Wil ik als oudere moeder een tweede kind?

09-11-2019 08:12 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ben erg mijn hoofd aan het breken of wij nu voor een tweede kind willen gaan of niet. Zo ben ik twee weken geleden 40 geworden (voel me niet zo oud en zie er niet zo oud uit). Mijn dochtertje is net 2 en een lief kind. Met haar buien natuurlijk tussendoor maar dat hoort erbij. Mijn man en ik (man is 4 jaar jonger) zijn allebei actief. We sporten en ondernemen best veel. Maken ook graag reizen. Aan de andere kant lijkt het me ook leuk om alles nog eens mee te maken. En een leuk broertje / zusje... Maar zo lastig! En is een tweede kind wel gezond ed? Zijn er hier mensen die ook op wat latere leeftijd kinderen hebben gekregen? En gewoon algemeen; hoe ervaren jullie de verschillen tussen 1/2 kinderen? Meer mensen die twijfelen? Door al mijn twijfels ‘voel’ ik het niet (goed) en ik voel wel de druk van mijn leeftijd...
Alle reacties Link kopieren
Die afweging is heel persoonlijk, die kun je alleen maar zelf maken.
De gemiddelde leeftijd waarop vrouwen bevallen is natuurlijk flink verhoogd de laatste jaren en met 40+ nog een kind krijgen is al lang geen uitzondering meer.

Ik heb geen ervaring als oudere moeder, maar wel met de overgang van 1 naar 2 kinderen.
Waar je met 1 kind nog je handen vrij hebt wanneer je partner ervoor zorgt, kom je met 2 (kleine) kinderen echt nauwelijks nog aan jezelf toe. Ik vond het heel intensief. Een grotere verandering nog dan van 0 naar 1 kind. Ik begrijp er ook niets van dat sommige mensen zeggen dat je die tweede er "zo even bij doet".
Maar blijkbaar is ook dat dus heel persoonlijk :)
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Dat je geen 40 voelt en er niet zo uit ziet doet er niet toe. Je bent het wel.

Dat gezegd hebbende als je een tweede kind wil moet je er gewoon voor gaan.

Toen je huidige kind 2 jaar terug geboren werd was je ook geen jonge moeder meer. Dus ik zie niet in waarom je nu ineens te oud zou zijn. Zoveel verschil maakt 2 jaar toch niet.

En war gezondheid betreft daar hebben ze nou de prenatale teste voor uitgevonden.
Alle reacties Link kopieren
Lees even mee, wel jonger maar sterke twijfel over 1 of 2 kinderen (nu zwanger van 1e). Als er een2e komt dan zal het snel op de 1e zijn ivm chronische aandoening.
Alle reacties Link kopieren
de vraag is word je snel zwanger of gaat het maanden of jaren duren. 2de vraag is wil je een broertje/zusje voor je dochter. Voordeel dochter zal een speelmaatje hebben, nadeel de ruzies eventueel, de gebroken nachten, het zorgen vóór enz. Meestal weet je diep in jouw hart of je nóg een kind wenst. Ik heb zelf 4 kids binnen 5 jaar gekregen. Ik zou het niet over willen doen. Maar ik was 10 jaar jonger, ben nu 43 en moet er niet aandenken om vóór een baby te zorgen. Trouwens ik vind 40 jaar niet oud . Mijn persoonlijke grens is 45
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt alsof ik zelf het topic ben begonnen. Hier dezelfde twijfels. Ben net 39 geworden en heb een dochter van bijna 2. Het lijkt me aan de ene kant geweldig om het nog een keer mee te maken en voelt een tweede kind erbij meer als een compleet gezin, maar aan de andere kant ben ik heel blij met één gezond kind en zie ik op tegen de drukte. 1 kind is al heel ingrijpend in je leven, laat staan 2.
Mijn vriend twijfelt enorm en neigt volgens mij meer naar ‘nee’ en wil er later op terugkomen, maar ja, we worden er niet jonger op. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van mijn 3e, ben net 39.
Alleen zit er bij mij veel meer leeftijdsverschil tussen waardoor de oudste 2 al veel zelfstandiger zijn.
Ik kan dus niet meepraten over 2 snel achter elkaar. (En voor mij is 2 jaar ertussen dus ook snel op elkaar :-D )
Succes met je keuze!
Werd je de vorige keer snel zwanger?
Niet dat dat iets zegt over nu, maar ik ben nu toch echt stukken langer bezig geweest om zwanger te raken, bij de anderen was het meteen raak, nu 2 miskramen gehad en lang geduurd voor het raak was.
Ik juich nog steeds niet heel hard hoor, want ik ben de eerste 12 weken nog niet door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven