Zwanger, co-ouderschap, hechting

09-11-2019 16:00 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger van mijn ex met wie ik een goede lange relatie heb gehad maar we zijn nu al een jaar uit elkaar. Hij wilde het kind niet houden en ik had bewust besloten om dit kind alleen op te voeden.

Toen ik eenmaal 8 weken was (nu 13) is hij terug gekrabbeld in de zin dat hij een rol wil spelen en zijn ouders ook. Ik vind het moeilijk om hem terug in mijn leven te laten zonder hoop te houden dat het nog goed kan komen. Had het hoofdstuk afgesloten en nu icm met hormonen vind in het ingewikkeld.

We kunnen heel goed met elkaar door een deur, samen nu gezellig kletsen over de baby en beslissingen maken. Merk dat bij mij de balans zoekraakt en wil mezelf beschermen. Dus wil graag afspraken maken over hoe we contact houden, hij op de hoogte is maar niet meer in mijn dagelijks leven zoals nu. Maar wil hem ook niet buitensluiten.

Ook zijn stiefmoeder en moeder hebben contact met mij opgenomen en willen graag afspreken. Vind het een lief gebaar maar vind het contact omtrent de baby eigenlijk meer aan hem.

Vind het lastig hoe ik dit moet aanvliegen, durf door de hormonen ook slecht op mn gevoel te vertrouwen.

Maak me ook druk over de hechting omdat ik overal lees dat je vanaf 16 weken contact moet maken en je dan al een band opbouwt. Hij zou het liefst zien dat we elkaar een keer in de twee weken zien, hij mee gaat naar alle afspraken en meedenkt over opvang en dergelijke. Hij woont zelf 2 uur verderop dus ik zal in principe wel de zorg dragen helemaal.
Je bent 13 weken zwanger maar al een jaar uit elkaar?? Goed idee zeg, om zwanger te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem gewoon op de hoogte houden, meenemen met belangrijke afspraken zoals de 20 weken echo, maar niet naar iedere controle bij de verloskundige. Iedere twee weken afspreken lijkt me niet per se nodig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O, en als je geen behoefte hebt aan contact met zijn moeder en stiefmoeder dan zou ik dat gewoon afhouden. Dat contact kan inderdaad via hem lopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ja, misschien is dat inderdaad voldoende.

Vind het moeilijk, verheugde me op het alleenstaande moederschap en had het allemaal bedacht. Wil hem niks ontzeggen, maar lastig om hem hier nu in te moeten betrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar ik zou het vooral praktisch aanvliegen.
Dus geen overleg en inspraak in dagelijkse dingen. Geen inspraak in opvang als jij degene bent die in principe de zorg zal dragen.
Wel overleg over dingen die puur om het kind gaan. Dus als jij daar zin in hebt hem meenemen naar echo, samen nadenken over naam enz.
Ik zou contact met zijn stiefmoeder en zijn moeder wel willen en waarderen, want zij zullen oma’s kunnen zijn van jullie kind.

En vooral ook gewoon eerlijk zijn naar je ex. Ik wil je niet buitensluiten, maar dit vind ik ook niet prettig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
De baby is nog niet eens geboren, waarom moet hij jou elke 2 weken zien?
Wat een idioterie..hoe uit elkaar ben je wanneer je na de relatie regelmatig seks hebt en nu elke 2 weken een afspraakje. Het is uit! Jullie blijven je maar gedragen alsof er nog een liefdesrelatie is incl. seks en/of afspraakjes. Hij kan wel van alles eisen.
Het enige wat julle dienen te regelen is de zorg, opvang en financiën na de geboorte en de administratie die daar bij hoort tenzij jullie besluiten om het toch samen te doen in de vorm van een relatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
09-11-2019 16:05
Je bent 13 weken zwanger maar al een jaar uit elkaar?? Goed idee zeg, om zwanger te worden.
Dat was ook niet mijn ideale plan, maar mijn spiraal bleek achteraf niet goed geplaatst te zijn of verschoven.
Alle reacties Link kopieren
Co-ouderschap is toch niet mogelijk als hij 2 uur verderop woont?

En ik zou me zeker geen zorgen maken over zijn band met een ongeboren kind. Je hoeft hem echt niet regelmatig omgang met je buik te laten hebben.

Mee naar de afspraken mag jij zelf bepalen. Echo's zijn misschien wel leuk voor hem, maar de gewone afspraken lijkt me echt onzin. De privacy om met je verloskundige jouw beleving van de zwangerschap als alleenstaande moeder te bespreken, lijkt me namelijl ook zeer belangrijk. Hoe betrokken hij ook is.
Alle reacties Link kopieren
Je ontzegt hem ook niks, hij zal straks contact hebben met de baby, maar dat betekent niet dat je nu tijdens je zwangerschap al de hele tijd met hem af hoeft te spreken. Ik denk dat dat voor de baby niet nodig is en jij hebt er ook geen behoefte aan, sterker nog, het maakt het moeilijker voor je. Ik zou in dit geval voor mezelf kiezen en het contact wat meer afhouden.

Overigens wordt het niet echt co-ouderschap, toch, als hij zo ver weg woont?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
09-11-2019 16:16
Co-ouderschap is toch niet mogelijk als hij 2 uur verderop woont?

En ik zou me zeker geen zorgen maken over zijn band met een ongeboren kind. Je hoeft hem echt niet regelmatig omgang met je buik te laten hebben.

Mee naar de afspraken mag jij zelf bepalen. Echo's zijn misschien wel leuk voor hem, maar de gewone afspraken lijkt me echt onzin. De privacy om met je verloskundige jouw beleving van de zwangerschap als alleenstaande moeder te bespreken, lijkt me namelijl ook zeer belangrijk. Hoe betrokken hij ook is.
Precies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat hij vroeg weet wat hij kan verwachten qua omgang. Een pasgeboren baby gaat niet logeren bij papa aan de andere kant van het land. Dat wordt heeeeel rustig opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Alle praktische dingen zijn besproken, ik draag alle financiën, regel de opvang en wil tegen tijd dat het kind er is bespreken of hij verantwoordelijkheid kan dragen in de zin van ook één vast moment er zijn.

Hij wil er nu vooral vriendschappelijk zijn, op de hoogte zijn en meedenken. Heb tegen zijn moeder en stiefmoeder gezegd dat alle liefde welkom is, dat ze natuurlijk een rol mogen spelen maar dat dat aan mijn ex is om verder te faciliteren.

Het voelt alsof ik hem en zijn familie buitensluit en wellicht de baby tekort doe?
Ik snap niet hoe je 13 weken zwanger bent van iemand met wie je al een jaar uit elkaar bent.

Of je had dus nog seks met je ex. Zeg dat dan gewoon.

Je kunt nooit echt alleenstaand ouder worden als de vader in kwestie geen eikel of dood is. Dat had je dus best kunnen bedenken. Met een kind zit je voor altijd aan iemand vast. Je hebt hier dus zelf voor gekozen.

Ik vind het lullig om hem en zijn moeders niet te betrekken. Zij worden net zo goed ouder / oma als jij en jouw moeder.
Een rol in het leven van het kind spelen is toch niet hetzelfde als co-ouderschap?
Als hij in eerste instantie niks met het kind te maken wilde hebben, zou ik zeker geen co-ouderschap overwegen als je daar zelf niet achterstaat. En elkaar elke twee weken zien en mee naar elke afspraak ook niet.

Dat gezegd hebbende, het lijkt me wel fijn de vader van je kind in beeld te hebben. En een extra opa en oma is alleen maar fijn voor je kind. Maar ik zou niet weten waarom je nu met ze zou moeten afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Nee, echt co-ouderschap zal het inderdaad niet worden! Heb aangegeven dat als de baby zijn kant op gaat dat het dan zeker is met mij er bij. Meer dat hij in mijn huis een vaste dag of dagen er kan zijn. Als ik naar werk ga, maar wil dat nu nog niet bepalen of afspreken.

Maar dit sterkt mij in mijn gevoel dat ik best wat afstand mag nemen zonder hem iets af te nemen, op dit moment.

En zoals ik zeg zijn beide (stief)opa en oma's mogen met alle liefde contact hebben, op kraamvisite komen maar vind het nu wat heftig om ook nog met hun het contact te onderhouden over een ongeboren kind.
arequipa wijzigde dit bericht op 09-11-2019 16:24
21.11% gewijzigd
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-11-2019 16:19
Ik snap niet hoe je 13 weken zwanger bent van iemand met wie je al een jaar uit elkaar bent.

Of je had dus nog seks met je ex. Zeg dat dan gewoon.
Ja precies. Het lijkt een beetje alsof je het mooier wilt brengen dan het is. Maar hoe jij zwanger wordt en wat ermee doet is jouw zaak natuurlijk.
Arequipa schreef:
09-11-2019 16:22
Nee, echt co-ouderschap zal het inderdaad niet worden! Heb aangegeven dat als de baby zijn kant op gaat dat het dan zeker is met mij er bij. Meer dat hij in mijn huis een vaste dag of dagen er kan zijn. Als ik naar werk ga, maar wil dat nu nog niet bepalen of afspreken.

Maar dit sterkt mij in mijn gevoel dat ik best wat afstand mag nemen zonder hem iets af te nemen, op dit moment.

Mag jij dat wel in je eentje bepalen? Vraag het me af.
Arequipa schreef:
09-11-2019 16:22
Nee, echt co-ouderschap zal het inderdaad niet worden! Heb aangegeven dat als de baby zijn kant op gaat dat het dan zeker is met mij er bij. Meer dat hij in mijn huis een vaste dag of dagen er kan zijn. Als ik naar werk ga, maar wil dat nu nog niet bepalen of afspreken.

Maar dit sterkt mij in mijn gevoel dat ik best wat afstand mag nemen zonder hem iets af te nemen, op dit moment.
Waarom staat het dan wel in je titel?
ls er geen co-ouderschap gaat komen hoef je je ook niet zo druk te maken om eventuele consequenties voor de hechting.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
09-11-2019 16:22
Ja precies. Het lijkt een beetje alsof je het mooier wilt brengen dan het is. Maar hoe jij zwanger wordt en wat ermee doet is jouw zaak natuurlijk.
O neehoor, we hebben op een avond seks gehad toen het inderdaad uit was. Daar ben ik niet heilig in of hoef ik niet achter te houden.
Gaat hij het kind erkennen én gezag aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
09-11-2019 16:19
Ik snap niet hoe je 13 weken zwanger bent van iemand met wie je al een jaar uit elkaar bent.

Of je had dus nog seks met je ex. Zeg dat dan gewoon.
tja, dat doen mensen, die neuken
Alle reacties Link kopieren
wees blij, dat je kind straks en vader heeft
en probeer er samen iets moois van te maken
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
09-11-2019 16:23
Waarom staat het dan wel in je titel?
ls er geen co-ouderschap gaat komen hoef je je ook niet zo druk te maken om eventuele consequenties voor de hechting.
Voor nu zal het dat niet worden omdat dat niet verstandig is met een baby, maar geleidelijk aan is het wel het doel dat het kind een weekend naar hem kan. Maar dat zijn dingen die, naar wat de verloskundige mij meegeeft, pas gaan spelen na 1 jaar na de geboorte of langer afhankelijk hoe de hechting gaat in de tussentijd.
Deurklopper schreef:
09-11-2019 16:25
Gaat hij het kind erkennen én gezag aanvragen?
Dit vroeg ik me ook af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven