Link kopieren
Wauw gefeliciteerd! Wat superleuk! Konden ze al zien of ze een of twee-eiïg waren?
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
12-07-2019 11:11
Oh en koop een duokinderwagen die door de deur past! Daar had kennis niet over nagedacht en daardoor was de deur uitgaan nog een stuk moeilijker en vermoeiender.
Dat zou ook de eerste tip van mijn moeder zijn geweest. Kies voor een wagen waarbij de kinderen achter elkaar i.p.v. naast elkaar liggen / zitten.
Alle reacties Link kopieren
En mijn tip is om nu al te beginnen met zelf extra rust pakken en met het inplannen van hulp voor na de bevalling. De eerste periode heeft mijn moeder als loodzwaar ervaren, want er was er altijd wel eentje die honger had, niet wilde slapen, krampjes had, een schone luier moest, enz. En als er eentje begon met huilen, dan deed de ander altijd solidair mee.
Je hebt ook deze duowagens. Een vriendin van mij heeft die en zegt dat deze de beste zijn.
Een duowagen naast elkaar is te breed en past niet door een deur, een duowagen achter elkaar is te lang en past vaak ook niet in een lift en stuurt niet gemakkelijk.

Zo boven elkaar is dan de beste oplossing.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik vergeet helemaal je te feliciteren! Van harte :cheer2:

Naast dat het best zwaar was, had mijn moeder het overigens echt niet willen missen.
Gefeliciteerd!
Hier een peuter van net 3 en 36 weken zwanger van een tweeling.
Wij hebben wel gekozen voor een wagen naast elkaar, omdat je bij die boven elkaar al snel met je voeten er tegenaan komt (met name als je langer bent).

Ten aanzien van je zwangerschap de tip om tijdig alles klaar te hebben. De kans op vroeggeboorte is (veel) groter, maar ook is je energie echt steeds minder. Waar ik vorige keer bij 34 weken nog ging verhuizen, kom ik nu al 2 weken niet eens meer in de buurtsuper en heb ik dagelijks ziekenhuisafspraken. Hier waren de grote dingen rond 25 weken klaar en dat gaf rust.

Veel plezier (en succes!)!
Alle reacties Link kopieren
Proficiat! Ik kan me de shock en verbazing nog herinneren als de dag van gisteren toen ik hoorde dat ik een tweeling verwachtte :O

Ik vond een duowagen met zitjes naast elkaar dus juist wel fijn, ik had een hele wendbare wagen (die met stoeltjes achter elkaar draaien volgens mij een stuk minder makkelijk) en ik paste eigenlijk overal door de deur (ook thuis, en ook door mijn hele smalle gang) en in een lift.

Ik heb borstvoeding gegeven, en twee gelijk kan inderdaad wel maar ik vond het niet altijd even handig (discreet voeden kun je dan wel vergeten). Wat ik onmisbaar vond was een zitzak voor babies, zo'n doomooseat. Die zijn wat hoger dan een wipstoeltje, dus als ik eerst 1 baby aan het voeden was, kon ik vanuit mijn comfortabele stoel ook makkelijk bij baby twee, die dus op die zitzak lag. Ik kon zo twee kinderen rustig voeden zonder dat er per se hulp nodig was van iemand anders (dus als je alleen thuis bent bijvoorbeeld) :)

Oh, en bereid je voor op de (vele) opmerkingen die je straks gaat krijgen als je met een tweeling in een wagen in het openbaar loopt, soms leuk, soms ronduit onbeschoft... ('een tweeling, wat leuk! Bij een ander dan...' of 'nou, als het een jongen en meisje waren geweest was je tenminste meteen klaar geweest').

Oh en ik vond het eigenlijk wel meevallen dat die eerste maanden zo loeizwaar zijn als sommigen ooit zeggen... maar goed voor mij waren het mijn eerste kinderen en ik denk dat je daar net zo snel en makkelijk in groeit dan met 1 kind.

Succes en geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Kennissen noemden het eerste half jaar met 2 jarige en tweeling de hel maar hebben nu een fijn ritme gevonden :lol:
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Heb nu een tweeling van 9 maanden en had het niet anders gewild! Toen ik het net hoorde vond ik het echt niet leuk, haha. Maar je groeit er inderdaad in mee en hoe leuk is het als je twee kindjes samen ziet opgroeien. Als mensen hier zeggen dat ze echt geen tweeling zouden willen (ja, dat zeggen mensen tegen je) dan denk ik maar dat ze niet weten wat ze missen ;).

Anyway: ik zei net nog tegen mijn vriend dat onze wippers echt de beste aankoop zijn geweest. En dan niet die mechanische, maar echt zo'n stoeltje wat ze zelf moeten bewegen. Heb ze zelf van baby bjorn. Onze jongens zitten er nog graag in en kunnen super goed zelf wippen. Terwijl vrienden die een mechanische hebben voor hun baby hem al niet meer gebruiken. Het is gewoon handig om 1 baby in de wipper bij je te zetten als je met de andere bezig bent. Of beide in de wipper als je je handen vrij wilt.

Wat betreft de tweelingbox. Heb zelf ook zo'n gevaarte staan, maar denk dat een eenlingbox ook prima had gekund. Heb hem in het begin veel gebruikt, want ze sliepen er overdag in. Maar als ze zo klein zijn, kan dat ook prima samen in een eenlingbox. Nu ze meer beweeglijk zijn liggen ze er eigenlijk nooit samen in. Soms een vd twee, maar veel vaker liggen ze gewoon samen op de grond op een speelkleed. Denk er dan ook over na om 'm in te gaan ruilen voor een grondbox.
Dankjewel voor de felicitaties, we zijn blij dat alles er goed uitziet. Ik ben vrij beroerd, dus dat maakt het meteen een stukje echter ;-)
Het is een twee-eiige tweeling, trouwens :)

Fijn, al deze reacties. Op mijn lijstje vanuit jullie reacties staat nu:

- overweging borstvoeding/flesvoeding
- draagdoek
- synchroon voeden
- duowagen boven elkaar (lijkt mij ook handiger)
- nu al extra rust en hulptroepen regelen
- zitzak/doomoo
- wipstoeltjes om zelf in te kunnen wippen
- heroverwegen tweelingbox/grondbox
Maar ook praktisch: ik zie een beetje op tegen 'synchroon huilen', twee volle luiers, beiden honger tegelijkertijd. Hóe doe je dat dan?!
JonathanStrange schreef:
12-07-2019 14:01
Maar ook praktisch: ik zie een beetje op tegen 'synchroon huilen', twee volle luiers, beiden honger tegelijkertijd. Hóe doe je dat dan?!
Kan ik me voorstellen. Ik had daar al last van met peuter en baby.

Zou toch voor die hulptroepen gaan en een flinke dosis zen-heid. Als je zelf lekker in je vel zit trek je dat ook beter - had ik althans.
COtweepuntnul schreef:
12-07-2019 14:02
Kan ik me voorstellen. Ik had daar al last van met peuter en baby.

Zou toch voor die hulptroepen gaan en een flinke dosis zen-heid. Als je zelf lekker in je vel zit trek je dat ook beter - had ik althans.

De hulptroepen staan (al trappelend) klaar, gelukkig. Heb al veel van vrienden en familie gehoord wat betreft helpen en ondersteunen, heel erg fijn. Ik moet denk ik vooral werken aan mezelf en aan het lekker in mijn vel komen te zitten, want daar ontbreekt het wel vaak aan, ja. En investeren in goede oordoppen, kreeg ik gisteren nog te horen van een vriendin (met huilbaby), die had daar echt haar nog gezonde psyche aan te danken, zei ze...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven