opnieuw zwanger worden terwijl je borstvoeding geeft

30-06-2020 16:58 40 berichten
hay allemaal!

Op dit moment heb ik een zoontje van bijna 8 maanden die ik borstvoeding geef. Met als gevolg dat ik nog steeds niet ongesteld ben.. Maar ook al rammelen die eierstokken feitelijk nog niet, spreekwoordelijk doen ze dat zeker wel! Ik kijk erg uit naar een volgende zwangerschap en om nog een baby in ons gezin te mogen verwelkomen.

Dus ik ben er in mijn hoofd al erg mee bezig. Maar hoe langer het duurt, hoe meer vragen er bij me opkomen over de feitelijke uitwerking van een volgende zwangerschap.

Ik geef nu dus nog steeds borstvoeding, en nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met het borstvoeden tijdens een nieuwe zwangerschap. Heeft dit bijvoorbeeld invloed op het aantal voedingsstoffen die naar je ongeboren baby gaat? (met andere woorden, is het voor je ongeboren baby niet beter dat je niet meer een ander kind borstvoed?)

Ik heb in mijn omgeving behoorlijk veel vrouwen die hun kind hebben geborstvoed, maar zij waren allemaal al wel gestopt met borstvoeden voor ze voor de 2e/3e/4e keer zwanger werden, dus aan hen kan ik het niet vragen.

Mijn zoontje krijgt inmiddels natuurlijk al wel de nodige hapjes en drinkt ook al wel wat water. Maar ik las net ergens dat de melkvoeding ( borst of kunstvoeding) wel tot 2 jaar ongeveer doorgaat.

Nou weet ik helemaal niet of ik het borstvoeden zo lang volhoud hoor, maar als borstvoeding en zwanger zijn niet een ideale combi is, zou ik dus 2 jaar moeten wachten met een volgende zwangerschap (of vroegtijdig stoppen met borstvoeding)?

Je hoort het al... ik ben héél benieuwd hoe jullie hiermee omgaan!
Met 19 maanden weer ongesteld (1 dag na de eerste nacht doorslapen), met 23 maanden zwanger van nummer 2, met 27 maanden gestopt met bv. Daarna dr jongste weer bv gegeven tot ruim 2,5.

Jouw baby krijgt genoeg voedingsstoffen, geen zorgen. Wel kun je last krijgen van 'nursing agitation'. Dat houdt in dat je weerstand krijgt tegen het doorgaan met bv, vanwege de zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon weigerde rond een maand of 6 plotseling mijn gekolfde melk. Hij wilde er niets meer van weten. Paar weken later kwam ik er achter dat ik pril zwanger was (‘gepland’). Dat vond ik verdacht. Ik denk dus dat het anders smaakte oid.

Mijn middelste heb ik gevoed tot een maand of 11, maar toen zij 8 maanden was, was ik weer zwanger.
Garlicnaan schreef:
30-06-2020 18:43
Met 19 maanden weer ongesteld (1 dag na de eerste nacht doorslapen), met 23 maanden zwanger van nummer 2, met 27 maanden gestopt met bv. Daarna dr jongste weer bv gegeven tot ruim 2,5.

Jouw baby krijgt genoeg voedingsstoffen, geen zorgen. Wel kun je last krijgen van 'nursing agitation'. Dat houdt in dat je weerstand krijgt tegen het doorgaan met bv, vanwege de zwangerschap.
Dit is herkenbaar voor mij! Vond het opeens bloedirritant bij een maand of vier in de zwangerschap en ben toen gestopt.
Je moet niet tot twee jaar borstvoeding geven hè, het mag. Net als langer of korter geven. Eerder dan twee jaar stoppen is niet voortijdig en je doet je kind niet tekort daarmee.
De kans is een stuk kleiner om zwanger te worden als je borstvoeding geeft, aan jou de keuze wat jij belangrijker vindt. Je zou ook bijvoorbeeld tot 1 jaar door kunnen gaan en dan stoppen, of een tijdje proberen zwanger te worden en als dat niet lukt stoppen.
hannaa46 schreef:
30-06-2020 17:40
In veel arme landen wordt borstvoeding geven als een soortement van anti conceptie.
De kans, dat je bij volledige borstvoeding zwanger raakt, is echt heel klein hoor.
Niet onmogelijk, dat dan weer wel.
Nog ietsje minder stellig graag. Ik ken een biologie lerares die tijdens de borstvoeding TOT HAAR VERBAZING weer zwanger werd. Die had dus ff niet goed genoeg opgelet bij haar studie.
blijmetmij schreef:
30-06-2020 19:12
Nog ietsje minder stellig graag. Ik ken een biologie lerares die tijdens de borstvoeding TOT HAAR VERBAZING weer zwanger werd. Die had dus ff niet goed genoeg opgelet bij haar studie.
Kleinere kans, dus niet onmogelijk. Het is een van de redenen waarom de who borstvoeding tot twee jaar adviseert (itt het Nederlandse advies, die tot zes maanden adviseert).
Manta schreef:
30-06-2020 19:15
Kleinere kans, dus niet onmogelijk. Het is een van de redenen waarom de who borstvoeding tot twee jaar adviseert (itt het Nederlandse advies, die tot zes maanden adviseert).
Als je niets anders hebt, is het vast IETS, maar ik zou in NL toch echt anticonceptie aanraden als je niet zwanger wilt worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn cyclus kwam steeds pas op gang toen de baby minder borstvoeding kreeg en meer vaste voeding. Dus met een maand of 9. Hier wilde baby geen borstvoeding meer toen ik zwanger was van de volgende. Baby werd echt woest :P
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zwanger geraakt van no 3 terwijl ik no 2 nog volledig voedde. Ik ben nooit gestopt. Gewoon doorgaan. Melkproductie is even wat minder maar zodra de baby er is , is het ook direct weer newborn melk zeg maar. Ik vond het ideaal. Geen kloven. Geen stuwing.

Ik ben langvoedster geweest met de laatste 2 daardoor :
Mijn verloskundige vond dat ik tijdens de zwangerschap moest stoppen. Dat vond ik niet :).

Dat ik zwanger werd was niet voorzien. Mijn cyclus was weer op gang en we gebruikten wel voorbehoedmiddelen. Maar blijkbaar niet zorgvuldig genoeg. Ik kwam per pas achter bij ruim 21 weken (menstruatie bleef gewoon )
Bij de LAM methode heb je de eerste 6 maanden 1,7% kans op een zwangerschap.
Manta schreef:
30-06-2020 19:15
Kleinere kans, dus niet onmogelijk. Het is een van de redenen waarom de who borstvoeding tot twee jaar adviseert (itt het Nederlandse advies, die tot zes maanden adviseert).


Dat is niet de belangrijkste reden voor dit advies. De WHO adviseert borstvoeding tot 2 jaar, omdat in veel arme landen de waterhygiene niet in orde is.
Kleine baby's lopen bij kunstvoeding meer kans op een levensgevaarlijke infectie.
In een land als het onze geldt dit niet: daar kan vanaf het allereerste begin zonder problemen kunstvoeding gegeven worden.
hannaa46 schreef:
30-06-2020 23:32
Dat is niet de belangrijkste reden voor dit advies. De WHO adviseert borstvoeding tot 2 jaar, omdat in veel arme landen de waterhygiene niet in orde is.
Kleine baby's lopen bij kunstvoeding meer kans op een levensgevaarlijke infectie.
In een land als het onze geldt dit niet: daar kan vanaf het allereerste begin zonder problemen kunstvoeding gegeven worden.

Nee, de WHO adviseert borstvoeding tot minstens 2 jaar omdat dat gezonder is dan welke andere voeding dan ook. Daarnaast is het ook zo dat de waterkwaliteit niet overal is zoals hier, maar de belangrijkste reden zit hem in hoe gezond het is, en niet hoe ongezond het water in ontwikkelingslanden is.
hannaa46 schreef:
30-06-2020 23:32
Dat is niet de belangrijkste reden voor dit advies. De WHO adviseert borstvoeding tot 2 jaar, omdat in veel arme landen de waterhygiene niet in orde is.
Kleine baby's lopen bij kunstvoeding meer kans op een levensgevaarlijke infectie.
In een land als het onze geldt dit niet: daar kan vanaf het allereerste begin zonder problemen kunstvoeding gegeven worden.

Nee, de WHO adviseert borstvoeding tot minstens 2 jaar omdat dat gezonder is dan welke andere voeding dan ook. Daarnaast is het ook zo dat de waterkwaliteit niet overal is zoals hier, maar de belangrijkste reden zit hem in hoe gezond het is, en niet hoe ongezond het water in ontwikkelingslanden is.
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
30-06-2020 23:25
Bij de LAM methode heb je de eerste 6 maanden 1,7% kans op een zwangerschap.
Klopt. En aan de LAM methode zitten wel wat voorwaarde aan voor borstvoeding om effectieve anti-conceptie te zijn waaronder dat de baby alleen borstvoeding krijgt (dus geen kv of hapjes), alles op verzoek is, niks gekolfd wordt, en er maximaal 5 uur tussen twee voedingen zit eenmaal per dag en tussen de andere voedingen max 4 uur. Er zijn maar weinig vrouwen in Nederland die aan die voorwaarden voldoen.

Terug naar TO. Als je je zorgen maakt over of zwanger worden lukt. Ik zou zeggen probeer het gewoon als je voor een tweede wil gaan en dan zie je wel of het lukt. Wij hebben dochter van 1,5 die nog 1 x per dag borstvoeding krijgt en ik was de eerste ronde zwanger van de tweede. Daarvoor twee keer licht ongesteld geweest. Je weet niet hoe je lichaam reageert. En als het niet lukt terwijl je bv geeft kun je dan alsnog verder kijken of je wil stoppen of wachten.

Over bv tijdens zwangerschap. Ik heb niet het idee dat dochter er heel veel van merkt. Misschien dat ze nu langer wil drinken... Ik weet nog niet hoe lang ik bv wil blijven geven tijdens mijn zwangerschap.

Ik ben ook benieuwd hoe mijn borsten zich nu gaan ontwikkelen tijdens de zwangerschap, nu de melkproductie nog loopt. Bij de eerste waren gevoelige borsten het eerste teken dat ik zwanger was en groeide ik al snel uit de eerste zwangerschapsbh's maar ik heb er nu (ca 7 weken) nog geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er net achter gekomen zwanger te zijn en ik geef nog borstvoeding :) Onze dochter is nu net een jaartje oud en ik kreeg mijn eerste menstruatie na de bevalling toen ze bijna 10 maanden oud was.
Hakuna Matata

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven