Wat niemand je van tevoren vertelt..

04-05-2021 19:25 201 berichten
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik willen dit jaar de anticonceptie de deur uit doen en ik neus regelmatig even rond op deze pijler voor alle informatie. Nu ben ik erg benieuwd naar dingen die jullie van tevoren niet wisten over zwanger worden/zijn.

Ik merk dat ik het best spannend vind, het is nogal wat wat je lijf aan het doen is, als het eenmaal zo ver is..
Ik zou de pincode van je bankpas ergens in je telefoon zetten. Ik was hem spontaan vergeten en toen was m’n pas geblokkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Cheshire-cat schreef:
04-05-2021 20:21

Dat je nooit meer een strakke buik krijgt, al beweert iedere fitgitl van wel.
Ik vind het juist zo opvallend dat je aan mijn lichaam echt nergens sporen ziet. Blijkbaar veel rek??
Alle reacties Link kopieren
Dat zwanger zijn ook helemaal je ding niet kan zijn. Ik zag altijd uit naar zwanger zijn, maar heb me 9 maanden lang ziek, zwak en misselijk gevoeld. Ik voelde me daarnaast ook emotioneel helemaal uit balans en vond geen klap aan mijn twee zwangerschappen. Bij de eerste heb ik me daar echt onzeker over gevoeld omdat ik het gevoel had dat ik ervan moest genieten, dat hoor je immers altijd. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik me erbij neergelegd dat zwanger zijn gewoon niet mijn ding is en dat gaf veel rust. Dus wat anderen hier ook al zeggen, laat het over je heen komen en ervaar hoe jouw zwangerschap gaat voelen. Voel je ook niet verplicht om ervan te genieten. Ik gun dat iedereen, maar het is niet voor iedereen weg gelegd.
Dat je nooit meer een strakke buik krijgt, al beweert iedere fitgitl van wel.

Sommigen hebben echt dat geluk.
Alle reacties Link kopieren
Cheshire-cat schreef:
04-05-2021 20:21
Dat je 8 maanden zwanger niet meer omhoog komt uit een squat. Maar je dus ook zo fit voelt dat je tot 8 maanden kunt sporten.
Dat je in het tweede trimester energie voor drie hebt.
Dat je ook zwanger kunt zijn zonder misselijk te zijn en overgeven.
Dat niet iedereen waggelt.
Dat je nog meer dan een jaar na de bevalling met babyhaartjes in je nek loopt.
Dat je nooit meer een strakke buik krijgt, al beweert iedere fitgitl van wel.
Ik had me dus ingesteld op zo’n blubber buik en was daar helemaal ok mee. Maar er is echt nauwelijks iets aan m’n buik veranderd. Alleen m’n navel is wat droeviger. Mn tieten is een ander verhaal trouwens :p
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2021 19:44
Dat je je kapot zweet, dagenlang na de bevalling

Oh, en...dat je de placenta er ook nog uit moet persen.
God ja, ik ging 2x per dag douchen maar alsnog stonk ik naar zweet!
Tijdens de borstvoeding brak het zweet me telkens uit..
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, het hebben van serieuze nesteldrang in de laatste weken. Ik heb het nu ook, een heel lijstje moet afgewerkt worden voordat de baby mag komen. En de meeste dingen hebben niks met de baby te maken😃, maar ik wil gewoon dat mijn huis helemaal schoon is, alle kasten strak georganiseerd en opgeruimd zijn en onze administratie helemaal bij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het begin heel veel bloedneuzen gehad! Sinds mijn kindertijd had ik geen bloedneus meer gehad en na het eerste trimester ook niet meer.

Verder vond ik bevallen werkelijk waar fantastisch. Het is echt de mooiste dag van mijn leven geweest en zou het zo nog 10 keer willen meemaken. Hoef er alleen geen kind meer bij te hebben dus dat gaat hem niet worden :p
Alle reacties Link kopieren
Cheshire-cat schreef:
04-05-2021 20:21
Dat je 8 maanden zwanger niet meer omhoog komt uit een squat. Maar je dus ook zo fit voelt dat je tot 8 maanden kunt sporten.
Dat had ik laatst (nu 29 weken), netjes gesquat om iets op te tillen (in het begin deed ik dit niet en dat voel je gelijk in je rug), kwam ik vervolgens niet meer omhoog. Moest mijn man roepen om me weer overeind te helpen.

Dat je je emoties soms niet onder controle hebt, ook al kan je rationeel wel bedenken dat het onzin is.
In mijn geval maakte mijn man een salade voor het avondeten, maar ik wilde op dat moment geen sla ik wilde iets warms... (De salade was heerlijk en met een beetje gekookte pasta was het zwangere draakje ook blij).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Het kan alle kanten op maar het word intens
Alle reacties Link kopieren
En afscheiding, liters, de eerste weken
Alle reacties Link kopieren
Tua schreef:
04-05-2021 20:24
Dat je nooit meer een strakke buik krijgt, al beweert iedere fitgitl van wel.

Sommigen hebben echt dat geluk.
Ja klopt. Een 20er heeft trouwens meer kans op striae dan een 30er.
Met 30 is je huid al wat minder strak waardoor de huid wat meer kan oprekken zonder 'uit te scheuren'.
blueroosje schreef:
04-05-2021 20:15
Nou wat ik echt niet wist, en waar ik dus niet op voorbereid was, dat het pijn lijden niet over hoeft te zijn na de bevalling en de placenta. Bij mijn tweede bevalling was ik niet uitgescheurd en ik was dus helemaal opgelucht dat het allemaal voorbij was. Natuurlijk wist ik van mijn eerste bevalling dat je daarna naweeen hebt, vooral bij het geven van borstvoeding.

Maar ik had echt een horror ervaring toen bleek dat mijn baarmoeder niet wilde sluiten en ik te veel bloed bleef verliezen. Ze kwamen een paar keer aan mijn bed om op mijn buik te drukken wat ongelofelijk pijnlijk was. Echter had dit blijkbaar niet het gewenste effect, dus de gynaecoloog kwam erbij en ze zei dat ik me schrap moest zetten. De verpleegkundige hielden me vast, terwijl ze met al haar kracht meerdere malen in mijn buik drukte. Ik was zo geschrokken van de pijn dat ik heb geprobeerd ze van me af te duwen, en daarna was ik echt uren in shock en angstig. Ik vond dit serieus erger dan de bevalling!
Hier (niet Nederland) doen ze dat drukken dus standaard na de bevalling, elke 15 minuten als de placenta er al uit is. Ze zeiden dat het goed voor het herstellen was, maar ik vond het echt verschrikkelijk! Heb een paar keer de arm van de verloskundige geprobeerd weg te duwen. Ik had het gevoel dat ik mishandeld werd dus ik kan mij heel goed voorstellen dat je in shock was.
Alle reacties Link kopieren
Erdal schreef:
04-05-2021 20:01
Dit! Bij beide zwangerschappen, ik was net een heerlijk kacheltje...
Nou, ik heb het nog nooit zo koud gehad als de eerste 7 weken van mijn tweede zwangerschap, verschrikkelijk!

Gelukkig mag ik mezelf verder rekenen tot de selecte groep met vrouwen die een makkelijke zwangerschap en bevalling hebben (van de eerste dan, tweede zit nog in m'n buik :-D).

Meest genante kwaaltjes voor mij is het zijn van een gasballon en veel windjes en boeren moeten laten. Gelukkig werk ik thuis. :facepalm:
Keep on dreaming!
Alle reacties Link kopieren
Dat iedereen het opeens nodig vindt om zijn of haar mening over jouw zwangerschap te delen. Je bent altijd te jong, te oud, te knap, te lelijk of je werkt te veel of juist te weinig. Het is nooit goed. Dit stopt niet als je bevalt. Het verandert in een mening over jou als moeder waar ook iedereen ten aller tijden iets van vindt.
Alle reacties Link kopieren
Het is zooooo verschillend tussen vrouwen! Niet te voorspellen.

Wat ik als huh-hoort-dat-er-ook-bij heb ervaren:
- Ontstoken tandvlees! 3x in de zwangerschap naar de mondhygiënist
- Jeuk!
- Overal tegenaan lopen en stoten.
Alle reacties Link kopieren
En als je moeder bent, hoor je ineens bij de club.
Moeders van alle leeftijden, heb je een soort verbond mee en gespreksonderwerp
Alle reacties Link kopieren
Weken na de bevalling moest ik nog steeds rennen naar de wc om te poepen. Kon het echt niet ophouden. Nu na 3,5 maanden gaat het wel wat beter maar soms moet ik nog steeds heel snel naar de wc lopen.
Bekkenbodem ligt nog steeds aan gort :"-(
Dat je het elke nacht uit wilt gillen van de kuitkramp en maagzuur. Maar vooral die kuitkramp. Men, wat doet dat verrekte pijn.

Dat het heel normaal is dat er na de bevalling ineens allemaal wildvreemden zo je huis inlopen. De vk, kraam, cb, lactatiedame, thuiszorgbezorger, huisarts. Gek werd ik ervan. Misschien is dat nu in coronatijd anders.

Dat die flessen van moeders voor moeders enorm stinken.

Dat nachtrust zoals je die kende nooit meer terugkomt.

En nog veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Ellebowie schreef:
04-05-2021 20:33
Hier (niet Nederland) doen ze dat drukken dus standaard na de bevalling, elke 15 minuten als de placenta er al uit is. Ze zeiden dat het goed voor het herstellen was, maar ik vond het echt verschrikkelijk! Heb een paar keer de arm van de verloskundige geprobeerd weg te duwen. Ik had het gevoel dat ik mishandeld werd dus ik kan mij heel goed voorstellen dat je in shock was.
Bij mijn eerste bevalling was het niet nodig geweest, en mocht ik al heel snel naar huis. Ik wist dus echt niet dat ze dit deden als je baarmoeder niet wil sluiten. Je zegt het goed, het voelde echt als een mishandeling. Het deed zo een pijn, vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Lees ik nou helemaal niets over spataderen? Hier geen klachten, helemaal niets, alleen spataderen. Mijn benen lijken van boven tot onder wel een routekaart.
blueroosje schreef:
04-05-2021 20:44
Bij mijn eerste bevalling was het niet nodig geweest, en mocht ik al heel snel naar huis. Ik wist dus echt niet dat ze dit deden als je baarmoeder niet wil sluiten. Je zegt het goed, het voelde echt als een mishandeling. Het deed zo een pijn, vreselijk.
Vond ik ook, vooral omdat iemand het bewust doet. De bevalling is geen pretje, maar dat is in ieder geval je eigen lichaam die dat doet.
Alle reacties Link kopieren
Dat het slecht slapen al begint tijdens de zwangerschap.

Dat het oké is om het als noodzakelijk kwaad te zien en je zwanger zijn niet fantastisch hoeft te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
04-05-2021 19:29
Dat ochtendmisselijkheid onzin is. Het is gewoon de hele dag. En ‘s nachts.
Nee hoor. Je kunt gedurende je zwangerschap ook nooit misselijk zijn.

Ik had in het begin van de zwangerschap heel veel jeuk.
girasole3 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 20:51
11.47% gewijzigd
Nachtelijk zweten na de bevalling en aambeien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven