Wat niemand je van tevoren vertelt..

04-05-2021 19:25 201 berichten
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik willen dit jaar de anticonceptie de deur uit doen en ik neus regelmatig even rond op deze pijler voor alle informatie. Nu ben ik erg benieuwd naar dingen die jullie van tevoren niet wisten over zwanger worden/zijn.

Ik merk dat ik het best spannend vind, het is nogal wat wat je lijf aan het doen is, als het eenmaal zo ver is..
Gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Je lijf weet prima wat ze moet doen.

Niet teveel op Google zitten
Alle reacties Link kopieren
Dat zwangeren vaak non stop verkouden zijn. Ik heb 9 maanden geniest. Gelukkig is dat al 100 jaar geleden dus ik hoefde niet om de haverklap te testen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik een periode veranderde in een levend luchtkussen. Mijn maag zat zo vol, dat ik nonstop boeren moest laten (niet handig op werk) maar vooral t gevoel was zo vervelend, echt alsof er een skippybal in mijn maag zat. Inmiddels ben ik 30 weken en is het voorbij.
Verder heb ik erg veel last van jeuk, alsof ik in de wol heb liggen rollen. Dat schijnt ook een kwaal te zijn.
-
Alle reacties Link kopieren
Dat ochtendmisselijkheid onzin is. Het is gewoon de hele dag. En ‘s nachts.
PienterePookje schreef:
04-05-2021 19:27
Gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Je lijf weet prima wat ze moet doen.

Niet teveel op Google zitten
Dat gaan we zeker doen! Maar je leest vooral veel rooskleurige roze wolk verhalen en hoewel ik geloof dat dat echt wel zo kan gaan, kan het bijna niet anders dat er in heel veel andere gevallen ook wel minder leuke / gekke dingen zijn.

Dingen die ik van collega’s hoor zijn bijvoorbeeld erg moe zijn, maandenlang overgeven, etc. :proud: zulke dingen bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat beweging heel goed helpt tegen misselijkheid. Hoe meer ik bewoog, hoe sneller het voorbij was. Met liggen onder een dekentje op de bank werd ik alleen maar misselijker.

Ik heb trouwens best wat last van kwalen (gehad), maar ik vind zwanger zijn echt onwijs leuk. Ik voel me mooi, en op en top vrouw. Ik vind het genieten :heart:
Oh ja!! Ik ben trouwens veeeel aanhankelijker naar mijn man geworden. Hij werkt vaak avonden en nachten, wat ik nooit een probleem vind of heb gevonden, maar nu ben ik zo blij als hij thuiskomt. Ik zit dan ook de hele tijd aan m te plukken. Gelukkig houdt hij ervan haha
-
Alle reacties Link kopieren
Dat je niet alleen misselijk bent, maar ook heel veel.kunr kotsen
Maandenlang

En zo intens moe

Maar ook hoe intiem het voelt
Geen bericht.
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 12:38
89.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat je sommige dingen pas snapt als je ze mee maakt. Iedereen kent wel het begrip pregnancy brain maar het is zo anders als je er zelf in zit. En dat het echt waar is, op het einde krijg je (ik in ieder geval) een soort tunnelvisie waarbij veel dingen je niet meer zo boeien en je wat in jezelf keert. En dat je gezondheid en die van de baby ineens zoveel belangrijker voelen dan werk, ook al ben je al jaren een workaholic.
Ik heb wel een tip voor je :-] Dit moet je eigenlijk niet willen weten. De grote lijnen weet je al. De kleine dingen is voor iedereen anders. Hiermee ga je mogelijk een angst voeden. Laat het lekker over je heen komen (haha leuke woordspeling) en ervaar jóuw zwangerschap. Deze vragen kan je beter achteraf stellen. Dan is het ook veel leuker om te lezen! True story!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel al wist, maar wat mijn zwangerschap nog meer bevestigde: elke zwangerschap is anders. Vriendin en ik waren 4 maanden na elkaar uitgerekend. Zij was kots en kots misselijk, had allemaal klachten en kwalen. Terwijl ik heel de zwangerschap geen enkele kwaal heb gehad. Het is dat ik mijn dochter de hele tijd voelde bewegen en dat ik een buikje had, maar soms vergat ik het bijna.

Wat ik niet wist, is dat iedereen de hele zwangerschap zijn of haar mening gaf, terwijl ik hier absoluut niet om vroeg. Het heeft me wel een periode onzeker gemaakt, omdat mensen er gelijk een waardeoordeel aan gingen hangen. Iedereen die steeds vroeg: ben je al misselijk, nee? Oh ben je wel echt zwanger dan. Goh je hebt helemaal nog geen buik met 20 weken, is je kind wel gezond? Ik zou het maar laten checken. Je sport nog met 32 weken? Waarom doe je je kind dat aan?
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
04-05-2021 19:35
De zwangerschap was prima te doen. Maar die bevalling was de horror! Hel op aarde. Gruwelijk! Nooit meer.
Totaal uitgescheurd. 3 maanden niet fietsen.
Bah.

Dat soort verhalen??
Ik vond bevallen veel fijner dan zwanger zijn
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
04-05-2021 19:30
Ik heb trouwens best wat last van kwalen (gehad), maar ik vind zwanger zijn echt onwijs leuk. Ik voel me mooi, en op en top vrouw. Ik vind het genieten :heart:
Ah daar ben ik echt jaloers op haha. Ik voelde me echt dik en lelijk, terwijl iedereen vond dat ik mooi zwanger was. Ik zag het alleen zelf totaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
04-05-2021 19:30
Dat gaan we zeker doen! Maar je leest vooral veel rooskleurige roze wolk verhalen en hoewel ik geloof dat dat echt wel zo kan gaan, kan het bijna niet anders dat er in heel veel andere gevallen ook wel minder leuke / gekke dingen zijn.

Dingen die ik van collega’s hoor zijn bijvoorbeeld erg moe zijn, maandenlang overgeven, etc. :proud: zulke dingen bedoel ik.
Je gaat het toch allemaal niet geloven tot het zover is.
Want na een tijdje moeder te zijn kom je er pas echt achter: alles dat ze er van te voren over riepen is waar.. :-o
topdropje schreef:
04-05-2021 19:37
Ik heb wel een tip voor je :-] Dit moet je eigenlijk niet willen weten. De grote lijnen weet je al. De kleine dingen is voor iedereen anders. Hiermee ga je mogelijk een angst voeden. Laat het lekker over je heen komen (haha leuke woordspeling) en ervaar jóuw zwangerschap. Deze vragen kan je beter achteraf stellen. Dan is het ook veel leuker om te lezen! True story!
Lief!

Ik vind het vooral bijzonder dat wij vrouwen dit kunnen en vind het tegelijkertijd bizar dat er zoveel in je lijf gebeurt en er van je/jezelf wordt verwacht dat alles maar gewoon door moet gaan. Fulltime werken etc.

Om een voorbeeld te geven: Ik las hier jaren geleden een topic van een vrouw met ochtendmisselijkheid die met het ov naar haar werk moest. Elke dag kotsen in een zakje. Dat is toch bizar dat je als je niet zwanger bent gewoon legitiem thuis kunt blijven maar als je toevallig zwanger bent je maar moet doorzetten?

Nu heb ik een hele fijne werkgever die zich super aan de wet houdt rondom zwangerschap maar het heeft me wel aan het denken gezet over wat ‘normaal’ is om te doen en laten en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat je 9 maanden lang het niet meer koud hebt, en vanaf moment dat je bevallen bent weer koukleum bent
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
04-05-2021 19:39
Ah daar ben ik echt jaloers op haha. Ik voelde me echt dik en lelijk, terwijl iedereen vond dat ik mooi zwanger was. Ik zag het alleen zelf totaal niet.
Oh echt? Wat jammer en zonde ook!! Ik vond zwangere vrouwen sowieso altijd al mooi hoor, ik vind het prachtig zon buikje.
-
Alle reacties Link kopieren
Dat je je kapot zweet, dagenlang na de bevalling

Oh, en...dat je de placenta er ook nog uit moet persen.
Alle reacties Link kopieren
Je blijkt grote kans te hebben op spataderen te krijgen. Ik heb uit angst daarvoor m'n hele zwangerschap met dikke kussens onder m'n voeten geslapen.

Last van afscheiding. Heel waterig. Heel irritant.

Als je zwanger eenmaal op je rug ligt, voel je je net een schildpad op z'n kop. Kom maar weer eens overeind.

Mensen geven ongevraagd hun mening over je nieuwe uiterlijk. Vaak aardig, soms niet. Mijn schoonouders vonden dat ik de baby "raar" droeg. Mijn buik was zo rond en dik... :facepalm:

Ik heb de hele zwangerschap veel geboerd. Heel vies. Vanaf ong. de helft van de zwangerschap erg last van maagzuur.

Toch vond ik het zwanger zijn echt heerlijk. Zo intens gelukkig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat wil je horen? Dat je de eerste tijd gevloerd bent en te misselijk om te bedenken wat je wilt eten? Dat je in de middelste maanden spataders kunt krijgen, niet alleen op je benen, maar overal waar meer bloed doorheen gaat?(Yep.) Dat je de laatste maanden van dutje naar dutje leeft, je tenen opzwellen tot partyknakworstjes, en je van alles maagzuur krijgt?

Ik vond zwanger zijn lichamelijk maar matig. Voelde me wel heel vrolijk, stabiel, vrouwelijk, en sterk. Da's nog altijd beter dan andersom, denk ik (en dat kan ook nog!).

De baby in je buik voelen trappelen is fantastisch. Intiem en bijzonder.

Dus: gewoon over je heen laten komen, TO. Je weet niet of je qua kwaaltjes pech of mazzel gaat hebben, maar die baby is alles dubbel waard.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
04-05-2021 19:42
Oh echt? Wat jammer en zonde ook!! Ik vond zwangere vrouwen sowieso altijd al mooi hoor, ik vind het prachtig zon buikje.
Ja ik vind zwangere vrouwen dus totaal niet mooi haha. Ik train veel, houd van mijn strakke buik en ik vond het echt heel lastig om dat los te laten.

Dus dat is ook nog iets wat ik niet wist van tevoren. Dat ik het heel moeilijk kon accepteren dat mijn lichaam zo erg veranderde. Terwijl ik wel heel blij was met mijn zwangerschap. Daarom raad ik aan om er echt (als het kan) 9 maanden van te genieten.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooraf wist van zwangerschap:
- misselijk zijn
- dik worden
- pijn krijgen
- 9 maanden vliegen voorbij
- zo gepiept na staken zwangerschap

Waar ik achter kwam toen ik voor het eerst zwanger was:
- kan best maanden duren voor het raak is
- 1e trimester duurt eindeloos. Hoezo voorbij vliegen
- veel meer symptomen dan ik ooit in verband had gebracht met zwangerschap
- VEEL vaginale afscheiding, is gewoon 9 maanden inlegkruisje (heb ik normaal niet nodig)

Week 4 tm 8: (naast die vaginale afscheiding)
- slapeloosheid
- ik had niet zozeer misselijkheid of braken. Ik heb niet 1x overgegeven. Maar wel: zuurbranden, geen zin in eten etc
- obstipatie
- buikpijn

Week 9 tm 12:
- hoofdpijn
- slapeloosheid
- opgeblazen gevoel echt idd skippybal gevoel. Alsof ik net van de all you can wat sushi tent kom en dat de hele dag

Week 13 tm 16:
M’n eigen oplossingen gevonden tegen de hoofdpijn: ik krijg het makkelijk onder controle door ruim 2L water per dag te drinken en goed te eten
Ik eet dus veel meer dan voor mijn zwangerschap (niet perse ongezond) om hoofdpijn en maagklachten te onderdrukken. Voor m’n zwangerschap kon ik uren lang niks eten en drinken en daarna sporten. Uitgesloten nu

Ondertussen heb ik een prima zwangerschap, ik weet dat ik niks te klagen heb. Kindje doet t goed en ik ben niet superziek. Ja ik word beperkt door moeheid en lichamelijke ongemakken. Maar met wat aanpassingen kan ik bijna alles doen wat ik normaal ook doe. Dus ik ben tevreden
-april- wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:49
10.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het ergste vond ik trouwens de 4e maand na de bevalling. Toen begon m'n haar als een malle uit te vallen. Ik had gigantische inhammen en echt een heel sneu bosje haar over.
Is gelukkig wel weer terug naar normaal gegaan, maar daar zijn echt maanden overheen gegaan.
Alle reacties Link kopieren
De 1e zwangerschap vond ik nog wel bijzonder, de 2e was vooral afzien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven