Zwanger worden vanaf september

29-07-2020 11:00 1894 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in het zwanger worden vanaf september 2020 topic.

NaamLeeftijdenGezinssituatieNODBijzonderheden
Bloem_Joppie35/382e kindje29-12
Vera9933/342e kindje20-03


Zwanger :flirting:!
NaamLeeftijdenGezinssituatieUDBijzonderheden
Larv-227/292e kindje+/- 27 juni
Nolatjeee9029/361e kindje07-2021
Aviendha28/321e kindje07-2021miskraam in oktober
koetjesenkalfjes30/312e kindje begin 08-2021 2 miskramen
Ananaskiwi33/332e kindje?
Piccobello33/351e kindje begin oktober 2021
Roossie199030/291e kindjeeind oktober 2021
Daanstje27/332e kindjebegin december hypothereoidie, miskraam december 2020
Herinnering28/341e kindjeBegin januari

LH piek en timing:
https://modernfertility.com/blog/normal-lh-level

Kans op + zw.test per DPO
https://www.countdowntopregnancy.com/pr ... lation.php

Kans op doorgaande zwangerschap
https://datayze.com/miscarriage-chart
zwangerwordenvanaf wijzigde dit bericht op 18-05-2021 18:31
94.61% gewijzigd
Spreken is zilver, forummen is goud.
Alle reacties Link kopieren
Damn its, nu heb ik alle verwijderde dingen gemist :cry: :biggrin:

Ok, weer een hoop bijgelezen:

@ Daantje, klinkt echt heftig, ben je daar nu weer bang voor?

@Aviendha, kunnen ze echt niet maken, ben blij dat ik een vast contract heb zeg als ik dat zo lees....

@Kokoro, wil je graag een meerling?

Ik weet helemaal niet of ik een verloskundige mag uitzoeken als ik sowieso van te voren naar de gynaecoloog moet ivm mijn maagverkleining. Ga ik maar eens nazoeken, of ik dus sowieso nog mag thuisbevallen bijv... Jullie zetten mij wel aan het denken!



Wat betreft jongen of meisje: voor de leeftijd tot 20 jaar maakt het mij niet uit, zou later het wel leuk vinden om een dochter te hebben, volgens mij heb je als volwassenen toch een andere band als moeder dochter dan moeder zoon....

Babyshowers en genderreaveals vind ik leuk!

Geboortefotograaf weet ik niet hoor, zie mijn vagijn liever niet op de foto denk haha o_o
piccobellobv wijzigde dit bericht op 31-07-2020 21:18
10.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo, heb het een en ander teruggelezen! Veel te veel om overal op te reageren, dus ik neem wat highlights.

@Daantsje; ja idd ik zat ook in het feb ‘18 topic! Lang geleden alweer ;). Jij was toen vlot zwanger!

@centering pregnancy, doen ze bij onze praktijk niet, is op zich wel leuk, omdat je dan ook steun aan elkaar kan hebben, en met een beetje mazzel (als je er behoefte aan hebt) heb je dan nog een groepje waar je contact mee houdt na de bevalling. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap ZwangerFit gedaan, was leuk maar de contacten bleven beperkt bij het sporten zelf. Wel heb ik daar naast het sporten ook wat ademhalingstechnieken geleerd, dat was wel fijn! Ik zou bij een volgende misschien wel yoga willen doen. Contact met een groepje uit de buurt zou ik wel leuk vinden, aangezien ik in mijn woonplaats niet echt veel contacten heb, en familie en vriendinnen wonen allemaal wat verder weg.

@miskramen, niet zelf meegemaakt, wel in mijn omgeving. Snap dat het dan nog meer spanning meebrengt!

@bevalling, leuk wordt het natuurlijk nooit op dat moment, maar ik kijk er positief op terug. Ga inderdaad niet van tevoren een heel plan schrijven hoe je het wilt, dan wordt het een teleurstelling. De VK vraagt in het laatste trimester je wel om over bepaalde dingen na te denken (waar bevallen, welke houding, pijnstilling etc), bij mij werd daar ook echt rekening mee gehouden. Ik wilde graag op de baarkruk, want dat zou makkelijker persen zijn, kleinere kans op rupturen, maar tijdens bevalling ging dat totaal niet, dus uiteindelijk gewoon op bed bevallen (incl flinke ruptuur).
*clichemodus aan* Maar achteraf zou ik het zo weer doen, het is het allemaal waard *clichemodus uit*

@boekentips: “buskruit met muisjes” is ook een fijn boek voor tijdens zwangerschap en daarna. Alleen dat stuk over baby’s met 5 weken laten doorslapen niet serieus nemen. Voor vaders staan er ook korte stukjes in. Aanrader voor podcast over zwangerschap en bevallingsverhalen is “podnataal”. En als je een luchtige podcast over kinderen krijgen en opvoeding wilt luisteren dan is “ik ken iemand die” een grote aanrader.

@babyshower, ik was er wel mee verrast, had het niet meer echt verwacht, maar ben met vriendinnen, (schoon)zussen en (schoon)moeders gaan high tea-en. Ik verwacht voor nr 2 geen meer (in mijn omgeving wordt het alleen voor de eerste gedaan).

@geslacht, geen voorkeur hier!

@fotograaf, zelfde ervaring als Daantsje, de kraamverzorgster die er bij was had niet de mooiste foto’s gemaakt. Dus ik ga erover nadenken.
Oh foto's tijdens de bevalling ja? Echt tijdens de hele shebang of meer erna als het kindje op je borst ligt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden vooral foto’s van na de geboorte, ook van het wegen enzo. Maar dat kan natuurlijk in alle vormen ;), voor zover ik heb gezien maken geboorte fotografen over het algemeen wel “stijlvolle” foto’s. Full frontal hoef ik ook niet :lol:
Even een nachtelijk bericht ;-D.

1. Ik wil absoluuuuut geen meerling. Graag een zo ongecompliceerd mogelijke zwangerschap. Denk zelf dat het dromen meer te maken heeft met transformatie. Ik heb nogal een periode achter de rug en voor de boeg.

2. Met een maagverkleining ben je idd medisch en ga je naar de gyn. Soms is er een duo traject mogelijk.

3. Ik wil alles op de foto. Is immers aan jezelf wat je anderen wel en niet laat zien. Full frontal hoeft niet. Ik weet hoe dat eruit ziet (118x) en ben elke keer weer verbaasd dat het past. Geboortefotografen vinden vaak wel de juiste hoek.

4. Uitscheuren is minder goed te voorkomen op een baarkruk omdat de parteur minder zicht heeft op het perineum en dat minder kan ondersteunen. Bij een 2e zou ik het aandurven, bij een eerste beval ik het liefst op bed.


Zo, en nu náár bed :proud:.
Alle reacties Link kopieren
Ohja dat was het, even nagezocht. Een kleinere kans op knip maar als je scheurt , grotere kans op tweedegraads ruptuur. @kokoro werk jij zelf in de verloskunde/gynaecologie?

Op je eerdere vraag of ik er voor een tweede anders instap, denk het wel. Ik weet dat ik zwanger kan raken en heb een beter beeld van m’n cyclus. Nu ook ontpild, dus dat scheelt ook. Denk daarom dat ik ook minder snel ovulatie testen ga doen. En de verwachtingen zijn helemaal anders!
Alle reacties Link kopieren
1 dag gewerkt en 20 nieuwe berichten haha, leuk dat iedereen zo actief meeschrijft!
Sorry als ik niet op iedereen reageer maar heb wel alles gelezen.

@Kokoro wat betreft er anders in staan bij de 2e: toen ik voor het eerst zwanger probeerde te worden had ik vooral zorgen of het wel zou gaan lukken, toen ik eenmaal zwanger was had ik de eerste paar weken nog wel eens een moment van twijfel of alles wel zou gaan lukken ook wat betreft combineren met werk etc..
Ik had, om de een of andere reden, het gevoel dat ik er wel zonder kwaaltjes door zou komen. Uiteindelijk bijna alle mogelijke kwalen gehad haha
Dat maakt dat ik er deze keer iets anders in sta omdat ik weet dat ik bij een volgende zwangerschap veel minder rust kan nemen omdat we er al een kleintje bij hebben. Ben wel heel benieuwd hoe dat zal gaan. Sta wel een stuk relaxter in het zwanger worden, ben er veel minder mee bezig dan bij de 1e.

Ik ga deze keer ook naar een andere verloskundige. Voelde me een aantal keer niet echt serieus genomen terwijl dan later wel bleek dat er iets aan de hand was (met mijn gezondheid, niet die van de baby gelukkig). Ivm medische indicatie in het ziekenhuis bevallen en dat vond ik zelf wel erg prettig, had anders ook voor het ziekenhuis gekozen. Achteraf ook erg blij om want onze dochter is met de vacuümpomp gehaald en anders hadden we met gillende sirenes naar het ziekenhuis gekund.

Een geboortefotograaf trekt mij niet zo, maar voor de foto's lijkt het me wel super. Die van ons zijn ook niet allemaal even scherp etc. Vond het voor de verwerking van de bevalling wel meehelpen dat er foto's waren omdat ik de eerste paar minuten na de geboorte een soort black out had voor mijn gevoel.

Ik heb wel een babyshower gehad en vond het hartstikke leuk. Bij een 2e ga ik er vanuit dat dat niet meer georganiseerd wordt en dat is ook helemaal prima. Een gender reveal hebben wij niet gedaan.

Hebben jullie er al over nagedacht of je thuis wil bevallen of in het ziekenhuis? (of is dit al gevraagd, dan kunnen jullie het skippen :p )
Alle reacties Link kopieren
Thuis/ziekenhuis bevallen hierover echt totaal nog niet nagedacht. Dat ga ik denk ik echt pas doen als ik zwanger ben.
Woorden van vriendin hierover:"Beter ziekenhuis, anders horen de buren je gillen." @( :@@: :hihi:
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Graag zou ik ook mee kletsen. Ons zoontje is inmiddels 1 jaar en het lijkt ons fijn als het leeftijdsverschil niet al te groot zou worden....

Mijn eerste zwangerschap was goed met relatief weinig kwaaltjes en klachten. Ook kon ik fysiek nog best veel als ik maar op tijd rust nam. Hopelijk zal dat met een tweede zwangerschap ook zo zijn, al zal er minder tijd zijn om rustig aan te doen nu.
Inmiddels ben ik begonnen met foliumzuur en na onze vakantie willen we ervoor gaan!

Later dit weekend lees ik nog even alle berichten bij en zal ik verder reageren!

Fijn dat hier een plek is om het erover te hebben aangezien we het verder voorlopig voor onszelf houden. :-)
Alle reacties Link kopieren
thuis/ziekenhuis onze eerste is geboren dmv een keizersnede. Dus de tweede bevalling zal sowieso met medische indicatie zijn en in het ziekenhuis. Helaas overigens ook een grote kans op een nieuwe keizersnede. En hoewel mijn herstel heel erg goed verliep zou ik liever natuurlijk willen bevallen. Dus ik hoop erg dat dit mogelijk zal zijn.

Welkom ananaskiwi!

Spulletjes kopen. Lukt het jullie je in te houden? Ik wilde voor ik zwanger was al altijd tussen de baby spullen neuzen. Dus ik heb vrij snel wat kleertjes en knuffeltjes ed gekocht :hyper:
Welkom Ananaskiwi!


Hier sowieso bevallen in het ziekenhuis. Of kind moet bij 1e toucher al op bekkenbodem staan en goede hartslag hebben ;-D. Dan zou ik overwegen thuis te blijven. In alle andere gevallen sowieso ziekenhuis. Van alle zwangeren die hun 1e kind krijgen komt iets meer dan 70% uiteindelijk terecht in het ziekenhuis tijdens, voor of net na de zwangerschap. Wat mij betreft is poliklinisch bevallen de veiligste optie.

Ik koop nog geen spullen. Maar eenmaal zwanger kan ik me vast niet inhouden! God, dit gaat geld kosten!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Vera en Ananaskiwi :jump:

Wat leuk dat dit zo'n actief topic is :)

Wat betreft verloskundige: daar heb ik nog niet over nagedacht! Goeie tip, ik zal me er de komende weken eens op gaan oriënteren. Dat centering pregnancy heb ik eventjes opgezocht, het groepsverbandaspect lijkt me een leuke toevoeging (wel spannend trouwens). Sowieso wil ik op z'n minst een sport in groepsverband doen tijdens mijn zwangerschap, maar wat Vera ook al heeft ervaren beperkt het contact zich denk ik snel tot alleen contact tijdens het sporten.
Hypnobirthing ga ik me zeker nog meer in verdiepen, spreekt me aan, als het maar een beetje zweverig is lukt het me wel daar mee te dealen :rolling:

Genderreveal zal ik denk ik niet doen, een babyshower lijkt mij wel heel gezellig.

@Vera dankjewel voor je boeken&podcasttips!

En ik ga sowieso zeker weten in het ziekenhuis bevallen, no way dat ik de stress van een thuisbevalling aan ga :roll: Vind dat een onnodig risico en ga me veel veiliger in het ziekenhuis voelen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom aan de nieuwe dames!!

Ik ben ook weer bijgelezen. Leuk om iedereens voorkeuren en verhalen te lezen!

@Daantje jeetje wat een verhaal. Wat fijn dat je er zo goed uit bent gekomen, maar minder fijn dat je er wel 'alleen' voor gestaan hebt.. Hopelijk deze keer minder ellende!!

@Larv Nou, achteraf maar goed dat je al in het ziekenhuis was zeg! Dat had anders nog een berg extra stress met zich meegebracht.

Babyshower lijkt mij wel erg leuk. Ik heb wel hele nuchtere vriendinnen en familie, weinig babyshowers gehad ook nog, dus ik ben benieuwd of deze er zal komen mocht ik zwanger worden. Gender reveal had ik ook over nagedacht. Een groot feest lijkt me niks, maar wellicht voor mijn naaste familie en schoonfamilie wel een leuk idee! Ik zou zelf wel erg graag het geslacht willen weten.

Geboortefotograaf trekt mij net als Larv niet zo. Kan goed dat ik daar totaal anders over denk na een eventuele geboorte en ik ook met slechte foto's zit haha.

Ik zou wel graag in het ziekenhuis bevallen. Weet niet waarom het lijkt me een veilig gevoel met een hoop mensen om je heen die weten wat ze doen (althans dat hoop je dan :-D ).
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn eerste had ik graag thuis willen bevallen.. Helaas is dat vanwege langdurige gebroken vliezen niet gelukt. Opzich heb in de zorg in het ziekenhuis als goed en prettig ervaren. Wel had ik moeite met de wisselingen van diensten, bijv dat ik 3 verschillende verloskundigen heb gehad tijdens mijn bevalling.
Nu weet ik niet zo goed wat ik zou willen. In denk dat ik het open laat, als dat kan met mijn schildklierwaarden. Als ik tijdens de bevalling of einde van de zwangerschap denk, dat in toch liever naar het ziekenhuis wil, dan kan dat alsnog.
Het allerliefste zou ik toch weer een badbevalling willen proberen. En het allerliefste gewoon thuis, en zoon ook thuis houden en daarna lekker cocoonen met ons gezin. Maar ik ga me er niet op vast prikken, en eerst maar eens zwanger worden ;)
Ja, het wisselen van diensten is lastig he. Maar dat heb je ook met een verloskundige als ze met diensten werken. Als je op 7cm zit blijft ze vast, maar als je op 3-4 zit? Plus, bevallen in het ziekenhuis kan natuurlijk gewoon met je eigen verloskundige als alles goed gaat.

Ik maak me zelf het meeste druk om de actieve fase waarin het kind flink daalt en de weeen krachtig zijn. Ook de uitdrijving vind ik erg spannend. Dat zijn momenten dat je het kind heel goed in de gaten moet houden. Ik zou het liefst aan CTG bevallen, maar dan moet het medisch zijn. Ik kan natuurlijk niet mijn eigen CTG beoordelen tijdens mn eigen bevalling :facepalm:. Het liefst zou ik bevallen bij een excollega die ik ken en vaardig vind op de verloskamer. Of een verloskundige die een enorm oud rot in het vak is haha. Wat ik iig NIET wil, is een verloskundige die gelooft in hands-off bevallingen. De rupturen die ik daarvan gezien heb bij 1e kinderen :'(.
Ander vraagje; ik zie dingen langskomen over zwangerschapszwemmen en -yoga. Wat voor sporten doen jullie nu? En ga je daarmee door?
Alle reacties Link kopieren
@kokoro ik vond dat 1 van de voordelen aan medisch bevallen dat ze continu aan de CTG lag (en de vele echo's tijdens de zwangerschap waren ook leuk). Daardoor zagen ze ook op tijd dat haar hartslag te hoog werd en er over moest worden gegaan op een kunstverlossing. Om deze reden zou ik nu uit mezelf ook weer voor het ziekenhuis kiezen maar ga er van uit dat het ook weer medisch wordt. Vond het wel, net als @Daanstje een nadeel dat ik ook te maken had met 3 dienstwissels waarvan 2 hele prettige maar 1 minder fijne verloskundige. En laat nou net die minder fijne aanwezig zijn bij het persen etc..

@kokoro Ik doe groepslessen in de sportschool, wisselend van yoga/pilates tot kracht. Tijdens de zwangerschap zwemmen gedaan dat was wel prettig maar stelde weinig voor qua sport, was meer bewegen in het water en veel drijven haha
Alle reacties Link kopieren
en op de vraag : ga je daar mee door? is bij mij een beetje afhankelijk van de misselijkheid denk ik. En de balans oefeningen op 1 been etc. laat ik aan mij voorbij gaan ivm leefregels om bekkenklachten te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Ik tennis. Ik ga hier zo lang mogelijk mee door. Wedstrijden heb ik de vorige keer tot ruim 20 weken gespeeld. Erna nog wel langere tijd getennist maar dat waren geen wedstrijden. Ik geloof tot een week of 25.
Ik ben toen overgegaan op yoga. De rest was bijna niet te combineren met mijn werk. Zoals ik al zei ik vond het vooral heel leuk een clubje zwangeren te leren kennen. We hebben nu ook nog dagelijks contact en spreken regelmatig met de kindjes erbij af. Super leuk!
Alle reacties Link kopieren
Piccobello Zit jij nu op dag 13? Want jij had toch een innestelingsbloeding? Heb je getest?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro, wat tof dat jij zoveel kennis heb, daar profiteren wij van mee haha!

Voor degene die in het ziekenhuis zijn bevallen: klopt het dat je dan redelijk vast zit aan bed? Ik weet dat ik pijn er graag ' uit loop' , dus dat is wel een dingetje dan....

Heeft iemand wel eens een bevallingshotel overwogen?

Qua sporten: Ik fitness, ik weet nog niet of ik daar mee door ga, ga het wel proberen maar heb een drukke baan dus misschien moet ik dat qua uren inwisselen voor yoga o.i.d.

Ik moet donderdag ongesteld worden volgens Flow. Ik ga daar voorlopig nog maar gewoon vanuit, wat is nou de kans dat het zo snel raak is. Dat bloeden was vast toeval.

( dat was mijn reëele kant, de andere kant is al een babykamer aan het uitzoeken uiteraard :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer even in het wilde weg, ben op werk.

Heb altijd een teamsport gedaan, dat staat nu even op een laag pitje. Zijn ook op huizenjacht dus ik wacht tot we verhuisd zijn en wil dan daar in de buurt een vereniging zoeken. Zwangerschap staat er wat mij betreft los van; dat zie ik dan wel weer.

Verder heeft het eerste probleem zich al aangediend. Heb in september afgesproken met een bevriend stel. Die wonen op 2 u rijden dus ze blijven altijd slapen, en we drinken eigenlijk ALTIJD als we afspreken. Volgens mijn berekeningen zal rond dat weekend ook nog eens ovulatie zijn. Iemand nog een goede smoes? Antibiotica is geen goeie.
Denk dat ik 0,0 ipa's haal ofzo. En zeg dat ik zondag heb afgesproken. Mijn katers kennende is dat best plausibel. En zeggen dat je zondag wat te doen hebt en geen erge kater wil hebben is niet echt een leugen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Piccobellobv schreef:
03-08-2020 09:36
Kokoro, wat tof dat jij zoveel kennis heb, daar profiteren wij van mee haha!

You're welcome :thumbsup: :biggrin:! Nu alleen nog ervaring uit eerste hand op doen :facepalm:!

Voor degene die in het ziekenhuis zijn bevallen: klopt het dat je dan redelijk vast zit aan bed? Ik weet dat ik pijn er graag ' uit loop' , dus dat is wel een dingetje dan....

Dat is afhankelijk van meerdere factoren. Als je niet medisch bent en met je verloskundige poliklinisch bevalt, dan ben je i.p. vrij om rond te lopen. Je ligt niet aan het CTG en er wordt om de zoveel tijd met doppler naar baby geluisterd.. Poliklinisch bevallen is in een geboortecentrum of bevallingshotel of soms gewoon op de verloskamers van het ZH, maar "buiten medische zorg". Als je niet medisch bent, en wilt bevallen "in een ziekenhuis", is dat meestal wat bedoeld wordt.

Ben je wél medisch, dan zul je de gehele bevalling gemonitord worden d.m.v. een CTG apparaat --> Continue controle van de hartstlag van de baby. De meeste ziekenhuizen hebben inmiddels een mobiel/draadloos apparaat. Sommigen kunnen zelfs in bad. Als het een draadloos ding is, kun je gaan en staan waar je wilt, mits: 1. het goed gaat met de baby. 2. je geen pijnstilling hebt gehad waardoor lopen niet gaat. 3. de bevalling verloopt zoals het moet (dus zonder super veel bloedverlies o.i.d.). Is het ding niet draadloos en mag je lopen;'dan ben je beperkt tot een rondje om het bed.


Heeft iemand wel eens een bevallingshotel overwogen?

Zie boven :). Meestal zitten die hotels in een ziekenhuis of en direct naast. Ik overweeg dat dus zeker


Qua sporten: Ik fitness, ik weet nog niet of ik daar mee door ga, ga het wel proberen maar heb een drukke baan dus misschien moet ik dat qua uren inwisselen voor yoga o.i.d.

Ik moet donderdag ongesteld worden volgens Flow. Ik ga daar voorlopig nog maar gewoon vanuit, wat is nou de kans dat het zo snel raak is. Dat bloeden was vast toeval.

( dat was mijn reëele kant, de andere kant is al een babykamer aan het uitzoeken uiteraard :facepalm: )
Spannend! Heb je niet de neiging om nu al te testen :roll: ??
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 03-08-2020 10:47
5.93% gewijzigd
Aviendha schreef:
03-08-2020 10:20
Denk dat ik 0,0 ipa's haal ofzo. En zeg dat ik zondag heb afgesproken. Mijn katers kennende is dat best plausibel. En zeggen dat je zondag wat te doen hebt en geen erge kater wil hebben is niet echt een leugen.
Komt het stel bij jullie? Kun je niet alle drank in mooie bijbehorende glazen schenken? Dan hoef je alleen de 0.0 blokjes/flesjes weg te moffelen.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
03-08-2020 10:45
Komt het stel bij jullie? Kun je niet alle drank in mooie bijbehorende glazen schenken? Dan hoef je alleen de 0.0 blokjes/flesjes weg te moffelen.
Ze komen bij ons inderdaad. En slim idee!!! :lightbulb: Niet eens aan gedacht.
Sowieso moet ik er niet teveel aandacht aan besteden denk ik/niet gaan benoemen terwijl niemand wat gevraagd heeft.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven