Niet onbezorgd zwanger

21-05-2020 12:20 459 berichten
Beste Viva-leden,

Vroeger schreef ik ook met een groepje, van vrouwen met meerdere miskramen. Zij zijn uiteindelijk ongeveer allemaal zwanger geworden, en ik had het een beetje opgegeven.

Ik ben nu weer zwanger, na ruim twee jaar niet zwanger te zijn geworden en drie maanden geleden een prille miskraam.

Het is nu ook nog erg pril (pas drie of vier dagen overtijd), en ik probeer er relaxed in te staan. Het is nog zo pril, en al zo vaak misgegaan.

Alleen lukt dat dus niet zo goed. Elke keer dat ik naar de wc ga bonkt m’n hart m’n keel uit. Ik zou zó graag willen dat het nu weer een keer goed ging.

Zijn er dames die ook niet onbezorgd zwanger zijn -om uiteenlopende redenen- en mee zouden willen schrijven. Nu is spannend omdat het elk moment mis kan gaan, maar ook bij de termijnecho, de combinatietest, de nipt enz. Momenten waarop ik ook al vaker slecht nieuws heb gekregen.

Er is bij mij geen oorzaak gevonden (is ook geen onderzoek naar gedaan omdat het ziekenhuis dacht dat daar niks uit zou komen), waarschijnlijk is het leeftijd. Ik heb wel al twee kinderen, waarmee ik me eigenlijk met al m’n angsten in een luxepositie bevind.

Zijn er collega-moeders (zwanger vanaf dag 1 ben je volgens mij al moeder 🙂) die de zorgen willen delen en elkaar willen steunen? Je bent welkom onder alle omstandigheden, ook als je nog zwanger moet worden en daar zorgen over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
28-06-2020 16:19
Dank voor de lieve reacties!

Zonneoog, hoe gaat het met jou? Lukt het goed om rustig en positief te blijven zo tegen het einde? Hoe lang moet je nog? Week of tien?
Goed eigenlijk wel. Ik ben 29 augustus uitgerekend, dus inderdaad nog een week of 10 :biggrin:

Ik heb ook weinig tijd om me onrustig te voelen. Ben nog steeds aan het werk en dat vreet veel energie. Ik moet nog 16 dagen tot mijn verlof en ik ben wel aan het aftellen. Dan zal ik wel vaker gaan denken. Moet eind juli naar het ziekenhuis voor de maatschappelijke werker want dan zal ik de hulp wel nodig moeten hebben.
Maar zoals nu gaat het goed.

En met jou? Kun je wat afleiding vinden?
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Ja het gaat. Heb het heel druk op m’n werk, maar over een week vakantie.

En ik ben ongelofelijk moe. Echt een vermoeidheid die me om de oren slaat. Zie er ook heel vermoeid uit. Ben wel blij met over een week vakantie, dan kan ik me lekker even verstoppen :biggrin:

Heb jij niet wekelijks gesprekken? Niet nodig?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 10 juni op gesprek geweest in het ziekenhuis bij de maatschappelijke werker. Heel lief mens en ik had niet het idee dat ze mij veroordeelde. Mooi gesprek gehad. Ik kon mijn angsten delen en dat pikte ze heel goed op.
Haar diagnose is dat ik nuchter in het leven sta en dat ik zo goed en kwaad als het ging mijn trauma heb verwerkt tot zover. Ik mag haar altijd bellen, mailen en dan komt ze ook nog thuis. Ze gaf mij ook nog het compliment dat ik mijn zoon een plek heb gegeven in mijn leven en dat ik hem niet heb weggestopt. Alsof hij nooit heeft bestaan. Zij heeft veel ervaring met verlies van een kind en ze ziet vaker dat ouders of moeders ontkennen dat ze een overleden kindje hebben.
Toen ze dat zei brak ik. Hoe kun je dat wegstoppen? Of ontkennen.

Maar goed, eind juli heb ik nog een afspraak met haar om te kijken hoe het met mijn angsten gaat. En dat is goed want dan zal ik wel angstiger zijn.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef met je mee Verrassingswolkje. Wat fijn dat het alweer zo snel raak was, maar wat is het nog pril en dus zo spannend!
Ik vind dat de natuur het slecht geregeld heeft... Zwanger worden van een eicel die niet goed is, ik vind het écht een slechte uitvinding. Heb net als jij al een paar miskramen gehad en ook 1 ernstig gehandicapt kindje waarvan we de zwangerschap hebben laten afbreken met 18 weken, gelukkig ook een prachtige gezonde zoon inmiddels. Maar ik vind al die zwangerschappen die tot niets leiden zo zwaar! En ze maken elke nieuwe zwangerschap zo beladen. Toch elke keer blij en toch weer hoopvol, bijna tegen beter weten in voor mezelf zo voelt het inmiddels... Vind mezelf dan ook heel 'dom', laatste zwangerschap zelfs met 5 weken al over namen na gaan denken... En toch weer mis.
As we speak ben ik mn miskraam aan het afronden, ik hoop dat het snel weer raak is hierna.
Ik blijf met je meelezen, ik word altijd heel gelukkig en hoopvol van positieve ervaringen dus ik duim ook voor jou!

Zonneoog ook voor jou sterkte, gruwelijk wat je hebt meegemaakt, ieders grootste angst die bewaarheid wordt. Knap hoe je je houdt, en fijn dat de controles nu zoveel beter gaan!
Zonneoog, fijn dat het naar omstandigheden zo goed gaat. Je overleden kind wegstoppen klinkt inderdaad vreselijk. Maar misschien is het voor sommige mensen ook te ‘groot’ om het te kunnen bevatten en bespreken.
Gaat het met je gezondheid goed verder?

Mieremuis, wat erg dat je nu een miskraam doormaakt (afgerond hebt inmiddels?). Het is inderdaad zo wreed zo’n zwangerschap die niet goed zit. Wel alle symptomen, en dat het dan uitdraait op niks of zelfs echte ellende.

Verder ook herkenbaar, ik heb ook al een naam, terwijl het bij mij veel vaker mis gegaan is dan goed. Belachelijk vind ik mezelf dan.

Ik voel al van alles, misselijk, buikpijn op verschillende plekken, rugpijn aan één kant... Zucht. Waarvoor doe ik het eigenlijk allemaal?
Alle reacties Link kopieren
Voor een gezond kindje, als dat eenmaal mag lukken ben je alle narigheid vergeten... Tenminste dat maakte voor mij alles goed.

Heb je al een afspraak voor een eerste echo? Of zo lang mogelijk uitstellen....?

Miskraam is hopelijk achter de rug maar de gyn wilde (nog) geen echo maken, heb nog een beetje krampen en wat oud bloed. Dus ik weet het niet, ze bellen volgende week nog een keer hoe het gaat.

1 Ding wat dan wel weer prettig is; ik ga eindelijk weer eens een afspraak bij de kapper maken om te laten verven! Sinds de corona kon dat niet en toen zwanger, heb echt een puin kapsel :P kan ik het eindelijk laten fixen.
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
30-06-2020 19:48
Zonneoog, fijn dat het naar omstandigheden zo goed gaat. Je overleden kind wegstoppen klinkt inderdaad vreselijk. Maar misschien is het voor sommige mensen ook te ‘groot’ om het te kunnen bevatten en bespreken.
Gaat het met je gezondheid goed verder?

Mieremuis, wat erg dat je nu een miskraam doormaakt (afgerond hebt inmiddels?). Het is inderdaad zo wreed zo’n zwangerschap die niet goed zit. Wel alle symptomen, en dat het dan uitdraait op niks of zelfs echte ellende.

Verder ook herkenbaar, ik heb ook al een naam, terwijl het bij mij veel vaker mis gegaan is dan goed. Belachelijk vind ik mezelf dan.

Ik voel al van alles, misselijk, buikpijn op verschillende plekken, rugpijn aan één kant... Zucht. Waarvoor doe ik het eigenlijk allemaal?
Hoe gaat het nu met je verrassingswolkje?
Jessica249 schreef:
10-07-2020 15:26
Hoe gaat het nu met je verrassingswolkje?
Het gaat. Ben flink misselijk geweest twee dagen, maar vandaag gaat het ineens weer veel beter. Ik maak me dus meteen weer zorgen...

En hoe gaat het met jou? En met je baby? Nog steeds lekker aan het plakken :-]

En hoe gaat het met de andere dames?
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
10-07-2020 17:45
Het gaat. Ben flink misselijk geweest twee dagen, maar vandaag gaat het ineens weer veel beter. Ik maak me dus meteen weer zorgen...

En hoe gaat het met jou? En met je baby? Nog steeds lekker aan het plakken :-]

En hoe gaat het met de andere dames?
Owh, ja dat kan ik me voorstellen. Ik had dat ook allemaal in het begin. Ik hoop dat het goed mag gaan! :hug:

Met ons gaat het goed. De baby groeit goed gelukkig, ik heb alleen het idee dat ik niet “genoeg” voeding heb wat hem verzadigd zeg maar. Maar op het consultatiebureau zeggen ze gewoon dat ik wel genoeg voeding heb omdat hij over de 300 gram per week aankomt. Maar hij lijkt toch wel hongerig..
Jessica, mijn baby’s wilden in het begin haast de hele dag aan de borst. En iedereen zei maar dat ze minimaal om de twee/drie uur moesten drinken. Dat heeft echt de borstvoeding bij de eerste verpest. Zij wilden allebei bijna de hele dag. Soms was dat om het uur, soms elke 20 minuten een paar slokjes. Bij de tweede ben ik daarin meegegaan gelukkig. Later begreep ik dat dat ook een ‘normale variant’ was.

Kan het zoiets zijn bij jouw baby?
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
10-07-2020 19:33
Jessica, mijn baby’s wilden in het begin haast de hele dag aan de borst. En iedereen zei maar dat ze minimaal om de twee/drie uur moesten drinken. Dat heeft echt de borstvoeding bij de eerste verpest. Zij wilden allebei bijna de hele dag. Soms was dat om het uur, soms elke 20 minuten een paar slokjes. Bij de tweede ben ik daarin meegegaan gelukkig. Later begreep ik dat dat ook een ‘normale variant’ was.

Kan het zoiets zijn bij jouw baby?

Ja dat wilt mijne ook inderdaad! En ze zeggen allemaal wat anders.. de een zegt inderdaad dat ik het moet rekken tot de 3 uur maar dat is vaak echt niet te doen hoor! En aangezien het m’n eerste is ben je dan ook wat “onzeker” over de borstvoeding. Maargoed, we zien wel hoe het verder loopt.
Alle reacties Link kopieren
Jessica249 schreef:
11-07-2020 14:56
Ja dat wilt mijne ook inderdaad! En ze zeggen allemaal wat anders.. de een zegt inderdaad dat ik het moet rekken tot de 3 uur maar dat is vaak echt niet te doen hoor! En de ander zegt op vraag voeden. Maar je moet minimaal 7 voedingen per dag. Aangezien het m’n eerste is ben je dan ook wat “onzeker” over de borstvoeding. Maargoed, we zien wel hoe het verder loopt.
Hier de eerste echo gehad, en die was goed. Kloppend hartje 🙂

De eerste hobbel is genomen, maar er volgen er nog veel meer (hopelijk).

Jessica, ben je de hele dag in touw met de baby? Ik weet nog dat ik maanden echt alleen maar bezig was met baby en voeden. Nergens tijd voor. Ging ik om 3:30 in de nacht een aflevering van m’n serie kijken, dat was het eerste moment dat ik even tijd had 😂

Mieremuis, Zonneoog, hoe is het met jullie?
Alle reacties Link kopieren
Super goed om te horen Verrassingswolkje! Het is nog pril en heel erg spannend maar wat zou het mooi zijn als dit vruchtje uitgroeit tot een pracht baby!
Was de echo verder mooi qua beelden?


Met mij gaat het wel OK, ik zit nog steeds in de nasleep van de miskraam/missed abortion die ik gehad heb, nu 3 weken geleden de behandeling gehad, ik houd krampen, dus morgen krijg ik (eindelijk!) een echo om te kijken of alles weg is. Geen bloedverlies meer maar ik wil het toch wel zeker weten.

Jessica, gewoon aanleggen zou ik zeggen, je baby vraagt wat hij nodig heeft.
Tenzij het alleen zuigbehoefte is, dan zou ik een speentje geven (kwam ik bij onze zoon achter na een tijdje, die bleef zuigen maar toch heel onrustig, die zat gewoon helemaal vol en wilde alleen wat in z'n mond hebben :P
Wat vervelend Mieremuis, dat je nog krampen hebt. Hebben ze al gezegd dat dat normaal is? Ik heb geen cytotec gehad, maar wel curettage en miskramen, en pas bij de volgende menstruatie was alles echt weer schoon. Hoop dat je in ieder geval snel van die krampen af bent!
Alle reacties Link kopieren
Och mieremuis wat een ellende! Hoop dat het gauw verbeterd voor jou!

En verrassingswolkje wat fijn om te horen dat je een goede echo hebt gehad! Ik hoop dat deze zwangerschap jou een prachtige baby gunt!

Hier gaat het goed! Vandaag mijn laatste avonddienst gehad en nu met verlof. Volgende week weer een groeiecho en controle. De kleine zit keurig op de lijn van groeien en ik voel hem goed trappen. Nu kan ik er nog van genieten. Wordt tegen het einde wel anders maar voor nu gaat het goed en daar geniet ik van.

Kunnen jullie nog een beetje afleiding vinden?
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
O Zonneoog, wat lekker dat je verlof hebt! En zo te lezen verloopt de zwangerschap voorspoedig. Gelukkig dat het je lukt te genieten. Is er een kans dat je dit gevoel tot het einde toe vast weet te houden? Of is het trauma daar toch te groot voor?

Hier heb ik het noodgedwongen toch al aan een aantal mensen verteld. Ik wilde het echt niet, maar ben zo misselijk dat ik er niet meer onderuit kwam. Directe collega, wat familieleden...
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
15-07-2020 00:20
O Zonneoog, wat lekker dat je verlof hebt! En zo te lezen verloopt de zwangerschap voorspoedig. Gelukkig dat het je lukt te genieten. Is er een kans dat je dit gevoel tot het einde toe vast weet te houden? Of is het trauma daar toch te groot voor?

Hier heb ik het noodgedwongen toch al aan een aantal mensen verteld. Ik wilde het echt niet, maar ben zo misselijk dat ik er niet meer onderuit kwam. Directe collega, wat familieleden...

Ik ga ervan uit dat ik tegen de tijd dat ik moet bevallen dat ik angstiger wordt. Ik denk zelf dat als mijn kleine kerel in mijn armen ligt dat ik dan wat geruster word. Dan ligt ie in mijn armen en mijn man is bij mij.. en dat had ik eerst niet. En 30 juli heb ik weer een gesprek met de maatschappelijke werker van het ziekenhuis en dan kan ik als ik die heb mijn zorgen uiten. Heb wel het gevoel dat ze echt naar mij luistert dus dat geeft ook op een of andere manier rust. Wel al gesprek met de verpleegkundige gehad voor de bevalling en ik heb met haar afgesproken dat ik het allemaal gewoon op mij af laat komen. Is voor mij veel beter anders ga ik er teveel op focussen.

Goed van je dat je het al een paar mensen hebt vertelt. Ik snap ook dat je dat liever even niet wilde maar nu kunnen ze wel rekening met jou houden. En het is niet verkeerd hè? Ik vind het juist getuigen van veel moed. Je bent een sterke vrouw. En je doet het goed.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Ha, ik schiet bijna vol bij je laatste regels. Voel me zo belabberd.

Het lijkt me ook, dat je echt gerust bent als je mannetje eenmaal in je armen ligt. Heerlijk als het zover is :heart: Nog even doorzetten meid!
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
16-07-2020 13:59
Ha, ik schiet bijna vol bij je laatste regels. Voel me zo belabberd.

Het lijkt me ook, dat je echt gerust bent als je mannetje eenmaal in je armen ligt. Heerlijk als het zover is :heart: Nog even doorzetten meid!
Door alle tegenslagen die jij hebt moeten verduren, ga jij gewoon door. Je staat op en gaat werken. En ook al voel jij je belabberd, je gaat door.
Jij bent gewoon sterk. Ik hoop zo voor jou dat deze zwangerschap goed gaat! En ik meen wat zei: je doet het goed. Wees lief voor jezelf en zorg goed voor jezelf.

Ja ik ben er bijna. Dit weekend gaan mijn man en ik nog even een weekendje weg. Nog even saampjes. Dan heeft mijn man straks ook vakantie en dan begint het aftellen.
Spannend!
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
14-07-2020 11:26
Hier de eerste echo gehad, en die was goed. Kloppend hartje 🙂

De eerste hobbel is genomen, maar er volgen er nog veel meer (hopelijk).

Jessica, ben je de hele dag in touw met de baby? Ik weet nog dat ik maanden echt alleen maar bezig was met baby en voeden. Nergens tijd voor. Ging ik om 3:30 in de nacht een aflevering van m’n serie kijken, dat was het eerste moment dat ik even tijd had 😂

Mieremuis, Zonneoog, hoe is het met jullie?
Ooh wat fijn dat je zo’n goeie echo hebt gehad! Ik hoop echt dat het goed mag gaan!

Haha ja dat heb ik dus ook.. ik kan me ‘s nachts als de baby eindelijk slaapt me gaan verzorgen en heb ik wat tijd voor mezelf. Borstvoeding vind ik een hele mooie ervaring, maar toch ook wel zwaar gezien hij echt vaak komt voor te drinken. En vaak ben je daar al een uur mee bezig haha. Achja we weten waar we het voor doen.
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje hoe is het met je?
En met derest van de dames?
Het gaat hier wel. Het blijft gewoon heel erg spannend. Soms stiekem dromen van een baby straks, terwijl ik dat ook tegen probeer te houden want er kan nog van alles gebeuren.

Sinds een paar dagen is de misselijkheid erg afgenomen (het was héél erg, ik kon niet eens meer werken). Het is er nog wel, en ik loop nog steeds als een oud vrouwtje, maar het is toch echt veel minder. Ook de extreme vermoeidheid is veel beter. Terwijl ik nog maar tien weken ben. Daar word ik dus ook weer erg onzeker van.

Woensdag nipt, en donderdag termijnecho. M’n hart bonkt in m’n keel als ik daaraan denk.

Jessica, hoe gaat het met jou en de baby? Nog steeds hele dagen tegen je aan geplakt? 🙂

Zonneoog, hoe gaat het met jou? Het is nu echt aftellen toch? Nog kunnen genieten van je weekendje weg?

Mieremuis, was je helemaal schoon? Zijn de krampen uiteindelijk wel helemaal verdwenen (het duurde zo lang!). Lukt het om weer met frisse moed opnieuw te beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
03-08-2020 18:44
Het gaat hier wel. Het blijft gewoon heel erg spannend. Soms stiekem dromen van een baby straks, terwijl ik dat ook tegen probeer te houden want er kan nog van alles gebeuren.

Sinds een paar dagen is de misselijkheid erg afgenomen (het was héél erg, ik kon niet eens meer werken). Het is er nog wel, en ik loop nog steeds als een oud vrouwtje, maar het is toch echt veel minder. Ook de extreme vermoeidheid is veel beter. Terwijl ik nog maar tien weken ben. Daar word ik dus ook weer erg onzeker van.

Woensdag nipt, en donderdag termijnecho. M’n hart bonkt in m’n keel als ik daaraan denk.

Jessica, hoe gaat het met jou en de baby? Nog steeds hele dagen tegen je aan geplakt? 🙂

Zonneoog, hoe gaat het met jou? Het is nu echt aftellen toch? Nog kunnen genieten van je weekendje weg?

Mieremuis, was je helemaal schoon? Zijn de krampen uiteindelijk wel helemaal verdwenen (het duurde zo lang!). Lukt het om weer met frisse moed opnieuw te beginnen?
Toen ik de NIPT ging doen was ik stront zenuwachtig. Kon meteen terecht maar oh wat was het spannend! Man en ik hadden alletwee al bedacht dat als het niet goed zou zijn dat we het dan zouden weghalen. Wat was ik blij dat alles goed was. Zelfs de Nevenbevindingen waren goed. Heb toen wel even zitten huilen.

Verder gaat het goed hier. Weekendje weg was heerlijk. Lekker bij het strand en gewoon genieten van elkaar. Kleine is nu ook al wat ingedaald. Maagzuur wordt nu gelukkig wat minder. Door de warmte zwel ik nu wel op als een ballon maar dat is normaal. Heb hele dikke enkels en voeten maar het doet geen zeer. Slapen gaat ook als een tierelier. Hoor eigenlijk slapeloze nachten te hebben maar daar is geen sprake van :proud:
Dus eigenlijk mag ik niet klagen. Top zwangerschap.

Morgen laatste echo. Dan ben ik 36 weken en dan is het niet meer betrouwbaar. Jammer genoeg mag mijn man nog steeds niet mee. En daarna nog een gesprek met de maatschappelijke werker. Ben nu nog steeds rustig maar wordt straks wel anders.

Hoe gaat het met de rest?
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
03-08-2020 18:44
Het gaat hier wel. Het blijft gewoon heel erg spannend. Soms stiekem dromen van een baby straks, terwijl ik dat ook tegen probeer te houden want er kan nog van alles gebeuren.

Sinds een paar dagen is de misselijkheid erg afgenomen (het was héél erg, ik kon niet eens meer werken). Het is er nog wel, en ik loop nog steeds als een oud vrouwtje, maar het is toch echt veel minder. Ook de extreme vermoeidheid is veel beter. Terwijl ik nog maar tien weken ben. Daar word ik dus ook weer erg onzeker van.

Woensdag nipt, en donderdag termijnecho. M’n hart bonkt in m’n keel als ik daaraan denk.

Jessica, hoe gaat het met jou en de baby? Nog steeds hele dagen tegen je aan geplakt? 🙂

Zonneoog, hoe gaat het met jou? Het is nu echt aftellen toch? Nog kunnen genieten van je weekendje weg?

Mieremuis, was je helemaal schoon? Zijn de krampen uiteindelijk wel helemaal verdwenen (het duurde zo lang!). Lukt het om weer met frisse moed opnieuw te beginnen?


Aah ja dat geloof ik. Het blijft altijd spannend vond ik dan. Totdat ik de kleine voelde bewegen toen ging dat bij mij pas een beetje zakken.
Ik duim voor je ben echt benieuwd :hug:

Ik ben sinds 2 weken gaan afbouwen dus borstvoeding en flesvoeding gecombineerd. M’n zoontje kwam nu in de nacht ook zo vaak. Zeker om de 2 uur en een voeding duurt al een uur. Dit heb ik een paar dagen aangekeken maar dat is niet vol te houden. Dus het is goed zo. Hij heeft 8 weken volledige borstvoeding gehad en dat vind ik al een hele prestatie. Daarbij ben ik ook gaan afbouwen omdat ze op het consultatiebureau zeiden dat het afbouwen de nodige weken kan duren en ik binnenkort ook weer moet werken (helaas) moet er nog niet aan denken!! En aangezien ik in de thuiszorg werk is kolven ook lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven