Wie heeft ervaring met verkorte baarmoederhals?

26-06-2020 10:00 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe komen ze hier achter? Ben nu 14 weken en ik krijg in principe alleen nog 20 weken echo uitwendig en daarna geen echo's meer. Inwendig krijg ik helemaal niks meer.

Ik heb twee tantes die beide een verkorte baarmoederhals hebben en ook beide veel te vroeg bevallen zijn. (Zussen van mn vader)

Ben nu best angstig dat dit mij ook staat te wachten. Ik lees dat dit vaak niet wordt opgemerkt en dat je er pas achter komt als het te laat is..
Alle reacties Link kopieren
Leg je zorgen even voor bij je verloskundige of gynaecoloog: zij kunnen hier antwoord op geven en evt actie ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit gemeld bij je verloskundige? Doen hoor! Dan kunnen ze je angst wegnemen of er serieus mee aan de slag gaan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Nee ga ik wel doen bij de volgende controle. Maar heeft iemand dit ervaren en wat zijn de symptomen?
Alle reacties Link kopieren
niet Google en om symptomen vragen, dan maak je jezelf alleen maar gek. Want de kans is 90% dat je wel iets van de symptomen herkent, want dat doet iedereen.

Bespreek dit gewoon tijdens je volgende controle. Je geeft aan dat je tantes een verkorte baarmoeder mond hebben, je moeder dus niet. Tantes staan al weer wat verder van je weg.

Je bent nog maar 14 weken, mocht je een verkorte baarmoedermond hebben, dan ben je daar echt nog vroeg genoeg bij.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb elke zwangerschap een verkorte baarmoederhals. Maar deze kort nooit verder in na de 20 weken. Uiteindelijk natuurlijk wel als de baby eruit moet :biggrin:

Je voelt er niets van. Ik kreeg standaard de echos, omdat ik ook vroegtijdige weeen heb tijdens een zwangerschap.
Ik. Bij de eerste veel te vroeg bevallen en bij de tweede en derde zwangerschap goed in de gaten gehouden en daar werd elke controle gemeten en bleek ook dat de baarmoederhals zich verkortte. Ik kreeg utrogestan bolletjes om in te brengen en heb daarmee bij beiden een mooi termijn gehaald.

Symptomen had ik niet of in ieder geval niets wat me echt opviel, maar van de bevallingen merk ik ook niks tot het laatste stukje. :wtf:

Nu bij de vierde zwangerschap word ik weer in de gaten gehouden maar is er tot nu toe geen verkorting te zien.

Ik zou het zeker aangeven bij de volgende controle. :)
Opschrijven voor de volgende afspraak en verder proberen het los te laten voor nu. Je wordt niet vrolijker of gezonder van je zorgen maken. Dus probeer je op andere dingen te richten.

De mens lijdt het meest onder het lijden dat men vreest.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me wel een psychische last. Ik zou degenen die je zwangerschap begeleiden flink aan de tand voelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou ik dit het best kunnen brengen aan mijn verloskundige dat ik zo'n onderzoekje zou willen?
Ik zou gewoon vertellen dat jouw tantes het hebben gehad en te vroeg zijn bevallen en dat je je daarom zorgen maakt en ermee in je hoofd blijft zitten.
Dat meten duurt nog geen minuut dus ik zou het raar vinden als ze dat niet doen om je gerust te stellen. (Al weet ik niet hoe dat in Nederland geregeld is, maar ik zou het echt raar vinden.)
Alle reacties Link kopieren
Oliebol1 schreef:
27-06-2020 08:41
Hoe zou ik dit het best kunnen brengen aan mijn verloskundige dat ik zo'n onderzoekje zou willen?
Gewoon aangeven wat je hierboven hebt opgeschreven. Het nadeel is denk ik alleen dat een verloskundige deze metingen officieel niet mag doen. Dat mag alleen een gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij de vk geweest. Ondanks mijn verhaal( familie, bloedingen, onverklaarbare buikpijn, hevige druk op schaamstreek) zien ze geen reden om ernaar te kijken. Heb echt aangedrongen maar mocht niet baten. Ze gaan er met 20 weken echo ook niet naar kijken. Dus eigenlijk is het gewoon hopen dat het niet ernstig verkort is en anders heb ik dikke vette pech en kom ik er pas achter als het kindje veel te vroeg komt. En dan maar hopen dat het niet komt voordat het levensvatbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Oliebol1 schreef:
30-06-2020 11:42
Ik ben bij de vk geweest. Ondanks mijn verhaal( familie, bloedingen, onverklaarbare buikpijn, hevige druk op schaamstreek) zien ze geen reden om ernaar te kijken. Heb echt aangedrongen maar mocht niet baten. Ze gaan er met 20 weken echo ook niet naar kijken. Dus eigenlijk is het gewoon hopen dat het niet ernstig verkort is en anders heb ik dikke vette pech en kom ik er pas achter als het kindje veel te vroeg komt. En dan maar hopen dat het niet komt voordat het levensvatbaar is.
Weet je zeker dat ze het zo hebben bedoeld? Ik geloof nooit dat ze je met de boodschap van 'dikke vette pech' naar huis laten gaan.
En als je dat wel zo hebt gevoeld, ga je naar een andere verloskundigenpraktijk.

Lees je rustig in op goede sites en met folders over verkorte baarmoederhals. Vooral de praktische kant. En lees ook vanaf wanneer er moet worden ingegrepen. Dat zal nú nog niet zijn, want het kan nu nog alle kanten op. Bij de 20 weken echo kun je het van tevoren nog even aanhalen en ook bij de echo kun je hier je zorgen over uiten.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Oliebol1 schreef:
30-06-2020 11:42
Ik ben bij de vk geweest. Ondanks mijn verhaal( familie, bloedingen, onverklaarbare buikpijn, hevige druk op schaamstreek) zien ze geen reden om ernaar te kijken. Heb echt aangedrongen maar mocht niet baten. Ze gaan er met 20 weken echo ook niet naar kijken. Dus eigenlijk is het gewoon hopen dat het niet ernstig verkort is en anders heb ik dikke vette pech en kom ik er pas achter als het kindje veel te vroeg komt. En dan maar hopen dat het niet komt voordat het levensvatbaar is.
Mmm dat is wel heel apart als ze het zo stellen. Het is wel zo dat ze voor de 24 weken niets doen als het in het verleden nooit is foutgegaan. Ik kreeg vroegtijdige weeen met 19 weken en toen is er wel gezegd dat ze niets konden betekenen. Gelukkig is alles goed gegaan. Als je nu 14 weken bent kunnen ze ook weinig betekenen. Zal ze zoiets gezegd hebben?
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
30-06-2020 12:09
Mmm dat is wel heel apart als ze het zo stellen. Het is wel zo dat ze voor de 24 weken niets doen als het in het verleden nooit is foutgegaan. Ik kreeg vroegtijdige weeen met 19 weken en toen is er wel gezegd dat ze niets konden betekenen. Gelukkig is alles goed gegaan. Als je nu 14 weken bent kunnen ze ook weinig betekenen. Zal ze zoiets gezegd hebben?
Ze zei: het is geen routine onderzoek, we doen dat echt alleen op medische indicatie. Toen vroeg ik of het dan met 20 weken echo gekeken kan worden, toen zei ze nee alleen op medische indicatie maar dat heb ik niet. Het is ook de enige verloskundigepraktijk in de hele regio (woon in een gat in Zeeland) dus als ik wil overstappen moet ik ontzettend ver gaan reizen en weet ook niet of ze het daar wel doen. Mijn ene tante heeft precies hetzelfde meegemaakt, naar haar werd ook niet geluisterd en dat resulteerde erin dat haar kindje veel te vroeg kwam en had het bijna niet gered. De andere tante wist het wel van te voren en kreeg zo'n bandje maar zij was medisch dus werd op alles gechecked.
Haar kindje was alsnog te vroeg geboren maar ze hebben het kunnen rekken met die hulpmiddelen.

Ik snap wel dat ze niet iedereen op alles kunnen controleren, maar dit komt nou ook weer niet uit de lucht vallen. Ik las dat het meten van je baarmoederhals ongeveer een minuut werk is. Echt balen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben totaal niet bekend in Zeeland (heb er nog nooit een voet gezet). Ik zou er dan wél voor kiezen om toch dat verre eind gaan reizen voor je controles, als ze je daar wel willen helpen. Of een second opinion in het ziekenhuis? Ik zou even verder kijken, maar wel wanneer het de juiste tijd is. Zo lezend denk ik dus rond de 20 weken echo.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
30-06-2020 12:25
Ik ben totaal niet bekend in Zeeland (heb er nog nooit een voet gezet). Ik zou er dan wél voor kiezen om toch dat verre eind gaan reizen voor je controles, als ze je daar wel willen helpen. Of een second opinion in het ziekenhuis? Ik zou even verder kijken, maar wel wanneer het de juiste tijd is. Zo lezend denk ik dus rond de 20 weken echo.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog, wanneer ik 19 wkn ben. Hopelijk wil zij mij dan helpen.
Oliebol1 schreef:
30-06-2020 11:42
Ik ben bij de vk geweest. Ondanks mijn verhaal( familie, bloedingen, onverklaarbare buikpijn, hevige druk op schaamstreek) zien ze geen reden om ernaar te kijken. Heb echt aangedrongen maar mocht niet baten. Ze gaan er met 20 weken echo ook niet naar kijken. Dus eigenlijk is het gewoon hopen dat het niet ernstig verkort is en anders heb ik dikke vette pech en kom ik er pas achter als het kindje veel te vroeg komt. En dan maar hopen dat het niet komt voordat het levensvatbaar is.
Even losstaand van wat de verloskundige beslist heeft: ik denk dat je hier aan het doordraven bent. Dat iets jouw tantes overkomen is betekent natuurlijk nog helemaal niet dat jou hetzelfde gaat overkomen.
Ik zou proberen je angsten te bespreken, want daar zouden ze wel iets mee moeten. Hopelijk kunnen zij jou geruststellen, bijvoorbeeld door meer uitleg te geven of toch gewoon die doorverwijzing.
Werken er nog andere verloskundigen in jouw praktijk met wie je zou kunnen overleggen?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je een afspraak gemaakt hebt bij de gynaecoloog. Het is inderdaad maar 1 minuut werk. Maar volgens mij los van of de verloskundige het wil of niet is ze er ook niet toe bevoegd. Ik heb altijd in het ziekenhuis gelopen en daar heb je dus ook gewoon verloskundige, maar voor de meting moest er altijd een afspraak gemaakt worden bij de gynaecoloog.

Ik wil je voor de rest niet ongerust maken, maar met een baarmoederhals is het wel zo dat hij nu mooi 5 cm kan zijn, maar hij kan ook binnen een halve dag ineens weg zijn. Ze zien het volgens mij wel als safe als hij boven de 3 cm zit met 20 weken.

Mijn baarmoederhals was bij 17 weken 4 cm en bij 19 weken ineens 2 cm. Er werd op dat moment geen actie ondernomen, omdat ik nog nooit te vroeg ben bevallen. Achteraf was het ook niet nodig, want de baby bleef gelukkig zitten.
Nu ben ik weer zwanger en met 20 weken was hij 2,5. Maar deze zwangerschap heb ik geen vroegtijdige weeen dus ik maak me nu totaal geen zorgen meer en de gynaecoloog ook niet. Hij is ook niet meer opgemeten voor de rest.
Dat je tante iets is overkomen wil niet zeggen dat jij het ook gaat krijgen. Mijn tantes, nichtjes en zussen hebben ook totaal andere zwangerschappen gehad als ik.

Mijn nicht had bijv een top zwangerschap en kon lekker sporten en alles doen terwijl ik plat lag vanaf 19 weken met weeen. Alleen haar vliezen braken ineens spontaan met 32 weken en binnen 6 uur was de baby er. En die van mij wilde er niet uit en ik heb weeen opwekkers gehad op het eind.
Alle reacties Link kopieren
Dat hadden ze toch al direct gezien dan op de echo?
Ik denk dat bij een zwangerschap dezelfde echo wordt gebruikt als bij een niet zwangerschap. Toen ik een spiraaltje wilde heeft gynaecoloog op echo gezien dat ik ook verkorte baarmoederhals heb. En daardoor ook geen spiraaltje kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
30-06-2020 13:04
Dat hadden ze toch al direct gezien dan op de echo?
Ik denk dat bij een zwangerschap dezelfde echo wordt gebruikt als bij een niet zwangerschap. Toen ik een spiraaltje wilde heeft gynaecoloog op echo gezien dat ik ook verkorte baarmoederhals heb. En daardoor ook geen spiraaltje kan hebben.
Bij een zwangerschap gaat hij inkorten, dat is denk ik wat anders. Ik start ook ergens op de 5 en ineens is hij 2 :P vervolgens blijft hij daar ook op hangen gelukkig. Blijkbaar hoort dat bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het is idd maar even afwachten, ik probeer de spanning opzij te zetten.

Van te voren had ik mezelf voorgenomen niet een hysterische zwangere te worden maar nu ik wat verder raak in de zwangerschap hou ik toch al zielsveel van dit kindje en willen wij hem/haar echt niet kwijt
Alle reacties Link kopieren
Bel je huisarts en vraag om een second opinion bij een gynaecoloog.
Oliebol1 schreef:
30-06-2020 14:04
Bedankt voor jullie reacties. Het is idd maar even afwachten, ik probeer de spanning opzij te zetten.

Van te voren had ik mezelf voorgenomen niet een hysterische zwangere te worden maar nu ik wat verder raak in de zwangerschap hou ik toch al zielsveel van dit kindje en willen wij hem/haar echt niet kwijt
Joh, je bent niet gelijk hysterisch als je ongerust bent. Hopelijk kan de gynaecoloog iets voor je betekenen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven