Vroege echo na missed abortion of niet?

09-10-2019 14:57 32 berichten
Hoi allemaal,

Afgelopen lente heb ik een missed abortion gehad die bij een echo van 8 weken ongeveer is gesignaleerd. Het betrof een niet ontwikkelde zwangerschap, dus het hartje heeft nooit geklopt. Op zich een soort van troost (er is nooit echt een ‘kindje’ geweest) maar ik maakte wel gewoon ruim HCG aan en mijn lichaam heeft er verder geen tekenen van gegeven dat het niet goed zat. Dit heeft uiteindelijk best een lange nasleep gehad met uiteindelijk een curretage omdat mijn lichaam er zelf dus helemaal niet op reageerde.

Nu ben ik weer zwanger (5 weken) en zit natuurlijk weer met diezelfde angst. Ik voel me erg onzeker, ben er veel mee bezig maar kan dus niet echt van de zw genieten. Vandaag (vrij botte..) assistente van de verkoskundige gesproken en die gaf aan dat de eerste echo met 8+ weken wordt gemaakt en alleen eerder als er sprake is van bloedverlies. Ik had eerlijk gezegd zelf gehoopt dat ik wat eerder had mogen komen want ik en mijn vriend zitten erg in spanning en ik kan het moeilijk loslaten.

Nu overweeg ik om eventueel zelf al een vroege echo bij een individuele praktijk in te plannen (met 6-7 weken). Hebben jullie hier ervaring mee en zouden jullie dit wel/niet aanraden? Dank!

(Overigens voor de MA wel een gezonde zwangerschap gehad, dus dit is de 3e keer)
anoniem_63dee49e7c5ad wijzigde dit bericht op 09-10-2019 15:06
0.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werd om de reden van een eerdere miskraam een echo gemaakt in de 7e week, dit omdat eerder nog geen zin had, dan was de kans om het hartje kloppend te zien erg klein.

Snap dat je in enorme onzekerheid zit (ik heb meerdere miskramen gehad, ken het gevoel de keer erna als ik weer zwanger was). Misschien dan de afspraak zo vroeg mogelijk inplannen, dus met 8 weken?
Ik snap je onzekerheid maar helaas geeft een vroege echo ook geen garanties. Zelfs als het hartje klopt kan het nog mis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als jij er behoefte aan hebt zou ik het gewoon boeken. Mja, ook een echo blijft garantie tot aan de deur, helaas.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Een zeer vroege echo kan je geruststellen, maar voor hoe lang? Als je te vroeg gaat kan het zijn dat er nog geen hartactie te zien is, dan brengt zo'n echo alleen maar extra onzekerheid. Dus minstens wachten tot 7 weken, maar ja, dan is het nog maar een weekje totdat je bij de gewone echo terecht kunt.

Ik snap dat je zo vroeg mogelijk duidelijkheid wilt hebben, maar de vraag is of het je echt gerust gaat stellen.

Overigens vind ik je opmerking dat omdat er geen hartactie was er nog geen sprake was van een 'echt kindje' wel enorm intrigerend.
Hartactie is dan blijkbaar cruciaal voor jou?
Ik vind met 6 weken en hartactie nog steeds geen kindje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een hele rare reactie van de verloskundige. Ik heb heb begin dit jaar een missed abortion gehad bij ongeveer 10 weken. Kwam ik na 12 weken achter. Nu ben ik weer zwanger. Heb (vergoed) een vroege echo gehad bij 7 weken. Daarnaast een echo met 9 weken, zelf ingepland en betaald, extra echo dus. Volgende week termijnecho.

Ik zou doorduwen op een vroege echo. Helemaal logisch dat je dat deze keer graag wilt!!!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-10-2019 15:05
Overigens vind ik je opmerking dat omdat er geen hartactie was er nog geen sprake was van een 'echt kindje' wel enorm intrigerend.
Hartactie is dan blijkbaar cruciaal voor jou?
Ik vind met 6 weken en hartactie nog steeds geen kindje.
Wat een onnodige toevoeging. Vanaf t moment dat je weet dat je zwanger bent, ben je toch in verwachting van een kindje?

On topic, wat naar TO! Ik kreeg na een miskraam een echo met 7 weken, vk zei dat vanaf 7 weken hartactie wel te zien moet zijn. Ik vond dat wel een fijne geruststelling. En tip: alleen de assistente bellen voor afspraken verzetten enzo, alles wat je evt medisch zou willen weten of waar je je zorgen om maakt, het 06 nummer voor bellen (niet voor elk wissewasje natuurlijk maar zoiets kun je prima overleggen met de echte vk).

Assistentes zijn wel vaker erg bot. Toen ik met 34 weken zwanger belde dat ik mijn kindje minder voelde bewegen was er die dag volgens haar echt geen plek meer voor controle, ik kon drie dagen later wel komen. Drie dagen later bij de vk werd me op het hart gedrukt om voortaan altijd het 06 nummer te bellen, assistente had me nooit mogen afpoeieren.
Wat vreemd dat de assistente zo bot deed. Als iemand moet weten hoe spannend een zwangerschap na een miskraam is, dan is zij dat wel.

Zelf heb ik na m’n miskraam ook een vroege echo gehad, met zeven weken. Dan zie je een vlekje van 1cm. Vooraf was ik zo blij dat dat mocht omdat het heel wat onzekerheid wegnam. De dag na de echo begon het echter alweer te knagen: gisteren was er een hartslag te zien, maar wie zegt dat dat vandaag nog zo is?

Het helpt je in ieder geval in zoverre dat je niet tot 8+ weken af hoeft te wachten voor je weet of er überhaupt een vruchtje is, maar overschat het geruststellende effect ervan niet.
Solomio schreef:
09-10-2019 15:05
Een zeer vroege echo kan je geruststellen, maar voor hoe lang? Als je te vroeg gaat kan het zijn dat er nog geen hartactie te zien is, dan brengt zo'n echo alleen maar extra onzekerheid. Dus minstens wachten tot 7 weken, maar ja, dan is het nog maar een weekje totdat je bij de gewone echo terecht kunt.

Ik snap dat je zo vroeg mogelijk duidelijkheid wilt hebben, maar de vraag is of het je echt gerust gaat stellen.

Overigens vind ik je opmerking dat omdat er geen hartactie was er nog geen sprake was van een 'echt kindje' wel enorm intrigerend.
Hartactie is dan blijkbaar cruciaal voor jou?
Ik vind met 6 weken en hartactie nog steeds geen kindje.
Nouja, misschien verwoord ik me verkeerd. Ik ben het met je eens, ook dan is het nog geen echt kindje, maar als je weet dat dat hartje eerst wel klopte en daarna niet meer lijkt het me pijnlijker, emotioneel gezien. Dat je echt een kind in wording bent verloren. Althans, dat zou het voor mij denk ik geweest zijn. Ik was er nu emotioneel niet zo kapot van, zag het meer als een hele vroege miskraam die mijn lichaam niet had opgemerkt en baalde vooral van de hele medische nasleep en het idee zwanger te zijn en dat dat dan toch niet zo is. Maar dat is misschien ook heel persoonlijk.

Maar ik merk nu dus dat ik veeeel gereserveerder ben over dat hele zwanger zijn. Vooral ook omdat ik mijn lijf dus niet meer vertrouw..
anoniem_63dee49e7c5ad wijzigde dit bericht op 09-10-2019 15:17
1.93% gewijzigd
Verkeerd gequote
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een rare reactie van de VK, juist na een miskraam of MA bieden ze vaak een vroege echo aan met ruim zes weken om te kijken of er een leeg vruchtzakje is dit keer of niet. En met een beetje geluk is dan het hartje ook al beginnen te kloppen.

Het is net wat je zelf fijn vindt. Ik had na mijn eerste miskraam bij de volgende zwangerschap een paar hele vroege echo’s (liep bij fertiliteit dus dat was wel ander traject) en zelfs een kloppend hartje gezien maar alsnog ging het daarna mis met bijna 8 weken.
En toch wilde ik bij de zwnagerschap erna weer een vroege echo.
Waarom? Het stelt me gerust en ik kon van echo naar echo leven in plaats van geen idee te hebben wat er in mijn buik gebeurde.

Een lieve meid die met me meeschrijft hier op het forum in de Zwanger pijler wilde juist na een aantal miskramen graag pas met 10 weken een echo. Die vond die onwetendheid juist heerlijk.
En dat is ook goed.

Als jij het heel graag wil, moet je dat gewoon doen. Daar mag iedereen een mening over hebben, maar zij voelen niet wat jij voelt en staan niet in jouw schoenen.

Je ziet: zelfs twee vrouwen die allebei meerdere miskramen hebben meegemaakt kunnen er al totaal anders instaan!
Dus blijf bij jezelf en overleg met je man/vriend en maak op basis daarvan je beslissing of dat je het uit houdt om te wachten of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echo’s gehad met 4 en 6 weken, de eerste om te kijken of de vrucht op de goede plek zat, de tweede om te kijken of er hartactie was. Ik vond beide heel prettig.
Minik schreef:
09-10-2019 15:13

Assistentes zijn wel vaker erg bot. Toen ik met 34 weken zwanger belde dat ik mijn kindje minder voelde bewegen was er die dag volgens haar echt geen plek meer voor controle, ik kon drie dagen later wel komen. Drie dagen later bij de vk werd me op het hart gedrukt om voortaan altijd het 06 nummer te bellen, assistente had me nooit mogen afpoeieren.
Bizar... hoogste tijd voor een andere baan voor die assistente, lijkt me. Minder leven voelen met 34 weken geeft alle reden voor alarmbellen. In jouw geval liep het gelukkig goed af, maar je moet er niet aan denken wat er gebeurd was als er iets niet in orde was met het kindje...
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
09-10-2019 15:18
Bizar... hoogste tijd voor een andere baan voor die assistente, lijkt me. Minder leven voelen met 34 weken geeft alle reden voor alarmbellen. In jouw geval liep het gelukkig goed af, maar je moet er niet aan denken wat er gebeurd was als er iets niet in orde was met het kindje...
Nee precies... gelukkig was er niks, maar t had heel naar kunnen zijn. Maar assistentes zijn niet per definitie medisch onderlegd. Een huisartsassistente wel maar ik heb bij de vk het idee dat iedereen die een telefoon kan aannemen daar zou kunnen werken..
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je nu veel gereserveerder bent over je zwangerschap. Je hebt nu aan den lijve ondervonden dat het allemaal zo logisch niet is dat het zo maar goed gaat. Ik ken jou natuurlijk niet maar ik ben bang dat je dat gevoel, het 'onbezorgde' zwanger zijn pas weer krijgt als je je kindje iedere dag voelt bewegen. Tot die tijd blijf je onzeker. Een echo met een kloppend hartje geeft tijdelijk rust, tot je je de volgende dag weer afvraagt of het toch nog wel steeds klopt (iemand meer schreef het ook al).
Maar 8 weken vind ik ook wel lang, ik zou ook aandringen op 7 weken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Appelsap5 schreef:
09-10-2019 15:14
Nouja, misschien verwoord ik me verkeerd. Ik ben het met je eens, ook dan is het nog geen echt kindje, maar als je weet dat dat hartje eerst wel klopte en daarna niet meer lijkt het me pijnlijker, emotioneel gezien. Dat je echt een kind in wording bent verloren. Althans, dat zou het voor mij denk ik geweest zijn. Ik was er nu emotioneel niet zo kapot van, zag het meer als een hele vroege miskraam die mijn lichaam niet had opgemerkt en baalde vooral van de hele medische nasleep en het idee zwanger te zijn en dat dat dan toch niet zo is. Maar dat is misschien ook heel persoonlijk.

Maar ik merk nu dus dat ik veeeel gereserveerder ben over dat hele zwanger zijn. Vooral ook omdat ik mijn lijf dus niet meer vertrouw..
Dat herken ik, maar in hoeverre gaat een echo je daarbij helpen? Ik vond een echo wel geruststellend... voor ongeveer 24 uur, en daarna kwamen de twijfels weer net zo hard terug.
Alle reacties Link kopieren
lolanu schreef:
09-10-2019 15:08
Ik vind dit een hele rare reactie van de verloskundige. Ik heb heb begin dit jaar een missed abortion gehad bij ongeveer 10 weken. Kwam ik na 12 weken achter. Nu ben ik weer zwanger. Heb (vergoed) een vroege echo gehad bij 7 weken. Daarnaast een echo met 9 weken, zelf ingepland en betaald, extra echo dus. Volgende week termijnecho.

Ik zou doorduwen op een vroege echo. Helemaal logisch dat je dat deze keer graag wilt!!!
Eens. Ik kreeg ook een echo met ongeveer 7 weken. Alleen al voor mijzelf om te kijken hoe het er uit zag. Had een hele fijne gynaecoloog. Kun je de verloskundige zelf bereiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het na 2 miskramen niet gedaan. Eerste echo werd zelfs met precies 10 weken, had 1 week eerder gekund, maar toen was man op reis. Ik vond een vroege echo niets toevoegen, want het kan nog alsnog mis gaan. Met precies 10 weken een pracht van een echo en dat was wel heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen zomer ook een missed abortion/miskraam gehad. Er was ook nog gekeken naar bbz maar dat is nooit vastgesteld.
Als ik weer zwanger zou zijn mocht ik direct de gynaecoloog bellen voor een echo met 5 weken. Ik wil ook niet weer 4/5 weken rondlopen met het idee zwanger te zijn.. het geeft idd geen zekerheid maar ik zou het wel willen.
Alle reacties Link kopieren
lolanu schreef:
09-10-2019 15:08
Ik vind dit een hele rare reactie van de verloskundige. Ik heb heb begin dit jaar een missed abortion gehad bij ongeveer 10 weken. Kwam ik na 12 weken achter. Nu ben ik weer zwanger. Heb (vergoed) een vroege echo gehad bij 7 weken. Daarnaast een echo met 9 weken, zelf ingepland en betaald, extra echo dus. Volgende week termijnecho.

Ik zou doorduwen op een vroege echo. Helemaal logisch dat je dat deze keer graag wilt!!!
En daarom wordt de gezondheidszorg steeds duurder.
Niet door die ene echo, maar doordat mensen steeds vaker vinden dat ze nu eenmaal 'recht hebben' op bepaalde onderzoeken of behandelingen.

Ja, een miskraam sucks, dan wil je een volgende keer eerder weten waar je aan toe bent, maar ook daar kom je wel weer overheen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dank allemaal voor jullie reacties! Ik snap het argument dat een echo ook maar tijdelijke geruststelling biedt, maar ik heb dus voor mezelf een beetje het gevoel dat een kloppend hartje iig dus een stap verder is dan vorige keer en dat daarmee de zorg op herhaling kleiner is. Maar inderdaad, daarna kan ik me waarschijnlijk net zo goed weer zorgen maken over wat er nog mis kan gaan.

Daarnaast merk ik dat ik het graag nog even geheim wil houden tot ik meer zekerheid heb, maar dat dat best moeilijk gaat. Vorige keer veel mensen verteld over de MA, maar nu niet zo’n behoefte aan om het zwangerschapsnieuws meteen weer te delen. Maar nog 3 weken wachten beteken nog een heleboel afspraken waarbij ik moet ‘liegen’, op moet passen met eten, etc.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een MA gehad met curettage. Toen ik daarna weer zwanger raakte, was ik erg blij met een vroege echo omdat ik mezelf echt opvrat. Daarna bleef ik iedere keer spannend vinden, maar het hielp me echt om me even gerust te stellen om te zien of er hartactiviteit is. Dus ik zou het volledig snappen als je met 7 weken een echo wilt. Dan zit je jezelf niet steeds op te vreten.
Alle reacties Link kopieren
Appelsap5 schreef:
09-10-2019 15:41
Dank allemaal voor jullie reacties! Ik snap het argument dat een echo ook maar tijdelijke geruststelling biedt, maar ik heb dus voor mezelf een beetje het gevoel dat een kloppend hartje iig dus een stap verder is dan vorige keer en dat daarmee de zorg op herhaling kleiner is. Maar inderdaad, daarna kan ik me waarschijnlijk net zo goed weer zorgen maken over wat er nog mis kan gaan.

Daarnaast merk ik dat ik het graag nog even geheim wil houden tot ik meer zekerheid heb, maar dat dat best moeilijk gaat. Vorige keer veel mensen verteld over de MA, maar nu niet zo’n behoefte aan om het zwangerschapsnieuws meteen weer te delen. Maar nog 3 weken wachten beteken nog een heleboel afspraken waarbij ik moet ‘liegen’, op moet passen met eten, etc.
Maar boek er dan gewoon 1. Dat hoeft toch niet per se bij je vk-praktijk? Ik zie het probleem niet. Ik kreeg de geïndiceerde echo’s en alle extra’s die ik wilde boekte ik zelf. Laat je niet kisten door die assistente en trek je eigen plan. Wat kost zo’n echo nou?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
09-10-2019 15:21
Dat herken ik, maar in hoeverre gaat een echo je daarbij helpen? Ik vond een echo wel geruststellend... voor ongeveer 24 uur, en daarna kwamen de twijfels weer net zo hard terug.
Dat is denk ik persoonlijk. Mij heeft het juist meer rust en vertrouwen gegeven. Daarnaast wil je (denk ik) liever niet weken rondlopen met iets wat niet meer leeft en de illusie zwanger te zijn. Uiteraard blijft het hoe dan ook spannend en aftellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met 7 weken een echo gehad na de eerste en tweede miskraam. Zelf gevraagd om dezelfde reden als jij. Ik was er op dat moment erg blij mee, ook al ging het de tweede keer na 10 weken alsnog weer mis. Ik zou het weer hetzelfde doen. (De derde keer ging gelukkig alles prima).

Sterkte met afwachten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven