32 weken en stijgende galzuurzouten

24-07-2019 22:01 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop op wat ervaringen hier.
Op het moment ben ik 32 weken zwanger. Sinds een paar weken heb ik met name 's avonds en 's nachts last van jeuk. Niet ernstig, maar genoeg om me wakker te houden. De verlos wilde daarom prikken op galzuurzouten. Die waren in eerste instantie netjes 5.
De jeuk bleef echter en omdat ik ontzettend slecht slaap heb ik uiteindelijk om slaapmedicatie gevraagd, al was t maar voor 1/2 nachten. Dat begreep ze gelukkig goed, maar voor de zekerheid wilde ze deze week nogmaals de waarden controleren.
Die zijn nu in een week tijd van 5 naar 8 gestegen. Ik moet nu volgende week nogmaals prikken om te kijken hoe het zich ontwikkelt. Zodra het tien wordt(of boven 10, dat ben ik even kwijt), moet ik op consult bij de gynaecoloog.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met licht verhoogde waarden. Hebben er meer mensen al last van jeuk terwijl er officieel nog geen sprake is van cholestase? Is dat nog verbeterd in de periode voor de bevalling?
Medisch gezien maak ik me vooralsnog geen zorgen. Kindje is duidelijk aanwezig en de verloskundige is gelukkig scherp. De waarden worden dus voorlopig in de gaten gehouden om te kijken of we er verder wat mee moeten.

=
Alle reacties Link kopieren
Hoi, herkenbaar. Ik had het vanaf week 36. Toen was mijn waarde 12. Mijn bloed werd iedere keer geprikt en ik moest wekelijks op controle bij de gynaecoloog. Ik zou ingeleid worden bij 39 weken omdat ze geen risico wilden nemen, maar mijn zoon kwam spontaan zelf met 38.5
Ik had veel jeuk, tijdens de bevalling hen ik me helemaal opengekrabt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi grapjasje, dat klinkt pittig! Heb jij toen nog tips gekregen om de waarden stabiel te houden of te verlagen? Ik lees over dingen wel/niet eten en veel water drinken. Ik dacht wel dat ik genoeg dronk, maar ik krijg er wel steeds meer moeite mee omdat mn maag steeds minder ruimte lijkt te hebben. Donkere urine valt me helaas al langer op, maar daar maakte de verlos zich nog niet druk om.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miss Musica, ieder lab houdt andere referentiewaarden aan, maar ip spreek je van een cholestase boven de 40.
De kans is groot dat je tzt ingeleid gaat worden, houdt daar vast rekening mee.

Heb je ook medicatie gehad tegen de jeuk? Wrs ga je anders Ursochol krijgen of vraag daarnaar.
Sterkte met de jeuk en houdt vooral het leven voelen van je kindje goed in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eenhoorn, ik weet niet of ze vanaf 10/11 uitgaan van cholestase of dat die doorverwijzing uit voorzorg is. Weet ook niet wat de exacte referentiewaarden zijn. Google noemt >10 milde cholestase en vanaf 40 idd ernstige cholestase.
Ik vind t wel een vlotte stijging in 1 week tijd als 10 de bovenwaarde is voor extra controle gyn, met nog 8 weken te gaan. Nu kan ik prima leven met inleiden, maar ik had gewoon niet verwacht dat de waardes zouden stijgen, ook omdat jeuk op zichzelf een gewone zwangerschapskwaal is. Op dit moment is het ook nog goed te doen, alleen net genoeg om me wakker te houden helaas.
Kindje laat gelukkig veel en duidelijk van zich horen :heart: .
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik zie dat je het gek vindt dat de waarde zo aan het stijgen is, maar het is heel normaal dat het schommelt. Ik had zelf verhoogde waardes (ik weet nu even niet meer wat) en kwam daar ook achter doordat ik jeuk had. Ik ben met 38 week ingeleid, omdat ze geen risico's wilden nemen.

Helaas zijn mijn jeukklachten niet weggegaan na de zwangerschap. Dat schijnt dus ook voor te komen.. Sterkte, want het is echt zeer vervelend.
Je waarden zijn nu toch nog niet te hoog? Er is toch (behalve de jeuk) nog niet een reden om aan te nemen dat het ook echt Cholestase is? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik snap trouwens wel dat het spannend is. Ik heb ook verschrikkelijke jeuk gehad tijdens mijn zwangerschap en ben ook vaak op Cholestase geprikt. Maar de waarden zijn altijd laag gebleven, gelukkig...
Hopelijk blijft het bij jou ook stabiel, want dit soort spanning is niet lekker...
Alle reacties Link kopieren
:$
Marigold1986 schreef:
24-07-2019 23:51
Je waarden zijn nu toch nog niet te hoog? Er is toch (behalve de jeuk) nog niet een reden om aan te nemen dat het ook echt Cholestase is? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Ik snap trouwens wel dat het spannend is. Ik heb ook verschrikkelijke jeuk gehad tijdens mijn zwangerschap en ben ook vaak op Cholestase geprikt. Maar de waarden zijn altijd laag gebleven, gelukkig...
Hopelijk blijft het bij jou ook stabiel, want dit soort spanning is niet lekker...
Ik ga er nu ook nog niet per se vanuit dat het cholestase wordt. Maar nu ik me wat verder ingelezen heb, zijn er nog wat andere factoren waardoor ik de kans wel wat hoger inschat. En als dat (zoals ergens in het topic werd gezegd) zou leiden tot eerder inleiden, dan moet ik mijn planning en mindset vlot gaan omzetten. Voor mijn gevoel heb ik namelijk nog zeeën van tijd :biggrin: .

Om het kindje of mijn gezondheid maak ik me op het moment overigens geen zorgen. De verlos is er scherp op en er wordt op ons gelet, dus daar vertrouw ik wel op. Ik kan er alleen niet zo goed tegen dat het niet te voorspellen is hoe het nu gaat lopen. :$
miss_musica wijzigde dit bericht op 25-07-2019 09:22
12.43% gewijzigd
miss_musica schreef:
25-07-2019 09:15
Ik ga er nu ook nog niet per se vanuit dat het cholestase wordt. Maar nu ik me wat verder ingelezen heb, zijn er nog wat andere factoren waardoor ik de kans wel wat hoger inschat. En als dat (zoals ergens in het topic werd gezegd) zou leiden tot eerder inleiden, dan moet ik mijn planning en mindset vlot gaan omzetten. Voor mijn gevoel heb ik namelijk nog zeeën van tijd :biggrin:.
Oh ja, ik was alweer vergeten hoe er ook wat andere dingen zijn waar je aan zou kunnen herkennen of het wel of geen Cholestase is. Daar heb ik toen ook erg op gelet inderdaad.
Hopelijk heb je het niet, maar wel heel fijn dat het in de gaten wordt gehouden...
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
25-07-2019 09:19
Oh ja, ik was alweer vergeten hoe er ook wat andere dingen zijn waar je aan zou kunnen herkennen of het wel of geen Cholestase is. Daar heb ik toen ook erg op gelet inderdaad.
Hopelijk heb je het niet, maar wel heel fijn dat het in de gaten wordt gehouden...
Ik zit me serieus af te vragen of het bij mijn zoontje geen rol gespeeld kan hebben. Die jeukende handpalmen heb ik eerder gehad. Mijn zoontje is met 38.5 geboren, de bevalling begon met gebroken vliezen en meconium, dus ws stress bij de baby. Ik weet alleen niet of die jeukende handpalmen ook rond die tijd waren, ik vond het toen blijkbaar geen reden om de verlos te waarschuwen, want er is geen onderzoek naar gedaan.
Verder nog een mogelijk erfelijk componentje, maar dat kan ik helaas niet controleren.
miss_musica schreef:
25-07-2019 09:26
Ik zit me serieus af te vragen of het bij mijn zoontje geen rol gespeeld kan hebben. Die jeukende handpalmen heb ik eerder gehad. Mijn zoontje is met 38.5 geboren, de bevalling begon met gebroken vliezen en meconium, dus ws stress bij de baby. Ik weet alleen niet of die jeukende handpalmen ook rond die tijd waren, ik vond het toen blijkbaar geen reden om de verlos te waarschuwen, want er is geen onderzoek naar gedaan.
Verder nog een mogelijk erfelijk componentje, maar dat kan ik helaas niet controleren.
Het zou kunnen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou boven de 40 ingeleid worden, maar dat heb ik niet gehaald. Ik had ook ursoschol. Vanaf 10 is het wel cholestase werd mij verteld, maar dan in milde vorm.
Alle reacties Link kopieren
Hoi miss_musica,

2 maanden geleden ben ik bevallen met 35 weken vanwege ernstige zwangerschapscholestase (galzure zouten van 116). Die waarde had ik al na 1 nacht jeuk, daarvoor wel een paar dagen donkerder urine gehad. Na een paar dagen kreeg ik te horen dat ik sie avond ingeleid zou worden. De volgende dag ben ik bevallen van een kerngezonde (maar premature) baby. Als de cholestase tussen de 40 en 100 is leiden ze meestal in met 37 weken. Bij jou is het nu gelukkig nog heel laag! Maar volgens mij kan het ineens omhoog schieten en het kan zelfs ineens veel slechter gaan met je baby. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar wees erop voorbereid dat dit zou kúnnen gebeuren!
Medicijn tegen de jeuk, ursochol idd, hielp mij goed. Koelzalf en mentholpoeder deed niks voor mij.

Sterkte en ik hoop dat het meevalt en dat je nog een tijdje kan genieten van je zwangerschap! :heart:
Alle reacties Link kopieren
stringy schreef:
25-07-2019 15:18
Hoi miss_musica,

2 maanden geleden ben ik bevallen met 35 weken vanwege ernstige zwangerschapscholestase (galzure zouten van 116). Die waarde had ik al na 1 nacht jeuk, daarvoor wel een paar dagen donkerder urine gehad. Na een paar dagen kreeg ik te horen dat ik sie avond ingeleid zou worden. De volgende dag ben ik bevallen van een kerngezonde (maar premature) baby. Als de cholestase tussen de 40 en 100 is leiden ze meestal in met 37 weken. Bij jou is het nu gelukkig nog heel laag! Maar volgens mij kan het ineens omhoog schieten en het kan zelfs ineens veel slechter gaan met je baby. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar wees erop voorbereid dat dit zou kúnnen gebeuren!
Medicijn tegen de jeuk, ursochol idd, hielp mij goed. Koelzalf en mentholpoeder deed niks voor mij.

Sterkte en ik hoop dat het meevalt en dat je nog een tijdje kan genieten van je zwangerschap! :heart:
Heftig verhaal! Gelukkig is je kindje gezond.
Ik ga ervan uit dat we het nog wel even uitzingen. Komt wel goed!
Alle reacties Link kopieren
Bevallen met een waarde van 188 op 33 weken. (deal was 34 ivm andere problemen)
begon met een waarde van 44 op 30 wk. Ook maar even jeuk gehad daarna op overgedoseerde medicijnen geen jeuk meer gehad maar hielp niet om waarde te stabiliseren.

Idd boven de boven de 40 gaan ze halen / inleiden vanaf 37 weken standaard.

Sterkte! Ik sliep overigens met vochtige washandjes om mn handen dat hielp wel.
Alle reacties Link kopieren
Vanessakusje1987 schreef:
26-07-2019 12:18
Bevallen met een waarde van 188 op 33 weken. (deal was 34 ivm andere problemen)
begon met een waarde van 44 op 30 wk. Ook maar even jeuk gehad daarna op overgedoseerde medicijnen geen jeuk meer gehad maar hielp niet om waarde te stabiliseren.

Idd boven de boven de 40 gaan ze halen / inleiden vanaf 37 weken standaard.

Sterkte! Ik sliep overigens met vochtige washandjes om mn handen dat hielp wel.
Wow ik dacht dat mijn 116 al torenhoog was! Bizar he! Hopelijk had en heb jij ook een gezond kindje :)
Alle reacties Link kopieren
Jazeker Stringy.

Miss Musica, trek je het nog?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vanessa! Ja het gaat best nu. Jeuk en kriebel wisselt een beetje en ik heb een paar goede nachten gehad. Vannacht was waardeloos maar ik mocht uitslapen vanmorgen :) . Tis nog best warm hier, dus ik doe verder ook rustig aan. Gelukkig kan dat!
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag de nieuwe uitslag gekregen, galzuren waren gestegen naar 11. ‘Genoeg’ voor een verwijzing naar de gyn.
Meer gedoe dus, maar ik ben wel blij dat het nu goed in de gaten gehouden gaat worden.
miss_musica schreef:
01-08-2019 16:16
Vandaag de nieuwe uitslag gekregen, galzuren waren gestegen naar 11. ‘Genoeg’ voor een verwijzing naar de gyn.
Meer gedoe dus, maar ik ben wel blij dat het nu goed in de gaten gehouden gaat worden.
Oh nee! Dus tóch! Wel goed dat jij zo oplettend bent geweest om de signalen te herkennen.
Nu dus verder onder toezicht.
Gelukkig zijn ze heel voorzichtig en doen ze er alles aan om de gezondheid van jou en je kindje goed te houden. Wél even spannend hoe het zich verder ontwikkelt natuurlijk.
Ik wil je veel succes wensen.
Fijn dat je nog even een update kwam geven!
Liefs...
Alle reacties Link kopieren
Hey miss musica hoe gaat het nu met je? Nog ontwikkelingen en ben je al bij de gyn geweest? Heel veel sterkte en hopelijk wordt het niet (veel) hoger dan 11!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Stringy,

Lief dat je het vraagt! Gynaecoloog zaten we dezelfde week nog. Moet nu elke week prikken en op controle. Met de medicatie was de waarde gezakt naar 10(i.p.v. 11), had zelf gedacht dat t wel meer zou zakken.
Voor zover ik heb begrepen, willen ze uiterlijk met 38 inleiden, afhankelijk van hoe t gaat. Heb vanmorgen weer geprikt, en morgen horen we dan weer verder. Jeuk is wisselend aanwezig, maar ik slaap iig weer een stuk beter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven