Stress over bevalling

02-12-2019 22:40 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben bijna op de helft van mijn zwangerschap, dus ik moet nog wel even. Echter, ik stress m nu al over de onvermijdelijke bevalling aan het eind.
Ik ben echt heel bang voor de pijn.

Het is mijn 2e kindje. Bij de eerste had ik medische indicatie en ben ik in het ziekenhuis bevallen. Echter, dit was vanaf moment 1 een weeenstorm waardoor ik niet wist wat me overkwam. Nooit geen harde buiken of iets van een aankondiging gehad van m'n lichaam. De bevalling heeft ook slechts 3.5 uur geduurd, waarvan 32 min persen. Hiervan heb ik ongeveer drie kwartier pijnstilling gehad tijdens de ontsluitingsfase omdat ik door de pijn in paniek raakte. Na de bevalling was ik ook echt even van de wereld in een grote vage waas (stemming was een beetje van what just happend), en het geluksmoment en besef kwam pas een heel stuk later.

Ik ben bang dat ik misschien met de 2e het ziekenhuis niet haal (medische indicatie niet zeker dit keer door verandering in de richtlijnen; zo niet, dan komt eerst de vk, wat ook tijd kost). Daarnaast is het protocol in het ziekenhuis om een uur te monitoren voordat je überhaupt iets van pijnstilling krijgt. Deze onzekerheid geeft mij zoveel stress omdat ik het bij de eerste op de top van de wee echt niet trok (dus paniek). Maar om nou, indien geen medische indicatie, die auto in te moeten stappen met weeën en al om vervolgens teleurgesteld te worden in het ziekenhuis dat ze misschien wel niks willen geven, daar zit ik ook echt niet op te wachten, ik denk dat ik dan knettergek word..

Herkent iemand dit gevoel? En hoe ging jullie 2e bevalling? En wat zijn jullie ervaringen met een niet medische poliklinische bevalling?

Sorry voor de vele vragen maar zoals de titel al aangeeft stress ik m lichtelijk 😅
Heb je dit met de verloskundige besproken?
En als je poliklinisch wil bevallen kan dat gewoon toch?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik had het wel gezegd maar ze wilde het pas tegen het einde erover hebben. Nu was t nog niet relevant en ik moest niet stressen (opzich heeft ze daar natuurlijk gelijk in, maarja makkelijker gezegd dan gedaan).

Ja poliklinische bevalling kan, maar zoals ik ook aangaf ben ik gewoon bang dat ik daar ga en dan vervolgens nog steeds geen pijnstilling krijgt, omdat de tijd er gewoon niet voor is (ze willen namelijk een uur monitoren) en je hebt reistijd en wachttijd op de vk, en je ligt ook niet binnen een minuut na aankomst op een kamer aan een monitor..
Alle reacties Link kopieren
Misschien is de tens iets? Die kun je ook thuis gebruiken voor pijnstilling. Als je het ziekenhuis dan niet haalt, heb je in ieder geval iets.

Maar weet je, je hebt dit al eens eerder gedaan en hoe erg je toen ook in paniek was, je hebt het wel geflikt. En dat ga je nu weer doen. Met of zonder pijnstilling, thuis of in het ziekenhuis: het komt echt goed.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook bang.
Ben daarom poliklinisch bevallen van de 2e.
Alle reacties Link kopieren
En als je het er wel over wilt hebben, dan is dat gewoon je volste recht: ook als dat niet bij de vk op haar agenda staat. Ze is er voor jou en jij zit hiermee.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch zeggen dat jij het er wel al over wil hebben omdat je er veel last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Werd je ingeleid bij je eerste? Ik heb een weeenstorm gehad bij de inleiding. Werd ik ook wat paniekerig van omdat ik geen rustmomentje had om mezelf te herpakken. Toen het infuus wat lager werd gezet, kwam die rust wel tussendoor, en trok ik het allemaal hartstikke goed. Ik heb uiteindelijk een prima bevalling gehad.
Hoe groot is de kans dat je weer in een weeenstorm terecht komt?

Jammer dat de vk wat luchtig reageerde, ik zou het nogmaals aankaarten. Want het zit je echt dwars.
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 22:49
En als je het er wel over wilt hebben, dan is dat gewoon je volste recht: ook als dat niet bij de vk op haar agenda staat. Ze is er voor jou en jij zit hiermee.
Dit. Maak een extra afspraak en bedenk samen een aanpak waar je je goed bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
-Janna- schreef:
02-12-2019 22:49
Ik zou toch zeggen dat jij het er wel al over wil hebben omdat je er veel last van hebt.
Dit. Het is jouw kind, jouw lijf. Al krijg je honderd reacties dat jij je niet druk moet maken, je maakt je wel druk. En je hebt zo weinig aan willekeurige reacties van mensen die schrijven dat hun bevallingsplan tot op de komma nauwkeurig is uitgevoerd als je niet weet of ze in dezelfde streek zitten (ik denk hierbij aan mensen die fijn naar een kraamhotel kunnen gaan terwijl jij bent aangewezen op een of ander streekziekenhuis waar je buiten kantooruren gewoon dikke pech hebt). De verloskundige weet wel hoe het gaat in jouw regio dus ik zou het toch bespreken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het denk ik nogmaals proberen te bespreken ookal is het nog vroeg. Miss wat duidelijker aangeven dat ik er best mee zit..

Ik had geen inleiding nee, was puur natuur. Helaas het infuus wat later was dus geen optie. En omdat de vk vertelde dat de 2e meestal wel sneller gaat, vrees ik dat er wel een reële kans is dat ik weer een weeenstorm krijg..
Ik weet dus ook niet hoe het is om even 'rust' tussen de weeën door te hebben, dus wellicht kwam de paniek inderdaad ook gedeeltelijk daar vandaan.
Voor ik het wist zat ik in die volgende piek die ik niet trok.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een cursus zwangerschapsyoga iets? Mijn eerste bevalling duurde 4 uur, de tweede krap 45 min. In 40 min volledig ontsluiten, dat zijn echt giftige weeën. Maar ze waren te doen omdat ik mn hoofd koel wist te houden. En dat is dankzij jarenlange yoga ervaring. Hoeveel pijn ook, door blijven ademen en ontspannen. Dit train je echt tijdns zo’n cursus, dus allicht kan dat je helpen.

Ik zou het ook nog eens bij je vk aankaarten. Vriendin van me had een traumatische eerste bevalling en die werd heel goed begeleid bij haar tweede. Volgens mij juist expres ingeleid zodat het allemaal wat voorspelbaarder werd. Zoiets kun je nu al wel bespreekbaar maken, al is t nog ver weg. De kennis dat die mogelijkheid er is kan al rust bieden.

Succes en probeer ook te genieten van de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad nog een keer bij je verloskundige aankaarten. Geef aan dat het idee al voor paniek zorgt, dan moet ze daar echt wel iets mee.

Ik ken ook iemand met een naar gevoel over haar eerste bevalling en zij heeft dit juist verwerkt (therapie, emdr) tijdens de zwangerschap van de tweede. Zij heeft uiteindelijk ook een doula gevraagd en kijkt ontzettend positief terug op de tweede bevalling.

Bij mij ging de tweede bevalling een stuk sneller dan de eerste. Eigenlijk allebei volgens het boekje en ik mag echt niet klagen, maar ik vond de tweede bevalling ook echt wel heftiger. Die ging zo snel dat het me echt overviel en daar heb ik emotioneel/mentaal veel meer van bij moeten komen.

Zou een kraamhotel nog iets voor je zijn? Daar mag je (hier althans) sneller naar toe dan naar het ziekenhuis en dan ben je vast in de buurt. Als het heel snel lijkt te gaan, kan de verloskundige je dan niet gewoon telefonisch alvast naar het ziekenhuis sturen en jullie daar treffen? Scheelt weer op de verloskundige wachten.
Volgens mij heb je altijd recht op pijnstilling toch? Tenminste als de situatie het toe laat en het goed gaat met de baby. Ik zou het gewoon duidelijk bespreken wat je wil.

Maar stel, dat in het ergste geval je geen pijnstilling kan krijgen. Het duurt maar even en je hebt het eerder overleefd.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
02-12-2019 23:06
Volgens mij heb je altijd recht op pijnstilling toch? Tenminste als de situatie het toe laat en het goed gaat met de baby. Ik zou het gewoon duidelijk bespreken wat je wil.

Maar stel, dat in het ergste geval je geen pijnstilling kan krijgen. Het duurt maar even en je hebt het eerder overleefd.
Tot 8 cm, bij ons ziekenhuis krijg je hem daarna niet meer.

Edit: ruggenprik dus, maar nog wel andere opties.
Hallo?!
Ik heb precies hetzelfde gehad met m'n eerste bevalling. Ik kreeg ineens heel erg rugpijn (had alleen rugweeën). Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen bleek ik al 10cm ontsluiting te hebben, dus ik mocht direct door (verloskundige was toevallig al in het ziekenhuis en hoorde via de telefoon dat het echt niet goed met me ging). Ik had geen idee wat me overkwam, pijnstilling was niet meer mogelijk en ik ging kapot van de pijn. Binnen 40 min was m'n dochter er al. Daarna ook nog dagen last van naweeën. Ik was dan ook bang voor m'n tweede bevalling. Toen ik bij de tweede weer zo'n rugpijn kreeg, heb ik direct de verloskundige gebeld. Deze zit bij mij nagenoeg om de hoek en ik kon direct terecht. Ik had nog maar 1 cm ontsluiting, maar mijn verloskundige weet dat dat bij mij heel snel gaat, dus heeft ze het ziekenhuis gebeld. Het ziekenhuis laat eigenlijk geen vrouwen komen die nog maar zo weinig ontsluiting hebben, dus mijn verloskundige heeft gezegd dat ik al op 4 cm zat. Een half uur later in het ziekenhuis zat ik al op 4 cm. Ik wilde graag een badbevalling, maar na 5 min in dat bad was ik er al klaar mee, dat ging hem niet worden. Toen gevraagd om pijnstilling, en ineens werd er tegen mij gezegd dat dit niet mogelijk was in dit ziekenhuis. Pardon, wat? Dit hadden we niet afgesproken. Het is echt wel mogelijk in dat ziekenhuis als er personen aanwezig zijn die dit kunnen doen, maar ze wilden niet eens de moeite doen om te kijken of er iemand beschikbaar was. En toen raakte ik weer volledig in paniek. Het enige at ik kon krijgen was lachgas, en daar reageert mijn lichaam totaal niet op, dus ik heb het weer zonder moeten doen. Zodoende was mijn 2e bevalling nog erger dan de eerste. Maak dus goede afspraken met je verloskundige en trek aan de bel zodra je iets voelt. Overigens hoef je geen medische indicatie te hebben om naar het ziekenhuis te gaan. Als jouw verloskundige vindt dat het tijd is om te gaan, dan zou je daar gewoon terecht moeten kunnen zonder gedoe.
Jinxie schreef:
02-12-2019 23:01
Ik ga het denk ik nogmaals proberen te bespreken ookal is het nog vroeg. Miss wat duidelijker aangeven dat ik er best mee zit..

Ik had geen inleiding nee, was puur natuur. Helaas het infuus wat later was dus geen optie. En omdat de vk vertelde dat de 2e meestal wel sneller gaat, vrees ik dat er wel een reële kans is dat ik weer een weeenstorm krijg..
Ik weet dus ook niet hoe het is om even 'rust' tussen de weeën door te hebben, dus wellicht kwam de paniek inderdaad ook gedeeltelijk daar vandaan.
Voor ik het wist zat ik in die volgende piek die ik niet trok.
Volgens mij is dit zo'n enorme fabel. Bij elke vrouw in mijn familie was het precies andersom. Nu zat er bij mij maar een uurtje verschil tussen, maar toch.
_Doortje_ schreef:
02-12-2019 23:11
Tot 8 cm, bij ons ziekenhuis krijg je hem daarna niet meer.

Edit: ruggenprik dus, maar nog wel andere opties.
Bij ons ziekenhuis is het tot 6 cm en je moet verplicht eerst een half uur aan de ECG. Bij 8 cm is de kans heel klein dat je überhaupt nog iets krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel heel goed. Ik had na een 1e horror bevalling ook enorme angst voor de pijn, en de angst dat ik misschien "te laat" zou zijn voor een ruggenprik. Daarom ben ik vanaf week 36 onder controle gegaan bij de VK in het ziekenhuis ipv de gewone VK praktijk in de buurt. Dit was zo enorm fijn!
Mijn 1e gesprek met een VK vroeg ze wat mijn angsten waren, ik uitgelegd dat ik misschien nog niet mocht komen omdat het niet was begonnen, of dat ik dan te laat zou komen voor de ruggenprik. Ze heeft toen direct gezegd dat bij de eerste beste wee ik direct mag komen en ze dan direct ook de anesthesist zou bellen voor de ruggenprik. Ik zou gewoon je angsten bespreken, en gezien je eerdere bevalling, heb je al veel ervaring en moeten ze je wel serieus nemen. Bij de 3e stond inleiden zelfs even op het programma. Protocol is: vliezen bregen, wee opwekkers en dan pas ruggenprik. Ik zei: nee eerst ruggenprik en dan maar de rest. En dat was opzich ook goed. Maar je moet gewoon goed weten wat je wilt en wat de opties zijn. Als jij met de 1e wee naar het ziekenhuis wilt, gewoon doen, en dan direct zeggen dat de anesthesist maar klaar moet staan voor de verdoving. Ook vragen wat het protocol is als de anesthesist in een spoed operatie zit, bij ons ziekenhuis zijn ze "verplicht" om binnen een uur ruggenprik erin te hebben als er om gevraagd is, dus dan bellen ze er iemand bij. Je kan ook je vragen bij verschillende ziekenhuizen in de buurt stellen en op basis van de antwoorden bedenken waar je wilt bevallen, waar je je het fijnste voelt.

Vergeet niet, het is jou lichaam, jij bent baas, en je moet duidelijk aangeven wat je wilt! Succes, het komt zeker goed! (dooddoenner, maar is wel zo)
nina210 schreef:
02-12-2019 23:02
Misschien is een cursus zwangerschapsyoga iets? Mijn eerste bevalling duurde 4 uur, de tweede krap 45 min. In 40 min volledig ontsluiten, dat zijn echt giftige weeën. Maar ze waren te doen omdat ik mn hoofd koel wist te houden. En dat is dankzij jarenlange yoga ervaring. Hoeveel pijn ook, door blijven ademen en ontspannen. Dit train je echt tijdns zo’n cursus, dus allicht kan dat je helpen.
Of je had gewoon mazzel, en TO niet.
To, ik ben vanaf m'n bevalling al ongeveer me aan het afvragen hoe dat met een tweede zou gaan, dus ik vind het wel meevallen met dat vroege ;-)

Overigens ging mijn bevalling te snel voor pijnstilling, en kijk ik er positief op terug, dus dat kan ook (puur geluk). Die paniek lijkt me eigenlijk nog erger dan de pijn, dus het is belangrijk dat je dit soort angsten goed kan bespreken!
Alle reacties Link kopieren
Jinxie schreef:
02-12-2019 23:01
Ik ga het denk ik nogmaals proberen te bespreken ookal is het nog vroeg. Miss wat duidelijker aangeven dat ik er best mee zit.

Oh wat ben je voorzichtig :hug: ! Je gaat het niet 'denk ik' en 'misschien wat duidelijker' aangeven dat je er 'best' mee zit. Kom vrouw, kom voor jezelf op en zeg waar het op staat, jij moet immers die bevalling door en een beetje vertrouwen daarin kunnen hebben zou wel fijn zijn. Dus hup, maak die afspraak en geef duidelijk aan dat jij hier last van hebt, er erg mee zit en houvast nodig hebt om er vertrouwen in te kunnen hebben. Dat je het nodig hebt om dat nú te bespreken en helder te hebben. Hup, je kunt het.
Alle reacties Link kopieren
Vertel over je angst aan de verloskundige en vraag om een primaire epiduraal. Dan ga je vooraf al naar de gynaecoloog en krijg je hem meteen als de bevalling is begonnen. Dan is die spanning uit de lucht. Je bevalling wordt dan wel medisch.

Ook kan de verloskundige misschien nog bijstaan en je doorverwijzen voor je 'trauma'/nare bevallingservaring.

Wellicht dat je er dan tegen je bevalling met wat meer vertrouwen naar toe kijkt, maar zo niet heb je de ruggenprik klaarliggen.
Rhododendron schreef:
03-12-2019 08:39
Of je had gewoon mazzel, en TO niet.
Precies. Ik heb niet zo'n cursus gedaan, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat dat niets had uitgemaakt. Ik had rugweeën en die waren zo heftig dat ik ze niet eens meer voelde opkomen of gaan. Ik had zo'n enorme constante pijn dat de verloskundige mij moest vertellen of ik een wee had of niet zodat ik kon persen. Ik kon op een gegeven moment gewoon niet meer ademen. Er zat voor mij gewoon nergens even een kleine adempauze. Ik vind het echt knap als je op zo'n moment nog rustig kunt blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven