Ervaring met aanvragen verlenging bewaartermijn cryo’s

17-01-2021 22:18 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben in het aanvragen van verlenging van de bewaartermijn van hun cryo’s (kostbare eskimootjes 😊). Tot nu toe kan ik hier nergens iets over terug vinden behalve de feitelijkheden dat je dit per brief moet beargumenteren en dat dit dan in het ivf team wordt besproken.

Wij hebben inmiddels twee prachtige dochters via ICSI mogen krijgen. De jongste is bijna 1 en onze bewaartermijn vervalt per volgend jaar. Echter, er liggen nog een aantal cryo’s in de vriezer maar wij zijn nog niet klaar om hier een beslissing over te nemen. Ik weet dat dit een enorme luxe is. Maar we willen niet door de tijdsdruk een ‘verkeerde’ keuze maken en horen graag hoe andere dit hebben aangepakt.

Hoor graag!
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang kunnen cryo’s goed blijven dan? Heeft daar niets mee te maken?

Ik vind het overigens geen luxe hoor. Je hebt al heel wat moeite moeten doen om zover te komen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Beargumenteren?

Naar mijn weten krijg je een brief als de bewaartermijn bijna afloopt, en kun je die tegen de geldende kosten (ca. €60 per jaar) gewoon verlengen?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
17-01-2021 22:57
Hoe lang kunnen cryo’s goed blijven dan? Heeft daar niets mee te maken?

Ik vind het overigens geen luxe hoor. Je hebt al heel wat moeite moeten doen om zover te komen.
Was er niet laatst iets in het nieuws over een +/- 30 jaar oude cryo die nog succesvol was teruggeplaatst?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... cord-zusje
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch gewoon inderdaad de jaarlijkse termijn betalen om te verlengen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de IVF poli maar even bellen. Die kunnen je zo vertellen hoe het in elkaar zit.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties tot nu toe!

Zeker Flipje, die hadden wij ook in het nieuws gezien. Daardoor ging ik zelf nog eens de bewaar overeenkomst lezen die getekend is bij de VU. Daar staat het volgende in (zie onderstaand). Ik ga hen daar zeker over bellen maar hoopte op wat ervaringsverhalen hoe mensen dit zelf hebben aangepakt 😊

Lid 2. Duur van de overeenkomst
De overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van twee jaar gerekend vanaf de dag dat vastgesteld is dat de embryo’s geschikt zijn voor cryopreservatie. De overeenkomst wordt – behoudens tussentijdse opzegging – hooguit drie maal stilzwijgend verlengd voor de periode van één jaar, tot een totale maximale duur van vijf jaar. Op indicatie kan deze maximale periode worden verlengd.

Lid 3. Afwijken van de maximale bewaartermijn
Indien de bewaargevers de bewaartermijn van vijf jaar willen overschrijden dienen zij een met redenen omkleed schriftelijk verzoek in te dienen bij het hoofd van het IVF-centrum. Het hoofd dient het verzoek te bespreken in het IVF-team en indien er in het IVF-team geen consensus wordt bereikt, het verzoek ter nadere toetsing voor te leggen aan de Medisch Ethische Toetsingscommissie.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de voorwaarden bij de VU veranderd zijn sinds wij onze icsi hadden. Wij hebben in 2015 cryo's in laten vriezen daar. Deze termijn liep vorig jaar af. Wij kregen tijdig een brief, en moesten als wij wilden verlengen een mail terugsturen. We kregen toen een verklaring opgestuurd die ingevuld moest worden. Geen argumenten aan hoeven dragen. Gedaan, ondertekend en opgestuurd, en het was geregeld. Viel me mee. Ik weet alleen niet meer hoe het in onze oorspronkelijke overeenkomst genoemd stond.
Alle reacties Link kopieren
Veel dank Springbok!!

Onze cryo’s zijn januari 2017 ingevroren dus op zich in jaartallen niet heel veel verschil. Fijn te horen dat die verlenging bij jullie zo soepel is gegaan!
Alle reacties Link kopieren
springbok schreef:
18-01-2021 11:59
Ik weet niet of de voorwaarden bij de VU veranderd zijn sinds wij onze icsi hadden. Wij hebben in 2015 cryo's in laten vriezen daar. Deze termijn liep vorig jaar af. Wij kregen tijdig een brief, en moesten als wij wilden verlengen een mail terugsturen. We kregen toen een verklaring opgestuurd die ingevuld moest worden. Geen argumenten aan hoeven dragen. Gedaan, ondertekend en opgestuurd, en het was geregeld. Viel me mee. Ik weet alleen niet meer hoe het in onze oorspronkelijke overeenkomst genoemd stond.
Kijk, voor mij ook handig om te weten. Ik heb er nog één, uit 2017. Die ligt daar dan dus tot 2022 nog goed. :)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven