Baby houden of niet?

21-10-2019 11:55 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
[url][/url]Hallo allemaal,

Graag hoor ik van andere hoe zij hierover denken en wat zij vinden. Niet dat het daarom gaat, absoluut niet, maar misschien heeft iemand een andere blik/kijk die ik zelf nog niet gezien had.

Sinds een ruime week weet ik dat ik zwanger ben. Ik ben z’n 6 weken zwanger nu.
Zelf ben ik 24 jaar, vaste baan, koop appartement en mijn vriend is 29 ook vaste baan en een koop appartement. Dus wat dat betreft is het prima. Ook werk ik alleen nachtdiensten. Dus ben sowieso veel thuis en wanneer ik wel zou werken dan nog is er 1 van ons dus thuis.
Echter zijn wij pas 3 maanden samen...en dat is wel erg kort om een baby te krijgen. Ondanks dat wij echt heel gek op elkaar zijn en ook beide het idee hebben dat onze relatie echt voor lange tijd is, lijkt het nog wel erg vroeg om nu een baby te krijgen.
Dus met verstand was onze eerste reactie om het niet te houden. Ik durfde er niet teveel over na te denken omdat ik bang was dat er teveel gevoel bij kwam kijken. Echter begon mijn vriend sinds een aantal dagen steeds meer te fantaseren over het leven met een kindje en dat hij het eigenlijk best graag wilt. Hierdoor begon ik ook steeds meer na te denken en er zit ondertussen zoveel gevoel al bij dat ik denk dat ik het niet eens meer zou kunnen laten weg halen.

Echter is nog wel een punt dat mijn vriend veel met vrienden is. Bijna alle weekenddagen op stap, weekenden weg, vakanties, voetballen en dan de hele zondag in de kantine. Geen een feest mist ie en hij heeft een hoop feesten.
Maar als wij een baby zouden krijgen wordt dat natuurlijk wel anders en zal hij ook ooit thuis moeten zijn en dus nee moeten zeggen tegen zijn vrienden. Ik denk dat hij zich dat niet realiseert. Hij ziet alleen maar de leuke dingen, maar niet dat het ook ongelofelijk zwaar is. Als ik dat aankaart zegt ie “jaja weet ik” maar heb niet het idee dat hij zich dat echt beseft. Ik ben bang dat we dadelijk een baby hebben en het hem dan vies tegen valt dat dat allemaal veranderd. Dadelijk zit ik alle weekenden thuis met een baby terwijl hij nog alle feesten afgaat.

Verder ben ik heel bang voor de buitenwereld. Iedereen zal commentaar hebben dat ik een baby krijg van iemand die ik net ken. Dat vind ik ook erg zwaar. Dat er niemand zal zijn die blij voor ons is. Uiteindelijk vast wel. Maar in eerste instantie zeker niet. Ik weet dat je hier niet naar moet luisteren, maar dat weegt heel erg zwaar voor mij.

Hoe kan ik mijn vriend duidelijk maken dat het ook een hoop offers zal zijn en niet alleen maar leuk en dit goed bespreken?
En heeft iemand nog andere punten die belangrijk zijn om goed te bespreken?
Verder ben ik benieuwd hoe andere denken over deze situatie? Nogmaals ik weet dat ik zelf de keuze moet maken, maar ben benieuwd wat andere zouden doen als zij in mijn schoenen stonden.


Alvast bedankt.
anoniem_391817 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 17:00
0.39% gewijzigd
Wat de buitenwereld zegt of denkt te moeten vinden is niet van belang.
De vraag is alleen maar of je het ouderschap aandurft met je vriend die je nog niet zo goed/lang kent.
Alle reacties Link kopieren
De buitenwereld is niet van belang. De enige die deze keuze kan maken ben jij zelf. Neem eventueel contact op met FIOM, zij kunnen je helpen zo'n beslissing te maken.
Je kan met 3 maanden nog nauwelijks van een relatie spreken, dus ik zou het afbreken en eerst 'ns een paar jaar kijken of dit wel de relatie is die kans heeft blijvend t ezijn.
Alle reacties Link kopieren
Stel je er maar op in dat je dit kind alleen zal moeten opvoeden, want je vriend wordt straks echt niet opeens de betrokken papa die alle weekenden thuis blijft.
Die gaat gewoon door zoals nu.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aangeven dat je met hem even serieus wilt praten over de zwangerschap.
Zeg hem dat je je twijfels hebt over hoe het zal gaan in de toekomst als jullie een baby hebben. Dat hij een heel druk sociaal leven heeft, veel weg is nu en hoe hij dat ziet in de toekomst als er een kindje is.
Alle reacties Link kopieren
Vraag hem hoe hij dat concreet voor zich ziet. Hoeveel feesten, voetbal en vakanties hij redelijk vindt met een baby. En hoe hij een eerlijke verdeling van de zorg ziet.

Voor elk feest, mag jij ook een feest en zit hij een avond thuis enzovoort.

Hij zal best een kinderwens hebben, maar jullie zijn jong en meestal verliezen mensen eerst hun wilde haren.

De 'opoffering' had voor mij op mijn 24ste ook veel groter geweest dan toen het daadwerkelijk gebeurde: 6 jaar later.

PS: leuk dat je nachtdienst draait, maar je bent dus niet thuis overdag. Je slaapt, anders hou je het niet vol, dus zal je vriend het kind naar de opvang moeten brengen.
dropdrop wijzigde dit bericht op 21-10-2019 12:25
15.20% gewijzigd
Ik vind het bizar dat mensen op dit forum letterlijk aan andere mensen vragen of je je eigen baby moet houden.
Verbinder schreef:
21-10-2019 12:22
Gewoon aangeven dat je met hem even serieus wilt praten over de zwangerschap.
Zeg hem dat je je twijfels hebt over hoe het zal gaan in de toekomst als jullie een baby hebben. Dat hij een heel druk sociaal leven heeft, veel weg is nu en hoe hij dat ziet in de toekomst als er een kindje is.
Precies. En je niet laten afschepen met “Dat zien we dan wel”. Gewoon echt even ervoor gaan zitten en bespreken hoe jullie dat dat gaan aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
In een goede stabiele relatie is een kind krijgen al risicovol, in een slechte/korte relatie hopeloos.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wat de buitenwereld er van vindt is je allerlaatste zorg...

Wat denk jij dit kind te kunnen bieden - aandacht, liefde, stabiliteit, etc. Hoe sta je er financieel voor? En hoe zie jij de toekomst samen met een baby? Bel het FIOM.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Praat met je vriend want ik zie hier elke week wel 3 topics van vrouwen die dachten dat hun vriend spontaan verantwoordelijk zou worden...maar nee. Ga samen met je vriend praten bij het Fiom.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Houden ook. Alsof je het anders weg gaat geven.
Maar wat de rest zegt; jij moet het doen (of niet), de omgeving is onbelangrijk.
.
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
21-10-2019 12:24
Ik vind het bizar dat mensen op dit forum letterlijk aan andere mensen vragen of je je eigen baby moet houden.
Het gaat er niet om dat ik vraag om het wel of niet te houden. Het is een hele zware lastige keuze en ik ben benieuwd naar reacties van andere. Misschien hebben andere ook deze situatie gehad of hebben andere een andere blik/ kijk/ punt waar ik nog niet over nagedacht had. Nu wordt er al door een paar FIOM aangegeven. Ik kende dit niet. Maar heb net de site bezocht en daar heb ik wat aan. Daar gaat het om. 😊
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een een gewenst, zeer gepland kind krijgen, met mijn stabiele partner al een flinke opgave.
Het verandert je leven nog meer, dan je nu al kunt bedenken.

Als jij ook als alleenstaande moeder, dit kind zou willen en kunnen krijgen en onderhouden... dan doen! Hoe is jet netwerk?

Maar verwacht niks van je vriend, die is zelf nog niet volwassen, als je ziet hoe naief hij er over denkt. (en alles wat hij dan wel doet is een meevallertje)
Ik word hier verdrietig van.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen is je vriend nog lang niet toe aan een nieuwe rol. Helaas is vader/moederrol er eentje waar je nooit meer van af komt. Ik zou met zo'n prille relatie dus zeer zeker niet aan kinderen beginnen. Denk vooral in het belang van het kind! Je vriend zal zijn levensstijl er (voorlopig) niet om veranderen, die is immers nog veel te jong in zijn hoofd om vader te worden. En straks zit jij alleen met je kindje, en alles wat daarbij komt kijken.

Sterkte en bedenk heel goed of jij er wel al echt aan toe bent en dit op je schouders wil hebben.
[quote=redbulletje post_id=30521557 time=1571652728 user_id=109047]
Je kan met 3 maanden nog nauwelijks van een relatie spreken, dus ik zou het afbreken en eerst 'ns een paar jaar kijken of dit wel de relatie is die kans heeft blijvend t ezijn
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 18:57
17.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me trouwens oprecht af hoe dit heeft kunnen gebeuren? Gebruiken jullie geen anti-conceptie?

Wat je keus ook gaat worden, zorg dat je in de toekomst nooit meer voor zo'n dilemma hoeft te staan. Dat heb je echt wel zelf in de hand.
Alle reacties Link kopieren
Houd er rekening mee dat als je het “weg laat halen” je er waarschijnlijk de rest van je leven (althans dat ervaar ik zo) last van gaat hebben. Ik was destijds 14 nu inmiddels 30 en 3 kids rijk maar denk er nog steeds aan.

Je bent 24 dat is een mooie leeftijd om moeder te worden, je hebt een huisje en een baan...

Wat ik probeer te zeggen is dat mensen tegenwoordig makkelijk zeggen; haal het maar weg joh, maar de impact ervan is behoorlijk heftig... neem dat mee in gedachten
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
21-10-2019 12:45
Eens ik zou ook voor een abortus kiezen sterker nog heb ik gedaan in een zelfde situatie .
Verstandig besluit, Yildizlar! Ik zou het ook doen mocht ik onverhoopt toch zwanger raken. Ik ken zo veel trieste gevallen waarbij de vrouw ook wel dacht dat haar partner zou veranderen en opeens verantwoordelijk zou worden. Dit is een proces wat niet van vandaag op morgen gaat bij kerels. Bij sommige komt het nooit en als je geluk hebt na een x-aantal jaar.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
21-10-2019 12:48
Ik vraag me trouwens oprecht af hoe dit heeft kunnen gebeuren? Gebruiken jullie geen anti-conceptie?
Toen ik huilend in de kliniek zat, was de gynaecoloog zeer relativerend:
Dingen gaan nou eenmaal fout! En bij sommige vrouwen snappen we niet hoe ze zwanger raakten, en bij anderen niet, waarom hun kinderwens onvervuld blijft


En zelfs als TO geen AC gebruikte... is het nog gewoon rot voor haar. Een kind moeten krijgen is nooit als straf bedoelt, voor het vergeten van je AC
Alle reacties Link kopieren
JRS90 schreef:
21-10-2019 12:48
Houd er rekening mee dat als je het “weg laat halen” je er waarschijnlijk de rest van je leven (althans dat ervaar ik zo) last van gaat hebben. Ik was destijds 14 nu inmiddels 30 en 3 kids rijk maar denk er nog steeds aan.

Je bent 24 dat is een mooie leeftijd om moeder te worden, je hebt een huisje en een baan...

Wat ik probeer te zeggen is dat mensen tegenwoordig makkelijk zeggen; haal het maar weg joh, maar de impact ervan is behoorlijk heftig... neem dat mee in gedachten

Het is heel vervelend dat jij er zo'n last van hebt gehouden, maar dat betekent natuurlijk niet dat dit voor iedereen zo is. Ik vind het ook eigenlijk geen argument. TO is 24 en heeft nu niet alleen in haar eigen belang te denken, maar ook aan dat van een eventueel kind. En soms is het voor het kind het beste om niet geboren te worden.
Alle reacties Link kopieren
JRS90 schreef:
21-10-2019 12:48
Houd er rekening mee dat als je het “weg laat halen” je er waarschijnlijk de rest van je leven (althans dat ervaar ik zo) last van gaat hebben. Ik was destijds 14 nu inmiddels 30 en 3 kids rijk maar denk er nog steeds aan.

Je bent 24 dat is een mooie leeftijd om moeder te worden, je hebt een huisje en een baan...

Wat ik probeer te zeggen is dat mensen tegenwoordig makkelijk zeggen; haal het maar weg joh, maar de impact ervan is behoorlijk heftig... neem dat mee in gedachten
Heb jij er spijt van dan? Beter spijt hebben van het laten weghalen dan spijt krijgen dat je het hebt gehouden, lijkt mij. Belang van het kind weegt hierin het zwaarst.
Alle reacties Link kopieren
JRS90 schreef:
21-10-2019 12:48
Houd er rekening mee dat als je het “weg laat halen” je er waarschijnlijk de rest van je leven (althans dat ervaar ik zo) last van gaat hebben. Ik was destijds 14 nu inmiddels 30 en 3 kids rijk maar denk er nog steeds aan.

Je bent 24 dat is een mooie leeftijd om moeder te worden, je hebt een huisje en een baan...

Wat ik probeer te zeggen is dat mensen tegenwoordig makkelijk zeggen; haal het maar weg joh, maar de impact ervan is behoorlijk heftig... neem dat mee in gedachten
35.000 abortussen in NL, ieder jaar weer. En het overgrote deel van die vrouwen heeft er geen last meer van.
Mocht jij er echt nog mee rondlopen, kan ik je EMDR aanraden, het hoeft namelijk echt niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven