Minder gaan werken door klachten zwangerschap

04-08-2019 12:26 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik 30 weken zwanger, door een maagverkleining in het verleden lopen we bij de gynaecoloog en worden we goed in de gaten gehouden.

Nou heb ik al een tijdje klachten m.b.t. duizeligheid, extreme vermoeidheid etc. Ik wijt het iedere keer gewoon onder 'zwangerschapsklachten' ik ben ook nog nooit eerder zo lang zwanger geweest, dus ik weet ook niet beter.
Maar ik merk wel dat ik het eigenlijk niet meer aan kan. Uit bloedonderzoek ik ook wel gebleken dan ik een last heb van het en, en syndroom. En bloedarmoede, en een zeer lage bloeddruk en een te lage bloedsuikerspiegel.

Ik vind het echter moeilijk om nu al op mijn werk aan te geven dat het niet meer zo goed gaat en ik minder zou willen werken. Imo heb ik niet een genoeg gegronde reden. Bijvoorbeeld bij bekkeninstabiliteit oid, dan kan je gewoon niet anders.

Ivm vakantie die ik opneem voor mijn verlof, zou ik nog een maand moeten werken.
Hoe staan jullie er tegenover? Gewoon doorbikkelen en niet zeuren, of toch een stapje terug zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
04-08-2019 12:28
Ziek melden.
Nee, ik ben absoluut niet van plan om helemaal te stoppen. Maar halve dagen o.i.d. zou denk ik een hele hoop helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden. Evt naar de bedrijfsarts. Je hebt genoeg redenen om te stoppen op medische gronden.
dubbelvla schreef:
04-08-2019 12:30
Nee, ik ben absoluut niet van plan om helemaal te stoppen. Maar halve dagen o.i.d. zou denk ik een hele hoop helpen.

Je kunt ook zonder ziek te melden overleggen met de arbo-arts. Overigens vraag ik me wel af wat er aan de bloedarmoede en lage bloedsuikerspiegel wordt gedaan. Als je dat allemaal hebt, is het niet gek dat je heel moe bent. Misschien gaat het al beter als dat is opgelost.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
04-08-2019 12:34
Je kunt ook zonder ziek te melden overleggen met de arbo-arts. Overigens vraag ik me wel af wat er aan de bloedarmoede en lage bloedsuikerspiegel wordt gedaan. Als je dat allemaal hebt, is het niet gek dat je heel moe bent. Misschien gaat het al beter als dat is opgelost.
Ik slik extra ijzer en volg een speciaal dieet, volgensmij valt er verder niet veel aan te doen.
Bloedsuikerspiegel is een gevolg van mijn maagverkleining en bloedarmoede is een veel voorkomende zwangerschapskwaal. Ik denk dat het probleem vooral is dat ik het allemaal heb.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het gewoon met je HR. Zulke dingen komen vaker voor dus ze zullen vast niet ineens raar staan te kijken. Ik denk dat ze het juist waarderen.. als je je ziek meldt zijn ze je gelijk voor 100% kwijt.

Let wel dat als je minder gaat werken, je verlof verplicht met 34 weken ingaat. Ookal heb je nog een vakantie gepland. Eventueel overlappende verlofdagen moet je dan terugkrijgen.
Wel ziek melden (gedeeltelijk) als het niet meer gaat. Absoluut niet doorbikkelen. Denk aan je kindje en jezelf.
Alle reacties Link kopieren
LUV91 schreef:
04-08-2019 12:37
Bespreek het gewoon met je HR. Zulke dingen komen vaker voor dus ze zullen vast niet ineens raar staan te kijken. Ik denk dat ze het juist waarderen.. als je je ziek meldt zijn ze je gelijk voor 100% kwijt.

Let wel dat als je minder gaat werken, je verlof verplicht met 34 weken ingaat. Ookal heb je nog een vakantie gepland. Eventueel overlappende verlofdagen moet je dan terugkrijgen.
Helaas een heel klein bedrijf, dus geen HR, ook geen bedrijfarts. Overigens denk ik niet dat mijn werkgever het echt een probleem zal vinden, maar ik voel mezelf vooral erg bezwaard.
Alle reacties Link kopieren
LUV91 schreef:
04-08-2019 12:37

Let wel dat als je minder gaat werken, je verlof verplicht met 34 weken ingaat. Ookal heb je nog een vakantie gepland. Eventueel overlappende verlofdagen moet je dan terugkrijgen.
Ja, dat is imo niet een probleem. Dan neem ik mijn vakantiedagen na mijn verlof op, onder aan de streep blijft het dan gelijk.

Is dat ook zo als ik minder zou gaan werken?
Niet bezwaard voelen, babys in je buik laten groeien kost heel veel energie. Echt uren afbouwen!

Ik vond het zelf ook heel lastig, want echt ziek ben je niet en zwangerschap is iets waar je toch zelf voor kiest vond ik... maar het gaf zoveel opluchting en baas begreep het ook prima
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 12:46
49.34% gewijzigd
Je zal je vooral bezwaard voelen als je kindje het straks lastig krijgt omdat jij te hard van stapel loopt. Voel je vooral niet schuldig en luister naar je lichaam. Bespreek het gewoon op je werk
dubbelvla schreef:
04-08-2019 12:41
Helaas een heel klein bedrijf, dus geen HR, ook geen bedrijfarts. Overigens denk ik niet dat mijn werkgever het echt een probleem zal vinden, maar ik voel mezelf vooral erg bezwaard.

Een arbodienst is verplicht. En als je werkgever dat niet heeft, zou ik me ook niet bezwaard voelen me ziek te melden. Dan moet je maar goed voor je werknemers zorgen.
Ook bij bekkeninstabiliteit kun je wel anders hoor. Het blijft altijd een keuze.
Maar in jouw geval zou ik dus kiezen voor ziekmelden. Je werkgever heeft over een maand sowieso vervanging voor je nodig en zwangerschapsgerelateerde ziekte wordt voor je werkgever vergoed.
dubbelvla schreef:
04-08-2019 12:30
Nee, ik ben absoluut niet van plan om helemaal te stoppen. Maar halve dagen o.i.d. zou denk ik een hele hoop helpen.
Halve dagen 'ziekmelden'.

Je krijgt dan Wazo voor de andere helft. Je moet wel de 6 weken voor de uitrekendatum verpilcht met verlof. Je mag dan niet meer kiezen om tot 4 weken door te gaan.
Maar dat is dan ook helemaal niet wenselijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er nu belangrijker, je kind of je werk?
ik geef mn bek ook maar een douw
dubbelvla schreef:
04-08-2019 12:41
Helaas een heel klein bedrijf, dus geen HR, ook geen bedrijfarts. Overigens denk ik niet dat mijn werkgever het echt een probleem zal vinden, maar ik voel mezelf vooral erg bezwaard.
Ook bij een klein bedrijf kan je gebruikmaken van deze facilitiet mogelijk gemaakt door de overheid. En zij krijgen daar gewoon 100% voor terug. Je kan beter zwangerschapgerelateerde ziekte/klachten hebben dan gewoon ziek zijn. Nu maken ze aanspraak op de Wazo. Of eigenlijk jij.

Maar vaak loopt het via de werkgever. Krijg jij gewoon je loon en zij de kosten terug.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
04-08-2019 12:50
Wat is er nu belangrijker, je kind of je werk?
Ok, het spijt me enorm dat ik ook andere dingen nog steeds belangrijk vind.
Ik lig niet op de grond dood te bloeden hoor.
-jolijn- schreef:
04-08-2019 12:47
Ook bij bekkeninstabiliteit kun je wel anders hoor. Het blijft altijd een keuze.
Maar in jouw geval zou ik dus kiezen voor ziekmelden. Je werkgever heeft over een maand sowieso vervanging voor je nodig en zwangerschapsgerelateerde ziekte wordt voor je werkgever vergoed.
Ligt er maar net aan hoe erg het is. En altijd een keuze? :roll:
dubbelvla schreef:
04-08-2019 12:51
Ok, het spijt me enorm dat ik ook andere dingen nog steeds belangrijk vind.
Ik lig niet op de grond dood te bloeden hoor.
:-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
04-08-2019 12:50
Ook bij een klein bedrijf kan je gebruikmaken van deze facilitiet mogelijk gemaakt door de overheid. En zij krijgen daar gewoon 100% voor terug. Je kan beter zwangerschapgerelateerde ziekte/klachten hebben dan gewoon ziek zijn. Nu maken ze aanspraak op de Wazo. Of eigenlijk jij.

Maar vaak loopt het via de werkgever. Krijg jij gewoon je loon en zij de kosten terug.
Ik zal maandag het gesprek met werkgever aan gaan. Ik denk ook niet dat het problemen zal geven van zijn kant.
Lucifer2018 schreef:
04-08-2019 12:52
Ligt er maar net aan hoe erg het is. En altijd een keuze? :roll:
Okay, bijna altijd. Het hangt ook van je werk af - bij heel veel banen kun je prima in een rolstoel aan het werk, maar niet bij alle.
Alle reacties Link kopieren
Je bent nu 30 weken zwanger. Is het geen optie om je vakantie naar voren te schuiven en 6 weken van tevoren met verlof te gaan?
En dan dus voor je verlof 2 of 3 weken vakantie te nemen? Dan hoef je nog maar 1 of 2 weken te werken. Als je je niet ziek wilt melden is dit eventueel een oplossing.
Zou in ieder geval om jezelf en je kindje denken. De bevalling gaat je ook nog veel energie kosten, en je wil daarna ook genieten ipv alleen maar moe zijn en bij moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Op je werk aangeven dat je vanaf heden nog maar halve dagen kan werken?i.v.m. gezondheid jou en baby? UWV betaald je loon door voor de uren die je niet werkt.
30 weken zwanger begrijp ik best dat je een stapje terug wilt doen hoor.
Dan kun je 's middags even uit rusten op de bank. Ook belangrijk.

Ik had tijdens mijn zwangerschap heel veel harde buiken. Soms 40 op een dag. In mijn geval was dat niet schadelijk. Maar in overleg ook 8u minder gaan werken. Gewoon even wat rustiger aan. Ook vanaf 29/30 weken trouwens
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
04-08-2019 12:54
Okay, bijna altijd. Het hangt ook van je werk af - bij heel veel banen kun je prima in een rolstoel aan het werk, maar niet bij alle.
Ik zou in een rolstoel niet eens van huis op mijn werk kunnen komen. Of van buiten naar mijn werkplek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven