Kraamzorg geeft aan dat het druk is.

18-01-2021 12:13 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff effe een baal moment.

Kraamzorg geeft nu al aan dat in eind februari zo druk is dat er een grote kans is dat ze niet de dagelijkse 6 uur kunnen maken. Maar dat het 3 uur op een dag word. En ik moet verplicht 3 weken bedrust houden.

En ze hebben ook liever niet dat er iemand anders in huis komt. Ik heb al aangegeven dat na de kraamverzorgster alleen mijn ouders komen aangezien mijn peuter dochter daar is als ik in het ziekenhuis lig.

Dus nu net met mijn moeder overlegd.
En zij is bereid om 1 week volledig vakantie te nemen en nog een week halve dagen. Zodat ze wat kleine huishoudelijke dingen kan doen en met onze peuter ( die nu besloten heeft dat smiddags slapen voor een baby is ) lekker na buiten kan.

Zodat mijn man na de kraamzorg/moeder nog 2 weken kan helpen thuis.

Hij heeft een eigen bedrijf en nu in deze tijd en net naar kerst kan hij gewoon niet meer vrij pakken.

Ik weet dat ik het zo goed heb geregeld maar ik baal dat ik nu op mijn ouders terug moet vallen terwijl ze al zoveel voor ons doen.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate2020 schreef:
18-01-2021 12:28
Schoonmoeder mag hier alleen komen als mijn man thuis is en ik naar boven kan.

Huh? Van wie? Van jou?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-01-2021 13:14
Huh? Van wie? Van jou?
Van ons samen
Alle reacties Link kopieren
Zorg idd voor vriezer vol maaltijden (alleen opwarmen) en flink gevulde voorraadkast, dat geeft al rust. Pak alle hulp aan die je kunt krijgen, kan man wellicht nog extra verlof kopen? En vaders krijgen nu ook langer verlof toch?
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
18-01-2021 13:27
Zorg idd voor vriezer vol maaltijden (alleen opwarmen) en flink gevulde voorraadkast, dat geeft al rust. Pak alle hulp aan die je kunt krijgen, kan man wellicht nog extra verlof kopen? En vaders krijgen nu ook langer verlof toch?
Niet als je eigen baas bent.
Alle reacties Link kopieren
Is een Doula misschien een optie?
Alle reacties Link kopieren
Wil je eigenlijk een andere oplossing dan hoe jullie het nu bedacht hebben? Of wil je gewoon even je hart luchten en balen?
Particuliere kraamzorg?
Alle reacties Link kopieren
*LaDolceVita* schreef:
18-01-2021 13:34
Wil je eigenlijk een andere oplossing dan hoe jullie het nu bedacht hebben? Of wil je gewoon even je hart luchten en balen?
En douala is toch voor bij de bevalling?

Ik wou als 1ste mijn hart luchten maar aan de optie van wmo had ik nog niet gedacht en ga ik ook echt wel uitzoeken vooral als de kdv dicht blijven in februari.

En een andere kraamzorg organisatie is gewoon heel erg lastig omdat er dan weer heel veel papier werk vanuit het ziekenhuis en zorgverzekering geregeld moet worden. En daarbij zitten de paar die hier zitten met het zelfde probleem zoals iedereen in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate2020 schreef:
18-01-2021 13:16
Van ons samen

Want je kunt niet overweg met je schoonmoeder?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
WMO had ik ook niet aan gedacht, gewoon eens vragen inderdaad.

Nee hoor, een Doula is er ook (misschien wel juist) voor na de bevalling. Ik heb er geen ervaring mee maar lees er wel regelmatig mooie dingen over. Geen idee wat het kost, het is iets wat je zelf inhuurt.

Tsja en verder, het is toch ook wel heel fijn dat je dit met je moeder zo kunt regelen. Vertrouwt voor iedereen en laagdrempelig.

Heb je het idee dat je moeder het teveel vindt of dat ze het liever niet zou doen? Misschien moet je het eens naar haar uitspreken dat je het zo voelt. Als ik kijk naar mijn moeder, die vind het altijd fijn om te kunnen helpen en doet dit met liefde.
Het is misschien anders dan je van te voren had bedacht maar het is ook wel heel mooi dat het zo kan, toch?

In sommige culturen is het heel normaal dat alle moeders, zussen etc komen helpen als een vrouw net is bevallen. Wat dat betreft zitten we hier best wel op ons eigen eilandje allemaal. Maar goed, misschien ga ik nu wat offtopic haha.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-01-2021 13:57
Want je kunt niet overweg met je schoonmoeder?
Naar de laatste uithaal van haar ongeveer 1.5/2 jaar geleden heb ik haar en mijn schoonvader niet meer gezien mijn vriend ziet ze nu sinds 3 kwart jaar weer.

En hij gaat alleen met dochter op bezoek daar ze mag van mijn vriend daar ook niet logeren of een paar uur alleen blijven want hij vertrouwd ze niet met haar alleen.

( schoonmoeder is zijn stiefmoeder)
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate2020 schreef:
18-01-2021 12:40
Ik snap wat je bedoeld maar ik ben ook realistische als we nu in een normale tijd zouden leven zou het zeker een optie zijn.
Begrijp ik helemaal.
Zoon en schoondochter in de 1 ste lockdown kregen dezelfde mededeling "sorry, aantal toegezegde uren worden gehalveerd, overmacht.."
Ook daar een medische indicatie en peuter. Na vraag aan / bemiddeling direct door de zorgverzekering had de kraamzorg organisatie wel een oplossing voor het inroosteren van alle uren. Voor de kraamzorg is het gemakkelijk als hun cliënten zich er gelijk bij neerleggen.

Als oma was ik stand by voor peuter en kraamvrouwen tranen en echt blij met professionele "full time" hulp voor hen in de eerste week.
Alles sal reg kom
Browniechocolate2020 schreef:
18-01-2021 13:31
Niet als je eigen baas bent.

Heel eerlijk gezegd zou ik toch wel iets meer aandringen dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt. Niemand is onmisbaar, zelfs je man niet. Je moeder neemt anderhalve week vrij en je denkt nu zelfs al over WMO, alleen maar zodat hij door kan werken. Je hebt zorg nodig en je hebt iemand die voor je kan zorgen. Dat zal ongetwijfeld niet ideaal zijn, maar je zit sowieso al niet in een ideale situatie met drie weken bedrust.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-01-2021 12:40
was het leven maar zo maakbaar
Zou mooi zijn, hé.
TO afschepen met een telefoontje van "helaas, pindakaas, minder uren" kan de organisatie dus wel maken?
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk ook dat je man gewoon thuis hoort te zijn. Als hij een zware operatie moet ondergaan zeg je toch ook niet ‘Zorg zelf maar voor hulp, ik laat je gewoon alleen met je herstel, een peuter en een pasgeboren baby.’?
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate2020 schreef:
18-01-2021 13:31
Niet als je eigen baas bent.
Er staat...heeft eigen bedrijf. Ik was onlangs ook door een operatie een tijd uit de runnend en man heeft eigen bedrijfje. Die heeft dus heel bewust gepland, minder klussen aangenomen en gewerkt een drie tijdsblokken zodat hij lunch kon verzorgen en avondeten. Je kunt een hoop zeker als je vantevoren kunt plannen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
18-01-2021 16:18
Ik vind eigenlijk ook dat je man gewoon thuis hoort te zijn. Als hij een zware operatie moet ondergaan zeg je toch ook niet ‘Zorg zelf maar voor hulp, ik laat je gewoon alleen met je herstel, een peuter en een pasgeboren baby.’?
Mee eens!
Alle reacties Link kopieren
Balen wel. Je noemt ook je schoonzusje nog als optie, maar die is nu druk aan het solliciteren denk ik dus best kans dat zij dan al aan het werk is. Red je het dan ook zonder haar?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
18-01-2021 15:47
Heel eerlijk gezegd zou ik toch wel iets meer aandringen dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt. Niemand is onmisbaar, zelfs je man niet. Je moeder neemt anderhalve week vrij en je denkt nu zelfs al over WMO, alleen maar zodat hij door kan werken. Je hebt zorg nodig en je hebt iemand die voor je kan zorgen. Dat zal ongetwijfeld niet ideaal zijn, maar je zit sowieso al niet in een ideale situatie met drie weken bedrust.
Mijn man neemt ook 2 weken vrij maar het was de bedoeling dat na de kraamzorg te doen. Aangezien ik dan nog steeds niks mag. En als we in een normale tijd hadden gezeten was het makkelijker geweest om meer vrij te nemen. Maar zijn opdrachtgevers zitten in de cruciale sector en als hij te lang afwezig is dan verliezen we opdrachten en dan geeft het op den duur meer problemen.
Alle reacties Link kopieren
Balen TO! Ik heb bij mijn jongste ook minder kraamzorg gehad. Dat was pre-corona, maar midden in de zomer en schijnbaar was er in de hele regio een groot 'vakantie tekort'.

Heb je al met KDV overlegd of kind niet naar de noodopvang zou kunnen, mochten ze dan nog dicht zijn? Het is dan sowieso een kwetsbare thuissituatie. Ons KDV zou daar best voor open staan denk ik.
En je man levert diensten aan een cruciale sector, werkt hij dan niet in een faciliterende/ondersteunde functie met daarmee ook recht op noodopvang? Mijn man werkt in de bouw, maar omdat zijn werkgever momenteel meerdere bedrijven in de voedselvoorziening aan het (ver)bouwen is en onderhoud doet bij een grote zorg instelling, zou hij officieel ook aanspraak kunnen maken op noodopvang.

De WMO of een oppas aan huis is inderdaad ook het uitzoeken/overwegen waard. En anders kan je man misschien kijken naar de verdeling van zijn uren? Eerder naar huis komen om oma af te lossen en dan 's avonds nog even werken als peuter in bed ligt. Zoiets.

Fijn dat je op je moeder kan terugvallen. Mijn moeder had dat ook meteen gedaan hoor (schoonmoeder zou het ook doen denk ik). Denk ook aan vriendinnen die dochter er misschien best een (mid)dagje bij kunnen nemen. Ik zou dat in ieder geval meteen doen als vriendin/kennis.
Alle reacties Link kopieren
Kraamzorg is toch niet bedoeld om (de hele dag) voor een peuter te zorgen? Die van mij wilde best mijn oudste naar school brengen, maar dat had ik zelf al geregeld. Standaard is tegenwoordig 40 uur kraamzorg, en meestal wordt dat nog minder.
Ik zou schoonmoeder buiten de deur houden, en alleen een week moeder en man houden.
Er zijn ook postpartum doulas. En je kn vragen of je omgeving een mealtrain wil opzetten. Zij regelen dan samen dat jullie elke dag een maaltijd hebben. En verder zou ik inzetten op peuter niet veel weg, maar juist veel thuis (met iemand die voor haar zorgt). Wat betreft je rechten omtrent zorg kan je ook nog contact opnemen met de Geboortebeweging.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf als kraamverzorgende, en het is komende tijd gewoon erg druk. Dit mede door de eerste lockdown.
Om iedereen toch van zorg te kunnen voorzien word er dan naar 3 uur zorg per dag geschakeld.
Wij draaien soms 3 gezinnen op een dag om iedereen in elk geval van zorg te kunnen voorzien. En de controles en verzorgende handelingen zijn dan het belangrijkste. En het schoonhouden van badkamer en toilet.
Mochten er in jou kraamweek complicaties ontstaan dan worden de uren alsnog opgeschaald naar meer. Maar als alles goed gaat besef je dan wel dat kraamzorg alleen in Nederland voorkomt en echt een stukje luxe is.
Huishouding en de verzorging van andere kinderen zijn geen prioriteit en daar zal je dus samen met je man een andere oplossing voor moeten bedenken. (Wat je al heel goed gedaan hebt)
Snap echt dat het niet leuk is en je mag er natuurlijk van balen, maar wij hadden het ook liever anders gezien.
In een babyboom moet je toch schipperen om iedereen in elk geval in de zorg prioriteiten te kunnen voorzien.
Hoop dat je straks toch heerlijk van je kraamtijd kan genieten!
MarijeMarije schreef:
18-01-2021 12:26
Enorm balen natuurlijk, maar wel fijn dat ze het nu al laten weten. Dan kun je nog wat dingen voorbereiden of uitzoeken.

Is een kraamhotel voor de 1e week een optie? Is minder gezellig dan thuis, maar wel meer zorg.

En verder:
- zorg dat je een vriezer vol met maaltijden hebt die alleen opgewarmd hoeven te worden.
- Kun je een schoonmaakster inschakelen voor de eerste 6 weken na je bevalling? Iemand die 1 keer per week het huis stoft en zuigt en je badkamer doet, scheelt al heel veel.
- Vraag rond naar een scholier/student die kan oppassen. Die kun je ook vragen om af en toe in de middag met peuter naar buiten te gaan en daarna thuis nog een uurtje te knutselen. Dat ontlast je moeder en je kunt ook de weken erna nog gebruik ervan maken.
- Bedenk dat je moeder het met liefde doet :heart: Voel je niet schuldig, waarschijnlijk vindt ze het fijn om dit voor je te kunnen doen.
Deze tips! Wij hebben geen kraamzorg en geen familie die kan helpen (helaas door Corona :"-( ) En de vriezer vol en een schoonmaakster helpen heel erg mee. De andere 2 ook, maar die hebben we niet ;)
Alle reacties Link kopieren
Saartje26 schreef:
20-01-2021 07:20
Ik werk zelf als kraamverzorgende, en het is komende tijd gewoon erg druk. Dit mede door de eerste lockdown.
Om iedereen toch van zorg te kunnen voorzien word er dan naar 3 uur zorg per dag geschakeld.
Wij draaien soms 3 gezinnen op een dag om iedereen in elk geval van zorg te kunnen voorzien. En de controles en verzorgende handelingen zijn dan het belangrijkste. En het schoonhouden van badkamer en toilet.
Mochten er in jou kraamweek complicaties ontstaan dan worden de uren alsnog opgeschaald naar meer. Maar als alles goed gaat besef je dan wel dat kraamzorg alleen in Nederland voorkomt en echt een stukje luxe is.
Huishouding en de verzorging van andere kinderen zijn geen prioriteit en daar zal je dus samen met je man een andere oplossing voor moeten bedenken. (Wat je al heel goed gedaan hebt)
Snap echt dat het niet leuk is en je mag er natuurlijk van balen, maar wij hadden het ook liever anders gezien.
In een babyboom moet je toch schipperen om iedereen in elk geval in de zorg prioriteiten te kunnen voorzien.
Hoop dat je straks toch heerlijk van je kraamtijd kan genieten!

Ik weet het en heb daar ook echt wel respect voor.

Maar de combi kdv dicht en minder kraamzorg ( waar wij op gerekend hadden in samen spraak met het ziekenhuis) was gewoon effe te veel.

En het lastige is dat het niet met mijn keizersnee te maken( dat was de vorige keer 3 dagen lastig) heeft maar met mijn bloeddruk waardoor ik in totaal hopelijk 4 weken lang 24 uur per dag iemand om mij heen moet hebben.( ik mag niet alleen douchen of de baby vast pakken enzo) Van de artsen dus we hadden een heel plan uitgewerkt hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Kraamzorg komt dan rond 8 uur en hij zou dan dochter weg brengen na kdv. En dan gaan werken tot 14 uur. En dan zou hij er zijn voor mij en de baby en de peuter zou door een goede vriendin thuis gebracht worden als zij haar zoontje ophaalt van het kdv.

En als het nodig was zou hij dan in de avond nog een paar uurtjes werken thuis. En hij zou ma de kraamzorg 2 weken voltijd thuis zijn met uitloop van nog een week als mijn bloeddruk niet stabiel is.

Maar voor iedereen de wmo heeft gelukkig voor mij kunnen betekenen dat wij recht hebben om onze peuter 3 dagen na haar het kdv mogen brengen. En dat brengt al heel veel rust

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven