Hoge Bloeddruk bij meerdere zwangerschappen?

02-08-2019 15:19 15 berichten
Hi Allen,

Is iemand bekent met een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap?
Mijn eerste kindje werd geboren in week 35, toen heb ik geen hoge bloeddruk gehad. Tijdens mijn 2e zwangerschap kreeg ik een hoge bloeddruk vanaf week 37 en kon ik dus bijna iedere dag naar het ziekenhuis tot ze was geboren.
De spanning tijdens die laatste weken heeft er best ingehakt.
Nu twijfelen we over een 3e maar kan ik nergens iets nuttigs vinden over hoe groot de kans is dit weer te krijgen.
Zijn er hier meerdere meiden waarbij dit een terugkomend probleem was tijdens meerdere zwangerschappen? Werd het erger of juist minder erg bij een nieuwe zwangerschap?
Ik volg even. Tijdens m'n eerste zwangerschap ingeleid vanwege een hoge bloeddruk en ben nu zwanger van de tweede en benieuwd of de kans hoger is dat dat nu weer gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Lijken me goede vragen voor een verloskundige. Die hebben ook een spreekuur voor vragen voordat je zwanger bent.

Om me heen zie ik bij vrouwen inderdaad meerdere zwangerschappen last hebben van hoge bloeddruk, maar of dat in jouw specifieke geval zo is...
Dropdrop schreef:
02-08-2019 15:25
Lijken me goede vragen voor een verloskundige. Die hebben ook een spreekuur voor vragen voordat je zwanger bent.

Om me heen zie ik bij vrouwen inderdaad meerdere zwangerschappen last hebben van hoge bloeddruk, maar of dat in jouw specifieke geval zo is...
Inderdaad. Ik denk dat je daar de meest betrouwbare informatie haalt.
Ervaringen van anderen zeggen zo weinig over jouw persoonlijke situatie...
Over het algemeen heb je wel wat meer kans dan gemiddeld op problemen met je bloeddruk, maar vaak ontstaan deze later in de zwangerschap en is het milder dan de vorige keer.

Mits er niet teveel tijd (>5 jaar oid) tussen deze zwangerschap en de vorige zat én de zwangerschappen van dezelfde vader zijn.
lasvegas84 schreef:
02-08-2019 15:29
Over het algemeen heb je wel wat meer kans dan gemiddeld op problemen met je bloeddruk, maar vaak ontstaan deze later in de zwangerschap en is het milder dan de vorige keer.

Mits er niet teveel tijd (>5 jaar oid) tussen deze zwangerschap en de vorige zat én de zwangerschappen van dezelfde vader zijn.
Wat als TO hier blindeling op vertrouwt en daardoor wel of niet besluit weer zwanger te worden?
Zulk medisch advies moet je echt niet zo geven....
Ik heb het gevraagd na de geboorte en toen werd aangegeven dat de kans net zo groot/klein is als bij deze zwangerschap.
Echter gebeurt het vaker bij 1e zwangerschappen, maar toen ben ik nooit bij week 37 aangekomen:)
Bij de 2e had ik eerst een heel lage bloeddruk, en plots steeg hij. Dus veel op controle en aan de bloeddruk verlagers tot 4 maanden na de geboorte.
De gynaecoloog die ik had is erg gek cijfers en statistieken, maar ik wil graag ervaringen horen.
Ik ben juist erg benieuwd of hier mensen zijn die het meerdere malen hebben meegemaakt en of het erger of minder erg werd. Mijn kinderen zijn van dezelfde partner.
Zou dit aan de VK vragen, maar was het enkel hogere bloeddruk of ook echt zwangerschapsvergiftiging? Maar ik zou er niet over inzitten eigenlijk gezien het pas einde zwangerschap was.

Naar mezelf kijkend bij zwangerschap nr 1 kreeg ik hoge bloeddruk vanaf 35.5 wkn en tijdens bevalling (39.1) enorme piek. Bij zwangerschap nr 2 niks aan het handje tot 40.3 en tijdens bevalling alsnog mega hoog inclusief eiwitten. Een derde zwangerschap zou ik in ieder geval niet hierom gelaten hebben. Bij tweede ook aan de medicijnen gemoeten vanaf bevalling tot aantal weken daarna.
Ik heb het bij de eerste gehad 17 jaar terug. Toen werd nig gezegd volgend kindje van dezelfde partner is de kans klein. Bij 2e en 3e niet schrikbarend hoog. Nu nr 4 geboren is (andere partner) had ik het weer, niet super hoog maar wel 2x extra controle ziekenhuis en extra controles verloskundige. In het ziekenhuis vertelde ze me dat ze verder zijn met onderzoeken en de bloeddruk ook kan stijgen na de bevalling en dat dat waarschijnkijk bij mijn 2 andere zwangerschappen zo geweest is. Ze gaf aan dat als je lichaam zo gemaakt ia dat het zo reageert op een zwangerschap (soort van afstoting) dat het dan eigenlijk bij elke zwangerschap zal gebeuren vroeg of laat. Bij nr 4 schoot mijn bloeddruk na de bevalling pas schrikbarend omhoog.
Marigold1986 schreef:
02-08-2019 15:36
Wat als TO hier blindeling op vertrouwt en daardoor wel of niet besluit weer zwanger te worden?
Zulk medisch advies moet je echt niet zo geven....
Ik geef toch helemaal geen advies?
Deze info kun je sowieso in elke folder over bloeddrukproblemen tijdens de zwangerschap vinden hoor.
Ja, ik heb die ervaring!

Ben tijdens mijn eerste zwangerschap bij ruim 37 weken ingeleid wegens hoge bloeddruk. Momenteel ben ik voor de tweede keer zwanger. Volgens de gynaecoloog is de kans op hoge bloeddruk iets hoger. Daarom krijg ik nu preventief medicijnen die de kans op een hoge bloeddruk zouden moeten verkleinen.

Mijn advies: vraag even bij de verloskundige of gynaecoloog naar de risico’s, maar zeker ook naar de mogelijkheden om de kans daarop te verkleinen. Dat gaf mij in ieder geval genoeg vertrouwen om mij er niet door te laten tegenhouden :-)
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
02-08-2019 15:36
Wat als TO hier blindeling op vertrouwt en daardoor wel of niet besluit weer zwanger te worden?
Zulk medisch advies moet je echt niet zo geven....
Huh, dit is toch helemaal geen advies, maar alleen de statistieken? Dat is nou juist waar je je eigen beslissing wel mede op zou moeten baseren. De ervaringen van individuen zijn nou juist veel minder nuttig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, bij beide zwangerschappen hoge bloeddruk en uiteindelijk pre-eclamlsie. Gyn gaf aan dat de kans op herhaling groot is en raadde een derde zeangerschap af. Die wens was/is er ook niet, dus daar hebben we het bij gelaten.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Eerste zwangerschap hellp syndroom gehad en dus een torenhoge bloeddruk bij 37 weken. Toen ingeleid.
Heb na een jaar een gesprek gehad omdat er een tweede kinderwens was. Zei gaven toen aan dat de kans aanwezig is dat ik het weer krijg alleen meestal gebeurt dit later in de zwangerschap. Ik was al laat bij de vorige dus misschien heb ik er geen last van.

Nu zwanger van een tweeling = meer risico en daarom nu preventief aan de ascal.
Tot nu toe is mijn bloeddruk prima.

Succes!
Dank voor de reacties!
Ik heb 'gelukkig' alleen een hoge bloeddruk gehad en niet het Helpsyndroon etc.
Ik ga over een paar maanden toch eens contact opnemen met de vk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven