opnieuw zwanger worden terwijl je borstvoeding geeft

30-06-2020 16:58 40 berichten
hay allemaal!

Op dit moment heb ik een zoontje van bijna 8 maanden die ik borstvoeding geef. Met als gevolg dat ik nog steeds niet ongesteld ben.. Maar ook al rammelen die eierstokken feitelijk nog niet, spreekwoordelijk doen ze dat zeker wel! Ik kijk erg uit naar een volgende zwangerschap en om nog een baby in ons gezin te mogen verwelkomen.

Dus ik ben er in mijn hoofd al erg mee bezig. Maar hoe langer het duurt, hoe meer vragen er bij me opkomen over de feitelijke uitwerking van een volgende zwangerschap.

Ik geef nu dus nog steeds borstvoeding, en nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met het borstvoeden tijdens een nieuwe zwangerschap. Heeft dit bijvoorbeeld invloed op het aantal voedingsstoffen die naar je ongeboren baby gaat? (met andere woorden, is het voor je ongeboren baby niet beter dat je niet meer een ander kind borstvoed?)

Ik heb in mijn omgeving behoorlijk veel vrouwen die hun kind hebben geborstvoed, maar zij waren allemaal al wel gestopt met borstvoeden voor ze voor de 2e/3e/4e keer zwanger werden, dus aan hen kan ik het niet vragen.

Mijn zoontje krijgt inmiddels natuurlijk al wel de nodige hapjes en drinkt ook al wel wat water. Maar ik las net ergens dat de melkvoeding ( borst of kunstvoeding) wel tot 2 jaar ongeveer doorgaat.

Nou weet ik helemaal niet of ik het borstvoeden zo lang volhoud hoor, maar als borstvoeding en zwanger zijn niet een ideale combi is, zou ik dus 2 jaar moeten wachten met een volgende zwangerschap (of vroegtijdig stoppen met borstvoeding)?

Je hoort het al... ik ben héél benieuwd hoe jullie hiermee omgaan!
Als je nog niet ongesteld bent geweest, dan is er toch ook geen eisprong?
Ik kreeg pas weer een cyclus, paar maanden na het stoppen van de borstvoeding.
Bij mij kwam mijn cyclus op gang zodra ik met de nachtvoedingen stopte. Ik heb daarna nog wel een hele tijd overdag gevoed (maar niet geprobeerd om zwanger te worden).
Ik ken ook wel mensen die graag BV wilden blijven geven en daardoor inderdaad pas later voor een tweede zijn gegaan. Ieder lichaam is anders dus er is niet zo heel veel zinnigs over te zeggen. Maar het kan dus wel zijn dat je straks de keuze moet maken tussen bv blijven geven of zwanger (proberen te) worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest stoppen toen ik zwanger wilde worden van de 2e ivm medisch traject en hormonen die ik moest spuiten / slikken .
Bij de derde werd ik spontaan zwanger bij de eerste eisprong die ik kreeg. Toen gaf ik nog borstvoeding. Daar ben ik toen zo snel mogelijk mee gestopt, omdat dit fijner voelde. De 2e was toen net 1 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf volle bak borstvoeding, maar werd 4 weken na de bevalling ongesteld. Na 4 maanden weer zwanger. Borstvoeding werd niet lekker meer gevonden bij ca 6 maanden van baby1, ook liep het erg terug. Toen ben ik gestopt.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een een aantal maanden doorgevoed tijdens de zwangerschap tot de oudste precies 2 werd. Toen gestopt. Kort erna bevallen en weer opnieuw borstvoeding gegeven. Het kan dus zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
ha ik lees mee, overwoog ook al een topic te openen

hier baby bijna 7 maanden en ik denk erover te stoppen met bv want het gaat ook heel onrustig momenteel
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
30-06-2020 17:03
Als je nog niet ongesteld bent geweest, dan is er toch ook geen eisprong?
Ik kreeg pas weer een cyclus, paar maanden na het stoppen van de borstvoeding.
Tuurlijk niet, je eisprong zit toch voor je menstruatie? Je kan prima zwanger worden als je nog niet ongesteld bent geweest.

TO, er zijn ook mensen die de hele zwangerschap doorvoeden en daarna ook nog tandemvoeden, maar daar heb ik hier geen ervaring mee.
Ik ben uiteindelijk bij de oudste met 8 mnd met bv gestopt, omdat het niet meer lekker liep, en zonder menstruatie tussendoor gelijk zwanger geworden van de jongste.
Ik ken een dame die net 3 maanden bevallen was van de oudste en toen bleek ze alweer zwanger van een tweeling.
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 17:23
Tuurlijk niet, je eisprong zit toch voor je menstruatie? Je kan prima zwanger worden als je nog niet ongesteld bent geweest.

TO, er zijn ook mensen die de hele zwangerschap doorvoeden en daarna ook nog tandemvoeden, maar daar heb ik hier geen ervaring mee.
Ik ben uiteindelijk bij de oudste met 8 mnd met bv gestopt, omdat het niet meer lekker liep, en zonder menstruatie tussendoor gelijk zwanger geworden van de jongste.
Nou inderdaad. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je borstvoeding geeft heb je een laag cortisol gehalte. Met een lage cortisol gehalte lukt het nauwelijks om zwanger te raken.

Als je zo graag nu zwanger wil worden zou ik afbouwen met borstvoeding zodat hopelijk je cyclus weer op gang komt.
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk komt de cyclus binnenkort wel weer op gang.
Bij de 1e werd ik precies 1 maand na de bevalling ongesteld ondanks volledige borstvoeding.
Bij de 2e na 6 maanden ondanks volledige borstvoeding (en een beetje bijvoeding).
Bij beide vanaf dat moment ook direct weer een stabiele cyclus, zoals dat voorheen ook was terwijl ik ondertussen door bleef gaan met voeden.
Andere vrouwen stoppen met bv en worden dan alsnog 4 maanden lang niet ongesteld.
Je hoeft dus niet perse te stoppen, maar dat is maar net hoe jouw lichaam reageert.
mandylion wijzigde dit bericht op 30-06-2020 17:36
4.88% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nog steeds borstvoeding (kind 17 maanden) en ben inmiddels 8 weken zwanger van nummer 2. Deze tweede was een verrassing, dus nooit hierover nagedacht. Nummer 1 drinkt dus nog steeds en we stoppen pas als een van ons twee niet meer wil.
Ik heb honger als een paard (met misselijkheid tussendoor) en slik speciale vitamines, dus qua voedingsstoffen denk ik dat het meer dan goed zit.

Edit: ik had wel inmiddels weer een cyclus
yogayup wijzigde dit bericht op 30-06-2020 17:51
5.34% gewijzigd
Ik werd steeds na 9 maanden weer ongesteld en gaf toen nog bv
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
30-06-2020 17:31
Wanneer je borstvoeding geeft heb je een laag cortisol gehalte. Met een lage cortisol gehalte lukt het nauwelijks om zwanger te raken.

Als je zo graag nu zwanger wil worden zou ik afbouwen met borstvoeding zodat hopelijk je cyclus weer op gang komt.
Cortisol is toch een stress hormoon?
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 17:23
Tuurlijk niet, je eisprong zit toch voor je menstruatie? Je kan prima zwanger worden als je nog niet ongesteld bent geweest.

In veel arme landen wordt borstvoeding geven als een soortement van anti conceptie.
De kans, dat je bij volledige borstvoeding zwanger raakt, is echt heel klein hoor.
Niet onmogelijk, dat dan weer wel.
Maar het is toch ook gewoon veel fijner om eerst te menstrueren voor je opnieuw zwanger raakt?
Dat weet je tenminste hoe lang je zwanger bent.
Bovendien loop je niet het risico dat de baby de melk vies vindt smaken en acuut niet verder meer wil drinken.
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
30-06-2020 17:40
In veel arme landen wordt borstvoeding geven als een soortement van anti conceptie.
De kans, dat je bij volledige borstvoeding zwanger raakt, is echt heel klein hoor.
Niet onmogelijk, dat dan weer wel.
Maar het is toch ook gewoon veel fijner om eerst te menstrueren voor je opnieuw zwanger raakt?
Dat weet je tenminste hoe lang je zwanger bent.
Bovendien loop je niet het risico dat de baby de melk vies vindt smaken en acuut niet verder meer wil drinken.
Er zijn genoeg vrouwen die gewoon zwanger worden hoor. Vaak komt je cyclus wel weer op gang als de baby gaat eten en minder drinkt.
Alleen als het echt een tijd duurt kan je overwegen om te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
30-06-2020 17:23
Tuurlijk niet, je eisprong zit toch voor je menstruatie? Je kan prima zwanger worden als je nog niet ongesteld bent geweest.

TO, er zijn ook mensen die de hele zwangerschap doorvoeden en daarna ook nog tandemvoeden, maar daar heb ik hier geen ervaring mee.
Ik ben uiteindelijk bij de oudste met 8 mnd met bv gestopt, omdat het niet meer lekker liep, en zonder menstruatie tussendoor gelijk zwanger geworden van de jongste.
ahh hoop doet leven :-D
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
30-06-2020 17:40
In veel arme landen wordt borstvoeding geven als een soortement van anti conceptie.
De kans, dat je bij volledige borstvoeding zwanger raakt, is echt heel klein hoor.
Niet onmogelijk, dat dan weer wel.
Maar het is toch ook gewoon veel fijner om eerst te menstrueren voor je opnieuw zwanger raakt?
Dat weet je tenminste hoe lang je zwanger bent.
Bovendien loop je niet het risico dat de baby de melk vies vindt smaken en acuut niet verder meer wil drinken.
Kan wel zijn, maar jouw claim dat je geen eisprong hebt als je (nog) geen menstruatie hebt (gehad) klopt gewoon van geen kant. Daar heeft bovenstaande niks mee te maken.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 17:48
1.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ik werd bij de oudste pas na een maand of 19 ongesteld, heb 3 menstruaties gehad en toen was ik weer zwanger. Had het liefst binnen een jaar weer zwanger geweest, maar wou ook niet om die reden stoppen met de borstvoeding. Oudste heeft nog gedronken tot 2 weken voor de bevalling en toen kwam er niets meer uit. En zodra ik thuis kwam met de jongste uit het ziekenhuis had ik er 2 aan de tiet hangen. De eerste weken heb ik het maar gelaten, wou geen jaloezie veroorzaken en de oudste hing nogal aan de borstvoeding en vervolgens mocht hij nog 1 keer per dag drinken tot hij 3 werd. De jongste is nu 13 maanden en voed ik ook nog steeds en ben nu weer voor het eerst ongesteld. Wel drinkt zij veel minder vaak dan de oudste toen nog deed, zij is veel meer gefocust op vast voedsel :proud:
Alle reacties Link kopieren
Houd er ook rekening mee dat het wel lang kan duren voordat je weer een eisprong hebt, zelfs als je stopt met borstvoeding. Ik heb gevoed tot 10 maanden en ben 9 maanden later nog steeds niet ongesteld geworden (en ben ook niet zwanger). Volgens de huisarts is dat niet ongebruikelijk, pas na 1 jaar na het stoppen met borstvoeding krijg je aanvullende onderzoeken. Ik had ook graag snel voor een tweede willen gaan, maar helaas werkt mijn lichaam niet mee.

Overigens is mijn moeder wel tijdens borstvoeding zwanger geworden en heeft het grootste deel van de zwangerschap nog borstvoeding gegeven. Voor haar was dat prima te doen, zoveel drinkt een 1-jarige niet meer aan de borst. Ook voor de baby leken er geen gevolgen te zijn. Het kan dus zeker wel!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik werd zwanger terwijl ik nog niet ongesteld was geworden dus dit moet geen probleem zijn.

Borstvoeding kan zolang je wil. Wel kan je productie afnemen tijdens een zwangerschap.

Flesvoeding na een jaar is niet nodig, een kind kan dan koemelk/geitenmelk drinken.

Zet 'm op😁
hannaa46 schreef:
30-06-2020 17:40
In veel arme landen wordt borstvoeding geven als een soortement van anti conceptie.
De kans, dat je bij volledige borstvoeding zwanger raakt, is echt heel klein hoor.
Niet onmogelijk, dat dan weer wel.
Maar het is toch ook gewoon veel fijner om eerst te menstrueren voor je opnieuw zwanger raakt?
Dat weet je tenminste hoe lang je zwanger bent.
Bovendien loop je niet het risico dat de baby de melk vies vindt smaken en acuut niet verder meer wil drinken.
Wat heeft de smaak van je melk er nou weer mee te maken of je wel of niet ongesteld bent geweest?
Ik had ondanks volledige borstvoeding na 5 weken weer een regelmatige cyclus. Zwanger geworden en mijn dochter (2,5) krijgt sinds ongeveer een week geen borstvoeding meer omdat ik het niet meer prettig vond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven