Kraamzorg geeft aan dat het druk is.

18-01-2021 12:13 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff effe een baal moment.

Kraamzorg geeft nu al aan dat in eind februari zo druk is dat er een grote kans is dat ze niet de dagelijkse 6 uur kunnen maken. Maar dat het 3 uur op een dag word. En ik moet verplicht 3 weken bedrust houden.

En ze hebben ook liever niet dat er iemand anders in huis komt. Ik heb al aangegeven dat na de kraamverzorgster alleen mijn ouders komen aangezien mijn peuter dochter daar is als ik in het ziekenhuis lig.

Dus nu net met mijn moeder overlegd.
En zij is bereid om 1 week volledig vakantie te nemen en nog een week halve dagen. Zodat ze wat kleine huishoudelijke dingen kan doen en met onze peuter ( die nu besloten heeft dat smiddags slapen voor een baby is ) lekker na buiten kan.

Zodat mijn man na de kraamzorg/moeder nog 2 weken kan helpen thuis.

Hij heeft een eigen bedrijf en nu in deze tijd en net naar kerst kan hij gewoon niet meer vrij pakken.

Ik weet dat ik het zo goed heb geregeld maar ik baal dat ik nu op mijn ouders terug moet vallen terwijl ze al zoveel voor ons doen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet naar een andere kraamzorgorganisatie?
Alle reacties Link kopieren
heb je nog iemand anders die ook een week kan doen? Schoonmoeder?
Alle reacties Link kopieren
Stokkie schreef:
18-01-2021 12:20
Kun je niet naar een andere kraamzorgorganisatie?
Nee alles zit hier vol een goede vriendin zit bij een andere organisatie en die heeft nu ook maar 3 uurtjes en ze is zaterdag bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Enorm balen natuurlijk, maar wel fijn dat ze het nu al laten weten. Dan kun je nog wat dingen voorbereiden of uitzoeken.

Is een kraamhotel voor de 1e week een optie? Is minder gezellig dan thuis, maar wel meer zorg.

En verder:
- zorg dat je een vriezer vol met maaltijden hebt die alleen opgewarmd hoeven te worden.
- Kun je een schoonmaakster inschakelen voor de eerste 6 weken na je bevalling? Iemand die 1 keer per week het huis stoft en zuigt en je badkamer doet, scheelt al heel veel.
- Vraag rond naar een scholier/student die kan oppassen. Die kun je ook vragen om af en toe in de middag met peuter naar buiten te gaan en daarna thuis nog een uurtje te knutselen. Dat ontlast je moeder en je kunt ook de weken erna nog gebruik ervan maken.
- Bedenk dat je moeder het met liefde doet :heart: Voel je niet schuldig, waarschijnlijk vindt ze het fijn om dit voor je te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-01-2021 12:22
heb je nog iemand anders die ook een week kan doen? Schoonmoeder?
Schoonmoeder mag hier alleen komen als mijn man thuis is en ik naar boven kan.

Maar we gaan kijken of mijn ex schoonzusje wil bij springen ze is door corona haar baan verloren en wil mischien wel helpen met de peuter als het kdv nog niet open is. Ook al is het in de weken elke dag een uurtje buiten spelen/ op pad met de peuter

En gelukkig maar naar de kraamweek de schoonmaakster weer komen en die komt dan 2 x per week.
Alle reacties Link kopieren
En een zzp kraamverzorgster?
Alle reacties Link kopieren
In drie uur kunnen ze veel doen hoor!

Ik hoefde weliswaar geen drie weken rust te houden, maar had er genoeg aan - ook de eerste drukke dagen.
Alle reacties Link kopieren
Begrijpelijk dat je baalt.
Jij bent nu een oplossing aan het zoeken, terwijl m.i. de kraamzorg organisatie met een voorstel moet komen. Als de afspraak is dat jullie x aantal uren p/d afnemen en je daar recht op hebt, zullen ze dat moeten leveren.
Ze hebben zes weken tijd om inval / oproepkrachten te zoeken of om te overleggen met kraamzorg in de regio. Zou echt op m'n strepen staan, hoor.
Alles sal reg kom
Ik zou je peuterdochter die week bij oma laten logeren, dan rond de lunch (als kraamverzorgster weg is) samen jouw kant opkomen. Samen eten, je moeder kan jou helpen. Na het avondeten dochter weer met oma mee.

Dan heb je maximale hulp, kun je je bedrust houden en oma goed inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Sharing* schreef:
18-01-2021 12:33
Begrijpelijk dat je baalt.
Jij bent nu een oplossing aan het zoeken, terwijl m.i. de kraamzorg organisatie met een voorstel moet komen. Als de afspraak is dat jullie x aantal uren p/d afnemen en je daar recht op hebt, zullen ze dat moeten leveren.
Ze hebben zes weken tijd om inval / oproepkrachten te zoeken of om te overleggen met kraamzorg in de regio. Zou echt op m'n strepen staan, hoor.
was het leven maar zo maakbaar
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg. Ik kreeg bij mijn eerste ook maar 3 uurtjes per dag, soms maar 2.
En dat bij een eerste kindje en keizersnee. Heb echt wel stevig gebaald toen.
Ik kreeg trouwens wel verlengde kraamzorg op indicatie van de verloskundige, dus toch nog een paar dagen extra, daar kan je ook om vragen he. Scheelt toch weer.

Nu weer zwanger en overgestapt naar een ander kraamzorgbureau, daar hanteren ze een max aantal cliënten dus gegarandeerd wel de volledige uren. Wel fijn dat je moeder kan helpen trouwens!
Tiana_76 schreef:
18-01-2021 12:35
Ik zou je peuterdochter die week bij oma laten logeren, dan rond de lunch (als kraamverzorgster weg is) samen jouw kant opkomen. Samen eten, je moeder kan jou helpen. Na het avondeten dochter weer met oma mee.

Dan heb je maximale hulp, kun je je bedrust houden en oma goed inzetten.
Lijkt me niet heel fijn voor het kind. Ze kan het gevoel krijgen dat ze weg moet nu de baby er is.
Juist er bij betrekken. Hoe klein ook.

Succes to. Vervelend dat het zo gaat. Veel zieken ofzo. Ik zou toch eens bellen of het echt niet anders kan
Alle reacties Link kopieren
Sharing* schreef:
18-01-2021 12:33
Begrijpelijk dat je baalt.
Jij bent nu een oplossing aan het zoeken, terwijl m.i. de kraamzorg organisatie met een voorstel moet komen. Als de afspraak is dat jullie x aantal uren p/d afnemen en je daar recht op hebt, zullen ze dat moeten leveren.
Ze hebben zes weken tijd om inval / oproepkrachten te zoeken of om te overleggen met kraamzorg in de regio. Zou echt op m'n strepen staan, hoor.
Ik snap wat je bedoeld maar ik ben ook realistische als we nu in een normale tijd zouden leven zou het zeker een optie zijn.

Maar met alles wat er nu gebeurd is het ook heel groot deel overmacht.
En ik wil ook niet dat er iemand komt bij mij komt met corona klachten. Want dan ben ik verder van huis.

En met 3 grote ziekenhuizen hier in de regio en 2 grote revalidatie instellingen verwacht ik dat iedereen die in de zorg kan werken nu ook van werk is voorzien.
Kunnen je man en moeder misschien zorgverlof aanvragen?
Heb je in jouw geval geen recht op langer kraamhulp? Vanwege 3 weken bedrust in combinatie met minder uur per dag?
Alle reacties Link kopieren
is het in jouw regio wellicht mogelijk om particuliere kraamzorg(/andere zorghulp) in te schakelen?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
18-01-2021 12:35
Ik zou je peuterdochter die week bij oma laten logeren, dan rond de lunch (als kraamverzorgster weg is) samen jouw kant opkomen. Samen eten, je moeder kan jou helpen. Na het avondeten dochter weer met oma mee.

Dan heb je maximale hulp, kun je je bedrust houden en oma goed inzetten.
Dochter is in de dagen dat ik in het ziekenhuis lig al daar. zouden er 7 zijn maar worden er nu nog maar 5 als er niks raars gebeurd. En nog langer daar slapen is een optie die altijd kan maar niet mijn 1ste keus is.
Maar als het niet anders kan is ze daar altijd welkom
Alle reacties Link kopieren
Laat me raden je zit zeker bij Naviva.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug hoorde ik van iemand die WMO hulp heeft gekregen na een bevalling gezinshulp heette het.
Misschien kun je daar een indicatie voor krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
18-01-2021 12:44
Heb je in jouw geval geen recht op langer kraamhulp? Vanwege 3 weken bedrust in combinatie met minder uur per dag?
Ik krijg al langer wat officieel had ik maar recht op nog 3 dagen en ik krijg er 7 dat heeft het ziekenhuis geregeld om dat ze mij 2 dagen minder willen laten blijven.

Maar het ziekenhuis kan alleen eisen dat het noodzakelijke is gedaan.

Want die heb ik als 1ste gebeld omdat ik een medische indicatie vanuit hun heb.

En daarom kan ik ook niet zomaar weg voor een zzp ofzo
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
18-01-2021 12:46
Laat me raden je zit zeker bij Naviva.

Nee
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
18-01-2021 12:48
Een tijdje terug hoorde ik van iemand die WMO hulp heeft gekregen na een bevalling gezinshulp heette het.
Misschien kun je daar een indicatie voor krijgen?
Dat zou ik eens gaan navragen moet donderdag toch naar het ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
18-01-2021 12:48
Een tijdje terug hoorde ik van iemand die WMO hulp heeft gekregen na een bevalling gezinshulp heette het.
Misschien kun je daar een indicatie voor krijgen?
Klopt, als aangetoond kan worden dat het niet binnen het netwerk van cliënt opgelost kan worden. Heb momenteel n bedlegerige zwangere in mijn caseload die 9 uur per week krijgt tot 4 weken na de bevalling. Man heeft eigen bedrijf en verder geen Oma of ander familielid wat kan bijspringen. 4 weken na de bevalling wordt de beschikking teruggeschroefd na n paar uur per week om de zware huishoudelijke klussen over te pakken die cliënt nog niet uit kan voeren.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate2020 schreef:
18-01-2021 12:53
Dat zou ik eens gaan navragen moet donderdag toch naar het ziekenhuis.
Bel even naar de WMO voor een keukentafelgesprek over wat de mogelijkheden binnen jouw gemeente zijn. Een verklaring van je arts is daarbij fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven