Zwanger en te betrokken schoonmoeder

02-10-2019 21:11 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.
Ik nader inmiddels het einde van mijn eerste zwangerschap. Vanaf de mededeling dat ik zwanger ben heeft mijn schoonmoeder zich enthousiast opgeworpen als oma-to-be en wil ze van alles voor mij/ons doen. Op zich is dat lief aangeboden, maar soms gaat het wat te ver.
Een voorbeeld hiervan is dat ze per se met mij wilde gaan babyshoppen (iets waar mijn eigen moeder fysiek niet toe in staat was op dat moment) en erop stond om een deel van de inboedel te betalen. Ook geeft ze allerlei spullen cadeau, inclusief van alles om kunstvoeding te geven terwijl ik van begin af aan heb aangegeven dat ik borstvoeding wil geven, maar dat vindt ze maar "vies".
Een ander voorbeeld is dat ze recent onverwacht op de stoep stond terwijl ik had aangegeven dat ik met mijn moeder de kledingkast van de baby in wilde richten en de babykamer een sopje wilde geven; ze gaf aan dat ze wel wist dat ik dat samen met mijn moeder wilde doen maar dat ze met mijn schoonvader nog een spiegel voor ons op wilde hangen en dit ze het handigste moment leek. Vervolgens is ze de hele tijd in de babykamer blijven hangen waardoor mijn moeder en ik geen privacy hadden, onder het mom dat mijn moeder moest rusten (is recent ernstig ziek geweest).
Een aantal maanden geleden heeft ze op eigen houtje besloten de tuin op te knappen en heeft ze allerlei struiken gesnoeid, terwijl ik haar uitdrukkelijk had gevraagd om dit niet te doen (ik was niet thuis en zag het pas toen ik thuis kwam). Mijn man wist er overigens ook niets van.
Het lastige is dat als ik aangeef dat ik niet wil dat bepaalde dingen gebeuren, dat ze dan aangeeft dat ik ondankbaar ben aangezien ze zoveel voor mij/ons doet.

Nu is het volgende "probleem" dat zich aandient de bevalling. Zij zou het liefst bij de bevalling aanwezig zijn, en is ook bij de bevalling aanwezig geweest van haar dochter en een aantal nichten. Nu wil ik absoluut niet dat ze op de kamer aanwezig is terwijl ik beval. Mijn man zal bij de bevalling aanwezig zijn maar er is een mogelijkheid dat hij onwel wordt (hij kan niet goed tegen bloed en ook niet tegen als ik pijn heb), dus dat ik dan niet genoeg steun aan hem heb. Ik zou dan graag wel mijn eigen moeder erbij willen hebben, maar niet mijn schoonmoeder.
Mijn man vindt dit erg lastig te begrijpen, want zijn moeder wordt ook oma en hij vindt dat zij evenveel recht heeft om erbij te zijn als mijn moeder, dus helaas heb ik daar weinig aan.
Hetzelfde geldt overigens voor de kraamtijd, waarbij hij niet inziet dat ik me minder comfortabel voel bij mijn schoonmoeder dan bij mijn eigen moeder en hij het oneerlijk vindt en niet vindt kunnen als mijn eigen moeder er op bepaalde momenten wel bij mag zijn en ik mijn schoonmoeder er dan niet bij wil hebben.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb al wel geprobeerd bij mijn schoonmoeder aan te geven dat ik niet wil dat ze blijft slapen (geldt overigens ook voor mijn eigen moeder), maar dan zegt ze dat ik eigenwijs ben en dat ik na de bevalling nog wel zal zien hoe zwaar het is. Bij haar eigen dochter is ze gedurende 3 weken ingetrokken en heeft ze de kraamzorg weggejaagd. Ik heb al wel aangegeven bij de kraamzorg dat ik wat overheersende familieleden heb en dat ik graag wil dat de kraamzorg me daarbij helpt, maar ze zal zich niet zomaar laten wegsturen ben ik bang.

Dank alvast voor jullie input.

Edit: sorry voor de lange OP, hoop dat jullie de moeite willen nemen om het te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Kom los van beiden, ook van je eigen moeder
Je man moet het voor jou opnemen en duidelijk grenzen aangeven. Tijd dat hij volwassen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Eerst goed met je man praten over wat jouw grenzen zijn tov je schoonmoeder, en dan een goed gesprek gaan hebben met je schoonmoeder. Stel grenzen en koppel daar consequenties aan. Als zij zich niet aan jouw regels houdt, dan hoeft ze niet meer langs te komen. Hard misschien, maar soms moet je dit soort grenzen stellen om door te dringen. Maar overleg dit eerst met jouw man, dat hij begrijpt waarom je dit zo wilt.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje....

duidelijk zijn is de enige optie. Mijn moeder is bij de bevalling, jij niet. Vind ik veel te intiem.

Nee, ik wil niet dat er iemand blijft slapen. Vind ik niet nodig, ik wil het zelf doen.

En dan vindt ze je maar ondankbaar. Jij, en je man, geven haar die ruimte. Veel te veel ruimte.

En je kerel is gek. Alsof bij de bevalling zijn een recht is van een oma.... Tsssss.....
Wauw, dit lijkt me megaheftig zeg! Ook best jammer dat je man zich niet in jouw positie kan verplaatsen.. ik deel ook veel meer met mijn moeder dan met mijn schoonmoeder en ik moet er echt niet aan denken dat ik mijn schoonmoeder bij de bevalling zou hebben, pfff..

Wat dat betreft vind ik toch dat je de kaart mag spelen dat het jouw lijf is en jouw bevalling (incl kraamtijd, jij moet uitrusten). En dat je daarmee alle recht van spreken hebt om zelf te bepalen wie je daar wel/niet bij wil hebben. Ik zou dit ook heel duidelijk aan je vriend maken, dan kan die de boodschap doorspelen aan je schoonouders. Dan landt het misschien wat zachter...
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik herken dit zo en kan hier zo niet tegen!
ik heb ook een heel bemoeizuchtige en betuttelende schoonmoeder. Mijn vriend en ik zijn nog niet in de fase dat we aan kinderen beginnen, maar dit zou zomaar ook eens een situatie zijn die bij mij kan voorkomen.

Ik zou eens goed boos worden en haar flink aanspreken op haar gedrag. Als je schoonmoeder dit gedrag nu al laat zien.. stel je dan eens voor hoe dit gaat zijn wanneer je kindje er is! Snel korte mette mee maken want anders gaat het van kwaad naar erger!
lboompje wijzigde dit bericht op 02-10-2019 21:23
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-10-2019 21:13
Kom los van beiden, ook van je eigen moeder
Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Vind je het onredelijk dat ik in de kraamtijd mijn moeder erbij wil hebben? Ben uit mijn omgeving niet anders gewend namelijk dan dat de oma's er in het begin regelmatig zijn om te helpen, met name als de kraamzorg naar huis is.
Nushy schreef:
02-10-2019 21:22
Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Vind je het onredelijk dat ik in de kraamtijd mijn moeder erbij wil hebben? Ben uit mijn omgeving niet anders gewend namelijk dan dat de oma's er in het begin regelmatig zijn om te helpen, met name als de kraamzorg naar huis is.
Van beide kanten dus, niet alleen de jouwe
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
02-10-2019 21:22
Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Vind je het onredelijk dat ik in de kraamtijd mijn moeder erbij wil hebben? Ben uit mijn omgeving niet anders gewend namelijk dan dat de oma's er in het begin regelmatig zijn om te helpen, met name als de kraamzorg naar huis is.
Ze is je mans moeder. En straks net zoveel oma als jouw moeder.
Vooropgesteld: jouw leven, jouw keuzes. Maar waarom heeft oma1 andere rechten dan oma2?
Alle reacties Link kopieren
@ soerloo: het lastige is dat hij vanuit zijn eigen omgeving niet anders gewend is en ziet hoe zijn moeder normaal gesproken altijd overal bij betrokken wordt cq. haar positie opeist.

@ totallyfree: ik heb het bij mijn man geprobeerd aan te geven maar hij begrijpt het maar deels. Hij begrijpt wel dat ik niet wil dat ze hier onverwachts over de vloer komt (dat vindt hij zelf ook niet prettig), maar het onderscheid tussen moeder en schoonmoeder maakt hij daarin niet.

@ noerie: dat is inderdaad mijn aanpak tot nu toe geweest (of in ieder geval heb ik het geprobeerd), maar ik ben bang dat ik dat in mijn kraamtijd of met de bevalling niet goed aan kan geven.

@ appelsap: helaas begrijpt mijn man het standpunt niet dat ik onderscheid maak tussen mijn moeder en schoonmoeder dus zal hij de boodschap ook niet doorspelen, als de boodschap gegeven moet worden zal ik het zelf moeten doen...

@ lboompje: het voordeel is gelukkig wel dat ze niet naast de deur woont (ongeveer een uur reistijd) dus dat ze niet elk moment langs kan komen wanneer zij dat wil. Ik heb wel met mijn man afgesproken dat we geen mensen onaangekondigd op bezoek willen hebben, ook haar niet, en hij kan gelukkig mensen aan de deur weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken zo'n type schoonmoeder ook wel ja..
En wat ik altijd moeilijk vond was grenzen stellen.
Ik hoop dat jij dat eerder kunt dan ik toen.
Je schoonmoeder logeren? Nee hoor dank je. Gaan we niet doen.
Schoonmoeder bij je bevalling? Nee hoor dat vind ik privé.
Een keer shoppen zou ik dan nog wel toelaten, maar misschien geef je haar dan weer teveel vrijheid en pakt ze meteen meer.

Misschien ook een idee om met je kraamverzorgende goede afspraken te maken. Anders staat ze om de haverklap voor de deur. Was hier zo...
Nushy schreef:
02-10-2019 21:22
Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Vind je het onredelijk dat ik in de kraamtijd mijn moeder erbij wil hebben? Ben uit mijn omgeving niet anders gewend namelijk dan dat de oma's er in het begin regelmatig zijn om te helpen, met name als de kraamzorg naar huis is.
Dit is overigens wmb niet standaard en op zich ook helemaal niet nodig om dit vooraf te regelen - als het je ten minste gaat om de angst dat het samen (en met kraamzorg) niet lukt. Als je het gewoon fijn vindt om je moeder erbij te hebben is het een ander verhaal. Ik had een behoorlijk heftige bevalling en kon de eerste paar dagen thuis echt niks, maar overdag kraamzorg en mijn vriend savonds (die deed luiers ed, ik gaf wel BV) was echt voldoende om het te managen en ook wel prettig ‘klein’. Het lijkt mij juist vrij intensief om die eerste dagen echt mensen te logeren te hebben, die zich gevraagd en ongevraagd overal mee bemoeien ;)). Je kunt je moeder natuurlijk altijd ter plekke nog om (meer) hulp vragen als dat nodig blijkt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-10-2019 21:27
Ze is je mans moeder. En straks net zoveel oma als jouw moeder.
Vooropgesteld: jouw leven, jouw keuzes. Maar waarom heeft oma1 andere rechten dan oma2?
Het probleem is met name dat ze haar eigen wensen doordrukt en niet luistert naar wat ik wil, zoals met de discussie borstvoeding vs. flesvoeding. Ook vindt ze de cosleeper maar onzin terwijl ik wel graag wil dat de baby in het begin bij ons op de kamer slaapt (daar staat mijn man overigens wel achter). Haar manier is wat haar betreft de enige goede manier en dat maakt het zo lastig. Ik wil wel dat ik met plezier terug kan kijken op de kraamtijd en geen spijt heb van keuzes die gemaakt zijn omdat zij dat de juiste keuze vond.
Dat je haar niet bij de bevalling vind snap ik maar verder vind ik dat je haar wel erg naar de achtergrond duwt en je eigen moeder voorrang geeft. Ze is straks evenveel oma als jouw moeder
Alle reacties Link kopieren
Gewoon alleen je man bij de bevalling en beide oma's pas bellen als je bevallen bent en weer bijgekomen bent/ weer thuis bent.
Er zijn meer mannen die niet tegen bloed kunnen, daar kunnen ze tijdens de bevalling rekening mee houden. Maar aan de andere kant: hij kan ook ff doorbijten, jij hebt pijn hij niet hé.
En niet van te voren al afspreken dat er iemand komt slapen, gewoon kijken hoe het gaat. Heb je hulp nodig dan kun je die op dat moment inschakelen. Moest er niet aan denken om iemand bij me in huis te hebben slapen na mijn bevallingen.
En laat kraamzorg je schoonmoeder gewoon wegsturen, ga lekker boven voeden en blijf dan bijv boven. Spreek een codewoord af met je kraamverzorgende dat ze als je dat woord zegt de visite wegstuurt.
Doe desnoods je voordeur op een binnenslot dat niet van buiten te openen is als ze een sleutel hebben.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
02-10-2019 21:28
Ik ken zo'n type schoonmoeder ook wel ja..
En wat ik altijd moeilijk vond was grenzen stellen.
Ik hoop dat jij dat eerder kunt dan ik toen.
Je schoonmoeder logeren? Nee hoor dank je. Gaan we niet doen.
Schoonmoeder bij je bevalling? Nee hoor dat vind ik privé.
Een keer shoppen zou ik dan nog wel toelaten, maar misschien geef je haar dan weer teveel vrijheid en pakt ze meteen meer.

Misschien ook een idee om met je kraamverzorgende goede afspraken te maken. Anders staat ze om de haverklap voor de deur. Was hier zo...
Grenzen stellen vind ik ook lastig. Logeren heb ik aan kunnen geven dat ik dat niet wil, ik hoop dat ze zich daaraan houdt en niet stiekem toch op de bank blijft terwijl ik boven ben. Ik wil sowieso goede afspraken maken met de kraamverzorgende en heb dat ook al aangegeven bij de intake, hopelijk krijg ik een kraamverzorgende die op haar strepen staat en zich niet laat overrompelen.
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
02-10-2019 21:29
Het probleem is met name dat ze haar eigen wensen doordrukt en niet luistert naar wat ik wil, zoals met de discussie borstvoeding vs. flesvoeding. Ook vindt ze de cosleeper maar onzin terwijl ik wel graag wil dat de baby in het begin bij ons op de kamer slaapt (daar staat mijn man overigens wel achter). Haar manier is wat haar betreft de enige goede manier en dat maakt het zo lastig. Ik wil wel dat ik met plezier terug kan kijken op de kraamtijd en geen spijt heb van keuzes die gemaakt zijn omdat zij dat de juiste keuze vond.
Hoe.sneller je als moeder een olifantenhuid ontwikkelt, hoe beter
Schouders ophalen En "joh" leren zeggen.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
02-10-2019 21:29
Dat je haar niet bij de bevalling vind snap ik maar verder vind ik dat je haar wel erg naar de achtergrond duwt en je eigen moeder voorrang geeft. Ze is straks evenveel oma als jouw moeder
Dat is natuurlijk zo.
In mijn geval hadden mijn schoonouders nooit enige interesse in ons leven. Toen ik bevallen was stonden ze er ineens elke keer. Tja misschien ben ik dan onaardig maar dan hoeft het voor mij ook niet.
Nu we jaren verder zijn, is het weer als vanouds en interesseert het ze weer geen klap meer😉
Alle reacties Link kopieren
Nushy schreef:
02-10-2019 21:27


@ totallyfree: ik heb het bij mijn man geprobeerd aan te geven maar hij begrijpt het maar deels. Hij begrijpt wel dat ik niet wil dat ze hier onverwachts over de vloer komt (dat vindt hij zelf ook niet prettig), maar het onderscheid tussen moeder en schoonmoeder maakt hij daarin niet.

@ noerie: dat is inderdaad mijn aanpak tot nu toe geweest (of in ieder geval heb ik het geprobeerd), maar ik ben bang dat ik dat in mijn kraamtijd of met de bevalling niet goed aan kan geven.

@ appelsap: helaas begrijpt mijn man het standpunt niet dat ik onderscheid maak tussen mijn moeder en schoonmoeder dus zal hij de boodschap ook niet doorspelen, als de boodschap gegeven moet worden zal ik het zelf moeten doen...

@ lboompje: het voordeel is gelukkig wel dat ze niet naast de deur woont (ongeveer een uur reistijd) dus dat ze niet elk moment langs kan komen wanneer zij dat wil. Ik heb wel met mijn man afgesproken dat we geen mensen onaangekondigd op bezoek willen hebben, ook haar niet, en hij kan gelukkig mensen aan de deur weigeren.
Dan zou ik ook maar eens een heel duidelijk gesprek gaan voeren met je man want daar zit een deel van het probleem. Zolang je man jou niet serieus neemt in jouw gevoel, gaat je schoonmoeder dat zeker niet doen. Dan kun jij grenzen stellen wat je wilt, maar zolang je man geen front vormt, dan heb je er niks aan en zal je moeder jouw grens over blijven gaan.

Ik vind het overigens onzin dat jij moet loskomen van je moeder. Ik snap dat je haar erbij wilt hebben, al moet je dat natuurlijk wel doen met de juiste intenties, namelijk omdat jij dat prettig vindt. Niet omdat het hoort of omdat anders je moeder verdrietig wordt, maar omdat jij dat wilt.
Heb je vaker last van je grens aangeven?
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat ik blij zou worden van moeder of schoonmoeder continu om me heen. Ook bij bevalling moet er niet aan denken.... vond man, kraamzorg en verloskundige genoeg. Ik vraag me ook af waarmee ze echt moeten helpen.... nu kinderen net iets groter zijn vind ikaf en toe hulp heel fijn... maar doen we praktisch vrijwel alles zelf... ik zou iig duidelijk zijn en jouw bevalling dus zijn beslist. Na de bevalling kan ik me wel een beetje voorstellen dat als ene oma er 12 uur per dag is en andere een half uur terwijl ze er ook meer wil zijn dat dat misschien niet handig is. Wat wil je man? Is hij vrij?
Maar je man ziet niet in dat jouw relatie met je schoonmoeder (die je ongevraagd bij je relatie erbij hebt ‘gekregen’) anders is dan die met je eigen moeder (die je al je hele leven kent en jou heeft opgevoed)? En dat je daarmee ook andere intimiteiten deelt en grenzen stelt? Iig wat jouw eigen lijf en rust aangaat (dus puur wat betreft jezelf en even los van de baby/omarol)

Dat is op zijn minst wel een beetje gek toch? Of wil hij gewoon geen nee zeggen tegen zijn moeder?
Alle reacties Link kopieren
Appelsap5 schreef:
02-10-2019 21:28
Dit is overigens wmb niet standaard en op zich ook helemaal niet nodig om dit vooraf te regelen - als het je ten minste gaat om de angst dat het samen (en met kraamzorg) niet lukt. Als je het gewoon fijn vindt om je moeder erbij te hebben is het een ander verhaal. Ik had een behoorlijk heftige bevalling en kon de eerste paar dagen thuis echt niks, maar overdag kraamzorg en mijn vriend savonds (die deed luiers ed, ik gaf wel BV) was echt voldoende om het te managen en ook wel prettig ‘klein’. Het lijkt mij juist vrij intensief om die eerste dagen echt mensen te logeren te hebben, die zich gevraagd en ongevraagd overal mee bemoeien ;)). Je kunt je moeder natuurlijk altijd ter plekke nog om (meer) hulp vragen als dat nodig blijkt.
Ik hoop dat het met kraamzorg + man samen gaat lukken, maar het is inderdaad een wat-als plan, als het herstel toch tegenvalt de eerste dagen. Plus dat zowel schoonmoeder als mijn moeder ook graag willen komen de eerste dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je met sommige dingen gelijk hebt (niet bij bevalling, niet blijven slapen). Maar ik vind je met sommige dingen ook ondankbaar. Waarom zou ze geen spulletjes mogen geven/met jou mogen babyshoppen? Ook vraag ik me af waarom het zo erg is dat ze er is als jouw moeder en jij de babykamer soppen. Ik vind dat je haar daar best bij mag betrekken. Zij mag ook haar enthousiasme tonen en het is niet leuk voor haar als je haar zo afhoudt. Probeer dus een balans te vinden. Sommige dingen moet je zeker je grens aangeven en sommige dingen toelaten.

Verder eens met de opmerking dat je misschien ook wat los moet komen van je moeder.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
02-10-2019 21:30
Gewoon alleen je man bij de bevalling en beide oma's pas bellen als je bevallen bent en weer bijgekomen bent/ weer thuis bent.
Er zijn meer mannen die niet tegen bloed kunnen, daar kunnen ze tijdens de bevalling rekening mee houden. Maar aan de andere kant: hij kan ook ff doorbijten, jij hebt pijn hij niet hé.
En niet van te voren al afspreken dat er iemand komt slapen, gewoon kijken hoe het gaat. Heb je hulp nodig dan kun je die op dat moment inschakelen. Moest er niet aan denken om iemand bij me in huis te hebben slapen na mijn bevallingen.
En laat kraamzorg je schoonmoeder gewoon wegsturen, ga lekker boven voeden en blijf dan bijv boven. Spreek een codewoord af met je kraamverzorgende dat ze als je dat woord zegt de visite wegstuurt.
Doe desnoods je voordeur op een binnenslot dat niet van buiten te openen is als ze een sleutel hebben.
Mijn schoonmoeder heeft aangegeven dat ze het wil weten zodra het begint en gaat dan in de wachtkamer van het ziekenhuis wachten tot de baby er is. Ik heb haar daar niet vanaf kunnen brengen, dus als ze daar 24 uur wil gaan zitten moet ze dat zelf weten. Man en ik hebben overigens besloten dat we niet direct bellen bij de eerste wee maar dat we eerst wachten tot de verloskundige geweest is zodat we een beetje weten hoe het vordert.
Een sleutel hebben gelukkig zowel ouders als schoonouders niet en gaan ze ook niet krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven