Kraamhulp 3 uur per dag, wat mag je verwachten?

23-05-2020 09:37 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor 3 uur per dag kraamhulp, wat mag ik daarvoor verwachten? De organisatie is er nogal vaag over, wat ik heb begrepen; de controles voor baby en kind. Maar daar heb je natuurlijk geen 3 uur voor nodig. Heeft iemand er ervaring mee?
Ik had met zoon 3 uur per dag.
Ze deed de controles van mij en zoon.. Helpen met wassen van zoon en poetste de badkamer en toilet en verschoonde ons bed.

Als ze 3 uur per dag in een gezin zitten, dan zijn ze oproepbaar voor een 2e gezin. Daar had onze kraam geen zin in en bleef daardoor zonder overleg langer bij ons waardoor we haar elke dag moesten wegsturen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het inderdaad de dagelijkse controles van mij en zoon en daarnaast zorgde ze ervoor dat de wc, badkamer, bed en wasgoed gedaan werden.
Ze zette eventueel het eten voor savonds voor ons klaar en hielp mij met de dagelijkse dingen, zoon in bad, zoon aankleden, luiers, flesjes maken enz.
En nam zoon even over als ik even wilde douchen.
Wij hadden 4 uur per dag, maar vaak gebeurde het dat in 3 uur alles klaar was en dronken we wat en ging ze weer weg.
De controles moeten genoteerd worden en besproken met de verloskundige. En ze zal nog steeds de badkamer/wc, keuken en het bed moeten verschonen. De hygiëne is belangrijk om je kindje en jou gezond te houden
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt nogal van de situatie af, maar in principe controles (temp, pols) van moeder (als er geen bijzonderheden zijn inderdaad Max 5 minuten), controles baby, en dan vooral ook bekijken van vochtinname, gewicht (mn bij borstvoeding), hoeveelheid luiers etc. Dat duurt langer dan je denkt, omdat ze alles ook vast moeten leggen. Bij borstvoeding advies en evt begeleiding bij aanleggen ed. Ook daar ben je zo een half uur verder mee.
Sanitair dat de moeder gebruikt moeten ze geloof ik schoon maken.

Plus bij binnenkomst ‘hoe gaat het, hoe is vannacht gegaan, zijn er nog vragen etc’. En dan zit je drie uur er wel zo’n beetje op. Mocht je denken dat ze meer dan genoeg tijd hebben om ook nog even goed schoon te maken oid, daar zou ik niet op rekenen.
Alle reacties Link kopieren
OldWood schreef:
23-05-2020 09:48
Bij ons was het inderdaad de dagelijkse controles van mij en zoon en daarnaast zorgde ze ervoor dat de wc, badkamer, bed en wasgoed gedaan werden.
Ze zette eventueel het eten voor savonds voor ons klaar en hielp mij met de dagelijkse dingen, zoon in bad, zoon aankleden, luiers, flesjes maken enz.
En nam zoon even over als ik even wilde douchen.
Wij hadden 4 uur per dag, maar vaak gebeurde het dat in 3 uur alles klaar was en dronken we wat en ging ze weer weg.
Dat is nog best veel! Ik had echt geen idee, ben een beetje bang dat er iemand zijn tijd uit komt zitten, dat hebben we voorheen ooit gehad bij een dame die 6 uur kwam, die dronk graag en vaak lang koffie.
Dat vertellen ze toch gewoon? Anders vraag het even nog voor ze komen.

Hier kregen we heel goed gemeld wat wel en niet de bedoeling was.
Soms doen de kraamhulpen meer dan afgesproken, dat is dan mazzel.

Maar eigenlijk zijn ze er alleen voor jou en de baby. Ze houden jou en baby in de gaten, helpen, leggen dingen uit en houden jouw ruimte en die van de baby fris/netjes. Ze controleren jou en de baby. Soms doen ze ook wel eens wat voor de andere kleine kinderen in het gezin, dat word ook van te voren goed besproken vaak.

Al het andere dat ze vaak wel doen is extra en zou ik geen verwachtingen over hebben.
dalidida schreef:
23-05-2020 09:53
Dat is nog best veel! Ik had echt geen idee, ben een beetje bang dat er iemand zijn tijd uit komt zitten, dat hebben we voorheen ooit gehad bij een dame die 6 uur kwam, die dronk graag en vaak lang koffie.
Nou, die mag je gewoon naar huis sturen en een ander vragen.
dalidida schreef:
23-05-2020 09:37
de controles voor baby en kind.
.
Ik kan het niet laten: “en de controles bij moeder dan?”

Begrijpelijk dat je als as moeder enkel oog voor je kind hebt en jezelf even vergeet :)
puntillita schreef:
23-05-2020 10:03
.
Ik kan het niet laten: “en de controles bij moeder dan?”

Begrijpelijk dat je als as moeder enkel oog voor je kind hebt en jezelf even vergeet :)
Die ook.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
23-05-2020 10:01
Nou, die mag je gewoon naar huis sturen en een ander vragen.
Achteraf was dat misschien een goed idee geweest. Deze dame kondigde ook de eerste dag aan een hapje mee te eten, dat vond ik best bijzonder. We zijn absoluut gastvrij en had haar zeker een lunch aangeboden maar om jezelf nu uit te nodigen..
dalidida schreef:
23-05-2020 10:04
Achteraf was dat misschien een goed idee geweest. Deze dame kondigde ook de eerste dag aan een hapje mee te eten, dat vond ik best bijzonder. We zijn absoluut gastvrij en had haar zeker een lunch aangeboden maar om jezelf nu uit te nodigen..
Deze keer gewoon doen, vaak heb je hele leuke en gezellige en hardwerkende normale mensen maar soms zit er eentje tussen...
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
23-05-2020 10:03
.
Ik kan het niet laten: “en de controles bij moeder dan?”

Begrijpelijk dat je als as moeder enkel oog voor je kind hebt en jezelf even vergeet :)
Ow stom haha.. nog niet helemaal goed wakker :)
Alle reacties Link kopieren
die van ons kletste ook wel 6 uur vol... jeetje dat nooit meer
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
23-05-2020 10:10
die van ons kletste ook wel 6 uur vol... jeetje dat nooit meer
Ik vind zoiets echt zonde van mijn (en haar) tijd, vandaar dat we nu voor het minimale hebben gekozen.
Alle reacties Link kopieren
dalidida schreef:
23-05-2020 09:53
Dat is nog best veel! Ik had echt geen idee, ben een beetje bang dat er iemand zijn tijd uit komt zitten, dat hebben we voorheen ooit gehad bij een dame die 6 uur kwam, die dronk graag en vaak lang koffie.
Als je dat weer hebt, kun je het kraambureau bellen en vragen om een andere voor de volgende dag.
Bij de intake die wij toen hebben gehad met de kraamzorg was dat waar ze erg op hamerden, als er iets was of het klikte niet, gelijk bellen en de volgende dag komt er iemand anders. In de week zelf hebben ze ook nog gebeld of we tevreden waren met de kraamhulp.
turquasi schreef:
23-05-2020 10:10
die van ons kletste ook wel 6 uur vol... jeetje dat nooit meer

Daar wordt je toch doodmoe van?

Het valt me altijd op in dergelijke topics dat bijna iedereen alles maar accepteert. Zo wil je toch niet terug denken aan je kraamperiode?
Alle reacties Link kopieren
ja de valstrik is dat je a niet weet hoe het hoort en b te moe en slap bent om ook maar iets van een strijd aan te gaan en met strijd wordt je ook niet gelukkiger
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven