Vroeggeboorte

20-08-2020 22:19 478 berichten
Hey iedereen, ik ben vandaag 24 weken, maar ben sinds afgelopen vrijdag opgenomen ivm pre eclampsie.

Ik wou graag verhalen van andere vrouwen horen hoe zij een vroeggeboorte en/of zwangerschapsvergiftiging hebben meegemaakt, hoe het is verlopen na de bevalling mentaal/fysiek/ en met de baby.

Ik lig nu in het maxima in Veldhoven. Ik weet dat helaas niet alles goed gaat bij zo’n vroege geboorte. Maar zou toch graag andere verhalen horen
Alle reacties Link kopieren
Geen tips hier helaas maar ik wil je heel veel sterkte wensen!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen ervaring met vroeggeboortes, maar mijn dochter was pré eclamptisch en is daarom ingeleid. Maar dat was met 38 weken.
Ook ik wil je veel sterkte wensen!
Alle reacties Link kopieren
Yep!
Een extreem prematuur hier in huis. Heftig!
Er is een achtbaan gaan rijden en die gaat beginnen aan een onvoorspelbare en onzekere rit. Soms raast je karretje keihard door loopings en kurkentrekkers en soms zal het karretje heel even afremmen en rustig rechtuit rollen. Werkelijk niemand kan je nu voorspellen hoe het gaat lopen. Spreek alles(!!!) uit, niemand in het ziekenhuis gaat jou spontaan iets vertellen als je het niet vraagt/bespreekbaar maakt.
Dit geldt ook binnen je relatie. Je partner en jij gaan dit waarschijnlijk heel anders ervaren.
Voor het goede nieuws; onze prematuur, geboren in het MMC ;-) doet het goed. Regulier onderwijs, nooit gedoubleerd, sociaal lekker.
Ik kan je alleen maar heel veel sterkte en succes wensen, hou je taai en heb vertrouwen :lips:
biekoe wijzigde dit bericht op 20-08-2020 22:46
0.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen tips. Maar wel sterkte wensen! Is de kans groot dat je kindje spoedig geboren word of is er ook nog een mogelijkheid dat je baby een aantal weken blijft zitten?
Alle reacties Link kopieren
Wat naar om nee te maken :hug:
Verwachten ze het nog te kunnen rekken? Ik kreeg bijv bij de laatste zwangerschap al in het tweede trimester medicatie en toen bleef het heel lang stabiel en heb ik het tot 37 weken uitgelopen.

Mijn vriendin heeft twee keer ernstige pre eclamsie hellp ontwikkeld voor de dertig weken en kwam 30 kilo aan van het vocht, bij haar hebben ze het steeds kunnen rekken tot 37 weken.

Ik ken er ook twee die zijn bevallen rond de 30 weken ivm hellp. De babys maken het gelukkig goed en zijn nu rond de 11 en 7. Bij de moeder is wel een nare complicatie opgetreden, maar ook zij is goed hersteld.

Ik hoop dat jullie het nog even kunnen rekken. 24 weken is echt heel vroeg.

Ik ken iemand die is bevallen bij 26 weken, maar dat is spontaan op gang gekomen. Dat was een hele heftige tijd, maar deze kinderen maken het gelukkig ook heel goed!
Dankje voor het delen van je ervaring biekoe!

Kaartje1, ze weten het niet precies. Verwachten wel dat ik de 32 weken niet haal. Maar we gaan het zien ik heb nu volledige bedrust hier
Alle reacties Link kopieren
:hug: veel sterkte!
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik duim heel hard dat ie nog even blijft zitten. Elke week erbij is een grote vooruitgang. Hoe gaat het met jou zelf, buiten de onzekerheid?
Alle reacties Link kopieren
O wat een zorg, en al lijkt het dat je weinig kan doen, braaf de adviezen volgen is alles dat jij kunt doen.
Hou vol!

Geen ervaring. Maar ik zie wel eens hier dat mensen een blog of dagboek hebben zodat familie en vrienden snel op de hoogte gehouden kunnen worden. Dat vond ik handig toen ik het las. En zeggen als je iets of iemand nodig hebt ( vervoer, hulp, eten).

Ik hoop dat je zo comfortabel mogelijk zo lang als mogelijk nog je kindje in je buik kunt laten groeien.
Wat een pech dat dit gebeurt.

Ik hoop dat je nog heel veel werken zwanger kan blijven.
Ik heb gelukkig helemaal geen klachten tot nu toe wat positief is. Alleen afgelopen vrijdag wel een hoge bloeddruk, denk ook wel van de schrik. Nu is mijn bloeddruk weer gewoon 127/76. Maar ik lek nog wel eiwitten. Mijn bloedwaardes komen ook nog goed terug elke keer dus dat stelt me ook wel gerust.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend spannend!
Zelf spontane vroeggeboorte met bijna 21 wkn meegemaakt, dat was echt te vroeg.
2 mensen in m’n omgeving maar dan met vliezen breken in week 24/25 op kunnen rekken tot 28-30. Beide kinderen leven een gezond leven.
Sterkte! Ik duim dat je kleine nog lekker bij je kan blijven zitten, elke dag is er weer 1!
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
20-08-2020 23:17
Ik heb gelukkig helemaal geen klachten tot nu toe wat positief is. Alleen afgelopen vrijdag wel een hoge bloeddruk, denk ook wel van de schrik. Nu is mijn bloeddruk weer gewoon 127/76. Maar ik lek nog wel eiwitten. Mijn bloedwaardes komen ook nog goed terug elke keer dus dat stelt me ook wel gerust.
Dat is echt netjes! Slik he hiervoor veel medicatie of valt dat mee?

Hier werd er pas echt ingegrepen toen ik ondanks alle medicatie een bloeddruk kreeg van 180/110 die ook niet meer naar beneden te krijgen was. Mijn bloedwaardes waren toen gelukkig ook nog oké en zelfs geen eiwitten, die kwamen wel twee dagen na de bevalling.
Nee ik slik nog geen medicatie gelukkig☺️
Alle reacties Link kopieren
Kenzoblitz2020 schreef:
20-08-2020 23:35
Nee ik slik nog geen medicatie gelukkig☺️
Wat super fijn om te horen!

Ik had deze laatste zwangerschap bij 26 weken een bloeddruk van 180/110 en toen heb ik medicatie gekregen. Ik heb hierop doorgelopen tot 37 weken. De laatste week kwam er wel elke dag een pilletje bij, maar tot de 36 bleef hij op medicatie 120/80. Ik hoop dat het bij jou ook stabiel blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ja daar lig je dan, tussen hoop en vrees, te wachten. Zo heb ik ook gelegen van week 26 tot week 34.

Ik vond het heftig en heb na 15 jaar traumatherapie gehad, vooral voor de vele momenten dat ik dacht dat ze het niet zouden halen.

Ik zie nog voor me hoe ze rennend met baby 1 in aluminiumfolie naar de klaarstaande couveuse gingen en ik lag te wachten op baby 2 uit de keizersnee die heel even werd getoond maar in couveuse 2 verdween. Vervolgens hoorde ik maar niks in de uitslaapkamer, of ze wel leefden?! Gevalletje slechte communicatie, want kersverse oma en papa zaten aan de beschuit met muisjes.

In die tijd heb ik een dagboek bijgehouden, zowel tijdens de zwangerschap als na de geboorte.

Van de combi keizersnee en pre eclampsie ben ik nog lang heel moe geweest en dan het heen-en-weer naar het ziekenhuis toen ik zelf daaruit ontslagen was maar mijn babies daar nog lagen, was ook pittig.
Oooh wat fijn dat er meerdere mensen zijn die ook een lastigere zwangerschap hebben gehad. Lijkt allemaal zo vanzelfsprekend maar dat is het eigenlijk helemaal niet!

Oh goede tip dat dagboek, zal ik ook is gaan bijhouden, kan ik altijd nog deze periode teruglezen hoe het nou allemaal precies was.. ik snap heel goed dat je daar nog therapie voor hebt gehad, lijkt me ook niet niks.

Okkiepetite, wat erg voor je 😩
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
20-08-2020 23:39
Ja daar lig je dan, tussen hoop en vrees, te wachten. Zo heb ik ook gelegen van week 26 tot week 34.

Ik vond het heftig en heb na 15 jaar traumatherapie gehad, vooral voor de vele momenten dat ik dacht dat ze het niet zouden halen.

Ik zie nog voor me hoe ze rennend met baby 1 in aluminiumfolie naar de klaarstaande couveuse gingen en ik lag te wachten op baby 2 uit de keizersnee die heel even werd getoond maar in couveuse 2 verdween. Vervolgens hoorde ik maar niks in de uitslaapkamer, of ze wel leefden?! Gevalletje slechte communicatie, want kersverse oma en papa zaten aan de beschuit met muisjes.

In die tijd heb ik een dagboek bijgehouden, zowel tijdens de zwangerschap als na de geboorte.

Van de combi keizersnee en pre eclampsie ben ik nog lang heel moe geweest en dan het heen-en-weer naar het ziekenhuis toen ik zelf daaruit ontslagen was maar mijn babies daar nog lagen, was ook pittig.
Wat heftig!!

Het laatste is inderdaad ook zeer herkenbaar. Ik heb nooit een keizersnee gehad maar het herstel na de bevalling duurde lang! Als ik terug kijk heb ik bij baby 1 en baby 2 te lang doorgelopen om het maximale eruit te halen ( al klinkt dit als een luxe positie natuurlijk) maar ik heb hierdoor niet goed van de babys kunnen genieten ik heb mij echt nog heel lang beroerd gevoeld.

Bij baby drie hebben ze direct ingeleid toen mijn bloeddruk aan het stijgen was Ipv rekken. En ik voelde me een dag na de bevalling alweer goed.

Dus houdt daar ook rekening mee. Met pre eclamsie kan je een lang herstel hebben na de bevalling. En als je het zwaar vindt kan je altijd om een gesprek met een psycholoog vragen! Dat heb ik ook gedaan toen ik in het ziekenhuis was opgenomen. Ik vond het enorm fijn
anoniem_397723 wijzigde dit bericht op 20-08-2020 23:57
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
20-08-2020 23:39
Ja daar lig je dan, tussen hoop en vrees, te wachten. Zo heb ik ook gelegen van week 26 tot week 34.

Ik vond het heftig en heb na 15 jaar traumatherapie gehad, vooral voor de vele momenten dat ik dacht dat ze het niet zouden halen.

Ik zie nog voor me hoe ze rennend met baby 1 in aluminiumfolie naar de klaarstaande couveuse gingen en ik lag te wachten op baby 2 uit de keizersnee die heel even werd getoond maar in couveuse 2 verdween. Vervolgens hoorde ik maar niks in de uitslaapkamer, of ze wel leefden?! Gevalletje slechte communicatie, want kersverse oma en papa zaten aan de beschuit met muisjes.

In die tijd heb ik een dagboek bijgehouden, zowel tijdens de zwangerschap als na de geboorte.

Van de combi keizersnee en pre eclampsie ben ik nog lang heel moe geweest en dan het heen-en-weer naar het ziekenhuis toen ik zelf daaruit ontslagen was maar mijn babies daar nog lagen, was ook pittig.
Wat heftig!!

Het laatste is inderdaad ook zeer herkenbaar. Ik heb nooit een keizersnee gehad maar het herstel na de bevalling duurde lang! Als ik terug kijk heb ik bij baby 1 en baby 2 te lang doorgelopen om het maximale eruit te halen ( al klinkt dit als een luxe positie natuurlijk) maar ik heb hierdoor niet goed van de babys kunnen genieten ik heb mij echt nog heel lang beroerd gevoeld.

Bij baby drie hebben ze direct ingeleid toen mijn bloeddruk aan het stijgen was Ipv rekken. En ik voelde me een dag na de bevalling alweer goed.

Dus houdt daar ook rekening mee. Met pre eclamsie kan je een lang herstel hebben na de bevalling. En als je het zwaar vindt kan je altijd om een gesprek met een psycholoog vragen! Dat heb ik ook gedaan toen ik in het ziekenhuis was opgenomen. Ik vond het enorm fijn
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je waardes zo goed zijn!
Bedankt voor je meeleven, zoon voor altijd in ons hart. Inmiddels een zwangerschap 32weken volgens het boekje, niemand die snapt hoe het kan en wat er is misgegaan bij zoon. Meer een positief verhaal voor de toekomst. De ene zwangerschap is de andere niet

Wat een hoop heftige verhalen, :rose:
hulp is echt geen overbodige luxe,al is het maar om van je af te praten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, herkenbaar. 1 met 27 weken en 1 met 30 weken.

Zorg dat je alvast stoffen doekjes in huis hebt, zodat iemand ze alvast kan wassen zoiets: https://www.hema.nl/baby/babyverzorging ... 45630.html
Die kun je op je huid gaan dragen en dan bij je baby neerleggen. Dan ruikt de baby straks jouw geur als je er niet bent. Goed voor de hechting.
Ik heb voor mijn gevoel eeuwen met die dingen tussen mijn bh gelopen.

Een dagboek voor bij de couveuse. De verpleegkundigen schreven daar (vooral tijdens de nachtdienst) wel eens in hoe het die dag was gegaan. Mijlpalen, maar ook foto’s. Later plakte ik daar ook allerlei certificaten bij van de kleine mijlpalen die bereikt werden.

De eerste periode gaat met ups en downs. Denk niet dat je je daar goed op kunt voorbereiden. Het is vooral emotioneel. Ik heb van mijn oudste twee keer afscheid moeten nemen. En de jongste hoefde alleen maar te groeien. Het is heel verschillend. De mijne zijn bijna allebei tieners. Het gaat goed met ze!

Sterkte, hoop dat je nog even zwanger mag blijven!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de nacht verlopen Kenzoblitz? Heb je kunnen slapen? Ben je stabiel?
Het entertainmentteam in witte jassen gaat je bezighouden vandaag. Neem tussendoor je rust!

O ja, praktische tip: je telefoonabonnement...iedereen gaat je nu bellen/appen/filmpjes sturen. Hou je telefoonkosten goed in de gaten!
Jaa wel last gehad van mijn longen dus ze denken dat ik daar vocht vasthoudt. Maar dat gaan ze zo ff luisteren. Verder wel goed geslapen gelukkig. Gaan zo ff een echo maken, lag aan de ctg voor de baby maar ze is bewogen en nu kunnen ze haar hartje niet meer vinden via de ctg. Lastige dame nu al😂
Alle reacties Link kopieren
Ja, ook hier een extreem prematuur. Inmiddels is meneer 37 weken dus mag over drie weken geboren worden ;) Ligt nog in het ziekenhuis maar hoeft nog maar 1 hobbeltje te nemen en dan kunnen we eindelijk, eindelijk naar huis.

Het is echt een hele achtbaan geweest, van de dag dat ik dacht 'volgens mij heb ik een hoge bloeddruk, laat ik het ziekenhuis even bellen' (en daar vervolgens niet meer uit gekomen ben) naar een spoedkeizersnede in een academisch ziekenhuis aan de andere kant van het land, naar terug naar ons 'eigen' ziekenhuis met een heel heel klein frummeltje die aan allemaal draadjes lag naar wat er nu naast mij ligt, een tevreden baby van bijna 3 kilo! Hij heeft geen infecties gehad, geen zuurstof, geen transfusies, geen bloedingen. Hij woog ongeveer 1200 gram maar bleek een vechtertje te zijn, gelukkig maar!

De enige tip die ik je kan geven; laat het over je heen komen. En maak veel foto's/filmpjes. En praat erover met je omgeving. Sterkte!
Natte tosti..
Aan mijn ervaring heb je niets, maar ik wil je wel heel veel succes en sterkte wensen! Hopelijk is het nog een tijdje te rekken. :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven